Toon posts:

Chipsetfan maakt brommergeluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

De fan die bij mij op de chipset van het Asus A7v133 moederbord zit (merk ARX), loopt af en toe bijna vast. Dit geeft een enorm kabaal :(. Ik heb geprobeerd het ding schoon te blazen met Dust Off en heb er ook nog de stofzuiger opgezet, maar het probleem blijft trugkomen. Als ik de pc uit zet en weer opstart (fan heeft dan stilgestaan) dan doet ie weer normaal. Maar na 10 minuten begint ie weer gek te doen. Kan het ding gesmeerd worden? Zou dat helpen? Moet het fannetje er dan afgehaald worden en hoe gaat dat... Ik heb twee kleine schroefjes zien zitten en het ding lijkt wel met veertjes tegen de chip aangeduwd te worden. Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt?

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
bij mij is het juist andersom : als ik mijn bak aanzet gaan de 2e fan een kabaal maken..na een paar minuten is het weg en loopt hij weer op volle snelheid... :?

Verwijderd

Ik zou eerst proberen om het fannetje er af te halen en beter er op te zetten, of probeer om je fannetje wat te verschuiven (eerst losser maken door schroefjes los te draaien). Als dit allemaal niet helpt: je fannetje is gewoon niet meer goed. Ik geloof dat dit probleem erg vaak voorkomt met de Northbridgefan bij Asus (of was het Abit?).
Ik heb op mijn northbridge een fannetje van een 486-proc. omdat de oorspronkelijke me ook teveel kabaal maakte.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 juni 2001 11:07 schreef davie het volgende:
Ik zou eerst proberen om het fannetje er af te halen en beter er op te zetten, of probeer om je fannetje wat te verschuiven (eerst losser maken door schroefjes los te draaien). Als dit allemaal niet helpt: je fannetje is gewoon niet meer goed. Ik geloof dat dit probleem erg vaak voorkomt met de Northbridgefan bij Asus (of was het Abit?).
Ik heb op mijn northbridge een fannetje van een 486-proc. omdat de oorspronkelijke me ook teveel kabaal maakte.
Het is een vrij kleine fan, is die te vervangen door een socket7 koeler? Want die heb ik nog wel liggen. En zou een druppeltje olie ook kunnen helpen.

• JointFillah
  • Laatst online: 20-08 08:08

JointFillah

Techno Addict

Op zaterdag 09 juni 2001 12:03 schreef Muroph het volgende:

[..]

... En zou een druppeltje olie ook kunnen helpen...
Dat hangt ervanaf...meestal hebben die kleine fans kunstof lagers...voor kunstoflagers moet je ander vet (van dat witte) gebruiken dan voor metalen lagers...
Op zaterdag 09 juni 2001 11:07 schreef davie het volgende:
... Ik geloof dat dit probleem erg vaak voorkomt met de Northbridgefan bij Asus (of was het Abit?)....
Jah het komt vooral veel voor bij de Abit KT7's...tenminste de mijne heb er wel last van.....gelukkig is dat brommer-geluid alleen aanwezig bij de eerste 10minuten...daarna draaitie wel weer normaal...
Bij de KT7's ligt het aan de 'ophanging' van het ventilatortje, daar zit speling in :(

Dit Asus-geval klinkt meer naar echte slijtage (of lagervet-tekort) vrees ik....
Goed idee! *gaat nu de 486 die nog erges in de hoek van de kamer staat slopen* :P

~* Peace, Love & XTC *~

Verwijderd

Topicstarter
Op die chipsetkoeler (ARX) staat wel 'cpu-cooler'. Heeft ie dan dezelfde afmetingen als een 486 koeler?

Verwijderd

Dat moet je gewoon even meten...ik had een vrij kleine 486 koeler (kleiner dan normaal op socket 7), die was even groot als degene op de northbridge.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Mijn A7V133 "ARX CPU COOLER" (gebogen ijzeren plaatje :( ) doet het nog, maar op m'n oude plank had ik hetzelfde. Ik zou even die hele cooler er af halen en dan het stickertje van de cooler af halen en in dat gaatje een druppeltje olie gooien. Weer gemonteerd ben je van dat Zundappgeluid af.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Op zaterdag 09 juni 2001 09:23 schreef Muroph het volgende:
Hallo allemaal,

De fan die bij mij op de chipset van het Asus A7v133 moederbord zit (merk ARX), loopt af en toe bijna vast. Dit geeft een enorm kabaal :(. Ik heb geprobeerd het ding schoon te blazen met Dust Off en heb er ook nog de stofzuiger opgezet, maar het probleem blijft trugkomen. Als ik de pc uit zet en weer opstart (fan heeft dan stilgestaan) dan doet ie weer normaal. Maar na 10 minuten begint ie weer gek te doen. Kan het ding gesmeerd worden? Zou dat helpen? Moet het fannetje er dan afgehaald worden en hoe gaat dat... Ik heb twee kleine schroefjes zien zitten en het ding lijkt wel met veertjes tegen de chip aangeduwd te worden. Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt?
Ik kan het niet laten, sorry alvast: Toch maar een moederbord komen zonder fan op de chipset.... MSI K7T Turbo.

Verwijderd

Euhm siliconenspray hielp mij bij de herrie van mijn Abitkt7 fannetje!! Nu maakt ie totaal geen lawaai meer alleen hoor ik hem nu stilvallen dat is alles :p

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem opgelost door de twee schroefjes waarmee de koeler was bevestigt iets minder vast te draaien dan dat het zat. Daarnaast teflon (fietskettingspray) erin gespoten en 1 vin een klein beetje bijgevijld omdat ie ietsje uitstak.

Verwijderd

Zou je er misschien ook een extra grote heatsink op kunnen zetten zodat je geen fan nodig hebt.

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 19:52

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Op zaterdag 09 juni 2001 09:51 schreef Glacier het volgende:
bij mij is het juist andersom : als ik mijn bak aanzet gaan de 2e fan een kabaal maken..na een paar minuten is het weg en loopt hij weer op volle snelheid... :?
ik heb exact hetzelfde gehad met m'n CPU-fan (ja, das nog meer herrie) en heb het nu met m'n videokaart-fan... :(
heel irritant, maar er valt dacht ik niets aan te doen...

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Glacier
  • Niet online
zijn die coolertjes los te koop?
Ik heb idd een Abit kt7....

• Glacier
  • Niet online
any1?

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
je kan een nieuwe aanvragen bij abit, las laatst hier een stuk van iemand die dat had gedaan en die kreeg een nieuwe.

je kan ook een blue orb kopen en er op plakken. alleen niet raar staan kijken als ook die koeler na 2 maanden begint te brommen (zoals bij mij)

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 19:08 schreef salvador4 het volgende:
je kan een nieuwe aanvragen bij abit, las laatst hier een stuk van iemand die dat had gedaan en die kreeg een nieuwe.
Duurt wel een flink tijdje overigens..zit er al een behoorlijk aantal weken op te wachten..

• Glacier
  • Niet online
OK, now we're getting somewhere! Moet je die aanvragen via de site of hoe doe je dat?

Verwijderd

Heb ondertussen al 2 nieuwe aangevraagd (en gekregen) voor m'n kt7a, gewoon mailen naar asus dus, dan krijg je vast wel een nieuwe.

Verwijderd

Owja als je er 1 van abit wil kanook... doen ze niet moeilijk over ze hoeven geen bon ofzo van je mobo, gewoon mailtje naar: technical@abit.nl

• Glacier
  • Niet online
heb ik gedaan, kan toch wel in het nederlands he?
Pagina: 1