Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HP Envy 15 vs Lenovo Thinkpad E540 vs Dell Inspiron 15

Pagina: 1
Acties:

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:13
Hoi tweakers,

Al enige tijd lees ik hier mee in de aankoopadviezen voor laptops, maar nu denk ik dat ik zelf wat advies nodig heb. Mijn huidige Asus van 7 jaar oud is nodig aan vervanging toe. Ik heb mijn keuze beperkt tot 3 modellen van 3 verschillende fabrikanten.

Informatie
In principe ga ik de laptop gebruiken voor gewone office taken, internet, email lezen, incidenteel foto’s bewerken, films afspelen in HD. Voor meer intensievere taken heb ik mijn desktop. Al vind ik het wel belangrijk dat de laptop een 5-7 jaren mee kan, en heb daar wel wat extra voor over. Mijn budget ligt tussen de 750-800 euro, maar goedkoper mag natuurlijk altijd. De laptop mag een schermdiagonaal van maximaal 15,6” hebben en moet full HD zijn. Werkgeheugen 6-8GB (en het liefst uitbreidbaar tot 16GB voor toekomstvastheid). De laptop moet makkelijk mee te nemen zijn, maar zal er niet dagelijks mee sleuren. HDD is voor nu voldoende, deze wil ik t.z.t. upgraden naar een SSD. Touch-screen is geen vereiste.

HP Envy 15-j043ed
http://tweakers.net/pricewatch/358050/hp-envy-15-j043ed.html
In de actie bij de Paradigit voor €799. Ik twijfel hier met name om de degelijkheid van de behuizing, al komt deze in de reviews van andere modellen wel goed uit de bus.
  • Intel Core i7-4700MQ Processor
  • Windows 8 64
  • 15.6" FHD(1920x1080) glanzend scherm
  • Nvidia Geforce 740m 2GB
  • 8GB (maximaal 8GB)
  • 500GB Hard Disk Drive, 7200rpm
  • 4xUSB 3.0
Pluspunten
  • Voldoet aan alle eisen
  • Erg veel goede hardware voor de prijs
  • Toekomstvaste hardware
  • Goed/snel leverbaar
  • Mooi design
  • Binnen budget
Minpunten
  • Erg weinig informatie over te vinden op de HP site
  • Werkgeheugen maximaal 8GB
  • Weinig reviews online beschikbaar
  • Matige review op Notebookcheck (voor de 15-j011sg, maar volgens mij vergelijkbare laptop)
Lenovo Thinkpad E540 (zelf aangepast)
Met kortingscode hier uit het forum is deze laptop €740.
  • Intel Core i5-4200M Processor (3MB Cache, up to 3.10GHz)
  • Windows 8 64
  • 15.6" FHD(1920x1080) AntiGlare - Black
  • E540 NV N14P-GV2+ Graphics,2GB (Geforce 740m)
  • 8GB PC3-12800 DDR3L SDRAM 1600MHz SODIMM (maximaal 16GB)
  • Keyboard with Number Pad - US English Euro
  • E540 UltraNav with FPR PC
  • 2xUSB 3.0, 1xUSB 2.0
  • 500GB Hard Disk Drive, 7200rpm
  • DVD Recordable 8x Max Dual Layer
  • 6 cell Li-Ion Battery 62WH - 75+
  • 90W AC Adapter - EU
  • Intel Dual Band Wireless 7260AC with Bluetooth 4.0
  • Publication - WE (FR/GE/IT/DU/EN)
  • 1 Year Depot or Carry-in
Pluspunten
  • Goedkoper dan de HP
  • Degelijke behuizing?
  • Kwalitatief goede laptop
  • AC draadloos netwerk
  • Naar mijn idee een beter gebalanceerd systeem, de i5 past beter bij mijn doeleinden
Minpunten
  • Wat langere levertijd (+- 2 weken)
  • Alleen online, geen fysieke shop voor garantieafhandeling
Dell Inspiron 15 7537
http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15-7537/pd?oc=cn75315&model_id=inspiron-15-7537
Met de huidige actie met €50 korting komt deze laptop op €850.
  • Intel Core i7-4500U Processor
  • Windows 8 64
  • 15.6" FHD(1920x1080) touch-screen
  • Nvidia Geforce 740m 2GB
  • 8GB (maximaal 16GB)
  • 1000GB Hard Disk Drive
Pluspunten
  • Goede garantieafhandeling
  • Erg mooi design
  • Grote HDD
  • Nieuwer type gpu
Minpunten
  • Veel negatieve ervaringen (waaronder hier op het forum)
  • Over budget
  • ULV processor, iets minder krachtig dan de m processors
  • Varianten met full HD scherm zijn automatisch veel duurder
  • Naar mijn idee is Dell de laatste jaren kwalitatief wat minder geworden
Een heel verhaal, maar dit zijn mijn 3 opties. Mijn neiging gaat naar de HP, maar de bouwkwaliteit van de Lenovo staat me ook wel aan en twijfel over de meerwaarde van uitbreidbaar geheugen. Ik hoop dat jullie mij naar een uiteindelijke keuze kunnen helpen. Advies en tips over andere opties zijn uiteraard ook welkom. Alvast bedankt voor het meedenken allemaal.

