Woonkamer PC - HTPC samenstellen

Pagina: 1
Acties:

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-04 21:09
DOEL
Primair: Spotify player & HTPC xmbc
Secondair: Adobe Lightroom, games: SC2, DiabloIII, Guitar Hero

VERBINDEN MET
- Synology DS214se
- TV - Panasonic plasma
- Monitor - Dell 2412
- NAD stereo versterker zonder hdmi of optical in
- Android tablet en phone
- xbox 360 controller

Het dell scherm is in een secretaire ingebouwd die niet ver van de tv staat. Ik heb nog een 60gig ssd dus die stop gebruik ik als opslag schijf

CPU: light gaming, optioneel 3d dus AMD - A8 - (6600K?)

BEHUIZING:
Kastje onder de tv heeft een vak van Breedte x Diepte x Hoogte: 48cm x 42cm x 11cm + 5cm
die +5cm is een randje aan de voorkant, maar heeft dus een nadelig effect op de airflow. Er is alleen een opening aan de voorkant van het kastje wat de airflow om de kast heen behoorlijk beperkt

Aangezien het een HTPC is neig ik naar een kast met IR:
pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 BxDxH: 42cm x 34cm x 9.5cm
Dat past, maar het is niet ruim, zal toch warm worden in het kastje aanzien maar een paar cm aan beide kanten vrij is

Een andere oplossing is pricewatch: Silverstone Milo ML06 icm met een CEC adapter
Veel eleganter kast met veel meer ruimte eromheen wat de lucht stroming naar buiten zeker zal verbeteren: BxDxH: 35cm x 21cm! x 9.9cm

Met de laatste optie is het helaas niet mogelijk het systeem af te sluiten maar wel in hybernation te brengen. Is het ook mogelijk het systeem weer uit hybernation te brengen met de tv afstandsbediening?

MOBO: Mini of Micro
Voor de mini dacht ik aan deze gigabit met 2x HDMI. Verder is er weinig keus lijkt het
pricewatch: Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI anders pricewatch: ASRock FM2A85X-ITX

voor de micro zijn er meer opties, vaak zie ik voorbij komen:
pricewatch: Gigabyte F2A88XM-D3H
pricewatch: ASRock FM2A88M Extreme4+ retail
pricewatch: ASRock FM2A75M Pro4+
Ze ontlopen elkaar niet zoveel of zie ik dat verkeerd?

VOEDING
SFX is voor beide kasten nodig:
pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W
pricewatch: Seasonic SS-300SFD Active PFC
pricewatch: Silverstone ST30SF
de laatste van onder de categorie SFX12V 3.01 -> wat betekent dat?

GEHEUGEN - low profile?
PC-12800 schijnt de beste prijs /snelheid te zijn op het moment. Als ik het stuk over geheugen op de frontpage lees, heb ik wel baat bij 2 dimms. Ik neig naar 4gb totaal, recommended voor sc2 en diablo3. genoeg? Dan kom ik uit bij pricewatch: Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9
voor 16e meer heb je dan 8gb: pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

KOELING
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Kan iemand een stille 80mm fan aanraden? ik zie Noiseblockers voorbij komen bv
pricewatch: Noiseblocker MultiFrame M8-2, 80mm

#CEC oplossing: mini ATXPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 84,40€ 84,40
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 82,-€ 82,-
1Pulse-Eight USB CEC adapter€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Milo ML06€ 56,22€ 56,22
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,50€ 31,50
1Noiseblocker MultiFrame M8-2, 80mm€ 12,63€ 12,63
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,54€ 54,54
1Silverstone ST30SF€ 50,24€ 50,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 371,53

#IR - Epsilon oplossingPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 84,40€ 84,40
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 56,20€ 56,20
1Epsilon EC-HTPC-1€ 48,90€ 48,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,50€ 31,50
1Noiseblocker MultiFrame M8-2, 80mm€ 12,63€ 12,63
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,54€ 54,54
1Silverstone ST30SF€ 50,24€ 50,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,41

[ Voor 44% gewijzigd door Megalomania op 22-03-2014 17:31 . Reden: Wenslijst + geheugen toegevoegd ]

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 10:46
Ik ben even benieuwd naar je budget.

Dit lijkt mij ook een aardige:
pricewatch: Intel Next Unit of Computing (V3) (met 2.5" hdd space) Core i5-4250U

Hier moet nog opslag in en ram-geheugen, via USB3.0 kun je een externe DVD-speler koppelen.

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• Megalomania
400euro is wel echt de max dus het zou er wel inpassen. Wat zou het voordeel zijn tov de bovenstaande setups behalve ruimte?

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 10:46
Erg zuinig en stil. Heeft ook standaard IR aan boord. Daarnaast is het mogelijk om ze achterop monitors te monteren (Met een VESA-mount)

Bij volle belasting trekt dit dingetje namelijk ong. max. 30 Watt, en maakt daarbij ong. 40 dB aan geluid.

