Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Ik heb een vraag,

Ik werk in de administratie sector en heb een 40 urige kantoorbank als financieel medewerker sinds begin 2012

Van de week kregen de werknemers waaronder ik een mail van dat ik minimaal 10 werkdagen vrij moeten nemen in Juli of Aug of December om te zorgen dat het bedrijf goed bereikbaar blijft

Ik heb 20 vrije dagen per jaar .

Hiervan moeten nog 2 verplichte vrije dagen af (een dag na hemelvaart of een dag na kerst)

Van de 18 die nog overblijven moet ik er nog eens 10 inleveren in de maand Juli/Aug of rond de december feestdagen dus dan mag ik er maar 8 echt kiezen wanneer ik vrij wil hebben buiten de periode .

In mijn contract staat dit ook maar in 2012/2013 heb ik gewoon vakantie genomen buiten deze periodes en was akkoord bevonden.

Mijn vraag is : Kan dit zomaar ? Kan ik dit aanvechten ?

Ik weet dat het in mijn contract staat maar ik moest dus in de dure periodes vakantie nemen terwijl iedereen gewoon in 2012/2013 buiten de periodes vakantie nemen (en dus stukken goedkoper op vakantie konden).

Vakanties moeten minimaal 2 maanden van tevoren aangegeven zijn .
Indien meer info nodig is geef ik het graag

Alvast bedankt voor de reacties.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:14
Is dit ook niet iets wat je bij je vakbond na kan vragen? (aannemend dat je daar lid bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Wat zei je leidinggevende / PZ hierover?

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
Ik ben niet lid van een vakbond.

Hoofd Personele Zaken zei van in 2012/2013 hebben wij het gedoogd maar in de 2014 gaan wij hier strak op letten. Deze voorwaarden heb jij getekend toen je het contract aanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Als het om de bezetting gaat, kun je dan niet met je collega's afspraken maken over wie wanneer gaat? En dan, met uitgewerkt plan, naar PZ / je leidinggevende gaan?

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
En daar heb jij het bij laten zitten?
Het waarom van deze regel was niet interessant?

Je hebt er inderdaad voor getekend.
Maar hoofd PZ wil het vast het waarom wel toelichten.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Omgerekend heb ik (36 uur) ook ongeveer 4 weken verlof. We zorgen er hier voor dat er altijd een minimale bezetting is. Aan de hand van een Excel schema vullen we onze dagen in en zo kun je snel zien hoeveel er dan zijn. Zoiets stel je op elkaar af.

De ene persoon zonder kinderen zal liever buiten het seizoen op vakantie willen gaan en die met kinderen het liefste in de schoolvakanties.

Even lig van je contract maar volgens mij mag je je dagen zelf kiezen. Het zijn tenslotte JOUW verlofdagen. De enige reden dat een werkgever ze kan weigeren is dat dus de bezetting in het gedien komt.

Als ik liever 2 weken in April op wil nemen maar ik ben er wel gewoon in Juli /Aug waarom zou ik dan ook nog dan een paar weken verlof op moeten nemen?! Enige reden die ik kan bedenken is dat het een klein bedrijf is en dat het altijd topdrukte is dat er zelfs niemand vrij kan nemen (laat staan ziek zijn :X)

Ik zou dus snel een vakantieschema met zijn allen invullen en dat inleveren bij jullie chef.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
@nvidiot

Dit konden we zo doen in 2012 en 2013 , gewoon intern met je afdeling overleggen wie er op vakantie gaat. (Kleine afdeling van 6 personen voor een bedrijf dat international is )

Kennen maximaal 2 personen per keer op vakantie gaan

@ aZuL2001

Ik heb het er toen bij laten zitten omdat ik toen het definitieve gesprek had met mijn baas/leidinggevende dat diegene zei van , je kan het intern bespreken met je collega's , de reden toen der tijd was ook dat er altijd een voldoende bezetting is .

Hoofd PZ heeft toegelicht in een mail dat het bedrijf ook buiten de vakantieperiodes bereikbaar moet zijn voor de klant en en dat er in de zomer het werk gewoon 50% minder is .

@Scorpion

Ik heb al in Januari mijn vakantiedagen ingediend voor heel 2014 , ik heb nog een paar dagen vrij .

Het zijn inderdaad mijn verlofdagen

Ik wil het liefst gewoon vakantie buiten de zomermaanden, sinds ik daar werk heb ik altijd vakantie genomen buiten de normale vakanties om

Het is wel altijd een topdrukte, steeds meer werk maar ik ben de laatste die er is bijgekomen (begin 2012)

Er kan eigenlijk nooit iemand ziek zijn , iedereen zit tot zijn nok toe vol met werk .

