Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb al een poosje een probleem met mijn AF. Ik dacht eerst dat het door de lens kwam, maar ik heb ontdekt dat het ook bij andere lenzen gebeurt.

Het probleem is dat hij niet meer nauwkeurig is. Als ik het meest linkse AF punt selecteer in single-point AF en ik richt dat punt op een persoon, dan stelt hij niet scherp op die persoon maar op de grond. Het zelfde gebeurt bij de dynamische AF mode, de camera wil eigenlijk alleen maar scherpstellen op de grond.

Het is niet zo dat ik nooit meer een goede foto krijg, maar 75% van de foto's is niet op het juiste object gefocussed.

Ik heb ook een zekere hoeveelheid vuil in m'n camera zitten. Als ik zonder lens door de viewfinder kijk zie ik veel stippen. Laatst was het zelfs zo dat ik een kloddertje zand door mn viewfinder zag, ik dacht eerst dat het op de lens zat maar die was brandschoon. Na een poosje was hij ook zomaar weer weg.

Ik zag laatst een filmpje (ik maakte me nogal zorgen) waarin iemand zei dat het niet problematisch was en dat het duur was om het schoon te laten maken.

Zal er een verband zitten tussen de focus problemen en het vuil?

Alvast bedankt

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:21
Als ik het meest linkse AF punt selecteer in single-point AF en ik richt dat punt op een persoon, dan stelt hij niet scherp op die persoon maar op de grond
Wat bedoel je hier mee? Hij lijkt altijd het onderste focuspoint te pakken?

En je spreekt over een kloddertje zand. Hoe weet je dat het zand is? je ziet dan alleen een zwarte vlek neem ik aan.
Niemand kan hier met zekerheid zeggen of er een verband is tussen je problemen en het vuil dus ik snap niet helemaal wat je zou willen met dit topic.
Het verwijderen van het vuil lijkt me echter wel het eerste wat je moet doen (en het enige wat je kunt doen?) om te kijken of je het zelf op kunt lossen. De kosten van reparatie hangen natuurlijk van het defect af. Als het door het vuil komt heb je aan een schoonmaakbeurtje genoeg. Als er iets interns kapot is kun je waarschijnlijk beter meteen een nieuwe camera halen.

Heb je gegoogled? is een defecte focus iets wat vaker voorkomt bij jouw type Nikon? Wat wordt er daar voor gesteld?

Verwijderd

Topicstarter
Ja hij lijkt inderdaad vaak het onderste AF punt te pakken. Ik weet natuurlijk ook niet of het zand is, maar zo'n vorm heeft het. Het was niet een korreltje maar echt een soort klontje. Ik had ergens gelezen dat de AF sensors bij de spiegel in de buurt zitten, vandaar dat ik een eventuele relatie tussen die 2 vermoedt

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:21
WWAS schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:27:
[...]

Het verwijderen van het vuil lijkt me echter wel het eerste wat je moet doen (en het enige wat je kunt doen?) om te kijken of je het zelf op kunt lossen. Koop een busje lucht en gooi je camera open en blaas hem schoon. De kosten van reparatie hangen natuurlijk van het defect af. Als het door het vuil komt heb je aan een schoonmaakbeurtje genoeg. Als er iets interns kapot is kun je waarschijnlijk beter meteen een nieuwe camera halen.

Heb je gegoogled? is een defecte focus iets wat vaker voorkomt bij jouw type Nikon? Wat wordt er daar voor gesteld?
Dit blijft dus over :)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Als het vuil bij de AF-sensoren zit, zie je dat niet in je viewfinder. In je viewfinder zie je het matglas en daar kan vuil opzitten, maar dat heeft geen invloed op de AF of uiteindelijke foto. Wel zou het de belichtingsmeting kunnen beïnvloeden, want deze zit vlak bij de zoeker. Plaatje om het duidelijker te maken:

Afbeeldingslocatie: http://flareout.sawfnews.com/tech-take/mirrorless-cameras/mirrorless-dslrs-vs-traditional-dslrs/dslrautofocus.jpg

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II