Thuisserver [Upgrade / Vervanging]

Pagina: 1
Acties:

• Mattijs.id
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-12-2025
Hoi Tweakers,

Na mijn vorige (en nog steeds draaiende) thuisserver te hebben aangeschaft, zou ik graag weer om advies vragen.

Huidige Server:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 36,31€ 36,31
1ASRock H61M/U3S3€ 0,-€ 0,-
2Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 32,98€ 65,96
1Highpoint Rocket 640L€ 55,50€ 55,50
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,99€ 36,99
Totaal€ 194,76

Huidige taken:
- Download bak
- Generieke opslag
- Test omgeving (wamp)
- Git
- Ssh
- Backups
- Jenkins VM
- BSD VM (aanrommelen)
- Windows Server 2013(?) VM
- Nog een paar turnkey images als VM
- Verder nog Mongodb/nodejs/tomcat/postgres installaties als ' speeltuin'
- Sonarqube

Zoals je kunt indenken, vind 'ie het af en toe wat moeilijk worden.

Ik wil dus wat verantwoordelijkheden gaan scheiden en de huidige server ombouwen naar eentje die op ZFSGuru draait. De hardeschijven + de highpoint rocket 640 zullen blijven en (hopelijk) werken op ZFS Guru.

Ik wil dus alle taken hierboven exclusief generieke opslag, backups, downloads en ssh/git mogelijkheden naar een geupgrade server gaan zetten.

Plan
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 155,-€ 155,-
1ASRock B85M Pro4€ 53,03€ 53,03
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 108,04€ 108,04
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
Totaal€ 367,07

- Processor: Absoluut 0 verstand van, maar dit leek me een redelijke upgrade. (werd in het discussie topic van de bbg geloof ik ook genoemd)
- Geheugen: Ik loop nu met 8 Gb al tegen limieten aan, 16GB lijkt de logische vervolg stap
- Mobo: Sata poorten boeien niet denderend veel (komen max 2-3 schijven aan te hangen), en gigabit internet is zon beetje het belangrijkste.
- Voeding: Geen idee of het genoeg wattage is ;x

Mijn vragen/Opmerkingen:
- Is deze upgrade ook daadwerkelijk een groot genoege upgrade? De meeste services zullen nooit meer als een gebruiker of 5 simultaan hoeven te serven.
- ESXI heeft de revue ook wel gepasseerd, maar ik wil toch 2 aparte machines (inclusief off-site backups ben ik dan redelijk zeker dat mijn data niet spontaan ontvlamt zeg maar). Weinig zin om mijn huidige server onderdelen weg te kunnen mikken. Kan mooi als ZFS dump dienst doen :+
- Ik wil ook gaan loadtesten richting mijn test wamp omgeving ( en allicht ook tegen de databases), is de processor dan goed genoeg? Ik hoop als basis zo'n 1000 bezoekers per dag te simuleren, waarbij ik me even afvraag hoe ver ik kan gaan met deze hardware :+ Misschien zelfs de loadtests voor een aantal websites simultaan laten verlopen!
- Kast heb ik nog liggen (CM690)
- Harde schijven uiteraard ook (er zal 2x1tb in raid0 inkomen, voor de nieuwsgierigen onder de lezers)
- Zijn er nog punten waarop bezuinigd kan worden, of b.v. significante upgrades als ik 10/20 euro meer besteed?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:43
- Ik wil ook gaan loadtesten richting mijn test wamp omgeving ( en allicht ook tegen de databases), is de processor dan goed genoeg? Ik hoop als basis zo'n 1000 bezoekers per dag te simuleren, waarbij ik me even afvraag hoe ver ik kan gaan met deze hardware :+ Misschien zelfs de loadtests voor een aantal websites simultaan laten verlopen!
Ik negeer dit stukje even, iemand met meer verstand kan wel duidelijk maken of onderstaande voldoet voor bovenstaande of niet.

Je zou een i3 kunnen overwegen; pricewatch: Intel Core i3 4330 Boxed

1100MHz hoger geklokt dan die G530, 2MiB Extra L3 cache, nieuwe instructiesets en hyperthreading.
Als de huidige cpu slechts af en toe moeite heeft met het uitvoeren van taken, dan denk ik dat deze processor meer dan voldoende zou moeten zijn.

Qua voeding; pricewatch: be quiet! System Power 7 300W of pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze
Beiden goedkoper dan die Seasonic. 300Watt zou al voldoende moeten zijn, wil je toch wat meer dan is die Corsair een goede keus.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Mattijs.id
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-12-2025
NitroX infinity schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 15:58:
[...]
Ik negeer dit stukje even, iemand met meer verstand kan wel duidelijk maken of onderstaande voldoet voor bovenstaande of niet.

Je zou een i3 kunnen overwegen; pricewatch: Intel Core i3 4330 Boxed

1100MHz hoger geklokt dan die G530, 2MiB Extra L3 cache, nieuwe instructiesets en hyperthreading.
Als de huidige cpu slechts af en toe moeite heeft met het uitvoeren van taken, dan denk ik dat deze processor meer dan voldoende zou moeten zijn.

Qua voeding; pricewatch: be quiet! System Power 7 300W of pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze
Beiden goedkoper dan die Seasonic. 300Watt zou al voldoende moeten zijn, wil je toch wat meer dan is die Corsair een goede keus.
Hmm, tekst blijft toch een gebrekkig communicatie middel merk ik. Met ' af en toe moeite uitvoeren van taken' bedoel ik: 80% van de tijd niet vooruit te branden =P.

Gezien ik ook b.v. boinc projecten wil gaan draaien en nog een aantal zaken in het achterhoofd heb, gecombineerd met het feit dat ik zowel ZFS wil draaien op een apart systeem (dan gaan de huidige onderdelen niet verloren), zit ik sterk richting een upgrade/vervanging te denken als in: ik koop er onderdelen voor een 2e systeem bij. Weet alleen even niet in hoeverre de uitgezochte onderdelen een passende match zijn ;)

Maar bedankt voor je input ! :)

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
je huidige systeem is nog wel uit te breiden, een 1155 CPUtje is nog steeds courant. ook kan je mobo gewoon 1600 mhz geheugen aan, dus dat is ook uit te breiden nog.

als je dan toch voor een nieuw systeem gaat, neem dan 4x4GB RAM. zodat je optimaal gebruik maakt van de geheugen kanalen.