Vraagtekens bij een advertentie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:55
Ik vraag me af of dit wel 100% te vertrouwen is?
V&A aangeboden: Intel Core i7 4770K Boxed
50 euro voor een i7 4770k...

[Verwijderde gebruiker]

Ook niet al te actief, om daar nog over te spreken.
Heeft advertentie al stopgezet, snel verkocht zeg...

Misschien is het een idee om bij gebruikers die onder de x beoordelingen te hebben een waarschuwing te zetten? Waar in staat dat je extra goed moet oppassen om niet opgelicht te worden?

Edit: Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/9f4c2df6a96ad3f410b34ab5ff91bd9c.png

Zoiets?

[ Voor 12% gewijzigd door two op 21-03-2014 23:25 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:22

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Alsof iemand met 10 beoordelingen wel betrouwbaar is? Je moet _altijd_ uitkijken. Ik kan mij nog wel herinneren dat iemand met meer dan 10 beoordelen ook een oplichter bleek te zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Outerspace op 21-03-2014 17:26 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:28
En waarom maar bij minder dan 10?
ik heb maar 8 beoordelingen, maar ben al iets van 4 jaar hier actief :/

plus, je kan ook 10 negatieve reviews hebben, dus hoe ga je een grens trekken? Bij 10 5 sterren reviews, 4 sterren?
Zoals eerder gezegd, je moet gewoon altijd opletten en niet in gaan op "too good to be true" spul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb nog geen enkele beoordeling en pas recent mijn eerste advertenties geplaatst. Ik voel me vreselijk onbetrouwbaar :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
gambieter schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 18:42:
Ik heb nog geen enkele beoordeling en pas recent mijn eerste advertenties geplaatst. Ik voel me vreselijk onbetrouwbaar :+
Maar het is een soort van indicatie, dat hier dus een grotere kans is op iets wat niet klopt! Want TP1 is natuurlijk meer te vertrouwen dan mimang. Het is meer om mensen duidelijk te maken dat je goed moet opletten.

[ Voor 15% gewijzigd door two op 21-03-2014 18:43 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het sleutelwoord is schijnveiligheid....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:07
mimang schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 18:43:
[...]

Maar het is een soort van indicatie, dat hier dus een grotere kans is op iets wat niet klopt! Want TP1 is natuurlijk meer te vertrouwen dan mimang. Het is meer om mensen duidelijk te maken dat je goed moet opletten.
Volgens mij is deze discussie al tig keer gevoerd hier. De conclusie is altijd dat dergelijke maatregelen een vals gevoel van veiligheid geven. Want iemand met meer dan 10 beoordelingen is wel altijd betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-10 12:24
Keyword bij VA is nadenken.

[ Voor 18% gewijzigd door Flex op 21-03-2014 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
analogworm schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 18:48:
[...]

Volgens mij is deze discussie al tig keer gevoerd hier. De conclusie is altijd dat dergelijke maatregelen een vals gevoel van veiligheid geven. Want iemand met meer dan 10 beoordelingen is wel altijd betrouwbaar?
Het was een voorbeeld, ik zei maar gewoon wat omdat ik zelf 8 beoordelingen heb.

Of als je een reactie schrijft op een advertentie misschien? Dat er komt te staan dat je goed moet blijven opletten?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

Tja, het is hier toch geen Amerika, dat we op de magnetron moeten zetten dat je kat er niet in mag... De obvious oplichters pik je er zo uit en degene die er een beroep van maken help je er alleen maar mee met zo'n waarschuwing. Die zorgen eerst dat die waarschuwing niet meer komt, waarna ze de schaapjes binnen halen die denken 'er staat geen waarschuwing bij hem dus dat moet goed zijn'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
mimang schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 23:23:
[...]

Het was een voorbeeld, ik zei maar gewoon wat omdat ik zelf 8 beoordelingen heb.

Of als je een reactie schrijft op een advertentie misschien? Dat er komt te staan dat je goed moet blijven opletten?
De Mods en gebruikers op tweakers zijn oplettend, dat wordt van iedere gebruiker van de V&A verwacht. Zodoende wordt er snel en adequaat gehandeld door de Mods. Dat is wat er gebeurt, identificeren en bannen.

Op het moment dat er maatregelen worden getroffen zoals jij voorstelt, geeft dat een gevoel van veiligheid. Echter is die veiligheid niet te garanderen, wat voor draconische maatregelen er ook getroffen worden. Oplichters zullen zoals Mark-k aangeeft manieren vinden om bijv die 10 beoordelingen bij elkaar sprokkelen, waardoor jij als V&A gebruiker je veilig waant. Het beste wat je kan doen tegen oplichters is je gezond verstand gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
analogworm schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 08:06:
[...]

