Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LBBG] Betaalbare thin&light/ultrabook April 2014

Pagina: 1
Acties:

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

Betaalbare thin&light/ultrabook April 2014

De laatste keer dat we een betaalbare thin&light meenamen in de lbbg was in augustus. Toen bleek dat 900 euro een te ruim budget was voor een kleine thin&light, terwijl het te krap was voor een echte ultrabook. We hebben gekeken of we het budget zouden moeten verruimen, maar ondertussen is de markt zodanig veranderd dat we het idee hebben voor 900 euro nu wel een knappe, compacte laptop kunnen aanschaffen.

Wat verwachten we van een thin&light?
- laag gewicht
- compact (dus max. 14")
- als het mogelijk is een ssd of sshd
- een schermresolutie >1366x768
- een lange accuduur is altijd mooi meegenomen.
Kandidaten
Wat is er voor dat geld zoal te krijgen?
- pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii Core i5-4200U, 8GB, sshd van 500GB en een full hd-scherm dat geroemd wordt om zijn kleurweergave. Stond al eens in een eerdere bbg (reviews: Laptop Best Buy Guide: oktober 2013) maar kostte toen nog wat meer. Krijgt op op Tweakers een positieve userreview.

- pricewatch: Lenovo IdeaPad U430 Touch Voor net 900 euro is er al een 14" ultrabook met 128GB ssd te krijgen. Er is ook 8GB geheugen en een full hd-scherm aanwezig. Dit model lijkt vrij nieuw te zijn en reviews van het full hd-scherm heb ik nog niet kunnen vinden. Reviews over de versie met een 1600x900-scherm laten allemaal zien dat het om een tn-scherm met tegenvallende kijkhoeken gaat.

pricewatch: Sony Vaio Pro SVP1121D4EBI Mijlenver onder budget: de Vaio Pro 11" van 648 euro. De hardware is wat aan de langzame kant vergeleken met de bovenstaande twee: Pentium 3556U (=Haswell), 4GB geheugen en 128GB ssd. Wel een full hd-scherm en een gewicht van slechts 870gram.

Een van deze drie, of heel iets anders? Roept u maar! :)

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-11 08:22
Waarom niet de Sony Vaio Pro 13? Deze kan ook nog onder de 900 euro geleverd worden.

Moo, I say.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik kwam gisteren de Lenovo IdeaPad U330p tegen bij amazon.de voor 500 euro. Er zit een hybride disk in (500 GB + 8 GB SSD).
Voldoet aan alle eisen behalve de hoge schermresolutie: 1.53 kg, 13.3" 1366x768, i5-4200U, 45 Wh, en aluminium behuizing. Groot voordeel is de lagere prijs.

Bonus wat ik nooit wist: blijkbaar verkopen ze in Duitsland laptops zonder Microsoftware (er staat Free DOS op)!

Reviews klagen voornamelijk dat het scherm niet zo fel is, waardoor-ie met veel omgevingslicht niet goed bruikbaar is. Daar staat wel tegenover dat dat gunstig is voor de accuduur.

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 21-03-2014 13:08 ]

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
@ svorstenberg heb je daar een linkje van? Heb zitten kijken voor de TS, maar de goedkoopste die ik in de vaio store kon vinden was 909eu. (okee, 1% boven budget moet op zich wel kunnen, maar liefst blijven we er onder)

@RemcoDelft Een 1366-scherm met een schrikbarende 105cd/m² zou ik eigenlijk niemand aan willen doen, al was die laptop 300eu.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
pricewatch: Acer Aspire S7-191-53334G12ass
Wellicht een optie? Full hd, ssd, netjes binnen budget, wel vorige generatie en ik meen me te herinneren dat de vorige generatie s7 van Acer niet zo'n beste accuduur had.
De Vaio Pro i3 was onder de 900 te koop, maar is recent €50 duurder geworden helaas. Op de site van sony kan ik helaas niet meer bij de Vaio pro komen (wellicht omdat ze binnenkort stoppen met laptops maken :'( )

