Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4 8"-Windows-tablets getest

Pagina: 1
Acties:

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-11 10:24

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
In het stuk over de hardware vind ik dat je hier absoluut geen recht doet aan de mogelijkheden en kracht. Ik heb hier ook een reactie op geschreven: Benjamin- in 'reviews: Vier 8"-Windows-tablets getest'

Deze Atoms zijn tot zeer veel in staat, 'recente' games kan dan ook zeker, al moet je natuurlijk geen nieuwe shooters verwachten, maar op veel vlakken kunnen ze echt wel populaire games van nu draaien.
Je moet natuurlijk geen Battlefield verwachten, maar dat doet ook niemand. Echter staan mensen vaak versteld van wat ze wel kunnen.
Prik er verder een Xbox 360 controller in en je kan er goed op gamen.

Verder begrijp ik dat je ze reviewt al tablets, maar ik vind doordat 2 een HDMI port hebben, dat deze een betere score verdienen door de toegevoegde waarde van een workstation. Zelf ben ik, zoals ik al in dat bericht schreef, naar een Surface Pro gegaan, en de toegevoegde waarde om hem aan te sluiten op een monitor en daar volwaardig aan het werk te kunnen gaan, is voor mij een enorme plus.
Als ik dan denk aan welke community wij hier hebben, dan lijkt mij toch ook dat dit soort punten veel zwaarder horen te wegen, nu krijg ik dan ook meer het gevoel dat de score is berust op een gemiddelde tablet gebruiker, dan de gemiddelde Tweaker. Dit vind ik dan ook erg jammer.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-11 21:16

ikt

Ik wil hieraan iets toevoegen.

De achterkant van de Miix 2 8" is gemaakt van aluminium - het onderste deel is wel van plastic voor de antennes.

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 22:01

WoutF

Hoofdredacteur
Benjamin- schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 13:18:
In het stuk over de hardware vind ik dat je hier absoluut geen recht doet aan de mogelijkheden en kracht. Ik heb hier ook een reactie op geschreven: Benjamin- in 'reviews: Vier 8"-Windows-tablets getest'

Deze Atoms zijn tot zeer veel in staat, 'recente' games kan dan ook zeker, al moet je natuurlijk geen nieuwe shooters verwachten, maar op veel vlakken kunnen ze echt wel populaire games van nu draaien.
Je moet natuurlijk geen Battlefield verwachten, maar dat doet ook niemand. Echter staan mensen vaak versteld van wat ze wel kunnen.
Prik er verder een Xbox 360 controller in en je kan er goed op gamen.

Verder begrijp ik dat je ze reviewt al tablets, maar ik vind doordat 2 een HDMI port hebben, dat deze een betere score verdienen door de toegevoegde waarde van een workstation. Zelf ben ik, zoals ik al in dat bericht schreef, naar een Surface Pro gegaan, en de toegevoegde waarde om hem aan te sluiten op een monitor en daar volwaardig aan het werk te kunnen gaan, is voor mij een enorme plus.
Als ik dan denk aan welke community wij hier hebben, dan lijkt mij toch ook dat dit soort punten veel zwaarder horen te wegen, nu krijg ik dan ook meer het gevoel dat de score is berust op een gemiddelde tablet gebruiker, dan de gemiddelde Tweaker. Dit vind ik dan ook erg jammer.
Dat de hdmi-poort extra gebruiksscenario's mogelijk maakt bij de Iconia W4 en Encore WT8 beschrijf ik uitgebreid in de review en het is ook zeker een pluspunt. Die twee modellen zijn echter ook het zwaarst en ergonomisch zeker niet het beste. Daarnaast voelen de behuizingen minder solide. Dat soort zaken weeg ik ook mee, want op de eerste plek zijn dit tablets en geen mobiele workstations. Hoofd- en bijzaken moeten van elkaar gescheiden worden. Dat heeft niets te maken met schrijven voor de gemiddelde tabletgebruiker. De aanname doen dat elke Tweaker die een tablet koopt er meteen een workstation van wil bouwen klopt denk ik niet.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Die aanname doe ik ook niet. Je doet zeker de punten benoemen, ik zie ze alleen niet terug komen in de score. Zo heb je terecht kritiek op de schermen en gewicht en zullen veel missen apps missen. Maar het kunnen aansluiten van monitoren, het draaien van photoshop (wat wel degelijk bruikbaar is) en de gigantische hoeveelheid mogelijkheden van Windows, zie ik niet terugkomen in de score.

