Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Simia
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-04 16:48
Beste,

Situatieschets:

Binnen onze bestaande (hogeschool) omgeving ben ik op zoek naar een oplossing om allerhande grote bestanden van op externe locaties in te dienen (opdrachten van studenten dus). Ons openleerplatform is niet geschikt voor grote videobestanden en een fileserver via VPN bereiken is voor sommigen een stap te ver. Omdat we met onze huidige Windows fileservers willen blijven werken, ben ik naast het testen van Citrix ShareFile ook eens gaan kijken naar de Anywhere access die via de Essentials Role op een Windows Server 2012 R2 (standard) beschikbaar is.

Ik weet dat er op SBS een soort van webaccess tot fileshares mogelijk is. Dat wil ik nu via de Essentials role trachten na te bouwen. Volgens gevonden informatie kan je een nieuwe Windows Server 2012R2 gewoon als member in een bestaand domein joinen en nadien voorzien van de Essentials role (Windows Server Essentials Experience). Dat lukt allemaal perfect. Ik krijg echter bij het opstarten van het Dashboard niets te zien (ook geen bestaande AD users of groepen). Alles is leeg en ik kan ook niets toevoegen (The task 'Add a user account' did not complete succesfully). Weinig over te vinden, alsook geen speciale errors.

Heeft er iemand tips of hier ervaring mee? Alvast bedankt.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Sorry, geen direct antwoord op je vraag maar.... wellicht een (S)FTP servertje? :)

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Ik wilde toevallig van de week met deze functie gaan experimenteren (het is voorzover ik erover gelezen heb vergelijkbaar met remote web workplace uit SBS / EBS).
Ik ben terwijl ik dit typ een nieuwe VM aan het uitrollen op mijn PC waar ik dit op ga testen, ik laat het daarna wel even weten (hopelijk krijg ik lekker veel foutmeldingen, daar leer je altijd meer van als wanneer het in je testomgeving meteen goed gaat)

Edit :
Nadat ik de rol op een nieuw uitgerolde member server aan had gezet kon ik de dashboard direct opstarten en een user toevoegen : na het doorlopen van de wizard kreeg ik een link naar de connector pagina (http:/ /server/connect).
Voor de rest moet ik nog een zooi wizards doorlopen voor ik verder kan kijken, misschien dat ik daar morgen wat tijd voor vrij kan maken.

Edit 2 : alles opgezet, lijkt heel erg op SBS alleen is dit wel een stuk verbeterd.
Alles werkte bij mij out of the box, machine geconnect, er werd automatisch ook een backup van ingesteld.

Om RWW correct werkend te krijgen moest ik het user account welke ik gebruikte toevoegen aan een aantal security groepen (shares, RDP etc hebben ieder een eigen groep, als je geen lid bent zie je het betreffende item gewoon niet op de pagina). Users welke je aanmaakt vanuit de dashboard krijgen overigens wel de betreffende rechten.

[ Voor 55% gewijzigd door Killah_Priest op 21-03-2014 01:14 . Reden: toevoeging ]

• Simia
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-04 16:48
Klopt, vergelijkbaar met remote web workplace uit SBS.

Je VM is dus ook een member server in een bestaand domein? Bij mij wel nog op Windows Server 2008 R2 domain functional level. Er zijn geen readonly domain controllers, want dat is ook een vereiste (maar ik vermoed dat dat wel gecheckt wordt)... Ik ga eens proberen met een nieuwe DC in een aparte testopstelling in tussentijd.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Even oppassen met de Essentials role, er zitten wat beperkingen aan nml.
Je kan bijvoorbeeld geen trust aanmaken met een ander domein. (aanmaken kan wel, maar trust wordt dan automatisch na aantal weken weggehaald.)

Het zou me dus niets verbazen als de server joinen als member van een domein ook geen optie is.
Dus dat het enkel bedoelt is voor single server oplossingen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
DDX schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:58:
Even oppassen met de Essentials role, er zitten wat beperkingen aan nml.
Je kan bijvoorbeeld geen trust aanmaken met een ander domein. (aanmaken kan wel, maar trust wordt dan automatisch na aantal weken weggehaald.)

Het zou me dus niets verbazen als de server joinen als member van een domein ook geen optie is.
Dus dat het enkel bedoelt is voor single server oplossingen.
Volgens Microsoft is dit niet het geval hoor : volgens deze MS medewerker krijg je wel de lusten maar niet de lasten :
When you install the Windows Server Essentials Experience role, you can take advantage of all the features that are available to you in Windows Server 2012 R2 Essentials without the locks and limits enforced in it
Overigens heb ik gewoon op een member server (welke dus al domain joined was) de Essentials rol aangezet.
Wel moest ik mijn test client-VM (windows 8.1) opnieuw aan het domein joinen met de connector software voordat deze in de console zichtbaar was en ik de machine via RWW kon benaderen, maar dat probleem had je ook in SBS.

Opvallend : de server waarop ik l de Essentials experience rol aan heb gezet kreeg automatisch ook de CA rol mee (ik had al een CA), maar AD, DNS werden weer niet automatisch aangezet (iets wat ik wel gewend ben met SBS omgevingen - gelukkig maar want ik wil deze machine ook niet als DC gebruiken)/
RD Gateway, IIS en NAP worden ook automatisch geinstalleerd, iets wat ik verder wel weer begrijp.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Volgens medewerker die we gesproken hebben bij een supportcase juist weer wel.
Limieten staan (paar maanden geleden iig) ook nergens duidelijk op het internet.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Pagina: 1