Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lenovo B590 voor Linux?

Pagina: 1
Acties:

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik ben op zoek naar een laptop ter vervanging van mijn 6,5 jaar oude desktop. Helaas heb ik slechte ervaringen met Linux-compatibility en laptops in het verleden (details in spoiler, want niet zo relevant).
spoiler:
Dell Vostro, toetsenbord/muis deed het soms wel, soms niet, Dell zegt "we ondersteunen geen Linux" ondanks dat dit typisch een hardwarefailure is, en Dell weigerde de Wet Koop op Afstand na te leven. Uiteindelijk aan m'n moeder gegeven, en na een half jaar: mainboard kapot. Het ding had dus inderdaad een hardware probleem wat er aan zat te komen.
Naast het betalen van de "Microsoft Tax" op nieuwe laptops voor ongewenste software, weet ik dus eigenlijk niet of het geschikt gaat zijn voor wat ik wil.

Ubuntu Certified Hardware geeft twee B590-modellen aan die vrijwel volledig ondersteund worden, maar deze zijn qua CPU/videokaart anders dan pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX3GMH) uit de BBG.
Mijn wensen gaan uit naar energiezuinig (helaas stookt de i3 alsnog 35W max.), stil (mijn huidige desktop - volgens de BBG in 2007 stil - is behoorlijk luidruchtig), en een stukje sneller dan ik nu heb. Qua benchmark kom ik op 3 keer sneller met deze laptop (t.o.v. mijn huidige AMD X2 4000+), dat is voldoende. Daarnaast wil ik meteen uitbreiden naar 8 GB ram, en er een m-sata SSD inprikken als systeemdisk. Dan kom ik rond de 500 euro uit voor een compleet systeem.

Wat me tegenvalt aan deze laptop is de vrij beperkte accucapaciteit, mijn oude netbook heeft meer capaciteit. Daar heb ik graag wat meer gewicht voor over, maar dat valt hierbij niet te kiezen.
Resolutie vind ik niet zo interessant, ik zal hem voornamelijk aan mijn monitor hangen (1920x1200). Het zou leuk zijn als de videokaart het externe beeldscherm apart kan aansturen, zodat ik in de toekomst "multiseat X" kan gebruiken met 2 users.

Er zijn maar weinig laptops die ik qua toetsenbord en touchpad echt fijn vind werken. Daar ga ik dus al niet vanuit, maar ook hier zal ik voornamelijk externe inputdevices gebruiken.

Het allerbelangrijkste is voor mij dat Ubuntu "gewoon" gaat werken: video, audio, USB, etc, en dat ik niet weer met een voor mij compleet onbruikbare laptop kom te zitten. Google geeft bar weinig antwoord op Linux-compatibiliteit van deze laptop. Dat zou een goed teken kunnen zijn (weinig problemen = weinig te vinden op Google), maar het is geen garantie. En daarvoor open ik dan ook dit topic: zijn hier ervaringen mee?! Dat mag evt. ook best een andere laptop zijn.

Verwijderd

Check eerst of er ruimte is voor een mSATA SSD. Zolang ze een standaard Intel chipset en de Intel grafische unit wordt gebruikt is er toch geen probleem met de compatibiliteit?

Wil je zuiniger dan moet je kijken voor dit performance niveau naar de Intel i5-4200U. Die laptops beginnen echter bij zo'n 599 euro. Bijv.:
pricewatch: Asus R453LA-WX080H
pricewatch: Acer Aspire V5-473P-54204G50aii

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 14:09:
Check eerst of er ruimte is voor een mSATA SSD.
Die past in de B590. Alternatief zou zijn de DVD vervangen, maar die komt wellicht ooit nog eens van pas.
Zolang ze een standaard Intel chipset en de Intel grafische unit wordt gebruikt is er toch geen probleem met de compatibiliteit?
Dat hoop ik, maar zeker weten doe ik het niet. Wifi is ook zo'n ding wat snel problematisch is.
Wil je zuiniger dan moet je kijken voor dit performance niveau naar de Intel i5-4200U. Die laptops beginnen echter bij zo'n 599 euro. Bijv.:
pricewatch: Asus R453LA-WX080H
pricewatch: Acer Aspire V5-473P-54204G50aii
Max TDP: 15W klinkt inderdaad aantrekkelijk.

*edit* Ik kom de Lenovo IdeaPad U330p tegen bij amazon.de voor 500 euro. Er zit een hybride disk in met 8 GB SSD, maar dat is wat krap. Nadeel is ook dat geheugen upgraden betekent openmaken, waarna de garantie kan vervallen.
Bonus wat ik nooit wist: blijkbaar verkopen ze in Duitsland laptops zonder Microsoftware (er staat Free DOS op)!

[ Voor 20% gewijzigd door RemcoDelft op 20-03-2014 15:59 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:07
In principe is linux compatibiliteit tegenwoordig niet meer zo'n issue. De B590 uit de BBG zou in principe moeten werken, is intel HD graphics, 1x1 Broadcom wifi en realtek Gbit LAN. Ben persoonlijk alleen niet zo'n fan van broadcom+linux. Je kunt evt de wifi van dat ding upgraden naar een Intel Pro Wireless 2x2 module, maar dan zal je de bios moeten aanpassen, Lenovo gebruikt een whitelist voor toegestane wifi modules.

Verwijderd

Let op in Duitsland krijg je dus een Duits toetsenbord dit wijkt flink af van wat je gewend bent.

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 20:32:
Let op in Duitsland krijg je dus een Duits toetsenbord dit wijkt flink af van wat je gewend bent.
De foto ziet er normaal uit. Verder maakt het opschrift van de toetsen me niet uit, kijk ik nooit naar.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Die hybride schijf heeft een 8GB caching SSD. Je hebt dus niet direct toegang tot de SSD.
Verder past er in de B590 as far as I know geen msata SSD.

www.ping-win.nl

• RemcoDelft
Rye schreef op zondag 23 maart 2014 @ 14:37:
Die hybride schijf heeft een 8GB caching SSD. Je hebt dus niet direct toegang tot de SSD.
Goed om te weten, die moeilijkheid wil ik niet.
Verder past er in de B590 as far as I know geen msata SSD.
Volgens RobertHteW in 'productreview: Lenovo Essential B590 (MBX29MH) review door eltweako' wel.
Pagina: 1