Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-08 19:08
Beste mensen,

ik vraag me af of er iemand HBO/WO natuurkunde volgt die mij antwoord kan geven op de vraag:

- Wat is IPOL?

Het is niet voor Huiswerk, aangezien ik zelf al een jaar in de IT aan het werk ben, maar het is wel ter sprake gekomen tijdens de lunchpauze.
Rondje Google komt uit op de Politiedienst en iets verder zoeken kom ik uit op element voor het berekenen van het (massa-)traagheidmoment (Wikipedia is hier ook niet helemaal helder in en ik heb slechts basic natuurkunde gehad, dus toelichting is welkom :) ).

Wel riep iemand: "het heft iest met spanning en volume te maken, wat je toevoegd en wat er dan gebeurt als je de "IPOL" veranderd."
Het enige dat ik er dan aan kan linken is "Ohm" (weerstand), waarop ik de een reactie kreeg met de formule u=i*r

Aangezien het vraagstuk aardig hoog opgelopen is, is mijn nieuwsgierig zo groot geworden dat ik het wil weten.

Alvast bedankt :)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik ben natuurkundige maar ik ken de afkorting IPOL niet. Zoals googlen (en ook scholar: http://scholar.google.nl/...nG=&as_sdt=1%2C5&as_sdtp= ) al aangeeft is het geen vastgelegde afspraak. Dus wellicht heeft iemand een keer iets afgekort met IPOL en is dat blijven hangen, maar niet in grote kring.

Verder kan het ook zo zijn dat 'pol' als subscript bedoeld is, dus: Ipol
Dat kan weer van alles betekenen. Als je het bijvoorbeeld in een artikel wilt hebben over de intensiteit van gepolariseerd licht ten opzichte van ongepolariseerd licht dan kun je in het begin van het artikel zeggen: Ipol en Iunpol zodat je die begrippen niet hoeft te herhalen. Maar hiervan zijn tal van voorbeelden te bedenken.

Helaas geen antwoord van mijn kant dus :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Dank voor je reactie :)

Wat je voorstelt, zou goed kunnen.
Misschien helpt het verder om te stellen dat het raak vlak heeft met "de wet van arbeid" in de elektrotechniek ( P = ... ).

(Off Topic) Zou je mij wel kunnen vertellen wat het (massa) traagheidsmoment is?

BvD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Elektrotechniek hier, en nog nooit van IPOL gehoord. Ik denk dat Sibylle's verklaring met subscript pol al waarschijnlijker is. Of bijvoorbeeld dat de polariteit van de stroom (oftewel de richting) omgedraaid wordt. Maar ik heb dus nog nooit van een IPOL als standaard naam ergensvoor gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 19:14
Afgestudeerd WO natuurkundige hier. Sowieso worden er voor grootheden normale woorden gebruikt, of hele kort afkortingen. 1 letetr is gebruikelijk, soms 2 (pH). Soms wordt er wel een subscript gebruikt, maar dat is eigenlijk alleen op papier om verwarring met andere vergelijkbare grootheden te voorkomen.

De TS is sowieso nogal vaag met "spanning en volume". Elektrische spanning of mechanisch? Volume is een typisch mechanische eigenscahp.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@MSalters: Het gaat puur om de elektrotechniek. Dus Spanning in Volt.

Maar ik denk dat ik het beter kan loslaten :P
De suggestie die Sissors stelt, vind ik nog het best passend. (hoewel ik dan wel een leek ben op dit gebied)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb zoals meerderen hier een jarenlang uitgebreide studie en ervaring elektrotechniek en elektronica achter me en ook ik heb daarin ook nog nooit van het begrip IPOL gehoord. Als het toch iets in die richting is, dan zit ik aan twee verklaringen te denken:
1. Een zelf bedachte afkorting van iets, geen idee waarvan.
I staat voor stroom, P voor vermogen en OL .....? Zeg het maar, het moet natuurlijk wel ergens op slaan, dus niet de afkorting voor eenheden en grootheden door elkaar, want dan is het onzin.
2. Een merknaam, eveneens geen idee welke.
Kan die persoon die het tijdens die gezellige lunchpauze in de kring gooide het niet verklaren? Of zit die zich nu rot te lachen om z'n fantasie en het gepuzzel die het teweeg heeft gebracht? Dat is in mijn gedachten ook een verklaring.

Edit:
Onderstaande reactie van Hippocampus: De I pool, heeft dat iets met elektrotechniek te maken (zie bericht van TS).

