Fractal Design Define R4 Airflow

Pagina: 1
Acties:

• pimryn
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-11-2021
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om de volgende desktop te gaan bouwen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,50€ 189,50
1Asus Z87-A€ 113,-€ 113,-
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 258,04€ 258,04
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 70,90€ 70,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 93,40€ 93,40
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 60,45€ 60,45
1Cooler Master VS V550S€ 76,60€ 76,60
1Samsung 840 EVO 250GB€ 123,50€ 123,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.021,89

Ik ben alleen in twijfel over hoe ik dit systeem het beste kan koelen. Ik heb op het internet geleerd dat, gezien warme lucht opstijgt, het wenselijk is om luchtinvoer onderaan de voorkant te hebben (bij de HDD en de SSD) en luchtuitvoer aan de achterkant boven en op de bovenkant van de kast te hebben.

edit: zoals hier te zien is
http://orbitalcomputers.c...ng-computer-airflow-1.png

Wat ik wil weten is: zijn de twee Silent Series R2 fans die standaard in de pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black zitten voldoende? Of doe ik er goed aan om een derde, superieure fan te kopen om die te gebruiken voor de luchtinvoer en de twee Silent Series R2 fans voor luchtuitvoer te gebruiken? Zoja, welke fan raden jullie mij hiervoor aan?

edit: p.s. Met of zonder zijraampje? :P

[ Voor 3% gewijzigd door pimryn op 20-03-2014 14:07 ]

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Ik denk als jij dit in bij desktop aankoopadvies neer zet dat je meer reactie's krijgt, maar het systeem ziet er goed uit, de airflow zou voldoende moeten zijn en als de temps toch te hoog worden wat niet gaat gebeuren zou ik gewoon een 120mm fan erbij gooien van 5-10 euro.

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Die kast is super, de fans ruim voldoende.
Het moederbord zal wel fancontrol hebben, zelf heb ik deze 2 fans in een vergelijkbare kast op standje 3 gezet zodat ik ze niet hoor (stand 10 is max). Ook afgelopen zomer toen het 30+ graden was geen enkel probleem gehad.
Gewoon goeie kasten van Fractal design, en de fans zitten uiteraard al op de goede plek (luchtinvoer voor onder en de uitlaat boven achter).

[ Voor 14% gewijzigd door Reepje op 20-03-2014 15:33 ]

• pimryn
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-11-2021
wordt ie zelfs wanneer ik 'm overclock niet te heet met 2 fans?

• Reepje
  • Niet online
Je zoekt problemen waar die niet zijn.

Als je gaat overklokken, moet je een goede processorkoeler hebben (in combinatie met een goede airflow in de kast). Met die airflow zit het wel goed. Voor de overklok van die cpu hangt het vooral van de cpu zelf af, en wat de processorkoeler doet.

Daarnaast hangt het natuurlijk wel van de omgevingstemperatuur af. Als jij op een snikheet zolderkamertje die processor 0,5 GHZ wil overklokken kan je er 10 fans bijhangen dan lukt het nog niet.

Verwijderd

Je hebt het niet nodig maar je kunt nog een extra fan aan de voorkant plaatsen. pricewatch: Fractal Design Silent R2, 140mm

• Reepje
  • Niet online
Heeft geen nut, dan moet je er ook nog eenzelfde fan achter bijplaatsen anders verstoor je alleen de airflow maar.

Ik heb met de kast heel wat geëxperimenteerd. Bij kamertemperatuur kan je volstaan door alleen de uitlaatfan te laten draaien. Een 2500k op een kleine oc van 4 Ghz met stock koeler loopt dan nog niet eens te warm.

Maar waarom wil je die processor overklokken, dat ding is zo sterk dat een oc in het geheel niet nodig is?

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-02 12:33
Heb dezelfde kast maar dan zonder window. Ik heb er een pricewatch: Fractal Design Silent R2, 140mm bijgekocht, 2 fans voor in en 1 fan achter uit. Met de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition is dit ruim voldoende. De fans kan je aansluiten op de meegeleverde fancontroller.

Verwijderd

Reepje schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:17:
Heeft geen nut, dan moet je er ook nog eenzelfde fan achter bijplaatsen anders verstoor je alleen de airflow maar.

Ik heb met de kast heel wat geëxperimenteerd. Bij kamertemperatuur kan je volstaan door alleen de uitlaatfan te laten draaien. Een 2500k op een kleine oc van 4 Ghz met stock koeler loopt dan nog niet eens te warm.

Maar waarom wil je die processor overklokken, dat ding is zo sterk dat een oc in het geheel niet nodig is?
Waar slaat dat op? Achterop zit maar 1 fanpoort :/.

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:25:
[...]

Waar slaat dat op? Achterop zit maar 1 fanpoort :/.
Ik ga hier de beste koeling niet bespreken, maar erg belangrijk is een goede airflow. Niet belangrijk is dat het waait in de kast. Als je dus 1 fan voor in hebt die er zeg 10 liter lucht inblaast, dan gaat er ook 10 liter de kast uit. Dat gaat automatisch, ook zonder fan. Alleen dan weet je niet waar de lucht eruitgaat. Zet je achter 1 fan die er ook 10 liter uitblaast, dan krijg je een mooie airflow tussen deze 2 fans: je hebt nu een gecontroleerde airflow.
Plaats je nu voor 2 fans, die 20 liter erinblazen, dan gaat er ook 20 liter uit. Heb je achter 1 fan die er 10 liter uitblaast,mooi, maar waar gaat die overige 10 liter heen? eruit, dat is zeker. Je wil de warmste lucht eruit hebben, dus maak je in dit geval de bovenste fan opening open, en plaats daar nog een fan : zo heb je weer een mooie airflow.

edit, ik weet niet of er veel is veranderd met de huidige kasten, maar ze hadden 8 fanpoorten. 4 voor inlaat, 4 voor uitlaat neem ik aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Reepje op 20-03-2014 17:34 ]

Pagina: 1