Toshiba laptop traaaaaaag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:50

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Een kennis van mij van 71 vroeg advies over een laptop die hij bij Scheer en Foppen had gezien. Het gaat om de pricewatch: Toshiba Satellite C70D-A-117 en hij wilde weten of die laptop geschikt voor hem was. Aangezien hij de laptop niet anders gaat gebruiken dan voor internetten, mailen, bankieren en belastingaangifte is die vraag niet zo moeilijk. Het is een mooie laptop met een groot scherm en plenty geheugen. Mijn advies was dus ook positief.

Vervolgens vroeg hij mij (na aankoop) of ik de boel wat wil ontmeuken en wat dingen voor hem in wil stellen. Geen probleem, dus ik ben er nu mee bezig, maar wat me opvalt is dat die laptop eigenlijk zo traag is als dikke stront. Zijn die AMD E1-2100 processoren echt zo traag? Komt het door de 5400rpm schijf? Ligt het aan alle bloatware? Of ben ik gewoon verwend met mijn eigen A8-systeem met SSD? Als je iets opstart duurt het een paar seconden voor het in beeld verschijnt, switchen van applicaties gaat zodanig traag dat ik nét begin te twijfelen of ik wel goed gedrukt heb.

Mijn kennis komt vanaf een antiek XP-systeem maar dat reageerde zeker net zo vlot op alles en dat vind ik toch wel gek. Die draait namelijk op een Pentium-4 (passmark ~300) en deze AMD heeft een passmark van 600. Ook geen snelheidsmonster, maar zeker omdat het een APU is en er 6GB geheugen in zit zou switchen toch niet zo'n probleem moeten zijn.

Hoe kan ik zien of die laptop prima in orde maar gewoon traag is of dat er echt iets niet goed zit.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op zich is die E1-2100 niet een strepentrekker, maar moet fatsoenlijk Windows 8.1 kunnen draaien. Jij bent gewoon verwend met je SSD, ik heb het ook bij elk nieuw systeem dat ik weer installeer, of het nou een Athlon X2 is met 7200RPM desktop disk waar XP eraf gaat en Windows 8.1 erop, of dat het nou om een Core i3 laptop gaat met 5400RPM disk, het blijft altijd traag als je een SSD gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:37

D4NG3R

kiwi

:)

P_Tingen schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 08:36:
Zijn die AMD E1-2100 processoren echt zo traag? Komt het door de 5400rpm schijf? Ligt het aan alle bloatware?
Ik denk een combinatie van deze 3, de E1-2100 is geen snelheidsmonster (Maar kan Win7/8 met gemak op een vlot tempo aan) een 5400RPM schijf en standaard fabrieks windows maken dit alleen maar erger.

Waarom download je geen schone ISO en herinstalleer je Windows? Zou al een heel verschil moeten maken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:50

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
D4NG3R schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 08:39:
[...]

Ik denk een combinatie van deze 3, de E1-2100 is geen snelheidsmonster (Maar kan Win7/8 met gemak op een vlot tempo aan) een 5400RPM schijf en standaard fabrieks windows maken dit alleen maar erger.

Waarom download je geen schone ISO en herinstalleer je Windows? Zou al een heel verschil moeten maken.
Hm, is misschien ook wel een goed idee. Ik word een beetje ziek van alle bloatware die erop staat. Ik heb al mcAfee, spotify, 3 spelletjes, ms-Office trial, evernote en een handvol snelkoppelingen verwijderd en nog staat er van alles op, inclusief alle rommel van Toshiba zelf. Kan ik gewoon met een tooltje de windows key uitlezen (was al soort van pre-activated) en die later opnieuw gebruiken?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 18:59

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

http://pcdecrapifier.com maakt het bloatware verhaal iets gemakkelijker.

5400rpm schijfjes zijn inderdaad niet snel.

Windows 8 key zit in de bios ingebakken, reinstall Windows 8 zou in feite meteen geactiveerd moeten zijn/worden.

[ Voor 32% gewijzigd door Alfa Novanta op 21-03-2014 08:49 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:37

D4NG3R

kiwi

:)

Daar zou ik even op googlen, de key zit bij nieuwe laptops veelal verwerkt in de BIOS. Hoe dit helemaal zit weet ik niet (Niet toevallig een stickertje op de achterkant zoals vroegâh :9 ?)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:11
Als er geen code op de laptop staat dan zit dit al in de BIOS verwerkt en zou je bij een herinstalltie automatisch activatie plaatsvinden.
http://www.nextofwindows....em-product-key-from-bios/

Zorg wel dat je even een paar restore dvd aanmaakt zodat je alitjd terug kunt naar de huidige situatie.
Deze DVD kun je andere mogelijk niet meer aanmaken of ze moeten er netjes bij zitten maar dat gebeurt steeds minder vaak.
Pagina: 1