Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Krakende tandwieltjes bij schakelen hoge toeren

Pagina: 1
Acties:

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:52
Hallo,

Wellicht is de topictitel wat verwarrend, maar ik heb het volgende 'probleem';

Ik ben nog 'beginnend' bestuurder en rijd inmiddeld 4 jaar zo goed als elke dag auto. Ik heb een nieuwe auto gekocht en in de eerste jaren maak je nog wel eens een schakelfoutje en dat vind de auto niet fijn, met het leuke gekraak als gevolg.

Die tijd hoop ik intussen lang te zijn gepasseerd, maar ik betrap me er soms toch nog op dat het gebeurd. Maar ik vraag me af of dat nou aan mezelf lig.

Ook vandaag weer moest ik vanuit een woonwijk invoegen op een druk (spits) stukje 50 weg. Ipv nog 10 auto's voor te laten gaan kun je ook gewoon even flink gas geven. Dat gaat me normaal gesproken prima af, maar het lijkt als ik dit met een scherpe bocht (in dit geval naar links, 90 graden) wil doen dat het soms nog eens fout gaat.

Ik weet zeker dat ik mijn koppeling helemaal heb ingetrapt, maar toch krijg ik een hoop gekraak te horen bij het inzetten van de 2e versnelling. Ik heb dan gelukkig wel het reactievermogen op de pook gelijk los te laten, maar prettig is het niet.

Doe ik in mijn onderbewuste en in de 'spanning' van het snel optrekken nou iets fout? Is het wellicht de centrifugale kracht die zorgt dat ik toch de koppeling niet helemaal intrap?

Auto is 3.5 jaar oud, diesel, en eco karretje.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Snel optrekken, als de tandwielen niet genoeg tijd krijgen om te synchronizeren heb je dat wel eens. gewoon niet denken dat je in een formule1 zit en iets meer tijd nemen ?

Iperf

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Heeft niets met snel optrekken te maken hoogstens met te snel willen schakelen. Verder gewoon met beleid schakelen en dus niet wilt lopen rammen (mensen die diagonaal de pook van z'n 3 naar z'n 2 trekken bijvoorbeeld)

Overigens wat voor auto is het en hoeveel kilometer heef hij gemaakt?
Wat kan helpen is versnellingsbak olie vervangen en laten controleren of de koppeling nog goed afgesteld is (zou bij een 4 jaar oude auto zelf-stellend moeten zijn maar toch).

Lijkt me sterk dat je de Synchronisatie ringen flink versleten heb in z'n korte tijd.

Overigens vraag ik me af hoe je een 'schakelfoutje' maakt, gebeurd/gebeurde mij echt nooit, hoe bedoel je dat je de koppeling niet goed in trapt of te snel weer op laat komen?

[ Voor 27% gewijzigd door GoldenSample op 20-03-2014 22:02 ]

• Zandhaas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02

Zandhaas

snelst haas op deze aardekloot

Rij voortaan met twee vingers op je pook en koppeling in z'n geheel intrappen. Dat zal je direct afleren om snel optrekken.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Afbeeldingslocatie: http://www.youtube.com/watch?v=MXsRfbOiBhE

Iperf

• BLACKfm
GoldenSample schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:00:
Heeft niets met snel optrekken te maken hoogstens met te snel willen schakelen. Verder gewoon met beleid schakelen en dus niet wilt lopen rammen (mensen die diagonaal de pook van z'n 3 naar z'n 2 trekken bijvoorbeeld)

Overigens wat voor auto is het en hoeveel kilometer heef hij gemaakt?
Wat kan helpen is versnellingsbak olie vervangen en laten controleren of de koppeling nog goed afgesteld is (zou bij een 4 jaar oude auto zelf-stellend moeten zijn maar toch).

Lijkt me sterk dat je de Synchronisatie ringen flink versleten heb in z'n korte tijd.

Overigens vraag ik me af hoe je een 'schakelfoutje' maakt, gebeurd/gebeurde mij echt nooit, hoe bedoel je dat je de koppeling niet goed in trapt of te snel weer op laat komen?
Het is een Seat ibiza Ecomotive uit half 2010, intussen bijna 80k op de teller en altijd dealer onderhoud gehad.