Windows RT was verzonnen als concurrent op Android en iOS, en al ben ik geen voorstander van dit os (dit tevens als tevreden Surface RT en Pro gebruiker), maakt het wel dat Windows 8 een andere weg inslaat. W8 tablets zijn niet alleen concurrenten voor iOS, maar voor veel meer. Het is dan ook niets voor niets dat Lenovo de Thinkpad 8 (W8, full hd, atom bay trail, 8 inch enz) werd geshowcased niet alleen als tablet, maar ook in combinatie met een USB dock en 2 monitoren.

Ik vind dan ook niet dat dit soort tablets 1 op 1 zomaar mogen worden vergeleken met iPads of Android tablets, het is veel meer dan dat, en precies wat ik zei, dit zie ik niet terug in de score.
En dan blijf ik het ook oneens over uitspraken over de kracht/mogelijkheden van de hardware, het feit dat je hier gewoon photoshop op kan draaien, relatieve recente games enz, maakt het dat deze tablets gigantisch veel plus punten heeft op andere tablets.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-11 21:16

ikt

De bruikbaarheid van Windows 8.1 in de desktopmodus laat toch echter de wensen over, vooral door het scherm met zo'n lage resolutie en de matige touch-implementatie. Verder heffen de nadelen van de Toshiba en de Acer de uitbreidbaarheid toch op bij de puntentelling.

Deze SoC is redelijk goed,, maar in GPU processing kracht valt de tablet toch achter op een Apple A7 of een Snapdragon 800, wat best jammer is.

Het grote probleem van deze tablets is gewoon Windows 8.1 in een lichaam voor iets wat lijkt ontworpen te zijn voor iOS of Android. Je weet niet precies wat je aan moet met deze dingen.

Persoonlijk zou ik de hele categorie een 4/5 geven. Maar ik kan zien waarom iemand dit minder zou zien zitten. Zelf heb ik de Miix 2 8, ik vond de review redelijk goed, maar ook oppervlakkig met enkel standaard-tests en een oppervlakkige kijk op de tablets. Zo wordt er minder ingegaan op hoe Windows 8.1 nou werkt op zo'n klein scherm. Zelf zit ik vooral met het toetsenbord in de desktop modus, die niet automatisch omhoog komt als er een tekstveld wordt geselecteerd. Ook op 125% is de navigatie door desktop-Windows twijfelachtig te vinden. Knoppen blijven klein en het is gokwerk. Wel heel fijn is het Modern UI gedeelte.

Na een maand heb ik nog steeds gemengde gevoelens. Ik blijf er toch bij dat dit een mooie groep tablets is. Als er meer komen in de richting van de Thinkpad 8, wordt het nog veelbelovend.

Wout, ik heb nog een klein vraagje over de Miix 2 8. Het touchscreen lijkt bij mij net altijd even snel aanrakingen te kunnen verwerken. Snel typen zorgt ervoor dat sommige toetsaanslagen niet worden geregistreerd, of dat sommige keren een speciaal karaker wordt geselecteerd of dat zelfs typen wordt herkend als een zij-swipe en dat de app wordt veranderd. Is dit ook daar zo? Hebben andere tablets hier last van? Aan mij ligt hetnin ieder geval nirt, de Nexus 7 en mijn telefoon registreren aanslagen prima (ook zonder spelcontrole).

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
De desktopmodus is ook niet fatsoenlijk te gebruiken met touch, maar daar is het ook niet voor. Ze hebben wel wat dingen toegevoegd waardoor het beter gaat, maar er is een reden waarom de Metro interface was ontworpen.
Echter vind ik dit bekritiseren niet juist, MS geeft je een interface die voor touch is gemaakt met daarbij wel alle mogelijkheden om het op andere manieren te gebruiken.