[ Voor 7% gewijzigd door niektb op 22-03-2014 17:29 ]

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• Megalomania
Er zit wel gewoon een kleine fan in dacht ik? Dat gaat in de loop der tijd lawaai maken ben ik bang...
Als ik voor een i5 oplossing zou gaan kan ik ook volledig passief gekoeld gaan maar dat wordt waarschijnlijk weer duurder want dan kom je bij een thin-atx uit.pricewatch: Silverstone SST-PT12B

Ik neig toch naar de ML06 mini ATX. Heeft iemand nog commentaar op het gekozen geheugen en moederbord?

[ Voor 14% gewijzigd door Megalomania op 23-03-2014 09:10 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-04 17:15
Het wifi mobo uit je eerste setup heeft veel aansluitingen (met name de dikke voedings- en usb3 kabel) voor de ventilatieopening van de kast zitten. Dit lijkt me niet zo gunstig voor de airflow.

Met de Big Shuriken past er geen optische drive meer boven, mocht je dat later willen.
En ik weet ook niet zeker of het geheugen onder de koeler past. Let er sowieso even op of alle aansluitingen nog bereikbaar blijven.

De pricewatch: Silverstone ST30SF is volgens mij identiek aan de pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W
Je kunt dus gewoon de goedkoopste uitkiezen.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:03
Mbt de behuizing. Ik heb ervaring met de epsilon en de voorganger van de silverstone. Qua uiterlijk vind ik ze beide erg mooi, beide lijken ze vrij stijlvol met een geborsteld alu voorkant. Qua inbouwgemak staat Silverstone iets hoger op het lijstje bij mij dan Ms-tech/epsilon. Echter doe je dit als het goed is maar 1 of 2 keer. Een ingebouwd iR oog + afstandsbediening is dan weer een voordeel. Als het een groot voordeel voor je is om de HTPC aan te kunnen zetten (vanuit volledig uit) met de afstandsbediening dan is dat een punt voor de Epsilon. Vind je het echter ook prima om de HTPC in standby aan te zetten (dat kan met wake-up on usb) of de HTPC handmatig aan te zetten dan voldoet de silverstone dus ook.

Qua airflow zou ik echter eerder kiezen voor de Epsilon. Niet omdat deze een betere airflow heeft (integendeel, de silverstone heeft meer plaats voor fans) maar omdat deze net wat beter past doordat de airflow niet fan rechts naar links is, maar van voor naar achter. Deze behuizing zuigt namelijk aan de voorkant (van onderen) frisse lucht aan. In je a/v meubel is hier ook de meeste frisse lucht te vinden. Hierbij neem ik wel even aan dat je het klepje van het meubel open hebt wanneer je de HTPC actief bediend. Zo niet dan valt de afstandsbediening van de Epsilon weg als voordeel, aangezien die het niet doet met een klepje ervoor ;).

Qua 80mm fan is een noiseblocker inderdaad prima. Zelf heb ik ook goede ervaringen met pricewatch: Nexus PWM Series Real Silent Case Fan 80 mm, 80mm Wat echter het belangrijkste is, is dat je deze fans op het moederbord aansluit en je in de Bios/Uefi ook instelt dat deze op een laag toerental draaien (mits onder een bepaalde temperatuur).

Qua moederbord ontloopt het elkaar niet zoveel inderdaad. Waar jij op moet letten zijn de volgende dingen:
- genoeg aansluitingen (wat voor aansluiting heeft je Dell scherm? DVI, HDMI, VGA?) Sata is in dit geval geen probleem, USB 3.0 wensen?
- Kwaliteit onboard geluidskaart: aangezien je je versterker analoog aan gaat sluiten zou ik zeker even naar de gebruikte onboard geluidschipjes kijken. De buren nemen de geluidschip ook altijd mee in de reviews van de moederborden http://nl.hardware.info/r...8xn-wifi-geluidskwaliteit
- Socket: Wil je de mogelijkheid openhouden om later een FM2+ APU te plaatsen, dan moet je nu ook voor een FM2+ socket moederbord gaan.

Qua voeding zou ik voor de BeQuiet gaan (de seasonic is slecht verkrijgbaar). Qua geheugen zou ik voor 4GB pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP2G3D1609DS1S00CEU deze nemen Deze passen ook onder een big shuriken, je moet wel eerst het geheugen plaatsen voordat je de koeler plaatst. Daarom zou ik adviseren om eerst het geheugen te testen met het moederbord voordat je de big shuriken bevestigd.

edit:
Ik snap niet waarom nu ineens bij ieder HTPC topic de Intel NUC genoemd wordt. Ja het is een mooi stukje hardware, maar kent zeker z'n beperkingen. Als ik dan kijk naar de wensen uit de TS, dan vraag ik het me af of een NUC het juiste advies is. Ja het kastje is klein, maar kleiner is niet in alle gevallen gelijk aan beter, net als dat groter ook niet in alle gevallen beter is (dit is waar, vraag maar aan je vriendin). Ook vraag ik me af wat de analoge geluidskwaliteit is van dit kastje.

