Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Graag tips voor nieuwe router!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden is bij ons door ziggo een nieuwe cisco modemrouter geïnstalleerd. Ik ben een meisje en woon in een studentenhuis met 4 anderen die allemaal geen verstand hebben van dit soort dingen. Eerst hing de router op de gang zodat iedereen goed bereik had. De nieuwe router moest echter geplaatst worden waar de coax-kabel ons huis binnen komt, dit is voor mij helemaal aan de andere kant van het huis. Ik woon in een erg drukke buurt, waar veel wifi-netwerken aanwezig zijn en dus veel verstoring van het wifi-signaal is. Resultaat: Hele slechte wifi verbinding in mijn kamer, en als ik überhaupt verbinding kan maken is het zo sloom dat ik niet normaal youtube kan kijken. Bekabeld haalt het internet wel de goede snelheid, maar ik heb een macbook air, en dus geen netwerkaansluiting. Mijn telefoon heeft ook vaak geen verbinding. Ook wil ik eigenlijk niet afhankelijk zijn van een netwerk kabel voor mijn internetverbinding.
Ik heb geprobeerd om de kanalen in het modem aan te passen om zo min mogelijk last te hebben van alle wifi-drukte, maar ook dit hielp niet.
Ik heb hierover ziggo opgebeld, en kreeg van hun te horen dat ze geen garantie gaven op wifi. Ik kreeg als advies dat ik een router moest kopen en deze via een netwerkkabel moest verbinden met het modem. Dan zouden zij voor mij het modem in bridge modus zetten zodat de wifi weer via een router in het midden van het huis gaat en hopelijk mijn internet het weer doet.
Nou is mijn vraag welke router hiervoor het best geschikt is? Ik wil iets hebben met goed bereik, maar eigenlijk niet te duur.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Dat is het modem. Dat moet inderdaad binnen zoveel meter van waar de lijn binnenkomt.

De grote afstand is waarschijnlijk al het probleem.

Eigen wifi router (of accespoint, maar is meestal ietsje duurder dan router) kopen en die op een centralere plek in huis ophangen.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat was het advies van ziggo. Mijn vraag is welke router hiervoor het meest geschikt is? (zie eerste post)

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:46
Ik begrijp dat je op je kamer ook een eigen bekabelde aansluiting hebt, je zou daar ook een accespoint of een router als accespoint kunnen gebruiken.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Een Engenius ECB350 doet het leuk. Ik zou hem dan op die kabel aansluiten welke naar je eigen kamer loopt.

Dit is een Access point en geen router. De router functie laat je dan gewoon vervullen door het modem zoals deze het nu ook doet.

[ Voor 38% gewijzigd door .Maarten op 20-03-2014 20:27 ]

Verwijderd

.Maarten schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:27:
Een Engenius ECB350 doet het leuk. Ik zou hem dan op die kabel aansluiten welke naar je eigen kamer loopt.
Doet het heel leuk, kost wat maar dan heb je ook wat.

Mocht je die Engius kopen, niet naar Ziggo bellen dat ze het Cisco modem in bridge modus zetten. Laat die Cisco lekker routeren.

ZOMG wat ben ik blij dat eindelijk eens niet een cheapo ding van TP Link naar voren wordt geschoven, Senao/EnGenius is qua zendvermogen gewoon the way to go.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2014 20:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik zag dat de Engenius alleen 2,4 GHz ondersteunt, het cisco router zendt ook 5GHz uit. Als ik een router in mijn kamer heb staan, is het dan niet verstandiger om via een 5GHz verbinding te werken? En dus om een router te kopen die ook 5GHz ondersteunt? Dit omdat er minder mensen zijn die via deze frequentie werken. Ik weet dat het bereik van 5 GHz kleiner is, maar dat zou dan geen probleem moeten zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:37:
Bedankt, ik zag dat de Engenius alleen 2,4 GHz ondersteunt,
Waar zie je dat staan? Want die EnGenius is een B/G/N Access Point.

