Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 12:07
Eigenlijk ben ik al maanden opzoek naar een goede smartphone, niet te duur maar toch met goede prestaties. Ik heb een hele lange tijd (2010-2013) iPhone's gehad maar dat begon op den duur toch een beetje te vervelen. Ik heb verschillende Android-toestellen gehad (S2, S3, Moto G etc) maar deze waren het op de een of andere manier gewoon allemaal net niet voor mij.

Een aantal maanden geleden heb ik een tijdje een Lumia 520 (weliswaar te leen) gehad en dat beviel eigenlijk best wel goed! Het nadeel aan dat toestel vond ik wel dat je kon merken dat het om een goedkope smartphone gaat (scherm was niet zo mooi, camera niet zo best etc). Qua Android zie ik momenteel door de bomen het bos niet meer en ik ben eigenlijk nooit echt groot fan geweest van dat OS. Sinds iOS 7 spreekt dat OS mij ook minder aan al kan ik niet precies uitleggen waarom. Op dit moment gebruik ik weer even mijn oude BlackBerry Bold tot ik zeker weet wat voor toestel ik wil kopen.

Wat zijn mijn voorkeuren/eisen?

* Niet te groot toestel, liefst rond 4,3/4,5 inch
* Mooi design, geen plastic stuk waarvan er 13 in een dozijn zitten
* Goed scherm, geen korrelig scherm dat je helemaal in kan drukken oid
* Rond €150 à MAXIMAAL €200,-

Het toestel mag natuurlijk nieuw zijn, maar tweedehands is ook zeker een optie aangezien er dan meer keus is en je vaak voor minder geld een veel beter toestel kan kopen. Zelf heb ik gekeken naar een tweedehands iPhone 4/4S of iets dergelijks. Voordeel van een iPhone vind ik dat hij altijd doet wat hij moet doen (uit mijn ervaringen althans). Ook heb ik gekeken naar Windows Phones, met name de Lumia 800 (voornamelijk omdat ik dat een érg mooi toestel vind) maar deze heeft een verouderde versie van Windows Phone (7.8) en ik weet niet wat de nadelen daarvan zijn?

Wat zijn de opties?

Verwijderd

Heb je gedacht aan blackberry?
De Z10, kost nu na 100 euro cashback, 150 euro, 120 euro.

Je hebt dan een nieuw toestel met specs, waar geen enkele telefoon onder de 200 euro aan tipt.

-CPU: Snapdragon s4 plus
-2GB RAM
-768x1280 scherm 4.2 inch
-16GB + SD
-4G, NFC
Zeer licht os met moderne user interface.

En mocht je een app, niet vinden in de Blackberry-store, dan kun je altijd nog een android-app installeren.

Vrijwel alle Windows phone 8 telefoons in deze prijsklasse, hebben een lage schermresolutie.
Windows 7.8 zou ik zeker niet adviseren door het zéér beperkte app aanbod.

Een 2e hands iphone4s, zal ook voldoen aan je verwachtingen, maar is 70% duurder, 2e hands, schade gevoelig, en minder unieker.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2014 16:08 ]

• flashingst
Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 15:57:
Heb je gedacht aan blackberry?
De Z10, kost nu na 100 euro cashback, 150 euro, 120 euro.

Je hebt dan een nieuw toestel met specs, waar geen enkele telefoon onder de 200 euro aan tipt.

-CPU: Snapdragon s4 plus
-2GB RAM
-768x1280 scherm 4.2 inch
-16GB + SD
-4G, NFC
Zeer licht os met moderne user interface.

En mocht je een app, niet vinden in de Blackberry-store, dan kun je altijd nog een android-app installeren.
Ik heb inderdaad ook gekeken naar de Z10, zeker ook overwogen door de cashback actie maar het uiterlijk van het toestel vind ik absoluut niet mooi en het ontbreken van een homebutton lijkt me ook niks. Daarbij komt dat er alsnog conflicten zullen zijn qua Android apps op de Z10 want de apps zijn simpelweg niet ontwikkeld om te draaien op die telefoon. De Z10 valt dus eigenlijk af voor mij.
Vrijwel alle Windows phone 8 telefoons in deze prijsklasse, hebben een lage schermresolutie.
Windows 7.8 zou ik zeker niet adviseren door het zéér beperkte app aanbod.
Dat vind ik erg jammer om te horen. Ik zag een toestel als de Lumia 800 eigenlijk best wel zitten, aangezien deze tweedehands haast niks meer kosten en ik het een héél mooi toestel vind... Geen mogelijkheid om er nog apps op te krijgen?
Een 2e hands iphone4s, zal ook voldoen aan je verwachtingen, maar is 70% duurder, 2e hands, schade gevoelig, en minder unieker.
Inderdaad, het nadeel van de iPhone vind ik dat iedereen die al heeft, en de 4-serie zal ook niet heel lang meer ondersteund worden...