[ Voor 36% gewijzigd door Techneut op 21-03-2014 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 14:32

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

De I pool ? (maar dan op zn Brabants gebekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Techneut schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:17:
Ik heb zoals meerderen hier een jarenlang uitgebreide studie en ervaring elektrotechniek en elektronica achter me en ook ik heb daarin ook nog nooit van het begrip IPOL gehoord. Als het toch iets in die richting is, dan zit ik aan twee verklaringen te denken:
1. Een zelf bedachte afkorting van iets, geen idee waarvan.
I staat voor stroom, P voor vermogen en OL .....? Zeg het maar, het moet natuurlijk wel ergens op slaan, dus niet de afkorting voor eenheden en grootheden door elkaar, want dan is het onzin.
I -> Stroom
P -> Vermogen
O -> Ohm?
L -> ?

Dit begint indd wel heel erg logisch te klinken ja. Dat het geen woord is, maar dat elke letter een "symbool" is voor een term in de elktrotechniek.

De persoon die dit aankaartte wist het zelf ook niet en gooide het daarom in de groep. Zelfs onze 'wandelende Wikipedia' kon er niets mee en ik dacht: GoT is groots en divers, daar zitten vast wel een paar mensen met kennis van zaken tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
L is inductie (spoel), echter weerstand zou weer R zijn, ipv de eenheid (Ohm). Er zijn natuurlijk nog genoeg andere dingen te bedenken, maar zonder meer informatie ga je er niet achterkomen wat op deze manier.

Zelf lijkt me de polariteit van een stroom die omgeschakeld kan worden bijvoorbeeld nog steeds een optie, maar ook dat is natuurlijk slechts gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Maar dan nog, waar is de logica van dit geheel IPOL? Stroom-vermogen-omdraaien-factor zelfinductie. Met de beste wil ter wereld zie ik hier niet wat eventueel bedoeld zou kunnen zijn. Ook niet als die O toch voor Ohm (foutief gebruik in dat geval) zou staan waardoor het stroom-vermogen-weerstand-zelfinductie zou worden. Zeker, het zijn factoren die bij elkaar kunnen horen, maar er is geen enkele reden om dat zo te noemen, want het logische verband ontbreekt helemaal. Ook als ezelsbruggetje kom ik er niet op, want waarvoor zou dit dan als aandachtspunt moeten zijn? Het ontwerpen van een spoel? Lijkt me sterk. Bovendien heeft iemand die een spoel moet ontwerpen voldoende theoretische kennis, waardoor hij die ezelsbruggetjes helemaal niet nodig heeft.

Ik acht de kans heel groot dat iemand aan die koffietafel de kreet voor de gein slaakte en nu, mocht hij deze discussie hier zien, lekker zit te grinniken. Niet bepaald een zeldzaam verschijnsel voor een koffietafel. Grote overeenkomst zelfs met borreltafels waar de meest uiteenlopende sterke verhalen worden verteld, de een kan het vaak nog fraaier maken dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Voor de volgende koffiepauze is het wellicht interessant om zelf een goed onderwerp mee te nemen zodat je collegas je geen rare afkortingen gaan voeden :P

De Riemann zeta function is een mooi discussie-onderwerp :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:01
Of een Cauchy integraal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-08 15:47
En we weten zeker dat je de term goed verstaan hebt? Geen ypol, y-pool, i-pool, iephol, of wat voor bizar woord dan ook?

Kan het begrip 'volume' te maken hebben met geluid? Of anders, kan de ipol iets te maken hebben met licht?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 19:14
Ik krijg opeens een vermoeden - gezien het kennelijke nvio zal het wel weer een gevalletje klok-klepel zijn.

I is P Over V (I = P/V) dus "IPOV".

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:14
Is het niet dipool of dipole op z'n engels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricChang
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-07 13:42
De IPOL??

Als je dat hardop uitspreekt lijkt het op:

dipool

PhD Elektro hierzo. IPOL nog nooit van gehoord.
Als je wilt weten wat een dipool is, kan je zo vinden met google / wiki.

Het klinkt inderdaad alsof er een stelletje IT-ers iets met natuurkunde en elektrotechniek probeert op te lossen tijdens de lunchpauze :P

Overigens, niets dan hulde voor jullie dappere pogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
_/-\o_

Dank. Overigens moet ik erbij zeggen dat de discussies nogal divers zijn. (Het ene moment foute grappen, het andere momenten krijg je dit soort vraagstellingen)

Houdt het leuk :P

Pagina: 1