[ Voor 0% gewijzigd door PatrickPR op 21-03-2014 16:14 . Reden: Proc. nummer van de HP klopte niet ]

• jamiev90
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02
Zelf heb ik een vergelijkbare afweging gemaakt en ik ben voor de Dell Inspiron 15 7537 gegaan. Je kan nog via het aanvragen van een VIP code meer korting krijgen dan die €50. Ik heb hem zelf voor €806 gekocht. Er zit trouwens ook in plaats van een 740m een 750m in, wat een redelijke prestatiewinst met zich meebrengt. Zie http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GT-750M-vs-GeForce-GT-740M (benchmarks zijn het meest interessant)

• PatrickPR
jamiev90 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:03:
Zelf heb ik een vergelijkbare afweging gemaakt en ik ben voor de Dell Inspiron 15 7537 gegaan. Je kan nog via het aanvragen van een VIP code meer korting krijgen dan die €50. Ik heb hem zelf voor €806 gekocht. Er zit trouwens ook in plaats van een 740m een 750m in, wat een redelijke prestatiewinst met zich meebrengt. Zie http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GT-750M-vs-GeForce-GT-740M (benchmarks zijn het meest interessant)
Bedankt voor jouw reactie. De betere gpu is mooi mee genomen. Merk je zelf iets van de problemen die hier op het forum worden gemeld of heb je andere negatieve punten ervaren? Wat is jouw indruk van de laptop?

Merk je zelf iets van de u-variant van de i7? Deze heeft maar 2 cores/4 threads. De 4700MQ heeft 4 cores/8 threads. Cpuboss geeft aan dat er toch wel een verschil in performance zit
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-4700MQ-vs-Intel-Core-i7-4500U
De HP lijkt mij meer 'bang for buck' te geven. Al twijfel ik wel of het maximum RAM echt 8GB is, andere modellen kunnen tot 16GB aan.

• jamiev90
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02
PatrickPR schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:24:
[...]

Bedankt voor jouw reactie. De betere gpu is mooi mee genomen. Merk je zelf iets van de problemen die hier op het forum worden gemeld of heb je andere negatieve punten ervaren? Wat is jouw indruk van de laptop?

Merk je zelf iets van de u-variant van de i7? Deze heeft maar 2 cores/4 threads. De 4700MQ heeft 4 cores/8 threads. Cpuboss geeft aan dat er toch wel een verschil in performance zit
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-4700MQ-vs-Intel-Core-i7-4500U
De HP lijkt mij meer 'bang for buck' te geven. Al twijfel ik wel of het maximum RAM echt 8GB is, andere modellen kunnen tot 16GB aan.
Ik heb hem helaas nog niet binnen, ik heb hem dinsdag besteld, en ik zie nu net dat hij verzonden is. Als hij binnen is zal ik nog even laten weten of ik problemen ondervind (als je tegen die tijd nog geen keuze hebt gemaakt).

Zelf heb ik inderdaad ook de afweging gemaakt of ik niet een stevigere CPU nodig had maar de ULV variant lijkt me snel genoeg voor mijn gebruiksdoel, en een langere accuduur vind ik wel belangrijk! Het ontwerp van de Inspiron in combinatie met de krachtigere videokaart hadden me helemaal over de streep gehaald! :)

• PatrickPR
Hmm, het design van die Dell is inderdaad wel heel erg strak, en inderdaad met de Geforce 750m. Met de VIP code zou het totaal op €809 komen. Als ik echter de recente problemen lees hier [ervaringen] Inspiron 15" 7000 serie dan durf ik het toch niet helemaal aan.

De tdp van die ULV i7 is inderdaad een stuk lager (15 om 47), maar in de cpuboss benchmark scoren ze bijna gelijk qua power consumption. Bij de Paradigit kon de verkoper me geen uitsluitsel geven over de RAM uitbreidbaarheid van die HP, maar hij vermoedde dat dit wel mogelijk zou zijn (lekker vaag). Verder zei hij dat dit echt een zeer recent model is en echt als een speer verkoopt, waardoor ik ook het vermoeden heb dat het RAM niet gelimiteerd is tot 8GB, dat kan ik me gewoon niet voorstellen. Dit is ook het enige wat me tegenhoud die HP te kopen. Ik blijf erbij dat die HP veel 'bang for buck' is.

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
Ik werk op een i5-4200u regelmatig met Lightroom (wat een behoorlijk CPU intensief programma is) en ik heb nauwelijks last dat het langzaam is. Ja hij importeert foto's langzamer dan mijn i5 4670k op 4200mhz maar hij is niet storend langzaam. De i7 hq is van de drie CPU wel het meest future proof.

Qua RAM: uit de geheugentest van deze week blijkt dat 8GB voor de meeste situatie ruim voldoende is. Hoewel ik niet in de toekomst kan kijken lijkt me dat voor jouw gebruik 16GB niet nodig gaat zijn.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• PatrickPR
Nou mensen, het is uiteindelijk toch de HP geworden. De prijs was gewoon erg goed voor deze specificaties, en gezien alle meldingen over de Dell 7000 serie durfde ik die aanschaf niet aan. Meteen een Samsung 840 EVO ssd mee gekocht. Gister alles succesvol gemigreerd en vervangen van de hdd is erg gemakkelijk bij deze laptop. Laptop loopt nu echt als een speer, zeker in combinatie met Windows 8.
Pagina: 1