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
Ik mis bij de bbg de webshops van de fabrikanten (mn Dell, Lenovo en Sony). Is het wel mogelijk om van die shops te adviseren? Voordeel is dat je daar vaak je laptop zelf kan configureren. In deze categorie kan ik bv. de Lenovo S440 Touch zeer aanraden. Ik heb hem zelf nu een paar maanden (met een i5, 8GB RAM, 500GB hdd) en ben zeer tevreden. In het begin behoorlijke driver problemen gehad met de graphics drivers die niet goed met elkaar overweg konden (er zit een losse AMD kaart in die alleen aangaat wanneer het nodig is) in W8.1 maar dit is opgelost. De bouw is echt heel degelijk, gewicht met minder dan 2kg prima en het toetsenbord fantastisch. De batterij gaat bij surfen en office tegen de zes uur mee. Wat ik bijzonder prettig vind is dat een lege batterij in een uur weer opgeladen wordt (en als je hem even een kwartiertje inplugt kan je weer meer dan een uur ermee door). Nadeel kan het scherm zijn wat niet erg helder is (ik heb er nauwelijks last van) wat ook in de review van Notebookcheck naar voren komt.

Omdat er minimaal een resolutie van 900p wordt gevraagd moet je voor de Touch versie gaan maar dat is alleen maar een voordeel met W8 wat mij betreft. Voor €900 heb je dan de standaard i5 4200u en kan je kiezen of je RAM upgrade naar 8GB of de 500 GB HDD naar 128GB SSD. Er is ook nog een vrij M.2 slot (42mm) om een SSD toe te voegen.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• Jornv
Aardige optie, die S440, maar waarom zouden we hem verkiezen boven de Acer V7? Minder scherm, mindere gpu, iets lichter, prijs vergelijkbaar.

Nog een leuke optie die ik gevonden heb:
pricewatch: Asus Transformer Book Trio TX201LA-CQ004H
Specs zijn prima en leuke gimmick.

Edit: misschien toch liever niet, er zit een 500gb hdd in in plaats van een ssd.

[ Voor 10% gewijzigd door Jornv op 22-03-2014 11:03 ]

• Streup
Jornv schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 10:52:
Aardige optie, die S440, maar waarom zouden we hem verkiezen boven de Acer V7? Minder scherm, mindere gpu, iets lichter, prijs vergelijkbaar
Ik heb meer vertrouwen in Lenovo, en de batterij is in de praktijk een erg belangrijk element. Ik weet niet hoe goed die in de Acer is. Verder is het prettig als je je machine zelf kan configureren.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• Jornv
Meer vertrouwen in lenovo snap ik, maar als er genoeg ervaringen zijn met de laptop in kwestie gaat dat argument wat mij betreft niet op.
Eens met wat je over de batterij zegt, ik weet niet hoe de lenovo het precies doet, maar volgens http://www.anandtech.com/...iew-everything-you-need/5 doet de Acer het heel aardig, ik zou zeggen dat het ze vergelijkbaar zijn.
Ook eens wat betreft configureren, toch denk ik dat de voordelen van de Acer hiertegen opwegen.
Een TN scherm zou ik ook niet willen aanbevelen voor deze prijs (of vergis ik me en heeft de S440 een ips scherm?)

• trackkcart
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 21:56
:)

[ Voor 100% gewijzigd door trackkcart op 23-03-2014 03:54 ]

• Musta
  • Laatst online: 10:14
Streup schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 11:53:
[...]
Ik heb meer vertrouwen in Lenovo, en de batterij is in de praktijk een erg belangrijk element. Ik weet niet hoe goed die in de Acer is. Verder is het prettig als je je machine zelf kan configureren.
Over de batterij ben ik zeer tevreden, rond de 6 uur met office en wat browsen. Was bezig met een review, maar door tentamens geen kans gehad om t af te maken. Enige wat ik een beetje minder vind, is de touchpad. Is wat stroef. De Touchpad van de Samsung met amd van mijn zusje vind ik duidelijk soepeler dan die van de V7. Oh en de aan uit knop zit op een irritante plaats, aan de zijkant naast een usb poort. Is mij 1x overkomen dat ik per ongeluk de knop indrukte toen ik mn laptop wou verplaatsen. Wie plaatst zo een knop nou daar 8)7 Heb het nu ongeveer 3 maanden en voor de rest niks meer dan lof erover

NS FC: SW 2742 0448 8213

• Jornv
Als je de knop zo instelt dat je alleen zo'n afsluit keuzemenu te zien krijgt kun je ook niet per ongeluk je laptop afsluiten. Ik meen die tip gezien te hebben toen ik even geleden deze laptop overwoog.