Dus 2,4GHz en 5GHz
Wel N, maar op de 2,4GHz band :F

Ziet http://www.engeniustech.c...ient-bridges/16342-ecb350

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2014 20:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
op tweakers zelf, daar staat dat er geen 5 GHz ondersteuning is, en ook in de reviews is dit terug te lezen.

• .Maarten
  • Nu online
Dat klopt. Die ECB350 is alleen 2.4ghz. De ECB600 is dual band dus 2.4 en 5ghz.

• aZuL2001
Heb je 5 GHz nodig?

En als je bij de juiste categorie in Pricewatch kijkt kun je ook op populariteit bijv sorteren.

[ Voor 82% gewijzigd door aZuL2001 op 20-03-2014 20:45 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Zie de post van donderdag 20 maart 2014 20:37

Verwijderd

Topicstarter
Dat vroeg ik me dus af. Heb ik dan minder last van storing van wifi-netwerken uit de buurt? Want die ECB600 is wel erg duur.

• aZuL2001
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:44:
[...]
Zie de post van donderdag 20 maart 2014 20:37
Ja, en?
Ze heeft de budgetten niet om heel veel eisen/wensen te hebben.

En nodig is wat anders dan nice to have

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
En een ENH-500 dan? Zou dat wat voor mij zijn? Dat is voor mij namelijk nog een redelijke prijs.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voordat je nieuwe spullen gaat aanschaffen kun je eens proberen om het kanaal van je netwerk te veranderen. De standaardinstelling is heel vaak kanaal 6 of 12/13, dus de kans dat op die kanalen storing optreedt is vrij groot. Ik woon zelf ook in de stad met veel netwerken rondom, kanaal 6 is praktisch onbruikbaar maar sinds ik het kanaal op 3 heb gezet werkt het prima. Zal uiteraard sterk afhangen van de omstandigheden, muren, e.d. maar het is het proberen waard en kost niks :)

Verwijderd

aZuL2001 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:47:
[...]
Ja, en?
Ze heeft de budgetten niet om heel veel eisen/wensen te hebben.

En nodig is wat anders dan nice to have
En zoals je kon lezen in de OP zitten er veel andere draadloze netwerken in de buurt.

Het is dus geen gek idee de 5GHz band te gaan gebruiken.

de budgetten? Het is nog altijd "het budget"

Verwijderd

Topicstarter
Wilko schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:50:
Voordat je nieuwe spullen gaat aanschaffen kun je eens proberen om het kanaal van je netwerk te veranderen. De standaardinstelling is heel vaak kanaal 6 of 12/13, dus de kans dat op die kanalen storing optreedt is vrij groot. Ik woon zelf ook in de stad met veel netwerken rondom, kanaal 6 is praktisch onbruikbaar maar sinds ik het kanaal op 3 heb gezet werkt het prima. Zal uiteraard sterk afhangen van de omstandigheden, muren, e.d. maar het is het proberen waard en kost niks :)
Zie mijn eerste post, dat heb ik al geprobeerd. Dit werkte niet.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2014 20:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:51:
[...]

En zoals je kon lezen in de OP zitten er veel andere draadloze netwerken in de buurt.

Het is dus geen gek idee de 5GHz band te gaan gebruiken.
Die ENH500 ondersteunt wel 5 GHz, maar van de andere specificaties begrijp ik niet zoveel. Is dit misschien iets voor mij?

• .Maarten
  • Nu online
De ENH500 is 5ghz only. Dus niet goed. Zelf verwacht ik dat je genoeg hebt aan de 2.4ghz band. Vergeet niet dat dit soort AP's een heel stuk sterker zenden.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Als er een kabel in je kamer ligt, zou ik een cheap TP link kopen en daar de kabel in stoppen.
De rest kun je dan op je tp link regelen.

Deze is niks mis mee voor jouw doeleinden.
pricewatch: TP-Link TL-WDR3600

Dual band.
Dus 2.4 en 5ghz tegelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door albino71 op 20-03-2014 20:57 ]

Te koop....

