Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Best-practice nieuwbouw woning met wifi + bekabeld netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enkele weken een nieuw huis (huur), we hebben daar glasvezel.
Gelukkig was het huis opgeleverd met loze leidingen. en hebben we naar de zolder een kabel getrokken. We hebben nu op elke verdieping in ieder geval een kabel. Bekabeld werkt het netwerk perfect. TV's, Synology, Windows en mac allemaal bekabeld. Het probleem zit hem in de Wifi.

Ik heb op de begane grond een Airport Extreme. 1e verdieping een airport express en op zolder een tp-link router. Wifi is op zolder en slaapkamer redelijk in orde maar in de huiskamer krijg ik of geen ip door. of heb nauwelijks tot geen internet.

Dit terwijl het bereik met istumbler goed lijkt te zijn. Bereik ook prima. (volle kracht) Alle drivers up to date. en ook alles al eens opnieuw aangesloten en qua positie gewisseld. Toch blijft wifi instabiel.

De express en zolder geven "soms" wifi problemen. Nu kan ik mij voorstellen dat 3 netwerken (wifi) (losse ssid's) problemen kan leveren. Maar alles onder 1 enkele SSID gaf nog veel meer problemen.

Wat is een best-practice voor een woonhuis?
Het liefst een 5ghz netwerk (ivm snelheid streamen van hd media enz)

Is het logischer om 1 Airport te gebruiken met repeaters.
of is de manier zoals ik heb gedaan met 3 accesspoints beter?

(even voor de zekerheid. Mijn KPN modem heeft dhcp aan staan, en de losse accesspoints zijn puur domme bridges, geen dhcps e.d.). Als ik nieuwe spullen moet aanschaffen prima, als het maar goed werkt ;-)

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Als de AP's al bridged staan dan lijkt mij het KPN modem de brakke DHCP boosdoener.

Is het niet beter een eigen router te gebruiken van een bewezen type?

d:)b :henk d:)b

Verwijderd

Topicstarter
MrJayMan schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:44:
Als de AP's al bridged staan dan lijkt mij het KPN modem de brakke DHCP boosdoener.

Is het niet beter een eigen router te gebruiken van een bewezen type?
Ja graag, dat brakke dichtgetimmerde ding lijkt me inderdaad boosdoener. zeker aangezien de airport extreme perfect heeft gewerkt in de oude setup (oude huis, maar ook kpn glasvezel) Maar moet dan toch moeilijk gana doen met vlan's e.d.?

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:04
Waarom word er in godesnaam gewezen naar de KPN experiabox als dader? Je hebt op 3 verdiepingen 3 verschillende devices staan die wifi verzorgen. Allemaal losse netwerken. Op 2 van de 3 werkt het goed en op de begane grond werkt het niet goed. Dus is het enige apparaat wat bij alle 3 de netwerken gebruikt word de schuldige? Wait wut? Ik mis even de beargumentering voor die conclusie...

Als ik het goed begrijp is dit je netwerk:
EXPERIABOX --- Airport Extreme
----------------------- Airport Express
----------------------- TP Link

Bovenstaande is allemaal bekabeld en is opgesteld op begane, 1e en 2e verdieping.
So far so good?

Verwijderd

Topicstarter
Craven schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:55:
Waarom word er in godesnaam gewezen naar de KPN experiabox als dader? Je hebt op 3 verdiepingen 3 verschillende devices staan die wifi verzorgen. Allemaal losse netwerken. Op 2 van de 3 werkt het goed en op de begane grond werkt het niet goed. Dus is het enige apparaat wat bij alle 3 de netwerken gebruikt word de schuldige? Wait wut? Ik mis even de beargumentering voor die conclusie...

Als ik het goed begrijp is dit je netwerk:
EXPERIABOX --- Airport Extreme
----------------------- Airport Express
----------------------- TP Link

Bovenstaande is allemaal bekabeld en is opgesteld op begane, 1e en 2e verdieping.
So far so good?
Mja. zit wat in. klopt alles is aangesloten op experia. bekabeld. en met name de extreme geeft problemen.
Ik heb het idee dat het dhcp gerelateerd is. maar not sure.

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:07

--HYPER--392

Powered by Fiat

staat die extreme in de meterkast?

Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.

• Craven
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 21:12:
[...]

Mja. zit wat in. klopt alles is aangesloten op experia. bekabeld. en met name de extreme geeft problemen.
Ik heb het idee dat het dhcp gerelateerd is. maar not sure.
Een crappy wifi ontvangst heeft natuurlijk ook invloed op DHCP. De dhcp packets moeten natuurlijk over diezelfde verbinding heen. Ik zou als ik jou is checken hoe het zit met packet loss op je netwerk.