Verwijderd

flashingst schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 16:37:
[...]

Ik heb inderdaad ook gekeken naar de Z10, zeker ook overwogen door de cashback actie maar het uiterlijk van het toestel vind ik absoluut niet mooi en het ontbreken van een homebutton lijkt me ook niks. Daarbij komt dat er alsnog conflicten zullen zijn qua Android apps op de Z10 want de apps zijn simpelweg niet ontwikkeld om te draaien op die telefoon. De Z10 valt dus eigenlijk af voor mij.
Ik zal een klein pleidooitje voeren voor de Z10,
Eerst over navigatie, en dan over androidapps.

Je hebt 3 soorten 'navigatie knoppen'
-onscreen- inferieur
-Druk je makkelijk perongelijk in, door activatie door maar 1 factor (aanraking)
-Neemt schermruimte in, daardoor minder ruimte op het scherm.
+Dynamisch

-fysiek -goed
+druk je niet zomaar per-ongelijk, door 2 factoractivatie (aanraking + pressie)
+is blind te vinden
+geeft haptische feedback
-neemt (een klein beetje) ruimte in onder het scherm, daardoor minder ruimte voor het scherm.

-Swypes - goed
+druk je niet zomaar per ongelijk in, door 2factoractivatie (aanraking en beweging)
+Is blind te activeren
+Dynamisch
+neemt geen ruimte in, op het scherm.
+'flow' van altijd vooruit gevoel.
-geen haptische feedback.

Dus ik snap, dat veegnavigatie wat anders is dan een fysieke knop, maar het deelt wel heel veel van de positieve kenmerken, vooral de 2factoractivatie.

Tot slot de androidapps. de meeste gewone androidapps werken gewoon, ik heb hier 2 bank-apps, een GBA emulator, Runtasticpro, een app om draadloos te pringen en spelletjes allemaal probleemloos draaien. Alle android apps met rootvereiste doen het niet, en soms met apps die google services vragen. Zo doet bij mijn appie-app(ah) de kaarten functie het niet, maar de rest functioneert wel aardig, zoals te vinden is in het topic.

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Weinig apps voor de lumia 800 valt wel mee. Ik heb tot kort een lumia 900 gebruikt en alle apps die ik nodig had, op wat spelletjes na, waren beschikbaar. Hoewel het toestel prachtig is zal het waarschijnlijk minder snel en goed werken als de 520. Je levert dan echt in op snelheid en hardware, wel werkt WP 7.8 lekker vloeiend, maar dat neemt kleine wachtmomentjes niet weg.

• flashingst
Jornv schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 18:18:
Weinig apps voor de lumia 800 valt wel mee. Ik heb tot kort een lumia 900 gebruikt en alle apps die ik nodig had, op wat spelletjes na, waren beschikbaar. Hoewel het toestel prachtig is zal het waarschijnlijk minder snel en goed werken als de 520. Je levert dan echt in op snelheid en hardware, wel werkt WP 7.8 lekker vloeiend, maar dat neemt kleine wachtmomentjes niet weg.
Wat wachtmomentjes vind ik niet zo heel erg, ik heb nu een BlackBerry 9780 dus ben wel wat gewend. Wat is eigenlijk de toekomst van Windows Phone? Gaat het nog door of stopt het na 8/8.1?? Ik zie wel dat WP 8 nog tot 2016 support krijgt... Maar komen er ook nog nieuwe versies van het OS? Windows 8.5/9 oid?

[ Voor 8% gewijzigd door flashingst op 22-03-2014 18:30 ]

• Jornv
WP 8 zal nog wel even ondersteund worden met updates denk ik. WP 9 komt waarschijnlijk niet naar de (meeste) WP8 modellen. Dat weten we nu nog niet. Eerst komt WP 8.1 eraan en daarna verder zien. WP 7.8 zal waarschijnlijk geen updates meer ontvangen (hoewel er nog wel support op zit en beveiligingsupdates dus wel zouden moeten komen)

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-11 20:35
Ik zou niet voor een WP7.8 toestel gaan, vanwege de bovenstaande redenen. Het is gewoon een stervend OS. De WP8 toestellen van Nokia lijken toch best veel op de 800? Is de Nokia Lumia 520 niets?

[ Voor 19% gewijzigd door triesvan op 22-03-2014 19:22 ]

• flashingst
triesvan schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 19:22:
Ik zou niet voor een WP7.8 toestel gaan, vanwege de bovenstaande redenen. Het is gewoon een stervend OS. De WP8 toestellen van Nokia lijken toch best veel op de 800? Is de Nokia Lumia 520 niets?
Nee, ik heb de 520 gehad en het was een goede telefoon hoor, maar écht budget... Matig scherm etc...