De Mods en gebruikers op tweakers zijn oplettend, dat wordt van iedere gebruiker van de V&A verwacht. Zodoende wordt er snel en adequaat gehandeld door de Mods. Dat is wat er gebeurt, identificeren en bannen.

Op het moment dat er maatregelen worden getroffen zoals jij voorstelt, geeft dat een gevoel van veiligheid. Echter is die veiligheid niet te garanderen, wat voor draconische maatregelen er ook getroffen worden. Oplichters zullen zoals Mark-k aangeeft manieren vinden om bijv die 10 beoordelingen bij elkaar sprokkelen, waardoor jij als V&A gebruiker je veilig waant. Het beste wat je kan doen tegen oplichters is je gezond verstand gebruiken.
Het geeft helemaal geen gevoel van veiligheid. Dus jij wilt zeggen, dat een waarschuwing een gevoel van veiligheid geeft?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
[quote]mimang schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 09:46:
[...]
Het geeft helemaal geen gevoel van veiligheid. Dus jij wilt zeggen, dat een waarschuwing een gevoel van veiligheid geeft?
[/quote

Het geeft een vals gevoel van veiligheid als bij een user de waarschuwing niet geplaats is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze discussie is inderdaad al vaak voorbijgekomen :)

Een mededeling nieuw is alleen al lastig te definiëren; een geroutineerde oplichter maakt gewoon accounts aan en laat ze desnoods even liggen - hoewel dat niet eens nodig zal zijn omdat mensen blijkbaar nog steeds iedere realiteitszin uitschakelen bij het zien van een koopje.

Dat is niets anders dan scammers op straat, alleen is het platform anders. Je weet gewoon niet met wie je zaken doet, en daarom moet je altijd zorgen dat je een afweging maakt tussen risico en mogelijkheden. Je komt bij V&A op meerdere plekken links naar waarschuwingen al tegen - ook bij het sturen van een reactie bijvoorbeeld weer.

Iets verder denken ook dat daar waar de waarschuwing staat: Als je bij bepaalde mensen wél een extra melding plaatst (uiteraard schept die melding geen gevoel van veiligheid 8)7 ) dan betekent het ook dat er bij andere mensen dus géén waarschuwing staat. Dat onderscheid alleen al geeft onterecht het idee dat het veiliger is met een account te handelen dat niet nieuw is, en dat is een soort van 'keurmerk' dat makkelijk te omzeilen is.

Oplichters die middels dat omzeilen geen waarschuwing laten zien, worden dus als veiliger gezien, zullen meer slachtoffers kunnen maken, en daarmee is het aantrekkelijk dingen te omzeilen. Je ziet het nu al met oplichters die eerst even goed handelen en dan hun slag slaan. Het voordeel daarvan echter, is dat er meestal veel meer aanknopingspunten zijn om iemand op te sporen.
Hetzelfde geldt voor goede feedback in V&A; het kan je helpen, maar uiteindelijk is er maar één ding dat echt werkt, en dat is jezelf beschermen.

Maar goed, ik tik dit volgens mij al voor de 20e keer... ;)

We hebben het afgelopen jaar een hoop dingen veranderd al; nieuwe users kunnen alleen via DM communiceren en niet per mail, verse accounts kunnen niet van buitenlandse IPs en TOR gebruik maken van V&A, en zo verder. Versterking op afhandeling van het meldpunt - heel veel wordt gezien door oplettende gebruikers.
Dat heeft tot gevolg gehad dat er een stuk minder hit-and-runs tussenzitten, want met de groei van V&A nam ook gewoon de aantrekkingskracht op oplichters toe. Het is bij die acties concreet om het verbeteren van de traceerbaarheid gegaan, omdat je daarmee uiteindelijk mensen het meest afschrikt: het risico dat mensen er achter komen wie ze in het echt zijn.

De meeste oplichting vindt plaats door een kleine harde groep, die zich er niets van aantrekt als ze bekend zijn. Die stop je ook niet met andere maatregelen. Ook daar zien we echter dat de afgelopen jaren een aantal tot stoppen is gebracht, en een aantal tot vermindering. Helaas is de grootste recent weer het verkeerde pad opgegaan - maar daar is het uiteindelijk de overheid die actie zal moeten (en gaan) nemen, en is er weinig dat wij verder kunnen doen.

Meedenken is natuurlijk altijd goed, dat houdt ons ook scherp. Alleen is het wel fijn als er even gekeken wordt of dingen al eerder besproken zijn ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2014 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
mimang schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 09:46:
[...]

Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 10:24:
Deze discussie is inderdaad al vaak voorbijgekomen :)
....
Iets verder denken ook dat daar waar de waarschuwing staat: Als je bij bepaalde mensen wél een extra melding plaatst (uiteraard schept die melding geen gevoel van veiligheid 8)7 ) dan betekent het ook dat er bij andere mensen dus géén waarschuwing staat. Dat onderscheid alleen al geeft onterecht het idee dat het veiliger is met een account te handelen dat niet nieuw is, en dat is een soort van 'keurmerk' dat makkelijk te omzeilen is.
Oplichters die middels dat omzeilen geen waarschuwing laten zien, worden dus als veiliger gezien
....
dat bedoelde ik inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 10:24
Als iets nieuw in doos voor minder dan 2/3 van de laagste winkelwaarde wordt aangeboden door een persoon moet je altijd op de hoede zijn. De meeste Tweakers weten behoorlijk goed wat de werkelijke straatwaarde van iets is en het is gewoon niet geloofwaardig dat iemand daar ver onder gaat zitten.

Als dat bewust gedaan wordt (iemand wil er echt van af) dan staat dat meestal netjes vermeld in de advertentie (ik hoef er maar zo weinig voor te hebben omdat ....).

Als iemand dan pas net een dag lid is met een hele korte advertentie moeten de alarmbellen gewoon gaan rinkelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
En als je zoiets ziet en je bent serieus van plan te kopen ga het gewoon ophalen, vraag het aan diegene of je het mag ophalen, wilt hij het niet draaid die eromheen of kan het niet dan houd het op en is het vaak fake.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je iets wilt ruilen of kopen , en je wilt niet genaaid worden.
dan moet je gewoon langs gaan dan weet je teminste waar die woont .
en waar je verhaal kan halen .

en koop je nieuw online doe dat dan met afterpay , dan wordt je teminste nooit in de zeik genomen.

betalen met ideaal is vragen om genaaid te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilItSelf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Zorg dat je de persoon ontmoet. Dan merk je snel genoeg of die persoon te vertrouwen is ja of nee.

[ Voor 1% gewijzigd door EvilItSelf op 22-03-2014 17:09 . Reden: Grammatitaal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:17
Waarbij we willen waarschuwen dat de nieuwste oplichterspraktijk is dat ze 'afhalen' als optie bieden, maar in de pakrijk of een moeilijk adres (Vlieland ouzo) hebben of nooit kunnen als de koper wil komen. Na wat vruchteloos proberen af te spreken wordt er dan toch maar verzonden en... er komt nooit wat. Wees op uw hoede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 19:53
Betreffende de discussie over het plaatsen van advertenties door nieuwe gebruikers. Karma zou je hier ook kunnen gebruiken. Als de gebruiker voldoende positieve feedback heeft gegeven mag hij / zij een advertentie plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:48
Een minimale karma bedoel je? Feedback kun je pas krijgen zodra je een V&A transactie gedaan hebt (of wil je nieuwe leden eerst verplichten te kopen ipv te verkopen)

Misschien een verplichting om minstens één zelfgemaakte foto te uploaden? Dat men zeker weet dat het artikel ook daadwerkelijk in bezit is van de verkoper..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:35

Fiber

Beaches are for storming.

Dancing_Animal schreef op maandag 07 april 2014 @ 00:19:
Betreffende de discussie over het plaatsen van advertenties door nieuwe gebruikers. Karma zou je hier ook kunnen gebruiken. Als de gebruiker voldoende positieve feedback heeft gegeven mag hij / zij een advertentie plaatsen.
Wat een onzin allemaal. Bij twijfel gewoon niet kopen. Of langs gaan en pas betalen als je het product werkend in je handen hebt. Hoe moeilijk kan het zijn...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:17
Fiber schreef op maandag 07 april 2014 @ 00:25:
[...]

Wat een onzin allemaal. Bij twijfel gewoon niet kopen. Of langs gaan en pas betalen als je het product werkend in je handen hebt. Hoe moeilijk kan het zijn...?
QFT. Elke barriere die genoemd wordt is door een oplichter eenvoudig te omzeilen. En elke barrière die we invoeren geeft jullie een vals gevoel van veiligheid. Nu let iedereen op, als je karma moet hebben of posts of een eigen foto, dan denk je veel sneller "zal wel goed zijn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn laatste ervaring zorgt er inderdaad voor dat ik alleen nog kies voor ophalen.
Goede feedback heeft me nu al 2x aardig wat geld gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik plaats hier mijn aanvulling op het gesloten topic nog maar eens :)

Laat ik daar aan toevoegen dat het zeker niet zo is dat Tweakers het allemaal wel best vindt. Er wordt actief gejaagd op oplichters, om een volledig dossier aan de politie te kunnen overhandigen, en het ze zo onaantrekkelijk mogelijk te maken zich hier te laten zien.

