Game PC bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Moumentai
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Goedemiddag Tweakers :)

Al enige tijd ben ik druk bezig informatie te verzamelen om een redelijk pittige game PC op te gaan bouwen. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden en keuzes eindeloos en daarom zou ik dolgraag jullie mening willen hebben, of deze configuratie bied wat ik zoek en ook een stukje "toekomstvisie" heeft.
Dat houdt in dat ik graag wat meer investeer in een goede CPU, moederbord, behuizing en voeding. Aangezien dit de onderdelen zijn die ik de komende jaren wil blijven gebruiken. Zaken als de GPU, RAM en harde schijven zijn altijd onderdelen die in loop van de tijd geupgrade kunnen worden, mits het allemaal nog compatibel is tegen die tijd ;). Anders is een SLI oplossing altijd nog een optie.
Over Clocking is zeker niet mijn doel met deze PC, maar ik wel die vrijheid open houden om hier en daar wat te experimenteren ermee. Maar wel binnen de grenzen van een n00b dat ik de boel niet zo maar opblaas ;).

Mijn doel is om de games die nu op de markt zijn, te kunnen spelen onder een HD resolutie met Very High settings, zonder enige haperingen. Het liefst natuurlijk op zijn allerhoogst (Ultra), maar dat gaat mijn budget een beetje te ver, al denk ik met onderstaande configuratie dit nog wel haalbaar is. Uitgangspunt is bijvoorbeeld Bioshock Infinite die ik graag op z'n allerhoogste setting wil spelen.

Het lijstje is als volgt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 279,50€ 279,50
1MSI Z87-G45 Gaming€ 120,55€ 120,55
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 268,03€ 268,03
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1002FAEX, 1TB€ 78,65€ 78,65
1Cooler Master Elite 431 Plus€ 48,50€ 48,50
1Corsair Hydro H80i€ 79,98€ 79,98
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 60,45€ 60,45
1Cooler Master VS V650S€ 84,95€ 84,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 123,50€ 123,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.144,11

Korte toelichting op de keuzes:

- CPU: De 4770k staat bekend om zijn OC mogelijkheden en aangezien deze momenteel maar 25 euro duurder is dan de variant zonder k, vind ik het wel de moeite waard om deze te kiezen. Zeker in combinatie met de H80i waterkoeling en mijn blik op experimenteren met OC.

- GPU: De MSI GTX770 2 GB lijkt me een prima videokaart om mijn doelstelling met games te halen. De 4 GB variant is nog best een stukje duurder en dan kom je eigenlijk al weer in de categorie GTX780 "als je toch bezig bent".

- Moederbord / Voeding / RAM: De MSI Z87-G45 Gaming komt overal naar boven als zijnde een zeer goede keuze. Tevens ook de voeding. Is misschien overkill, maar wel met het toekomst blik voor mogelijk een tweede videokaart. En de staafjes RAM van Crucial zie ik ook vaak als een goede keuze naar boven komen.

- Harde Schijf: Met de Samsung SSD 840 EVO grijp ik niet mis denk ik. Wel twijfel ik tussen een Seagate Barracuda en de WD Black. Prijsverschil is toch enkele tientjes, maar hoor graag jullie mening/ervaring tussen Seagate en WD.

- Behuizing: Ook een twijfel geval. De Elite 431 Plus vind ik er mooi uitzien en heeft ook een window en is ook nog voordelig geprijsd, maar ik krijg een beetje een gevoel dat in dit geval goedkoop duurkoop is. Misschien toch een paar tientjes meer voor een betere? Hoor ook graag jullie advies/ervaring!

Al met al hoop ik zo een goed systeem te kunnen bouwen die er jaren tegenaan kan met mogelijkheid tot upgraden, zonder daarvoor direct weer een moederbord, CPU, harde schijf etc aan te schaffen.

Sta helemaal open voor adviezen en alternatieven! Alvast bedankt voor jullie tijd en reacties :).

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Ziet er goed uit, maar hier een paar tips.

Cpu: je hebt geen i7 nodig voor gaming, je merkt het verschil niet met een i5 4670k en een i7 4770k niet bij het gamen, een i7 is eigenlijk een i5 met HT.