• aZuL2001
Als het voor jezelf op je eigen kamer is, dan ben je met ieder AP of router al beter uit.
Al koop je een 2e hands exemplaar voor €25.-

Wil je nieuw dan zou je eens naar TP-Link kunnen kijken.
Niet te duur en voor jouw doel prima.

Oh, en aan een hele sterke zender alleen heb je niets! (de client moet het signaal ook terug kunnen krijgen)
Dan veroorzaak je alleen maar overlast voor de rest van je huis- en buurtgenoten.

[ Voor 29% gewijzigd door aZuL2001 op 20-03-2014 20:59 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:40
Met ^^, als het eerst goed werkte met een router op de gang, waarom zou een simpele huis-tuin-en-keuken router (TP-Link) dan niet goed genoeg zijn voor deze situatie? De ECB600 is misschien wel heel goed (weet ik niet, ik ken zelfs het merk niet), maar ook heel duur (zeker 4x zo duur als een simpele TP-Link).
Mijn voorstel zou zijn om iemand te vragen of je zijn (oude) WLAN router mag lenen, hoe ouder en slechter hoe beter. Als het werkt, prima, koop een goedkope router. Werkt het niet, kijk naar een beter / duurder model.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
ZOMG wat ben ik blij dat eindelijk eens niet een cheapo ding van TP Link naar voren wordt geschoven, Senao/EnGenius is qua zendvermogen gewoon the way to go.
Er is een reden dat dat ding steeds naar voren geschoven wordt, prijs/prestatie zitten die dingen namelijk heel goed. Daarnaast hebben veel TP-Link routers ook support voor alternatieve firmware, voor veel tweakers wel van belang. :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
En deze dan: ASUS RT-AC66U? Ik wil namelijk wel graag een goede router, dan betaal ik er liever nu iets meer voor. .Ik ga namelijk misschien binnenkort verhuizen naar een wat groter appartement, en dan wil ik hem graag mee kunnen nemen.

• aZuL2001
Overpriced.

Maar je hoeft niets te doen met ons advies... ;)

Abort, Retry, Quake ???

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ook in een groter appartement gaat de TP link het prima doen.

Te koop....

Verwijderd

Topicstarter
Oke, mooi, dan zal ik daar eens goed naar kijken. Bedankt voor het advies :)

Verwijderd

aZuL2001 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 21:09:
Overpriced.

Maar je hoeft niets te doen met ons advies... ;)
Waar baseer jij dat eigenlijk op? Heb jij enig idee wat het budget van TS is?

Ik zou niets doen met jouw advies ;) Ooit ervaring opgedaan met een Senao/EnGenius AP? Of laat jouw budget enkel het el cheapo spul van TP-Link toe?

Ontopic: Netgear doet het ook best goed met WiFi bereik.

• aZuL2001
Ik probeer TS te helpen, als jij meer plezier hebt in mij proberen te bashen.. Prima.
* aZuL2001 out.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 21:14:
[...]

Ontopic: Netgear doet het ook best goed met WiFi bereik.
Ik zit nu te kijken naar een Netgear WNDR3700. Deze is niet heel duur, en krijgt goede reviews. De TP-link kreeg veel commentaar over de betrouwbaarheid, en dat is precies het probleem wat ik heb met de huidige router.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:16:
"Bekabeld haalt het internet wel de goede snelheid, maar ik heb een macbook air, en dus geen netwerkaansluiting."
Waarom zet je niet een tweede AP in je kamer? Dan heb je voor zowel je telefoon als je MacBook goed internet. Wat ook kan is een Thunderbolt Gigabit Ethernet adapter aanschaffen. Bedraadde connecties zijn toch altijd beter (stabieler en sneller). Je MacBook kan je dan zelfs als AP gebruiken, door software als Connectify Hotspot.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 21:57:
[...]
Ik zit nu te kijken naar een Netgear WNDR3700. Deze is niet heel duur, en krijgt goede reviews.
Hier is iedereen wild van alternatieve software op TP Link routers te knallen, maar goed.