Dat wat we doen, moet wel daadwerkelijk voor de langere termijn iets bijdragen en haalbaar zijn. Zo is bijvoorbeeld de traceerbaarheid vorig jaar significant verbeterd, en worden mobiele netwerken en buitenlandse IPs voor nieuwe gebruikers geweerd, evenals de e-mailoptie.

Langere tijd activiteit eisen, betekent dat we terug gaan naar ca. 15-20% van het aanbod en de vraag, zoals in de beginjaren toen mensen hun spullen nauwelijks kwijtraakten tenzij het echt voor weggooiprijzen was. Ofwel, dan hou je een platform over dat enkel krimpt, omdat de grote hoeveelheid nieuwe gebruikers - waar de overgrote meerderheid gewoon van te goeder trouw is wegblijft.

Als de eis 'vanuit de community' is dat er geen enkele frauduleuze advertentie op Tweaker terecht mag komen, dan heb ik ook een simpele en effectieve suggestie: V&A opdoeken. En datzelfde wordt op termijn bereikt door bizarre drempels te gaan bedenken zoals 6 maanden activiteit. En het erge is, dat er door iemand die wil oplichten net zo makkelijk omheen gewerkt wordt. Slapend accountje hier en daar, en dubbel scoren door het valse gevoel van veiligheid dat mensen gegeven wordt.
Mag ik raden dat dan dezelfde mensen hier weer staan te schreeuwen dat er weer iets anders op verzonnen moet worden. Vicieuze cirkels die allemaal maar naar één ding toe gaan: ophouden van het bestaan van V&A.

Iets met kind, badwater en haalbaarheid. Mensen hebben er meer aan gewoon op hun hoede te zijn.
Oplichters heb je overal en zal je overal houden. eBay is niet veilig, Marktplaats is niet veilig, en Tweakers is niet veilig. Als je de 3 naast elkaar houdt ten aanzien van wat gedaan wordt tegen oplichting, dan weet ik mijn keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2014 @ 11:12:
Ik plaats hier mijn aanvulling op het gesloten topic nog maar eens :)

Laat ik daar aan toevoegen dat het zeker niet zo is dat Tweakers het allemaal wel best vindt. Er wordt actief gejaagd op oplichters, om een volledig dossier aan de politie te kunnen overhandigen, en het ze zo onaantrekkelijk mogelijk te maken zich hier te laten zien.

.....

Iets met kind, badwater en haalbaarheid. Mensen hebben er meer aan gewoon op hun hoede te zijn.
Oplichters heb je overal en zal je overal houden. eBay is niet veilig, Marktplaats is niet veilig, en Tweakers is niet veilig. Als je de 3 naast elkaar houdt ten aanzien van wat gedaan wordt tegen oplichting, dan weet ik mijn keuze snel gemaakt.
Eens, ik heb al vele topics voorbij zien komen waarin de Tweakers Crew snel proactief handelt o.a. op basis van meldingen en vermoedens van gebruikers. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 19:53
ShitHappens schreef op maandag 07 april 2014 @ 00:23:
Een minimale karma bedoel je? Feedback kun je pas krijgen zodra je een V&A transactie gedaan hebt (of wil je nieuwe leden eerst verplichten te kopen ipv te verkopen)

Misschien een verplichting om minstens één zelfgemaakte foto te uploaden? Dat men zeker weet dat het artikel ook daadwerkelijk in bezit is van de verkoper..
Fiber schreef op maandag 07 april 2014 @ 00:25:
[...]

zeef schreef op maandag 07 april 2014 @ 00:26:
[...]

QFT. Elke barriere die genoemd wordt is door een oplichter eenvoudig te omzeilen. En elke barrière die we invoeren geeft jullie een vals gevoel van veiligheid. Nu let iedereen op, als je karma moet hebben of posts of een eigen foto, dan denk je veel sneller "zal wel goed zijn".
Met karma bedoel ik het algemene Tweakers-/ GoT-karma (niet je positieve feedback bij advertenties) dat je opbouwt aan de hand van reacties op frontpage artikelen of reacties / topics op het forum. Iets wat je opbouwt doordat je een tijdje lid bent van Tweakers. Dit voorkomt in ieder geval dat iemand even snel een account aanmaakt om iets te verkopen. Op zich hoeft daar niks mis mee te zijn, maar Tweakers kan daar wel op een nadelige manier voor gebruikt worden. Natuurlijk kun je niet alles afvangen maar wel een beetje. Mijn idee betreffende karma ontstond naar aanleiding van een ander topic waarin gesteld wordt dat iemand voor langere tijd op Tweakers zou moeten zitten om een advertentie te plaatsen. Als je de boel gaat lopen tillen op het advertentiegedeelte kunnen je rechten worden ontnomen en dat doe je niet zo gauw als je het recht op adverteren opgebouwd hebt.
Pagina: 1