Cpu Cooler: je hebt ook geen waterkoeler nodig voor het experimenteren van overclocken dan zou ik deze nemen: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Kast: ik heb hier ook nog een paar goede en mooie kasten met een window: pricewatch: Corsair Carbide 200R Windowed
pricewatch: Zalman Z9 U3
pricewatch: Corsair Graphite 230T Windowed Black
pricewatch: Gelid Solutions DarkForce
pricewatch: BitFenix Shinobi Window

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:52
Goeie openingspost. Paar puntjes die me opvielen:

- CPU: waarom een i7? met gamen heb je er niet zo veel aan en dat lijkt het enige te zijn dat je er vooral mee wilt doen. Geen intensieve videobewerking oid (waar de i7 wel wat toevoegt). De i7 is daarnaast zo'n 90 euro duurder dan de i5 4460K (ff uit m'n hoofd) en met gamen merk je het verschil niet. Veel toekomstgerichtheid voegt het niet toe in mijn ogen, die 100 euro kun je veel beter besparen en eerder een nieuwe PC halen.

- SSD: Ik zou een Crucial M500 SSD halen ipv de Samsung. Deze is goedkoper en betrouwbaarder (bescherming tegen stroomuitval). Hij is wel een ietsje langzamer maar dat verschil merk je niet.

- Waterkoeling: waarom? je hebt dat volgens mij helemaal niet nodig. Ik zou er een goeie koeler van 30 piek op zetten dan kun je prima uit de voeten (ook als je nog een beetje gaat overclocken).

- HDD: Ik denk dat je zelf even onderzoek moet doen naar het verschil tussen degene die je benoemt. De Seagates staan echter als prima bekend en zijn indd wat goedkoper. Denk dat die WB black weinig toe voegt.

Verwijderd

Een i5 4670K zal genoeg zijn voor wat gamen.

pricewatch: ASRock Z87 Extreme4 is een iets goedkoper moederbord met ongeveer dezelfde features en betere stroomvoorziening voor de CPU, wat zal helpen bij het overklokken. pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-D3H heeft nog betere stroomvoorziening, maar deze heeft iets mindere audio, al zou dat niets uitmaken als je geen hele goede speakers hebt. Een veel goedkopere optie zou ook pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-SLI kunnen zijn.

pricewatch: Gigabyte GV-N770OC-2GD is een iets goedkopere GTX 770, maar ook prima. Als je meer prestaties wilt, kan je een tweedehands Gigabyte GV-R929OC-4GD overwegen.

pricewatch: WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB is trouwens een goedkopere Black schijf, maar een Barracuda of WDD Green zouden ook prima zijn.

Als kast kan je pricewatch: Cooler Master CM 690 III Window nemen, deze heeft hele goede airflow.

Voor overklokken kan pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition al genoeg zijn en het zal wat stiller zijn. Voor grotere overkloks (rond de 4,5GHz) kan je ook pricewatch: Noctua NH-D14 of pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3 nemen.

Als voeding kan je beter de 550W variant nemen, want die zal genoeg zijn. Als je later SLI wilt, kan je pricewatch: Seasonic G-Serie 750Watt nemen, maar ik zou aanraden om later de GPU up te graden naar een betere ipv een tweede.

pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB is goedkoper en heeft bescherming bij stroomuitval.

• Moumentai
Alvast bedankt voor de reacties tot zo ver!

De keuze tussen een i5 of i7 is mij ook zeker gepasseert en gezien jullie reacties, ga ik daar dan ook zeker voor. Videobewerking is wel iets wat ik hier en daar doe, maar dat is zeer weinig. Wat ik wel regelmatig doe is het omzetten van video bestanden naar een formaat dat mijn Apple TV aan kan, maar dat moet met de i5 ook prima lukken denk ik. Het verschil tussen de i7 en de i5 4670k is bijna 100 euro, wat zeker wel een behoorlijk bedrag is.

Waterkoeling is inderdaad overkill, maar voor die paar tientjes extra vind ik het wel een leuke "luxe" die de prijs niet al te veel omhoog werpt :).

En dank je wel voor het advies voor een Crucial M500 SSD! Deze ga ik dan ook zeer zeker doen. d:)b

En welke harde schijf van 1 TB zouden jullie bijvoorbeeld aanraden, ongeacht merk of type? Moet wel een beetje rap zijn natuurlijk.

@SP97: Dan ga ik ook voor de 550W versie in plaats van de 650W. Het vervangen van de huidige videokaart is inderdaad misschien een beter plan dan een SLI. Zeker als we weer 1,5 tot 2 jaar verder zijn. Thanks!