Je kan natuurlijk ook even de extreme wisselen qua locatie met de tplink. Kijken of het probleem mee gaat naar die verdieping of niet. Misschien dat je beneden een stoorzender hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok nieuw hoofdstuk maar na het lezen van @Craven zijn feedback misschien geen juiste en is het wisselen met tp-link beter.

Nieuwe wireless router/ap gehaald. (Linksys ac1900)
gister avond geïnstalleerd en werkte op dat moment geweldig. Bereik is beter geworden en volgens istumbler e.d. beter.

Situatie.

meterkast met experia v8. die gaat direct met 1 kabel naar zolder, 1e etage en woonkamer.

woonkamer -> AC1900 -> tv,sonos+wireless, inkomende kabel op gewone lan port
ac1900 staat DHCP uit, wireless overall 1 SSID en handmatig aparte kanalen

Slaapkamer -> airport express -> zelfde ssid, ander kanaal

Zolder -> switch -> pc, synology, macbook + wireless router

Gister avond werkte het geweldig, super snel maar nu krijg ik dus wel wifi, ik krijg netjes IP (overigens op het gasten netwerk krijg ik geen ip).

heb net google DNS ingesteld en nu werkt internet wel maar heeeeeeel traag. ik heb wat dingen geprobeerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
traceroute to www.google.nl (173.194.78.94), 64 hops max, 52 byte packets
 1  * * *
 2  * * *
 3  * * *
 4  nl-asd-dc2-ice-ir02.kpn.net (213.75.1.78)  12.876 ms  9.362 ms  12.054 ms
 5  * 72.14.214.137 (72.14.214.137)  7.021 ms  6.597 ms
 6  209.85.248.92 (209.85.248.92)  6.049 ms * *
 7  * * *
 8  * * *
 9  * * 72.14.236.191 (72.14.236.191)  11.491 ms
10  * * *
11  * wg-in-f94.1e100.net (173.194.78.94)  11.188 ms  12.154 ms

*uploaden van screenshots lukt nu dus niet, maar ik zal de waardes even uitschrijven.
RSSI -62 dBm
Noise -90 dBm
Tx Rate
365 Mbps
Channel 48 (5Ghz)
(via Wireless diagnostics)

UPDATE: ik heb mn linksys net even utigezet omdat ik dit bericht niet gepost kreeg. sinds dien kreeg ik ineens geen IP meer.
nu naar boven gelopen en pakt hij automatisch de airport express over en krijg ik weer netjes ip. Ik zit naar de airport, heb verbinding maar zo enorm rete traag

UPDATE2: SSID boven even aangepast weer naar iets unieks. want internet liep ook hier voor geen meter en dit is het enige wat ik anders heb gedaan dan eergisteren toen het wel liep (maar wil graag 1 groot netwerk ipv iedere etage een eigen)
Internet nu goed genoeg om te posten. maar speedtest.com werk nauwelijks tot niet.
zo ook nu.nl e.d.

UPDATE3: nu wifi op de Experia box v8 aangezet. die werkt wel gewoon goed (althans langzaam, haalt net geen 10mbit up en down. maar hij stata ook in de meterkast) voor de duidelijkheid de ac1900 staat naast de tv redelijk in centraal (niet helemaal in de hoek)

UPDATE4: net de AC1900 er uit getrokken en nu is wifi gewoon weer goed stabiel en snel. What the hell is going on. snap er echt niets van. (zit nu verbonden direct op wifi experia box trouwens

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2014 10:09 ]

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:35

jjust

Het leven is een strijd

Weet je zeker dat de dhcp van de ac1900 uit staat? Lijkt me dat je een ip conflict hebt.
Heb je toevallig ergens vaste ip adressen die in conflict kunnen komen met uitgedeelde ip's?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een goede. ik gooi de static ips van mn AP's even uit de dhcp reeks.

• Craven
Begin even simpel. Experiabox + AP op de begane grond. Test dit een aantal dagen of het goed gaat. Dan maar even geen wifi in de rest van het huis. Gaat dit goed. Verdiepinkje bijprikken en verder testen.

Haal heel de apparaten gewoon even van de stroom af zodat je zeker weet dat je goed bezig bent.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:19
Vaste IP's instellen voor de AP's. Buiten de DHCP range van de Experiabox.
Goed opletten dat DHCP van alle "secundaire" routers (of AP's) uit staat. Als je een gateway kunt instellen, stel dan het IP van je Experiabox in.

Wifi-SSiD's mag je naar eigen smaak instellen. Iedere verdieping zijn eigen naam én kanaal, of, iedere verdieping dezelfde naam én eigen kanaal. Bij de laatste optie kunnen de clients dan roamen tussen de AP's binnen hetzelfde SSiD. Stel de roaming van de clients in op "agressief", "hoogste", of wat de instelling op je wifi-adapters ook is. Dan kiezen ze in de meeste gevallen voor het sterkste signaal.

