Groot pand en zwakke tele2 router

Pagina: 1
Acties:

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 17:12
Hallo,

Wij hebben een groot pand, en een zwak tele2 routertje met een onstabiele verbinding.
We hadden voorheen altijd KPN, wat ons een download snelheid van +- 1800kbps opleverde (max haalbaar bij ons).
Nu hebben we een abonnement bij Tele2 afgesloten , internet + interactieve HD tv.
Ook al is de TV uit dan is de download snelheid erg instabiel (schommelend tussen 600 en 1000kbps terwijl we contstant 1800 zouden moeten halen).
Het bereik is ook erg slecht met deze Tele2 router..

Wat ik dus in gedachten had:

- Tele2 router vooraan ISRA punt -> van hieruit kabel naar interactieve TV.
- 2e router erbij voor internet die op de 2e poort aansluiten van de tele2 router -> dit (internet surf / game / etc) netwerk configureren met een VPN. En gezien het bereik, een externe antenne voor wifi op het dak zetten (moet natuurlijk wel een goede router zijn die dit ondersteunt).

Nu is mijn vraag,

- Gaat dit goed werken? o.a met de 2e router erbij , is er geen signaal verlies?
- Zoja , welke antenne en 2e router hebben we dan nodig?
:)

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-11 10:11
Ik neem aan dat je het hebt over kilobytes per seconde. In een router worden snelheden meestal als kilobits aangegeven maar ik neem aan dat zelfs Tele2 je met die snelheid (1800kb/s down, 8x zo weinig) geen interactieve TV aansmeert.

Ten eerste, ligt er geen kabel, zodat je TV/internet daarop kan afsluiten?

2e router erbij moet prima werken, signaalverlies komt vrijwel niet voor over een UTP-kabel. Welk router hangt van je budget af, en van de grootte van het pand. De pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND wordt op dit forum de lucht in geprezen, is een goedkoop routertje dat veel gebruikt wordt voor het verbeteren van WiFi-signaal. Hoewel de prijs/kwaliteit van dit router heel goed is, zijn er sterkere WiFi-routers maar ik weet niet of je dat nodig hebt zonder een duidelijkere beschrijving van het pand. VPN wordt ondersteund op de TP-Link maar ik weet niet of daar een andere firmware voor moet worden geflashed (zoals DD-WRT). Let er wel op dat je upload waarschijnlijk behoorlijk laag is en dat enkel hele simpele dingen via VPN gedaan kunnen worden. Via de VPN-verbinding downloaden verknalt je hele uploadsnelheid en daarmee ook die 1800kBps download.

Een antenne op het dak klinkt als een vreemde oplossing, maar nogmaals heb ik geen idee hoe het pand eruit ziet.

• saken
DiedB schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 01:42:
Ik neem aan dat je het hebt over kilobytes per seconde. In een router worden snelheden meestal als kilobits aangegeven maar ik neem aan dat zelfs Tele2 je met die snelheid (1800kb/s down, 8x zo weinig) geen interactieve TV aansmeert.

Ten eerste, ligt er geen kabel, zodat je TV/internet daarop kan afsluiten?

2e router erbij moet prima werken, signaalverlies komt vrijwel niet voor over een UTP-kabel. Welk router hangt van je budget af, en van de grootte van het pand. De pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND wordt op dit forum de lucht in geprezen, is een goedkoop routertje dat veel gebruikt wordt voor het verbeteren van WiFi-signaal. Hoewel de prijs/kwaliteit van dit router heel goed is, zijn er sterkere WiFi-routers maar ik weet niet of je dat nodig hebt zonder een duidelijkere beschrijving van het pand. VPN wordt ondersteund op de TP-Link maar ik weet niet of daar een andere firmware voor moet worden geflashed (zoals DD-WRT). Let er wel op dat je upload waarschijnlijk behoorlijk laag is en dat enkel hele simpele dingen via VPN gedaan kunnen worden. Via de VPN-verbinding downloaden verknalt je hele uploadsnelheid en daarmee ook die 1800kBps download.

Een antenne op het dak klinkt als een vreemde oplossing, maar nogmaals heb ik geen idee hoe het pand eruit ziet.
Wat ik bedoel is, als ik een test bestand van 1gb download dan geeft chrome normaal aan 1800kbps.... nu 900 / 1000 en alles wat daar omheen ligt, erg instabiel ook.

Het pand heeft veel dikke betonnen muren, en is zo groot als een ('normale') sportzaal en er zit ook nog veel grond omheen waar we ook het liefst nog wel bereik hebben. Vandaar dat ik dacht aan een antenne; had er een gezien op internet voor 25 euro.

Er ligt geen kabel, ook is het pakket interactieve tv helaas al afgesloten :S

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11 10:56

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Haal je die snelheden over Wifi? In dat geval: sluit eens een computer aan via UTP kabel en kijk eens wat voor snelheden je dan haalt? Als dat slecht blijft gaat een router achter dat Tele2 ding natuurlijk geen verschil maken in snelheid (hooguit misschien een verbetering in ontvangst).