Indien er iemand ziek is moet iemand anders de taken overnemen en moet diegene dus overwerken totdat de taken van de dag klaar zijn.

Maar nu is het zo dat de manager van mijn afdeling ook zegt van, dit geldt ook voor onze afdeling,

Persoon A neemt dan de eerste 2 weken van jullie, persoon B de laatste 2 weken, Persoon C neemt de eerste twee weken van augustus, Persoon D de laatste 2 van augustus, Persoon E neemt dan ze rond de feestdagen .

Ik ben Persoon E omdat ik nog maar minder dan een week aan vakantiedagen over heb ( heb al 2x 2 weken opgenomen dit jaar, april en oktober)

[ Voor 14% gewijzigd door Rockvee2 op 20-03-2014 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sc0rPi0N schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:57:
Even lig van je contract maar volgens mij mag je je dagen zelf kiezen. Het zijn tenslotte JOUW verlofdagen. De enige reden dat een werkgever ze kan weigeren is dat dus de bezetting in het gedien komt.
Ik zie niet waarom een werkgever niet een periode kan bepalen. Er zijn immers ook bedrijven die gewoon een paar weken de poorten sluiten in de zomer (denk aan de bouw). Dan zou dat ook niet kunnen.

Maar de overheid heeft er ook wat over te zeggen: http://www.rijksoverheid....akantiedagen-opnemen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dat in je contract staat zie ik niet waarom dat niet zou kunnen in principe. In sommige sectoren zit je ook vast aan dingen als bouwvak.
Als je dit echt een issue vind is het een kwestie van dit punt van je contract bespreken of gewoon ander werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:23
Compromis: vraag of je wel gewoon 2 weken buiten die periode weg kan (dus 10 dagen) en die andere 8 in genoemde periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
1. Het klinkt alsof jullie structureel onderbezet zijn. Zieke collega is vervelend, maar wil niet zeggen dat jullie over _moeten_ werken. (lees je contract)

2. Een beetje PZ functionaris zorgt dat de regels het bedrijfsbelang niet schaden, maar ook de belangen van het personeel niet. Volgens mij schiet er iets of iemand door. Zou me afvragen of je bij zo'n bedrijf moet willen (blijven) werken.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ik meen me te herinneren dat je vrije dagen vrij moet kunnen kiezen, en dat een werkgever je niet kan verplichten ze in een bepaalde periode op te maken. Dat zou wat zijn, is het rustig ineens iedereen verplicht met vakantie.

Maar google anders even op arbo-wet daar staat vast veel interresants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Shadowhawk00 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 19:50:
Ik meen me te herinneren dat je vrije dagen vrij moet kunnen kiezen, en dat een werkgever je niet kan verplichten ze in een bepaalde periode op te maken. Dat zou wat zijn, is het rustig ineens iedereen verplicht met vakantie.
Je bedoelt dat bouwvakkers en onderwijzers op vakantie kunnen wanneer ze maar willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Rockvee2 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:42:
Ik ben niet lid van een vakbond.

Hoofd Personele Zaken zei van in 2012/2013 hebben wij het gedoogd maar in de 2014 gaan wij hier strak op letten. Deze voorwaarden heb jij getekend toen je het contract aanging.
Mijn tip, doe het wel, zeker als je bij een bank werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 15:45

Lordy79

Vastberaden

Het is zeker mogelijk om in een arbeidsovereenkomst af te spreken dat er een aantal dagen in bepaalde maanden moeten worden opgenomen. Bij ons hebben de medewerkers 25 dagen per jaar (bij fulltime) en 15 van de 25 dagen moeten in de periode 01-06-2013 t/m 30-09-2013.
Overigens wijken wij hier wel van af als dat mogelijk is en eigenlijk is dat altijd wel mogelijk.

Als ik TS was zou ik toch een gesprek aanvragen met de personeelschef en collega's om eens te kijken wat er mogelijk is. Maar je hebt juridisch geen poot om op te staan.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
Bedankt voor de reacties, ik ga met mijn collega's en chef bespreken wat mogelijk is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 02:43

SECURITEH

Man of legend.

Shadowhawk00 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 19:50:Dat zou wat zijn, is het rustig ineens iedereen verplicht met vakantie.
Dit heb ik anders begin 2013 meegemaakt, er was simpelweg geen werk en daarom is de afdeling "dicht" gegaan voor 2 weken (en we moesten dus 2 weken verplicht verlof nemen)... Erg vervelend aangezien dit voor mij betekende dat ik later dat jaar onbetaald verlof moest nemen (dagen op maar ik wilde toch echt wel naar een evenement) maar uiteindelijk zal het je weinig goeds doen om bij zo iets een gigantisch probleem van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:25:
Als dat in je contract staat zie ik niet waarom dat niet zou kunnen in principe. In sommige sectoren zit je ook vast aan dingen als bouwvak.
Als je dit echt een issue vind is het een kwestie van dit punt van je contract bespreken of gewoon ander werk doen.
Ik werk in de bouw, maar heb nog nooit met de bouwvak "vrij" gehad of genomen! Dit is echt steeds minder een vaste periode waarin de bouw "stil ligt".