En ik noem het knarsen van de tandwieltjes niet iets goed, dus dat lijkt me een schakelfout. Het te snel opkomen heb ik geen last van, en ik zit in een meter of 75 toch al wel in de 4 (50km/h). Ik schakel redelijk vlot en met 'normaal' rijden nooit last.

Het is altijd de 2 waar het mis mee gaat (als het mis gaat) en bij snel optrekken in bochten. Op het rechte stuk komt het niet voor.
Zandhaas schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:01:
Rij voortaan met twee vingers op je pook en koppeling in z'n geheel intrappen. Dat zal je direct afleren om snel optrekken.
Want? Van de 1 naar de 2 (en 3 naar 4) heb ik maar 2 vingers nodig om te schakelen, wat moet me dat afleren?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zoals je ziet is van 1 naar 2 zo ongeveer het grootste verschil in ratio en lijkt met met dat er dan ook meer tijd nodig is om te synchroniseren

http://www.conceptcarz.co...ault.aspx?carID=19575&i=2
1st Gear 3.778
2nd Gear 2.062
3rd Gear 1.25
4th Gear 0.843
5th Gear 0.658

(los van eventueel mogelijk verschil in de ringen onderling)

[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 20-03-2014 22:37 ]

Iperf

• BLACKfm
Simpelste remedie is gewoon wat rustiger schakelen dus..

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:07
Gewoon je motor iets terug laten vallen in toeren dus :)

There is no replacement for displacement!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en dat kost ook tijd ;)

Teruglaten vallen in toeren mag hoop ik wel een gewoonte zijn

Iperf

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

De 2de versnelling geeft dit probleem het meeste is mijn ervaring. Versleten synchromesringen van die versnelling.
Veroorzaakt door het rijden met de hand op de pook in de 2de versnelling.
Door je hand er op te houden blijf je de schakel vork tegen die ringen aan drukken met extreme slijtage tot gevolg. Meest voorkomend dus bij de 2 de versnelling omdat die in de stad erg veel gebruikt word en heel veel mensen dus hun hand op de pook houden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:12
Bommes schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 00:32:
De 2de versnelling geeft dit probleem het meeste is mijn ervaring. Versleten synchromesringen van die versnelling.
Veroorzaakt door het rijden met de hand op de pook in de 2de versnelling.
Door je hand er op te houden blijf je de schakel vork tegen die ringen aan drukken met extreme slijtage tot gevolg. Meest voorkomend dus bij de 2 de versnelling omdat die in de stad erg veel gebruikt word en heel veel mensen dus hun hand op de pook houden.
Ik kan me nog het onderhoudsboekje van de Golf II van m'n vader herinneren waarin het inderdaad afgeraden werd om je hand op de versnellingspook te laten rusten...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is dat tegenwoordig niet wat verouderd? Vroeger toen auto's nog allemaal achterwielaandrijving hadden lag de versnellingsbak direkt onder de pook. Dus als je op de pook drukte dan drukte je direkt mechanisch op de versnellingsbak.
Tegenwoordig hebben vrijwel alle voorwielaandrijvers de versnellingsbak tussen de voorwielen liggen en is er een verbinding tussen de pook en de versnellingsbak met schakelstangen (ouderwets) of schakelkabels.
Er is dus vrijwel geen mechanische verbinding tussen pook en bak, en al helemaal niet door het drukken op de pook.

Signatures zijn voor boomers.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 13:06

NoFearCreations

3DPrint the world!

Dat is inderdaad iets van vroeger, en hoeft je nu niet echt meer op te letten. Denk dat bij de TS helaas de synchromesh ringen van de 2e versnelling aan het slijten zijn. VAG bakken staan nou ook niet echt bekend om betrouwbaarheid. Kan ook de koppeling zijn, sportief rijden en veel stadsverkeer, kan die met 80K ook al redelijk versleten zijn.

---RAWE CEEK!!!---

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Keertje de bakolie laten vervangen kan soms wonderen doen, en is vaak ook niet heel duur (6 tientjes ofzo).

• BLACKfm
Ik zal er bij een volgend onderhoudsbeurtje eens naar vragen.