Een genoemd voordeel is dat het ding zo zuinig is, en dat klopt ook als een bus. Maar bij een systeem wat je hoogstens een paar uur per dag gebruikt bespaar je een paar euro op de stroomkosten... En dat per jaar...

[ Voor 9% gewijzigd door jaapsander op 24-03-2014 13:16 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-04 17:15
jaapsander schreef op maandag 24 maart 2014 @ 13:10:
Daarom zou ik adviseren om eerst het geheugen te testen met het moederbord voordat je de big shuriken bevestigd.
Wordt de cpu dan niet te heet, zonder koeler?
Met koeler wordt de cpu vaak al 20°C warmer dan de omgevingstemperatuur (zonder de energiebesparende functies van Windows)

• Megalomania
Dank voor de uitgebreide reactie Jaapsander! Ga een goed nadenken over die geluidskaart check.
Ze hebben allen trouwens "Onboard audio - Codec chip Realtek ALC1150". Dat zegt niets kennelijk? Waardoor ontstaan dan die grote verschillen? Zou een (dx)DAC van 50euro dit oplossen?

Dat de epsilon van voren lucht aanzuigt wist ik niet, inderdaad een groot voordeel!
avmeubel is gewoon open van voren, zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/hemnes-tv-meubel__0182914_PE334258_S4.JPG

Over het geheugen, op dit plaatje lijkt de hoogte niet echt limiterend te zijn:
Afbeeldingslocatie: http://img809.imageshack.us/img809/3262/dsc01502ri.jpg
Is dit nu mini of micro atx?Het lijkt wel een big shuriken die erop zit toch?
wappiewappie schreef op maandag 24 maart 2014 @ 18:21:
Met koeler wordt de cpu vaak al 20°C warmer dan de omgevingstemperatuur (zonder de energiebesparende functies van Windows)
Goeie vraag, iemand hier een antwoord op?

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:27
De cpu komt met stock cooler, daarmee test je de pc, of memory, bios en os goed werken.
Daarna de shuriken met goede koelpasta erop en de kast afwerken/sluiten.

gewaarwordingshorizon

• jaapsander
wappiewappie schreef op maandag 24 maart 2014 @ 18:21:
[...]

Inderdaad zoals hierboven al genoemd wordt eerst even met de stock koeler op de tafel (hout) een memtestje draaien. Heb zelf al een keer met veel moeite een module moeten vervangen die onder een big shuriken dus tegenwoordig test ik het eerst even met de stock koeler.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:34
Even los van je vraag, kudo's voor de openingspost! Zo zouden er meer mogen zijn. Heldere vraagstelling en je hebt duidelijk zelf al zo veel mogelijk opgezocht/bedacht!

• jaapsander
Overigens is bovenstaand bord (voor zover ik het goed op de foto kan zien) een gewone shuriken op een uATX bordje.

• Megalomania
jaapsander schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 12:23:
Overigens is bovenstaand bord (voor zover ik het goed op de foto kan zien) een gewone shuriken op een uATX bordje.
Ja denk ik ook bij nader inzien.

Een mini-atx icm met een 12cm fan voor de intake lijkt me wel een erg groot voordeel.

Die outtake fan aan de achterkant, kan dat een 8cm zijn of is 7cm de max? Ik moet nog eens uitmeten of de soundcards aansluitingen niet in de weg zitten bij veel mini_atx mobos. Iemand hier een idee over?

[ Voor 4% gewijzigd door Megalomania op 26-03-2014 14:04 ]

• jaapsander
Als intake kun je in de epsilon overigens alleen een 80mm fan gebruiken (een 92mm fan kan ook met een beetje modden/handigheid en een wat kleinere uATX moederbord)

Die outtake fan aan de achterkant kan 60mm zijn, echter is outtake vaak niet nodig. Doorat je al lucht aanzuigt middels de intake krijg je een overdruk. Hierdoor verdwijnt de warme lucht vanzelf. Door de overdruk zuig je ook geen stof aan op een andere plaats dan de intake fan. Zo hoef je alleen maar een doekje onder de intake fan door te halen om je kast relatief stofvrij te houden.

• Megalomania
Ik dacht dat je met een mini ATX ruimte genoeg heb. In deze review wordt een uATX gebruikt icm met een 12cm fan als intake.

Het mobo: uATX Form Factor 9.6 inch x 7.2 inch (24.4 cm x 18.3 cm)
Bron

het mini atx msi mobo is 17cm bij 17cm.

mini atx maakt de keuze helaas wel erg beperkt.

Kon jij het systeem stil en relatieve koel houden met een 8cm intake fan? Welke processor gebruik je?
Pagina: 1