@TS:
Overigens ben je, vanuit de arbo, verplicht om minimaal twee weken aaneengesloten vrij te nemen per jaar.
Het is dus niet gek, dat de baas zegt dat je twee weken aaneengesloten vrij moet nemen. Uiteraard mag je hier vanaf wijken (in onderling goed overleg), maar je werkgever kan strafbaar zijn, wanneer hij zijn personeel geen twee weken aaneengesloten vrij geeft. Wellicht dat hier een keer gezeur over is geweest met de arbo? En dat ze zich nu op deze manier proberen in te dekken tegen een volgende controle o.i.d.

Ik zou gewoon even met PZ of je leidinggevende om de tafel gaan en vragen waarom ze dit doen en of er echt geen mogelijkheid is om in een andere periode de twee weken vrij te nemen. Kom dan wel met een beetje onderbouwing waarom je een andere periode vrij wilt nemen en niet met het argument "dan is het hoogseizoen en betaal ik meer", daar heeft een werkgever geen boodschap aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Rockvee2 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:59:
Bedankt voor de reacties, ik ga met mijn collega's en chef bespreken wat mogelijk is .
Je vergeet iets.
Bekijk of je onder een cao valt en wat daar in staat.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:57

Accountant

Mindset+goal= Succes

Volgens mij kan de werkgever vrij creatief zijn, ik heb zelf gewerkt bij een Big4 accountantskantoor en de grapjes die daar zijn uitgehaald zijn:

- Vakantiegeld niet uitkeren maar ervoor in de plaats vrije dagen krijgen en deze verplicht opnemen in minder drukke periode (jaar 2010 ofzo)
- Een hoog laag constructie qua overwerken. Aan het begin van het jaar 45u werken voor 13 weken om vervolgens in het najaar 35u te gaan werken. Voorheen mocht je je overuren (tvt) naar eigen inzicht besteden nu werd collectief besloten in welke weken je minder moest gaan werken.
- De ongeschreven regel dat we maximaal 5 verlofdagen in het begin van het jaar mogen opnemen.
- De ongeschreven regel dat overwerken verplicht is in de eerste 5 maanden van het jaar.

Ze werden steeds creatiever om het voor de werkgever zo gunstig mogelijk te maken. Met overwerken ern tvt krijgen is niet mis zo kun je lekker wat extra vakantie bijelkaar sprokkelen. Maar voorheen kon je die dan lekker naar "eigen" inzicht inplannen. De ene neemt lekker 1-2 weken langer zomervakantie en de andere in de rustigere periode iedere vrijdag vrij. Maar door de hele groep over 1 kam te scheren wordt mijn inziens een leuke secundaire arbeidsvoorwaarde om zeep geholpen. OR heeft toen gewoon overal mee ingestemd dus het bestuur werd niets in de weggelegd.

Nu werk ik voor een kleinere organisatie en ben ik gelukkig van zulk soort grapjes af.

[ Voor 3% gewijzigd door Accountant op 21-03-2014 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wat is nu het exacte probleem dan ? Je hebt al 2x 2 weken vakantie geboekt.
Ik snap dat het vervelend is, maar het blijft geven en nemen en je kunt nou eenmaal niet altijd je zin krijgen.
Geef aan dat je in dec best wel vrij wil nemen maar dat opties voor andere vrije dagen wel open moeten blijven. Je geeft an dat je ook regelmatig overwerkt, laat je dat compenseren in vrije dagen zodat je buiten december ook nog vrije dagen over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:07
Het staat toch in je contract die je ondertekend hebt? Achteraf je bedenkingen hebben vind ik een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:14

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Het staat in je contract, dit heb je getekend, dus je werkgever kan je hier aan houden.

Enige wat je kan doen is bespreken of het eventueel anders kan, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Eigenlijk kan alles ...er zijn genoeg bedrijven, sectoren waar je gewoon niet kan kiezen wanneer je op verlof gaat.

Daar is het gewoon: die 2-3 weken zijn we dicht en moet iedereen vakantie nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is toch simpel? dan nemen jullie met zijn allen tegelijk vakantie? kijken wat dan hun reactie is...
en in de meeste gevallen is het een richtlijn alleen als men het niet eens wordt en het uit de hand loopt zal een werkgever daar strenger in worden.

