Platenspeler klinkt vals.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 586255

Topicstarter
Ik heb sinds een aantal weken de oude platenspeler (Technic uit eind jaren '80) van zolder gehaald. Daar is hij altijd netjes bewaard en heeft tussendoor ook nog wel eens gedraaid. Eerst klonkt het niet goed omdat de versterker kapot was maar er stond nog een andere dus toen heb ik die erop aangesloten en sindsdien klinkt hij prima.ik heb m via een mini-jack naar mini-jack kabeltje aangesloten op mijn stereo.

Nu ging ik zonet naar platen luisteren en nu was het in 1 keer super vals. De muziek jengelt vals alle kanten op terwijl de zang redelijk normaal blijft. Ik heb gekeken of het aan de versterker lag door die uit te doen en puur naar de muziek van de platenspeler zelf te luisteren maar toen was het naar mijn idee niet heel vals. Ligt het dan aan de plaat? vroeg ik me af dus toen ging ik een andere plaat proberen maar ook die was vals.

Waar kan het aan liggen? Het "elastiek" dat de draaischijf ronddraait zou wel eens versleten kunnen zijn na al die jaren maar zou het daar aan kunnen liggen? Gisteren deed die het namelijk nog wel goed en het lijkt me sterk dat het "elastiek in " een aantal uur zo achteruit gaat. Of kan het aan de naald liggen? Die ziet er normaal uit en daar zie ik geen schade aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 586255 op 20-03-2014 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 21:08

Grudgie

PSN: Grudgie7

Kan wel eens aan de naald liggen. Wat voor merk naald heb je? Naalden moet je om de zoveel tijd wel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens mij de originele naald. Die is iig van hetzelfde merk als de speler.Maar ik wil denk ik eerst even kijken of het ook aan de versterker ligt voordat ik een nieuwe naald ga kopen. Die zijn namelijk niet altijd goedkoop. En ik lees op andere fora dat bij een versleten naald je vooral stem vervorming hebt en dat heb ik niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 586255 op 20-03-2014 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:20

FlyEragon

Alien Monkeys

Speld door een papieren conus heen prikken (zelf even in elkaar draaien), dat op je minst favoriete plaat houden op de speler en dan kijken of het wel normaal klinkt ? Beetje grammofoon idee. Zo heb ik ze wel eens getest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:18
De snaar voor de aandrijving kan goed is versleten zijn.
Bij mijn platenspeler (Philips 22AF777) was dit ook, en dit werd ook heel snel erger, totdat er na een week niet maar naar te luisteren was. Dit heb ik toen goed ontvet en schoongemaakt, let op, doe ook het aandrijfwiel en dergelijk!.
Daarna was het geluid weer prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even denken:

Is hij nu "vals" gaan klinken nadat je van versterker hebt gewisseld?

Heeft je nieuwe versterker een phono ingang?

Heeft de platenspeler een stroboscoop?

Kan je anders een filmpje posten?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289295

Dat is de aandrijfriem. Vervangen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De versterker heeft het de afgelopen weken prima gedaan, ik luister via de phono-ingang van de versterker daar heb ik een plug in om een mini-jack kabeltje in te doen die weer in mijn stereo zit. En geen stroboscoop.

Ik hoor nu al van meer hier dat het de aandrijfriem kan zijn dus dan moet ik kijken hoe ik die ga vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 09:57
Het klinkt inderdaad als een versleten aandrijfriem/snaar/elastiek. Bij oude platenspelers is die vrijwel zeker versleten, en dan gaat het plateau onregelmatig draaien en krijg je valse noten. Het is wel vreemd dat het van de één op de andere dag is, maar het is vooral merkbaar bij piano of lang aanhoudende tonen, dus het zou kunnen dat het je toen pas opviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 10:12
Die aandrijfriem kan na zoveel jaar plots weer intensief gebruik natuurlijk plots slecht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

frickY schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 13:21:
Die aandrijfriem kan na zoveel jaar plots weer intensief gebruik natuurlijk plots slecht worden.
Jij als bandenboer (nota bene!) zou als geen ander moeten weten dat rubber (en dus ook een aandrijfsnaar) na verloop van tijd uitdroogt en stug wordt. Ga je snel schamen!

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:42

Stoney3K

Flatsehats!

kELAL schreef op zondag 23 maart 2014 @ 12:45:
[...]

Jij als bandenboer (nota bene!) zou als geen ander moeten weten dat rubber (en dus ook een aandrijfsnaar) na verloop van tijd uitdroogt en stug wordt. Ga je snel schamen!
En wat gebeurt er met een uitgedroogde aandrijfsnaar als je die plots weer in beweging zet? :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459573

Anoniem: 586255 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:39:
Ik heb sinds een aantal weken de oude platenspeler (Technic uit eind jaren '80) van zolder gehaald. Daar is hij altijd netjes bewaard en heeft tussendoor ook nog wel eens gedraaid. Eerst klonkt het niet goed omdat de versterker kapot was maar er stond nog een andere dus toen heb ik die erop aangesloten en sindsdien klinkt hij prima.ik heb m via een mini-jack naar mini-jack kabeltje aangesloten op mijn stereo.

Nu ging ik zonet naar platen luisteren en nu was het in 1 keer super vals. De muziek jengelt vals alle kanten op terwijl de zang redelijk normaal blijft. Ik heb gekeken of het aan de versterker lag door die uit te doen en puur naar de muziek van de platenspeler zelf te luisteren maar toen was het naar mijn idee niet heel vals. Ligt het dan aan de plaat? vroeg ik me af dus toen ging ik een andere plaat proberen maar ook die was vals.

Waar kan het aan liggen? Het "elastiek" dat de draaischijf ronddraait zou wel eens versleten kunnen zijn na al die jaren maar zou het daar aan kunnen liggen? Gisteren deed die het namelijk nog wel goed en het lijkt me sterk dat het "elastiek in " een aantal uur zo achteruit gaat. Of kan het aan de naald liggen? Die ziet er normaal uit en daar zie ik geen schade aan.
De aandrijfsnaar zoals hierboven al een keer genoemd is niet lekker meer. Even los van de naald, waarvan het zo moeilijk te beoordelen is of die is versleten zou je die ook eventueel mee kunnen nemen in je serviceronde.

Ik heb een adresje voor je waar je een snaar kunt bestellen, iemand die dit al jaren doet, ooit vakhandelaar geweest van Technics spulletjes en een goede reparateur. Je kan via internet bestellen:

http://www.technics-vingers.nl/

Stuur ff een mailtje met modelnummer, en je krijgt vanzelf respons met prijsindicatie.

Succes!
Pagina: 1