Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Nieuw hier en gezien de enorme ICT-kennis hier heb ik een paar vraagjes.

Ik ben al 2,5 jaar in bezit van een acer 5750g-2414g50mnkk.

2410m i5 - 2,3 ghz
4GB ram
gt520m 1GB CUDA
500 WCD HDD
moederbord: JE50_HR

Ga nog naar school en gebruik de laptop zodoende voor mijn opleiding, namelijk solidworks en dergelijke programma's.

De laptop bevalt nog prima maar is misschien een beetje aan de lichte kant om solidworks een beetje soepel te draaien met kleine assemblies.

Nu was mijn plan dus om er een geheugenbankje bij te prikken en een ssd te plaatsen.
Aangezien I5-processor en 64 bit valt er nog wel een beetje uit te halen lijkt mij?

Als ik kijk wat een 500GB ssd ter vervanging van mijn harde schijf kost wordt me dat te duur en is de laptop mij dat niet meer waard.

Ik wilde dus eigenlijk een SSD erbij in prikken om windows en eventueel bijvoorbeeld solidworks en sketchup op te draaien.
Voor zover ik weet is er geen plek voor een extra schijf in mijn laptop.
Ik heb echter wel een dvd-speler in mijn laptop waar ik afgelopen 2,5 jaar 1 keer gebruik van heb gemaakt.
Nu wil ik daar dus een SSD in plaatsen, want dat kan begrijp ik.

Daarnaast heb ik nu 4gb werkgeheugen, en van wat ik op internet kan vinden zit er 1x4gb in en zitten er twee geheugenslots in.

Heb al rond gezocht op internet maar ik verdwaal een beetje in de onderdelen en mogelijkheden en weet niet zoveel van een computer als jullie.

Mijn vragen aan jullie:
Wat voor SSD? (128GB lijkt mij genoeg) (merk? linkje?)
wat is er meer nodig behalve SSD voor inbouwen?
Wat voor geheugen moet ik bestellen?

Dan het volgende, mocht ik alle benodigde onderdelen hebben, wat is de juiste volgorde?
mij leek:
Geheugen installeren --> SSD installeren --> Windows 7 clean install op SSD --> SSD aangeven als boot option 1 in BIOS --> laptop opstarten vanaf SSD en dan andere schijf opschonen met behoud van mijn eigen bestanden

Even info met AIDA64:
Afbeeldingslocatie: http://i1287.photobucket.com/albums/a633/awiebo/Knipsel_zpsc41c2a16.jpg

In de volgende afbeelding zie je dat er 2 maal channel a staat en 2 maal channel b.
Bij slechts 1 van de 4 channels geeft hij aan dat er geheugen geinstalleerd is. Houdt dit in dat er 4 stuks geheugen in mijn laptop kunnen?

Afbeeldingslocatie: http://i1287.photobucket.com/albums/a633/awiebo/Knipsel2_zps058474a3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1287.photobucket.com/albums/a633/awiebo/Knipsel3_zps56ee5893.jpg

Ik hoop dat ik wat advies van jullie kan krijgen.

Mochten jullie bedenkingen hebben bij mijn plannen en/of betere ideeën voor dat geld dan hoor ik het graag.
ook wanneer jullie meer info kunnen gebruiken via AIDA64 dan zeggen jullie het maar.

:) ;)

Het budget is laten we zeggen maximaal 200 euro, anders vind ik het de investering niet waard in deze laptop en spaar liever door voor een goede nieuwe laptop.

Met de vriendelijke groetjes en alvast bedankt

:9 :)

Awiebo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voor het geheugen, zou ik eerst kijken of je wel aan de 4 GB zit. Als je wat aan het doen bent en je denkt dat de laptop zo traag is vanwege het geheugen, kijk dan op dat moment hoeveel geheugen je gebruikt. Als dat meer dan 4 GB is, kan je overwegen geheugen bij te prikken...echter

als je een ssd als bootschijf hebt, is het niet zo erg als je geheugen af en toe vol zit. Als het geheugen volzit, swapt de computer namelijk naar de harde schijf (die is erg langzaam). Heb je echter een ssd die een factor 500 sneller is dan een hdd, tja.

Voor de SSD kan je uit vele kiezen. Maar 2 steken er bovenuit : de Samsung EVO en de Crucial M500. De laatste is de goedkoopste en ik raad je die dan ook aan, en wel een 240 GB exemplaar voor 95 euro.
Heb je toevallig 190 euro liggen, overweeg dan het 480 GB exemplaar, dan kan je de HDD met pensioen sturen, of je koopt er dan een usb behuizing voor en sluit hem zo nu en dan aan om je backup te maken/ grote bestanden op te slaan.
Zet deze SSD op de plek van je HDD, en zet de HDD op de plek van de DVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:22
Je hebt naast de SSD een zogeheten 'hdd caddy' nodig. die heeft min of meer de buitenvorm van je dvdspeler en van binnen een uitsparing voor een 2,5" schijfje met reguliere SATA verbinding. Volgens mij staan er wel caddys in de pricewatch, maar anders weet google ze ongetwijfeld voor je te vinden. Controleerd wel even goed op de compatibiliteit van de betreffende caddy voor je laptop, en check of hij de dikte van je ssd ondersteund. Er zijn iets dunnere en iets dikkere ssd's in omloop, het scheelt maar 2 mm maar kan voor problemen zorgen.

Ik persoonlijk zou gezien de schokbestendigheid van ssd's overigens de keuze maken om de ssd in de caddy plaatsen in plaats van de hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jort99b
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-03 18:29
bij de m500 wordt een stukje plastic meegeleverd dat de ssd van 7 mm naar 9 mm omtovert. misschien handig om te weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor adviezen tot nog toe.

Ik wil graag de ssd in de dvd bay.
Moet ik dan een specifieke bracket hebben of is dit spul vrij universeel?
En dit noemt men dus een hdd-caddy?
En wat voor geheugen moet ik bijprikken? Qua kloksnelheden/merk en zo?
En dat is een kwestie van erin steken en hij doet het?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jort99b
Je zou gewoon op Google op Acer 5750g hdd caddy kunnen zoeken dan moet je t in principe wel kunnen vinden denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
al reeds wat gevonden.

HDD caddy en een 840 EVO 250gb

Nu nog werkgeheugen. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
dit zou moeten lukken denk ik al ben ik niet zeker
pricewatch: Corsair CMSO4GX3M1A1333C9

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jort99b
moest je eigenlijk niet in beide geheugen sloten hetzelfde soort reepje hebben?
dan zou je al op dit uitkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat vroeg ik mij ook al af.

En dit geheugen heeft dan PC3-12800, en het geheugen in mijn laptop heeft PC3-10600.

wat is het verschil daartussen?

En heb al exact eenzelfde geheugen als er in mijn laptop zit gevonden op ebay voor 35$

http://www.ebay.com/ctg/Hynix-4-GB-SO-DIMM-1333-MHz-DDR3-Memory-HMT351S6BFR8C-H9-/92821033

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jort99b
Dan zou je in principe dat er in moeten kunnen doen?
Iemand die wat meer van RAM geheugen afweet dan ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:48

Quad

Doof

Maakt in principe niet veel uit, het RAM wordt aangepast aan de snelheid van wat de laagste DIMM heeft.
Voor een SSD zou ik voor de Crucial M500 240GB gaan, lekker agressief geprijsd en qua snelheidverschillen zal het wel meevallen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Pagina: 1