Ik heb geen kinderen en de baas is juist blij dat ik flexibel ben in mijn vakantie dagen daardoor. want juist jul/aug wil iedereen altijd vrij net als december.

Opzich dus rare regel van het bedrijf omdat groot deel van het personeel toch al dan vrij wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:08
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:07:
is toch simpel? dan nemen jullie met zijn allen tegelijk vakantie? kijken wat dan hun reactie is...
en in de meeste gevallen is het een richtlijn alleen als men het niet eens wordt en het uit de hand loopt zal een werkgever daar strenger in worden.

Ik heb geen kinderen en de baas is juist blij dat ik flexibel ben in mijn vakantie dagen daardoor. want juist jul/aug wil iedereen altijd vrij net als december.

Opzich dus rare regel van het bedrijf omdat groot deel van het personeel toch al dan vrij wilt...
Daar zat ik ook al aan te denken. Probleem is dat je ruwweg 40 werkdagen met 6 man personeel is 240 werkdagen in totaal. In juli en augustus hebt 6 man x 18 dagen is 108 verlofdagen. Als het bedrijf goed spreidt, dan kan de bezetting op 50% uitkomen. Daar maak je niet echt een vuist mee om te laten zien dat het idee niet werkt. En als iedereen 18 dagen opneemt in augustus, dan zal de chef daar nooit mee akkoord gaan.

De enige reden die ik kan verzinnen dat een werkgever dit wilt, is omdat de werkvoorraad in die maanden veel te laag is om alle medewerkers aan het werk te houden. En als iedereen dan in maart, april of oktober vrij nemen dan is het wel druk en kan het bedrijf het eigenlijk niet hebben.

Ik denk dat je het beste eens contact op kan nemen met je chef. Vragen waarom de regeling bestaat en kijken of het ook van toepassing is op jullie afdeling. Als je chef met zinvolle en logische argumenten aan komt, dan heb je het te accepteren (je hebt immers ervoor getekend). Is je chef redelijk, dan een dialoog aangaan en kijken of er voor de afdeling andere regels bedacht kunnen worden waar jouw afdeling en chef het eens over kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:09

arie_papa

Running on Ubuntu

Als dit collectief is, maak je een goede kans om eens contact op te nemen met jullie OR (als die er is)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:18
Ik verwacht dat je je er bij moet neerleggen..
Zie de bouwvak als voorbeeld. Vakanties in een bepaalde periode mochten in het verleden (met goede reden) gewoon geweigerd worden voor die periode. Dat zal tegenwoordig denk ik nog wel zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:03

P_Tingen

omdat het KAN

Ik lees nergens het woord OR. Hebben jullie een ondernemingsraad en zo ja, wat vindt die ervan?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Robkazoe schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:24:
[...]

Daar zat ik ook al aan te denken. Probleem is dat je ruwweg 40 werkdagen met 6 man personeel is 240 werkdagen in totaal. In juli en augustus hebt 6 man x 18 dagen is 108 verlofdagen. Als het bedrijf goed spreidt, dan kan de bezetting op 50% uitkomen. Daar maak je niet echt een vuist mee om te laten zien dat het idee niet werkt. En als iedereen 18 dagen opneemt in augustus, dan zal de chef daar nooit mee akkoord gaan.

De enige reden die ik kan verzinnen dat een werkgever dit wilt, is omdat de werkvoorraad in die maanden veel te laag is om alle medewerkers aan het werk te houden. En als iedereen dan in maart, april of oktober vrij nemen dan is het wel druk en kan het bedrijf het eigenlijk niet hebben.

Ik denk dat je het beste eens contact op kan nemen met je chef. Vragen waarom de regeling bestaat en kijken of het ook van toepassing is op jullie afdeling. Als je chef met zinvolle en logische argumenten aan komt, dan heb je het te accepteren (je hebt immers ervoor getekend). Is je chef redelijk, dan een dialoog aangaan en kijken of er voor de afdeling andere regels bedacht kunnen worden waar jouw afdeling en chef het eens over kunnen zijn.
Zo'n chef zal inderdaad toch wel weten wat de drukte is in de maanden juli en augustus. Als die lager is dan normaal dat snap ik dat hij liever wil dat er dan vakantie opgenomen wordt. Ik neem aan dat toch vooraf overleg is geweest met de collega's en er een schema is gemaakt. Zo zullen de meeste ook afhankelijk zijn van de verlofmogelijkheid van hun eventuele partner of kinderen.

Een schema zou dus voor jullie ook duidelijkheid kunnen verschaffen en op die manier alvast de werkdruk kunnen verdelen.

Al ben ik wel benieuwd waarom er niemand is aangenomen als het echt zo druk is (dat ziekte zorgt voor meer druk bij de collega's) en wanneer de chef zelf op vakantie mag...

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Pagina: 1