Verder vind ik de U430 wel redelijk zwaar voor een standaard ultrabook met 1,9kg (volgens de site, de pricewatch denkt dat het 2,4kg is). De Acer bied dan ten minste nog een krachtige videokaart. Alleen je zult er zelf een ssd in moeten zetten.

Jammer dat er tussen de mooie lichte 11 inch modellen rond 1kg en de krachtigere zwaardere 14 inch modellen rond 2kg nog geen mooie tussenweg hebben kunnen vinden.

Iemand nog een voorstel?

edit: pricewatch: Toshiba Satellite U920t-10Z gevonden. Schermresolutie is jammer, maar wellicht acceptabel met de schermgrote, voordeel is de 256gb ssd.

[ Voor 32% gewijzigd door Jornv op 23-03-2014 16:44 ]

• Streup
Jornv schreef op zondag 23 maart 2014 @ 14:57:
edit: pricewatch: Toshiba Satellite U920t-10Z gevonden. Schermresolutie is jammer, maar wellicht acceptabel met de schermgrote, voordeel is de 256gb ssd.
Is wel een aardig ding maar is alleen bij Redcoon €800 en bij de rest vanaf €1100. Valt dus eigenlijk buiten het financiële bereik. En ik geloof dat resolutie van 1366x768 een no go was toch?

• Jornv
Je noemt meteen de 2 grootste minpunten. De resolutie en het feit dat er maar één verkoper is die hem voor deze prijs aanbied. Ik betwijfel of dit de beste keus is, maar een gevarieerd aanbod aan goede alternatieven is in mijn ogen ook wat waard.

• Streup
Ik denk dat de Acer niet te overtreffen is in dit segment momenteel.

• Jornv
Dan doel je op de V7 neem ik aan? Die bied hele mooie hardware, maar hij is wel vrij zwaar en er mist een ssd. Voor mensen die alleen wat willen browsen en tekstverwerken met een ultraportable kunnen beter de Sony Vaio Pro 11 of de Acer Aspire S7 11 inch kiezen waar de Sony de betere accuduur en prijs heeft en de Acer S7 meer processor kracht en mooie aluminium looks. Wel vind ik het jammer dat 11 inch een beetje krap is.

• Streup
Ja ik bedoel de Acer V7.

Eerlijk gezegd serveren volgens mij de 14 inch en 11 inch machines totaal andere markten. Ik ben erg tevreden met mijn Lenovo S440 en ik vind 2 kg geen probleem om elke dag mee te nemen op mijn rug in de trein. En dan heb ik wel een lekker groot beeldscherm en toetsenbord.

En die 11 inch laptops komen weer meer in de buurt van tablets en hebben beperkte hoeveelheid beeldscherm en ruimte voor toetsen. Zo kan je binnen €900 ook bv een Surface pro 1 met 128 GB SSD met type cover aanschaffen, wat eigenlijk ook nog wel een aardige optie is voor de bbg bedenk ik me nu. En die kan je, hoewel wat zwaar, ook als tablet gebruiken. En opslag kan je nog uitbreiden met een SD kaart. Dit laatste kan trouwens bij veel laptops ook maar daar hoor je nooit iemand over :)

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Een budget thin&light, 13,3 of 14" voor max. 600 euro, dat is waar ik naar op zoek ben, lekker licht en een fatsoendelijke accutijd, en een echte SSD (geen hybride HD).
Dan kom ik eigenlijk alleen uit op deze Samsung.
Maar is niet echt de juiste processor.
Wel een mooi machientje, lichtlekker in de hand, op schoot en typt ook lekker een eind weg.

Cititzen of Ladonia

• Jornv
Eindelijk een lichte 13 inch laptop gevonden die binnen het budget past. De acer aspire s7 13 inch is recent wat in prijs gedaald en daardoor is deze high end ultrabook van de vorige generatie voor minder dan €900 aan te schaffen.
pricewatch: Acer Aspire S7-391-53334G12aws
reviews: Aspire S7: Acers ultrabooktopper met touchscreen
Pagina: 1