De GPU valt totaal niet te vergelijken met die van mobiele processors, we kunnen hier wel metro spelletjes vergelijken, maar dan doe je weer geen recht aan spellen zoals Oblivion: YouTube: Asus T100 Bay Trail Gaming Elder Scrolls IV Oblivion Open W
Is daarom opeens de Atom Bay Trail krachtiger? Ja zo werkt dat dus niet, het is een Porsche met een vrachtwagen vergelijken. Zit je er met ze tweeen in en wat boodschappen, dan is die Porsche sneller. Doe je er een gigantisch aanhanger achter met duizenden kilo's, en opeens komt die Porsche geen milimeter meer naar voren.
Daarbij ben ik toch van mening dat mobiele GPU's nog lang niet zo indrukwekkend zijn als wij misschien denken, een spelletje zoals Asphalt 8, die toch nog redelijk zwaar is voor mijn telefoon en tablet (Snapdragon 600/Tegra 3), stelt niets voor op mijn ruim 4 jaar oude netbook (ION chipset). Dit is dus echt Appels met... ehm ramen en robots vergelijken. ;)

Hoe dan ook hoor je mij niet betwisten, dan wanneer je gewoon een simpele tablet wil, dat je goed zit bij een iPad, wil je wat meer customizen dan is Android een mooie keuze. Maar wil je alle vrijheid om te doen wat je wilt en dat op iedere scherm en met alle randapparatuur, dan is Windows de enige keuze.
Om maar weer de vrachtwagen terug te halen. Vrachtwagens worden toch ook niet op 3 sterren gezet omdat ze zo verdomde veel benzine slurpen, zwaarden zijn en lastig in te parkeren? Een W8 tablet is gewoon niet 1 op 1 te vergelijken met iOS of Android.

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 22:01

WoutF

Hoofdredacteur
Ik denk dat we het grotendeels met elkaar eens zijn. Windows 8.1-tablets zijn inderdaad anders dan iPads en Android-tablets en bieden in theorie veel meer mogelijkheden. De geteste tablets zitten echter lang niet op het niveau van bijvoorbeeld een Surface Pro. En dan heb ik het niet over hardware, maar over de mogelijkheden. De Surface Pro 2 heeft immers een optioneel dockingstation, een stylus, een kickstand, een oplader die geen usb-poort in gebruikneemt en een fullsized usb-poort.

Al die toffe mogelijkheden van Windows 8.1 zijn op de tablets uit deze roundup veel minder makkelijk te gebruiken. Ze hebben geen kickstands, laden gebeurt via de usb-poort en die poort heeft een verloopkabel nodig heeft om randapparatuur aan te kunnen sluiten. Ik heb tijdens de review de W4 aangesloten op een extern beeldscherm, toetsenbord en muis, maar daar had ik dus wel een usb-verloopkabel en usb-hub voor nodig. Omdat de usb-poort daardoor in gebruik was kon de W4 in die opstelling niet opgeladen worden wat het gebruik als 'workstation' serieus in de weg staat.

Ik ben het volledig met jullie eens dat Windows 8.1-tablets op papier tot hele toffe dingen in staat zijn, maar aan deze 8"-ers zitten voor dat doeleinde nog teveel haken en ogen.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Bluetooth randapparatuur zou dan wel weer goed werken en zo bestaan er ook wel voor een aantal modellen keyboard covers. Die werken natuurlijk niet zo mooi als die van de Surface, zeker ook omdat de toetsenborden kleiner zijn, maar het biedt mogelijkheden.

Maargoed ik begrijp je argumentatie en score nu wel, ik ben nog steeds van mening dat dit geweldige tablets zijn voor liefhebbers die ook echt een bluetooth setje en een hdmi kabeltje erbij neemt, je kan dan echt voor zeg 600 gram een complete computer bij je dragen die je ook gewoon als tablet kan gebruiken.
Ik vind het dan ook vooral jammer dat de Dell het hoogst scoort. Het is zonder meer de mooiste van de 4, maar door de afwezigheid van de HDMI port, vind ik hem toch minder dan de concurrentie.

Pagina: 1