Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10 16:47
Ik ben in het bezit van een Rinkerntrafo en deze beschikt over 2x40V en 1x0 nu vroeg ik mij af, voordat ik de handel opblaas of dit een goed schema is:Afbeeldingslocatie: http://mkm.kapu.or.at/chrisi/supply.gif

Ik maak gebruik van een B80 C3700-2200 voor de gelijkrichting. Dus als het goed is moet ik de 2x40V ac aansluiten, en dan is de -, -56V DC en de +, +56V DC en de 0 van de transformator is dan dus de 0?

!!Het gaat enkel om het 1ste deel van het circuit, krijg ik op deze manier +56 en -56V uit de gelijkrichterbrug?!!

[ Voor 12% gewijzigd door tweakG5 op 21-03-2014 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Het laatste stuk klopt inderdaad. Maar het schema gaat niet werken. De 78xx en 79xx kunnen niet zo'n hoge ingangsspanning aan. 35-40v is de absolute max (je wil dus eigenlijk nog lager zitten.

Bovendien is 40v AC naar 12v via een lineaire spanningsregelaar niet te doen. Dat wordt een groot (actief) koelblok en een hele lage uitgangsstroom.

Als je 12v wilt maken zou ik gaan zoeken naar een 2x 12v AC transformator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Die 35V elco's zillen wel snel dood gaan. Verder ga je door de enorme spanningsval van 56=12=44V bij een klein beetje stroom al gigantisch veel vermogen dissiperen. Ik zou een andere trafo gebruiken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
timberleek schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:33:
Het laatste stuk klopt inderdaad. Maar het schema gaat niet werken. De 78xx en 79xx kunnen niet zo'n hoge ingangsspanning aan. 35-40v is de absolute max (je wil dus eigenlijk nog lager zitten.

Bovendien is 40v AC naar 12v via een lineaire spanningsregelaar niet te doen. Dat wordt een groot (actief) koelblok en een hele lage uitgangsstroom.

Als je 12v wilt maken zou ik gaan zoeken naar een 2x 12v AC transformator
Dat het 2de deel niet goed gat werken begrijp ik het gaat mij echter enkel om het 1ste deel.
evilution schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:33:
Die 35V elco's zillen wel snel dood gaan. Verder ga je door de enorme spanningsval van 56=12=44V bij een klein beetje stroom al gigantisch veel vermogen dissiperen. Ik zou een andere trafo gebruiken.
Zoals hierboven, was niet heel duidelijk. Het gaat echt enkel om het 1ste deel. Voor gelijkrichting gebruik ik per kant 1x 10000uF 80V

[ Voor 26% gewijzigd door tweakG5 op 21-03-2014 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Welk eerste deel bedoel je?

Alles voor de spanningsregelaars?

Dat gaat (nu evilution het zegt zie ik het ook) ook niet werken. Dat moeten minstens 60v elco's worden.

Wat is je doel ermee? Hoeveel Ampere kan je trafo leveren en hoeveel stroom wil je gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
timberleek schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:37:
Welk eerste deel bedoel je?

Alles voor de spanningsregelaars?

Dat gaat (nu evilution het zegt zie ik het ook) ook niet werken. Dat moeten minstens 60v elco's worden.

Wat is je doel ermee? Hoeveel Ampere kan je trafo leveren en hoeveel stroom wil je gaan gebruiken?
Het gaat er enkel om of de gelijkrichterbrug goed is aangesloten. De trafo is 250VA, deze wordt aangesloten op een class D versterker. Als ik dan meet krijg ik dan -56V op de - aansluiting van de gelijkrichter en +56V op de + aansluiting.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakG5 op 21-03-2014 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je wilt 2 maal 12V DC maken en hebt 2 maal 40 V tot je beschikking.
Bedenk dat een wisselspanning van 40 V een topspanning heeft van ruim 56 V. Dat ga je gelijkrichten en afvlakken waardoor je weliswaar daarvan wat verliest, maar je houdt toch nog ruim twee maal 50 V over. En dat is veel te veel voor die 7812, want die moet dat enorme overschot weg werken. Afgezien van de correcte vorige commentaren, mocht het werken dan is het maar heel kort en daarna gaat de hele boel in rook op. Neem een trafo van een veel lagere spanning, alles wat je aan spanning te veel hebt wordt omgezet in hitte. Realiseer je bij AC naar DC goed die factor wortel 2! Bedenk vervolgens ongeveer 3 V verlies in de gelijkrichterdioden, voltje er bij en je hebt ruim voldoende.

[ Voor 30% gewijzigd door Techneut op 21-03-2014 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Techneut schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:42:
Je wilt 2 maal 12V DC maken en hebt 2 maal 40 V tot je beschikking.
Bedenk dat een wisselspanning van 40 V een topspanning heeft van ruim 56 V. Dat ga je gelijkrichten en afvlakken waardoor je weliswaar daarvan wat verliest, maar je houdt toch nog ruim twee maal 50 V over. En dat is veel te veel voor die 7812, want die moet dat enorme overschot weg werken. Afgezien van de correcte vorige commentaren, mocht het werken dan is het maar heel kort en daarna gaat de hele boel in rook op. Neem een trafo van een veel lagere spanning, alles wat je aan spanning te veel hebt wordt omgezet in hitte. Realiseer je bij AC naar DC goed die factor wortel 2! Bedenk vervolgens ongeveer 3 V verlies in de gelijkrichterdioden, voltje er bij en je hebt ruim voldoende.
Heb je mijn correcties gelezen?

Het gaat enkel om het 1ste stuk. Krijg ik op de manier uit de gelijkrichterbrug +56 en -56V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ja de gelijkrichter zit goed. In de praktijk zal de spanning wat lager zijn ivm diodeverlies. Maar >50v zul je wel hebben.

Je moet de trafo wikkelingen niet verkeerd om doen. Dan komt er geen spanning uit. Maar als je een multimeter hebt kun je dat eenvoudig meten. Maak de wikkelingen in het midden aan elkaar. over de uiteindes staat dan 80v. Zo niet, moet je er 1 omdraaien.

Maar bij veel trafo's is het ook wel goed te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-10 11:40

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Maak de elco's niet te groot. Ja, je rimpel wordt dan lekker klein, maar de bijlaadtijd wordt dan heel kort en de stroom tijdens het bijladen is dan erg groot en daardoor wordt je trafo warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klopt, overdrijf niet met die capaciteit, bovendien kapt de stabilisator toch ook al dat bovenste rimpeltje af.
Verder, als je een trafo van het juiste vermogen met de veel voorkomende handelswaarde van twee maal 12 V neemt, heb je onbelast per wikkeling een topwaarde van bijna 17 V. Daar gaat in je gelijkrichterbrug uiteraard wat af, met wat je dan overhoudt heb je ruim voldoende reserve.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 21-03-2014 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Vwb die elco's: de benodigde grootte hangt af van de stroom die de voeding moet leveren.
Common practice is om 1000 μF per ampere te rekenen en de gevonden waarde naar boven af te ronden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
@Techneut.

Volgens mij is het de bedoeling van de TS om geen lineaire regelaars te gebruiken. Hij heeft een schema geplaatst waar ze bij staan, maar het gaat enkel om de gelijkrichter.
Pagina: 1