Overigens rust ik wel vaak me hand op de pook, ik heb een armsteun die hoger is dan de pook, dus echt kracht/druk oefen ik er niet op uit.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heeft te maken met de synchromesh in de versnellingsbak: Wikipedia: Manual transmission
The gears were typically engaged by sliding them on their shafts (hence the phrase shifting gears), which required careful timing and throttle manipulation when shifting, so the gears would be spinning at roughly the same speed when engaged; otherwise, the teeth would refuse to mesh. These transmissions are called sliding mesh transmissions or sometimes crash boxes, because of the difficulty in changing gears and the loud grinding sound that often accompanied. Newer manual transmissions on cars have all gears mesh at all times and are referred to as constant-mesh transmissions, with "synchro-mesh" being a further refinement of the constant mesh principle.
Probeer bij terugschakelen het snelheidsverschil te overbruggen door wat gas bij te geven, d.m.v. de heel and toe methode: Wikipedia: Heel-and-toe
It is used when braking and downshifting simultaneously (prior to entering a turn), and allows the driver to "blip" the throttle to raise the engine speed and smoothly engage the lower gear. (See Synchronized transmission.)

[ Voor 21% gewijzigd door Viper® op 21-03-2014 13:34 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Weet niet hoe jij rijd hoor maar ik denk niet dat ts op een circuit rijd, dan hoef je dus niet na het remmen voor de bocht gelijk weer vol op het gas oid. We leven niet in de jaren 50 met ongesynchroniseerde versnellingsbakken.

Gewoon de versnellingen rustiger inleggen vind ik een beter idee dan met je poten scheef op twee pedalen tegelijk zitten te rammen. Doe dat maar op eem circuit maar niet als je achter mij rijd.
Maasluip schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:22:
Is dat tegenwoordig niet wat verouderd? Vroeger toen auto's nog allemaal achterwielaandrijving hadden lag de versnellingsbak direkt onder de pook. Dus als je op de pook drukte dan drukte je direkt mechanisch op de versnellingsbak.
Tegenwoordig hebben vrijwel alle voorwielaandrijvers de versnellingsbak tussen de voorwielen liggen en is er een verbinding tussen de pook en de versnellingsbak met schakelstangen (ouderwets) of schakelkabels.
Er is dus vrijwel geen mechanische verbinding tussen pook en bak, en al helemaal niet door het drukken op de pook.
Lol het enige verschil is de aanwezigheid/lengte van schakelstangen. Waarmee je dus nogsteeds de schakelvork tegen de versnelling aan loopt te beuken. Of dacht je dat die fysieke verbinding aan het versnellingsbakhuis verschil maakte? De eerder aangehaalde Golf had ook gewoon voorwiel aamdrijving dus dat kan t niet zijn ;)
Niet doen dua dat handje er op.

[ Voor 63% gewijzigd door GoldenSample op 21-03-2014 13:43 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Schakelen in bochten is eigenlijk sowieso een no-no, zonder aandrijving kan je gripverlies niet meer opvangen.

Wat het bij sommige auto's kan zijn dat de motor + bak naar een kant gaat hangen in bochten en dat je 'm dr dan niet meer in krijgt door de beweging in het schakelsysteem, maar dat lijkt me niet het geval..

In dit geval zou ik zeggen: gooi dr nieuwe bakolie in, en schakel wat rustiger/beheerster.. :) soepel schakelen is sneller dan zo hard mogelijk de pook opzij rammen.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:11
Ik rij wel eens op een trekker zonder gesynchroniseerde bak. Das toch knap lastig schakelen, je leert dan wel het goede toerental/moment te vinden om te schakelen inclusief (al dan niet dubbel) tussengas :D. Of je moet stoppen om te kunnen schakelen. Rijden zonder koppeling op bijv een brommer (kabel geknapt) vereist ook wat oefening :+.

Voor de TS: niet schakelen in bochten. Het kan best zijn dat het daarom fout gaat :). Verder ook geen voet op de koppeling houden en geen hand op de versnellingspook tijdens het rijden.

My favorite programming language is solder.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:07
Maasluip schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:22:
Helaasch wel....
* _eXistenZ_ aait zen auto met achterwielaandrijving en bak direct onder de pook.