Bij hardware.info wordt die WNDR3700 ook getest en komt best goed uit de bus. http://nl.hardware.info/r...l-en-betaalbaar-draadloos

Dat ding is geen slechte keuze. Sowieso dual band, dus je kan ook experimenteren met de 5GHz band.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2014 22:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:15:
[...]

Hier is iedereen wild van alternatieve software op TP Link routers te knallen, maar goed.
Dat moest ik maar eens niet gaan doen, dat komt niet goed. Ik denk dat ik die netgear ga bestellen, die lijkt me net wat betrouwbaarder dan de goedkopere TP link varianten

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 22:10

Nox

Noxiuz

Als tweedehands ook een optie is... Je zit waarschijnlijk met veel studenten op het wifinetwerk, blijf dan zoveel mogelijk weg van consumentenapparatuur. Die dingen gaan vaak over hun nek bij meer dan 5 apparaten in gebruik. De gemiddelde student heeft er 2 of 3 dus je raadt al wat er gebeurd in een studentenhuis.

Als het kan zoek dan even op wie er allemaal willen bijdragen aan deftig wifi, die cisco modemrouters zijn leuk maar zijn geplaatst op een rotlocatie en gaan ook over hun nek op een gegeven moment. Op het werk plaatsen we vaak een of twee Engenius accesspoints op een modemrouter aan en dat gaat vaak prima. Als het even kan kan ik je adviseren om op marktplaats een tweedehands enterprise accesspoint te kopen, dual band en dual radio, dan kan je op 2.4 en op 5. Op 5 heb je geen last van de drukte en 2.4 voor telefoons die 5 niet ondersteunen.

Tweedehands is dan zo'n verkeerde keuze niet, nieuw kost apparatuur vaak al snel 300-500 euro, als je wat geld bij elkaar sprokkelt heb je zo een erg goed draadloos netwerk. Een routertje van 50 euro ga je spijt van krijgen als je met zijn vijven gaat youtuben.

EDIT:

Ik heb zelf persoonlijk geen goed woord over TP-Link. Die apparaten hebben ooit eens geprobeerd een switch om zeep te helpen, kan niet goed zijn. (of iemand zat met custom firmware te kutten, dan heb ik niks gezegd)

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 20-03-2014 22:48 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Topicstarter
NoxiuZ schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:45:
Als tweedehands ook een optie is... Je zit waarschijnlijk met veel studenten op het wifinetwerk, blijf dan zoveel mogelijk weg van consumentenapparatuur. Die dingen gaan vaak over hun nek bij meer dan 5 apparaten in gebruik.
Ik was eigenlijk van plan de router alleen voor mezelf te gebruiken, de rest van mijn huisgenoten zullen de andere router blijven gebruiken, zij hebben geen problemen met het bereik. Ik heb alleen mijn laptop en telefoon, dus dat zal geen probleem zijn :)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
@TS

Wat je in jou situatie eerst moet bekijken is het volgende: kun je een netwerk kabel vanaf je modem naar je eindbestemming krijgen? Zoja, meteen dat doen.... Gewoon een kant en klare kabel kopen die past bij de lengte die jij nodig hebt.

Zonee... Handig iemand vragen of die peroon een kabel voor je kan trekken..

Of te wel... Eerst zorgen dat er een bekabelde verbinding loopt naar je kamer, daarna een goedkope TPlink router kopen voor 25 euro, die ook laten instellen door een handig iemand (dhcp moet namelijk uit, en een wachtwoord erop).

Die tplink verbind je met voorgenoemde reeds getrokken kabel, en jij kan lekker internetten / youtube kijken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Hoewel de eerste post moelijk leesbaar is, wegens het ontbreken van alinea's, staat er wel dat er al een netwerkkabel naar TS d'r kamer gaat.

En DHCP uitzetten & wachtwoord instellen is geen rocket science, gezien het feit dat TS een T.net account heeft aangemaakt, zou ze dat vast ook wel zelf kunnen...

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

nevermind

[ Voor 95% gewijzigd door albino71 op 21-03-2014 17:06 ]

Te koop....

Pagina: 1