[ Voor 17% gewijzigd door Amanoo op 22-03-2014 02:03 ]

• saken
ik bedoel niet dat ik een router er achter wil zetten omdat de snelheid te laag is, het is meer voor het bereik wat óók te laag is bij deze router.
Ik heb ook al met de laptop via utp geprobeerd, maar dat levert dezelfde instabiliteit op.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Dan zou ik ook nog even bij Tele2 aan de bel trekken, misschien dat de apparatuur die je van hen kreeg niet helemaal in orde is. Gebruikt Tele2 niet het kabelnetwerk van KPN, of vergis ik me hierin? Ik vind het in ieder geval vooral erg opvallend dat je snelheid zo achteruit ging en zo instabiel werd. het is wel nog de vraag of vervanging van de Tele2 modem/router je bereik ten goede zal komen, maar tot zover ik weet is dat altijd wel op te lossen door een of enkele routers erachter te doen. Ik dacht dat er ook nog technologie was die er voor zorgt dat je meerdere routers kan hebben die zich min of meer als 1 router gedragen (zodat je dus ook niet 100 verschillende SSID's hebt. Ik meen dat DD-WRT dat ondersteunt, maar ik moet zelf ook nog even een keer stoeien met DD-WRT voordat ik door heb hoe dat precies in elkaar steekt. Wat dat betreft zou ik er wel eens gruwelijk naast kunnen zitten.

[ Voor 69% gewijzigd door Amanoo op 22-03-2014 02:19 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Ik zou ook even met tele2 bellen ivm met je crappy lijn, misschien kunnen ze daar eerst wat aan doen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Mocht met 1 nieuwe router trouwens het bereik nog niet naar wens zijn, dan is onder andere dit blog misschien wel leuk: http://www.hanselman.com/...AtHomeForFreeRoaming.aspx

Wireless bridging in DD-WRT wordt ook in een van de reacties genoemd. Helaas halveert het wel de bandbreedte van de tweede router, maar als deze router vrij vlot is zal dit niet al te veel last bezorgen. Ik ben persoonlijk alleen niet zo fan van het idee, want het blijft wel je routers bandbreedte omlaag gooien. Maar zo zie je dat er nog wel leuke opties bestaan om twee routers te plaatsen en het te doen lijken alsof er maar 1 is met een extra grote range, mocht dit nodig zijn. Range extension kan wel leuk zijn, en DD-WRT heeft hier veel interessante opties voor (die ik zelf ook nauwelijks ken), maar volgens mij is DD-WRT niet eens nodig voor de oplossing van het blog. Het is alleen de vraag of je ook de Tele2 router mee kan laten doen met zo'n range extension grap. Providers geven vaak nogal beperkte routers. Naar range extension ik natuurlijk alleen mee bezig zijn als met 1 nieuwe router niet genoeg dekking te creëren is, anders neem je gewoon 1 goede router.

Maar kijk eerst even de crappy lijn na.

[ Voor 26% gewijzigd door Amanoo op 22-03-2014 04:57 ]

• saken
Inderdaad, ik zal nog eens de crappy lijn nakijken. Maandag eens met Tele2 bellen; waardeloos bedrijf trouwens.

Het simpelste lijkt me om een 2e router er bij te nemen, en een antenne op het dak zetten. Welke router en (buiten) antenne zouden jullie me aanraden? Tele2 heeft sowieso al gezegd dat we het hele pand via de Tele2 router nooit 100% van wifi kunnen voorzien. (vandaar de antenne die ik op het dak wil)

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:24
Op het dak lijkt me niet echt efficiënt gezien wifi antennes in een donut vorm opzij uitzenden en niet in een conus naar beneden. Je wilt antenne dus ongeveer op de hoogte van de ontvanger.

android since G1.

• saken
Inderdaad, eigenlijk zou het mooiste dan zijn, een router waar ik minimaal 2 externe antenne's op aan kan sluiten.... een voor binnen die ter hoogte van de ontvanger komt en een voor op het dak zodat we ook om het pand goed bereik hebben.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Zo werkt het niet, een router met meerdere antennes gebruikt ook beide antennes voor MIMO.
Eén antenne op het dak en één binnen haalt dus je performance volledig onderuit.

Als je het een beetje professioneel wil aanpakken zou ik gaan voor een aantal Ubiquiti UniFi Access Points voor binnen en een Ubiquiti Bullet i.c.m. een omnidirectionele antenne voor op het dak.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Welke router heeft Tele2 aan TS in bruikleen gegeven?

Dat Davolink rampending?

In dat geval is het jammer dat TS niet alleen internet bij Tele2 afneemt, had ie het modem/router kunnen vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2014 16:40 ]

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Volgens mij heb ik wel eens zo'n Ubiquiti UniFi in mijn handen gehad. Zijn in feite een soort professionele range extenders, niet? Eigenlijk de professionele variant op mijn DD-WRT idee. Dat kan inderdaad wel eens heel nuttig zijn. De Bullet ken ik zelf niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Amanoo op 22-03-2014 18:11 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
De UniFi is vergelijkbaar met de Cisco Aironets die je vaak tegenkomt op hogescholen/universiteiten, maar zonder controller en stukken goedkoper :) Er staat een goede review op SmallNetBuilder.

De Bullet is een klein en waterdicht Access Point met een N-connector bedoeld om rechtstreeks aan een antenne te hangen (zoals in het voorbeeld hier).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1