• Jornv
Misschien vind je de Lumia 820 wel wat, die heeft in ieder geval een amoled scherm wat er erg mooi uitziet. Het design kan helaas (in mijn ogen) niet tippen aan dat van de 800/900. Mocht je nog wat extra te besteden hebben, kijk dan naar de Lumia 925.

Verwijderd

Je kan ook de Xiaomi Mi3 proberen. Het is wel Android, maar de skin genaamd MIUI verandert Android wel echt heel erg ingrijpend. Ik vind het het beste van iOS en Android in een, ik heb een Mi2s en die bevalt enorm goed, zeker voor de belachelijk lage prijs.

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-11 20:35
flashingst schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 20:12:
[...]

Nee, ik heb de 520 gehad en het was een goede telefoon hoor, maar écht budget... Matig scherm etc...
Ik heb zelf de 920, deze voelt niet budget aan, en is met een beetje mazzel voor tussen de 150 en 200 te vinden via V&A of Marktplaats.

• flashingst
Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 20:38:
Je kan ook de Xiaomi Mi3 proberen. Het is wel Android, maar de skin genaamd MIUI verandert Android wel echt heel erg ingrijpend. Ik vind het het beste van iOS en Android in een, ik heb een Mi2s en die bevalt enorm goed, zeker voor de belachelijk lage prijs.
Absoluut niet, vind de Mi3 echt veel te groot en de Mi2s dan weer niet mooi...

Ik denk dat ik toch maar richting de 900 serie van Nokia Lumia ga kijken dan...

[ Voor 5% gewijzigd door flashingst op 22-03-2014 22:54 ]

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
De Lumia 900 en 920 hebben exact dezelfde vorm als de 800 (vind ik persoonlijk ook heel mooi :) ), maar de 900 heeft dus ook WP7.8, net als de 800. Heb zelf zowel 900, als 920 (de 900 als reserve), kan echt niet zeggen, dat hij langzaam is, maar om nu nog te kopen, zou ik toch voor de 920 gaan, als ik jou was: WP8, sneller, betere camera, mooier scherm, draadloos opladen (geweldig, maar dan moet je wel de optionele draadl. lader hebben). Hij is wel zwaarder, dan de 900, maar dat is een kwestie van wennen, heb er als vrouw nooit last van gehad, maar sommigen konden er eindeloos over doorzeuren, toen 't toestel pas uit was.

• flashingst
Ik heb even flink wat informatie en tests bekeken en ben toch tot de conclusie gekomen dat Windows Phone (helaas) te beperkt is qua apps voor mij. Meer dan de helft van de apps die ik zou willen gebruiken zijn niet mogelijk op Windows Phone.

Ik heb even op Marktplaats gekeken hier in de buurt en ik kan een Nexus 4 kopen voor €180 of een Xperia SP (weliswaar slechts 4 maanden oud met garantie) voor €150. Ik heb gelezen dat de batterij van de Nexus 4 dramatisch zou zijn, wat is hiervan waar en wat is de beste keuze?

• Jornv
Ik heb een (2de hands) Nexus 4 en ik haal het eind van de dag bijna elke dag. Mijn Lumia 900 deed dat beter, maar misschien gebruik in mijn Nexus 4 gewoon wat intensiever. Ik zou de Nexus 4 verkiezen boven de xperia SP vooral vanwege het scherm (dat bij de SP heel laag contrast heeft heb ik ergens opgepikt, terwijl de Nexus 4 vorig jaar op bijna alle vlakken de beste was).

Ik koop persoonlijk liever via Vraag & Aanbod dan via Marktplaats, omdat ik denk dat het betrouwbaarder is.

[ Voor 13% gewijzigd door Jornv op 23-03-2014 11:30 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:27
flashingst schreef op zondag 23 maart 2014 @ 11:14:
Ik heb even flink wat informatie en tests bekeken en ben toch tot de conclusie gekomen dat Windows Phone (helaas) te beperkt is qua apps voor mij. Meer dan de helft van de apps die ik zou willen gebruiken zijn niet mogelijk op Windows Phone.
Welke apps zijn dat dan? Overigens staat er nu een Lumia 925 voor 250 euro in V&A: V&A aangeboden: Nokia Lumia 925 Wit

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• flashingst
Jornv schreef op zondag 23 maart 2014 @ 11:26:
Ik heb een (2de hands) Nexus 4 en ik haal het eind van de dag bijna elke dag.
Met wat voor gebruik is dat ongeveer? Hoe veel screen-on time?

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Op vraag&aanbod staan ook nog wel wat Nexus 4'en te koop voor onder de 200 euro.
V&A aangeboden: LG Nexus 4 16GB Zwart
Pagina: 1