There is no replacement for displacement!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

GoldenSample schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 13:38:
Lol het enige verschil is de aanwezigheid/lengte van schakelstangen. Waarmee je dus nogsteeds de schakelvork tegen de versnelling aan loopt te beuken. Of dacht je dat die fysieke verbinding aan het versnellingsbakhuis verschil maakte? De eerder aangehaalde Golf had ook gewoon voorwiel aamdrijving dus dat kan t niet zijn ;)
Nou ja dat dus, schakelvork duwt tegen de synchromeshringen. Juist iets wat de laatste jaren best wel vaker voor komt Door de montage van de schakelpook in het dashboard bij veel busjes en mpv's.
AlexanderB schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 13:46:
Schakelen in bochten is eigenlijk sowieso een no-no, zonder aandrijving kan je gripverlies niet meer opvangen.

Wat het bij sommige auto's kan zijn dat de motor + bak naar een kant gaat hangen in bochten en dat je 'm dr dan niet meer in krijgt door de beweging in het schakelsysteem, maar dat lijkt me niet het geval..

In dit geval zou ik zeggen: gooi dr nieuwe bakolie in, en schakel wat rustiger/beheerster.. :) soepel schakelen is sneller dan zo hard mogelijk de pook opzij rammen.
Toch kan hier ook wel een deel van de oorzaak liggen, minimale verplaatsing van motor en bak door het "hangen" in de bocht kan er voor zorgen dat eventuele minimale spelling op de schakel stangen (misschien kabels bij auto van ts) er net voor zorgt dat er net verkeerde krachten op de schakel vorken komen.
De koppeling en dan met name de kabel kan ook een veroorzaker zijn. Als die een te losse kabel de koppeling naar net vrij komt zal het inleggen van een andere versnelling met krakende geluiden gebeuren.
Kijk die afstelling dus ook eens na, en kijk dan meteen naar hoe die kabel loopt of die nergens klem kan komen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

De auto van mijn broer heeft hier ook last van. Dat is wel een totaal andere, en het heeft daar met leeftijd te maken. De oplossing: Nooit de pook van zijn 1 in zijn 2 rammen, maar gewoon, in één vloeiende beweging, 1->klikje 'in het midden' voelen -> 2.

Komt overeen met wat Zandhaas zegt, en verreweg het beste voor je auto.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 16:13
GoldenSample schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 13:38:
Weet niet hoe jij rijd hoor maar ik denk niet dat ts op een circuit rijd, dan hoef je dus niet na het remmen voor de bocht gelijk weer vol op het gas oid. We leven niet in de jaren 50 met ongesynchroniseerde versnellingsbakken.
Ik doe dat ook, als ik in zijn 4 bij een rotonde aan kom en ik wil er in zijn twee oprijden. Doe ik dat niet, dan kraakt het ook. Kwaaltje van een Swift :P Overigens heeft het met het probleem van de TS niks te maken, hij heeft het immers over opschakelen.
Het verschilt een beetje per auto, maar voor zover ik weet is het bij VW inderdaad een groter probleem dan bij de rest.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Klikt wel plausibel inderdaad, net een combinatie van factoren, dan is wellicht ook een motorsteun/versnellingsbaksteun wat gammel.

Overigens schakelen in een bocht lijkt me soms best noodzakelijk, Rotonde bijvoorbeeld, die ga ik niet in z'n 1 over hoor :+ Opzich heb je gelijk, echter van 1 naar 2 tja dat gaat ook niet echt wat je zegt met hoge snelheid meestal :P

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

gripverlies? Geen idee welke F1 racers we hier allemaal hebben, maar ik mag aannemen dat de TS geen bochtenhanger is dat z'n auto op bijna 3 wielen door de bocht komt. Rotondes schakel ik vaak in de bochten, zeker de wat grotere is lage 3 wat fijner rijden dan hoge 2 (goed, ik zal dan wel iets sneller dan gemiddeld een rotonde rond gaan).

TS, waar je zit je aangrijppunt van je koppeling? Als hij helemaal bovenin zit, kan het ook de kabel zelf zijn (geen idee of 2010 modellen die nog hebben), dat was achteraf mijn probleem toen ik met steeds meer moeite in z'n achteruit kon.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1