@Kyle98: Dank je wel voor de extra keuzes in behuizingen! Dat wordt nog kiezen ;).

• Kyle98

Kyle98

Kyle

Als hardeschijf zou ik deze doen, deze word ook heel vaak aangeraden door andere tweakers.
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB

Als je echt een snelle wilt is volgens mij deze wel goed.
pricewatch: WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB

• Moumentai
Kyle98 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 15:27:
Als hardeschijf zou ik deze doen, deze word ook heel vaak aangeraden door andere tweakers.
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB

Als je echt een snelle wilt is volgens mij deze wel goed.
pricewatch: WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB
Dank je wel! De Seagate wordt inderdaad vaak aanbevolen, dus we gaan voor deze.

• Kyle98

Kyle98

Kyle

Denk er ook aan dat je bij de coolermaster elite 431 plus maar 1 fan bijgeleverd krijgt dus je hebt geen goede airflow en volgens mij zitten er ook geen stof filters in.

Hier nog een mooie kast als je voor echte stilte wilt gaan:

pricewatch: Cooler Master Silencio 452

Verwijderd

pricewatch: Club3D Radeon R9 280X royalQueen zou ook een optie kunnen zijn. En aangezien je waterkoeling neemt, neem ik aan dat je veel gaat overklokken, dan is dat MSI moederbord niet goed. Als het niet het geval is dat je veel gaat overklokken, zit je nu eigenlijk extra te besteden voor meer lawaai (waterkoeling).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2014 16:48 ]

• Moumentai
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 15:57:
pricewatch: Club3D Radeon R9 280X royalQueen zou ook een optie kunnen zijn. En aangezien je waterkoeling neemt, neem ik aan dat je veel gaat overklokken, dan is dat MSI moederbord niet goed. Als het niet het geval is dat je veel gaat overklokken, zit je nu eigenlijk extra te besteden voor meer lawaai.
Is inderdaad ook nog een optie al ben ik wel een beetje fan van nVidia ;). En dank je wel voor de tip! Veel overklokken in een dermate hoge stand, zal ik hem niet snel zetten, maar toch iets om rekening mee te houden.

• Moumentai
Goedemiddag allen,

Inmiddels ben ik bezig met de spullen aan het verzamelen en ik heb ook de upgrade gedaan naar een GTX 780, maar tot mijn schik zie ik op de doos staan dat ik een 600 watt voeding of hoger nodig heb, terwijl ik nu een 550 heb besteld. Weten jullie of de 550 die ik nu besteld heb voldoet of moet ik deze inruilen en toch maar voor een hogere gaan? Ik heb een Cooler Master VS V550S besteld.

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Moumentai op 25-03-2014 14:46 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:30

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen probleem. De fabrikant van de GPU weet niet wat voor (potentieel) brakke voeding de consument erbij heeft gekocht. Daarom geven ze standaard te hoge wattage aan, zodat ook die slechte voeding van een B-merk het nog aankan. Voor de powerconsumption kan je het best zoeken naar reviews, bijv. http://www.anandtech.com/...geforce-gtx-780-review/19. Onder load in BF4, trekt het hele systeem max 405 watt (wat ook gelijk de max overall is als je kijkt naar de FurMark test eronder).

Jouw voeding is prima en kan makkelijk 550 watt verzorgen, als het niet meer is.

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 25-03-2014 15:09 ]

• Moumentai
br00ky schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:08:
Geen probleem. De fabrikant van de GPU weet niet wat voor (potentieel) brakke voeding de consument erbij heeft gekocht. Daarom geven ze standaard te hoge wattage aan, zodat ook die slechte voeding van een B-merk het nog aankan. Voor de powerconsumption kan je het best zoeken naar reviews, bijv. http://www.anandtech.com/...geforce-gtx-780-review/19. Onder load in BF4, trekt het hele systeem max 405 watt (wat ook gelijk de max overall is als je kijkt naar de FurMark test eronder).

Jouw voeding is prima en kan makkelijk 550 watt verzorgen, als het niet meer is.
Dank je wel voor je snelle antwoord! Dat is een hele geruststelling haha :). Ook de review geeft inderdaad aan dat deze voeding het prima moet redden. We gaan het mee maken!
Pagina: 1