Belangrijk: Bij de kanaalkeuze er voor zorgen dat de wifi-kanalen elkaar niet (of zo weinig mogelijk) overlappen. Meest ideaal is 1, 6 en 11. Mogelijk moet je daarvoor de kanaalbreedtes instellen op 20Mhz. Daarmee lever je iets in aan snelheid maar het blijft wel stabiel omdat de AP's elkaar niet in de weg zitten.
Kanaalbreedtes van 40 Mhz (die eigenlijk essentieel zijn om 300 Mbit te halen) is onmogelijk met 3 AP's zonder overlap.

Ik heb hier een vergelijkbare opstelling: Ziggo Cisco modem (wifi-uit), met drie AP's bekabeld verbonden die op iedere etage een wifi netwerk uitzenden. 1 x Netgear AC router R7000, 2 Netgear WNDR3700.
Ik gebruik de kanalen 1, 5 en 9. Dan hebben de buren ook nog wat ruimte op 11 t/m 13 zonder dat ik als stoorzender fungeer.
Zelf werk ik natuurlijk als enige in huis via de AC router op de 5GHz band. Laptopje geupgrade met een Intel AC7260 wifi-kaartje. De rest vecht het maar uit op de 2,4GHz band. :+

Gast en hostnetwerk zijn van elkaar gescheiden in VLAN's. Die scheiding leidt tot problemen als de AP's zelf geen rechtstreekse Internet toegang hebben.
Voor de gastnetwerken van AP's die op hun beurt weer via een modem/router verbonden zijn, geldt vaak dat ingesteld moet worden dat de gasten toegang tot het hoofdnetwerk mogen hebben. Anders krijgen ze mogelijk geen IP toegewezen, of hebben ze geen Internet toegang.

[ Voor 6% gewijzigd door Masimo op 23-03-2014 22:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Masimo schreef op zondag 23 maart 2014 @ 22:50:
Vaste IP's instellen voor de AP's. Buiten de DHCP range van de Experiabox.
Goed opletten dat DHCP van alle "secundaire" routers (of AP's) uit staat. Als je een gateway kunt instellen, stel dan het IP van je Experiabox in.

Wifi-SSiD's mag je naar eigen smaak instellen. Iedere verdieping zijn eigen naam én kanaal, of, iedere verdieping dezelfde naam én eigen kanaal. Bij de laatste optie kunnen de clients dan roamen tussen de AP's binnen hetzelfde SSiD. Stel de roaming van de clients in op "agressief", "hoogste", of wat de instelling op je wifi-adapters ook is. Dan kiezen ze in de meeste gevallen voor het sterkste signaal.

Belangrijk: Bij de kanaalkeuze er voor zorgen dat de wifi-kanalen elkaar niet (of zo weinig mogelijk) overlappen. Meest ideaal is 1, 6 en 11. Mogelijk moet je daarvoor de kanaalbreedtes instellen op 20Mhz. Daarmee lever je iets in aan snelheid maar het blijft wel stabiel omdat de AP's elkaar niet in de weg zitten.
Kanaalbreedtes van 40 Mhz (die eigenlijk essentieel zijn om 300 Mbit te halen) is onmogelijk met 3 AP's zonder overlap.

Ik heb hier een vergelijkbare opstelling: Ziggo Cisco modem (wifi-uit), met drie AP's bekabeld verbonden die op iedere etage een wifi netwerk uitzenden. 1 x Netgear AC router R7000, 2 Netgear WNDR3700.
Ik gebruik de kanalen 1, 5 en 9. Dan hebben de buren ook nog wat ruimte op 11 t/m 13 zonder dat ik als stoorzender fungeer.
Zelf werk ik natuurlijk als enige in huis via de AC router op de 5GHz band. Laptopje geupgrade met een Intel AC7260 wifi-kaartje. De rest vecht het maar uit op de 2,4GHz band. :+

Gast en hostnetwerk zijn van elkaar gescheiden in VLAN's. Die scheiding leidt tot problemen als de AP's zelf geen rechtstreekse Internet toegang hebben.
Voor de gastnetwerken van AP's die op hun beurt weer via een modem/router verbonden zijn, geldt vaak dat ingesteld moet worden dat de gasten toegang tot het hoofdnetwerk mogen hebben. Anders krijgen ze mogelijk geen IP toegewezen, of hebben ze geen Internet toegang.
Dank voor de inhoudelijk goede reactie. ik werk nu sinds dien zonder problemen. heb even 5 min tv storing gehad maar dat lag vermoedelijk ergens anders aan.
Pagina: 1