• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Mijn schoonvader heeft een restaurant en enkele jaren geleden zijn hier drie beveiligingscamera's opgehangen, twee buiten en één binnen (op de kassa/ingang). De buiten camera's geven relatief goed beeld, zowel bij dag als bij nacht door de infrarood functie. De binnen camera geeft eigenlijk altijd slecht beeld. De camera beschikt ook over een infrarood functie, maar in het donker is niet veel zichtbaar. Ook met licht wordt de camera helemaal overstemd door de lichten in het restaurant.

Mij werd gevraagd (aan de IT-er haha) of hier wat aan te doen is. Nu heb ik vrijwel geen verstand van dit soort systemen, maar is het toch een uitdaging. Ik ben bij de Makro langs geweest voor een camera en heb wat op Conrad lopen snuffelen. Echter twijfel ik nog op vele vlakken.

De recorder waar de camera's op zitten aangesloten heeft geen merkje, van het label lees ik dit: 4CH DVR, 36284S. De camera's hebben volgens mij allen een analoge uitgang (COAX?), maar gaan met een klein blokje via een UTP kabel weg, voor de recorder zit weer zo'n blokje, waar weer een analoge kabel uit komt volgens mij, die de recorder in gaat.

Mijn vragen:
* Is deze recorder op afstand te besturen met een afstandbediening?
* Waarom die (conversie) blokjes en een UTP kabel?
* Wat voor camera zou ik moeten neerhangen om binnen goede beeldkwaliteit te krijgen, aan te sluiten op het huidige systeem natuurlijk? Is het bijvoorbeeld mogelijk om een 720p camera aan te sluiten en op die kwaliteit te bekijken en op te nemen?
* De recorder beschikt over een LAN lampje en ethernet poort, ik ga er van uit dat hier wel windows applicaties voor bestaan, maar is dit ook beschikbaar voor iOS of werkt elke iOS camera app?

Hopelijk ben ik niet te vaag in mijn beschrijving, dit is namelijk alles dat ik weet. Specifieke informatie kan ik eventueel geven mochten jullie mij kunnen vertellen hoe ik daar achter kom.
Hopelijk staat dit topic ook in het correcte forum.

Gr. Thomas

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:59
Om eerlijk te zijn er niet veel technisch verstand van, maar door mijn werkzaamheden wel erg vaak al offertes opgevraagd voor camera systemen:
  • Sommige recorders zijn op afstand te bedienen met een applicatie. Dit is echter per recorder afhankelijk.
  • Het zijn gewoon analoge camera systemen, en de UTP kabel wordt gebruikt om de video op een effectieve manier over een lange afstand te transporteren. Zo'n lange Coax kabel levert storting op, zo'n lange UTP kabel niet.
  • Een 720P camera kan je recorder waarschijnlijk niet verwerken. Elke recorder heeft een maximaal aantal 'lijnen' dat ze opnemen (oftewel: de resolutie). Ik kan zo snel de specificaties van jouw recorder niet vinden, maar het lijkt me geen hoogvlieger.
  • Het is maar de vraag of er applicaties bestaan die doen wat jij wilt... Samsung heeft zijn eigen applicaties (zowel iOS, Android als Windows), maar ook weer niet alle recorders met een LAN aansluiting werken met alle applicaties. Heb daarnaast ook gewerkt met =recorders welke werken met 'RAS', veel verdere info heb ik daar helaas ook niet over...

• GWTommy
En tips voor een eventuele geschikte camera?

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-01 10:19
Als het een analoge camera is, kan je bijna iedere pal of ntsc camera er op aansluiten. Let wel even op de aansluiting, waarschijnlijk is het zo'n bajonet aansluiting. Als je het blokje met draad meeneemt kan je makkelijk even passen.

Het lijkt er op dat dit ongeveer de specificaties zijn:
http://detail.en.china.cn/provide/1111082628.html

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Of je maakt een eigen (computer)systeem. Bestaat allerlei software en hardware voor. Zo kun je waarschijnlijk zowel nieuwe als oude camera's aansluiten, en in hun native resolutie laten opnemen.

Zelf heb ik enkele jaren geleden zoiets opgezet, maar helaas kan ik me niet meer goed herrineren welke software ik precies gebruikt heb.

Is natuurlijk wel even een kostenafweging die je moet maken.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• GWTommy
Dat is inderdaad een recorder die aardig lijkt op wat er staat.
Een eigen systeem opzetten heeft natuurlijk niet mijn voorkeur, in principe gaat het gewoon om een nieuwe camera en bekijken wat de mogelijkheden zijn wat betreft bediening.

Wat voor camera's zijn aan te raden om op dit soort systemen aan te sluiten? Nogmaals, beeldkwaliteit bij zowel donkere als lichte omstandigheden is de voornaamste factor.

Vriendelijk dank.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Axis is superieur spul. Maar dan moet je wel diep in de buidel tasten. Al weet ik niet of die ook analoge camera's hebben, ik ken ze alleen van IP cams.

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2014 10:57 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:06
Als je een antiek camerasysteem met analoog in de lucht wilt houden is een hoge resolutiecamera zinloos. Sterker nog, dat kan nieteens. Met composite video ben je gebonden aan de beperkingen van een PAL signaal...

Bij analoge hogeresolutie camera's wordt niet zozeer over pixels gesproken, maar beeldlijnen. Het beste wat je kunt halen is een camera met de hoogste aantal beeldlijnen. Dat noemt men dan hoge resolutie, maar een 720p IP ding is al superieur kwa resolutie.

De echte winst haal je met goede lenzen en een zo groot mogelijke censor. Dat bepaald de lichtgevoeligheid. Een DagNacht camera is ook aan te raden, die schakelt bij te weinig licht over naar zwartwit: In het donker en bij weinig licht geeft zwartwit een hoger contrast en is daardoor veel duidelijker. En je kan het met IR verlichting bijlichten. En bij tegenlicht is WDR ook wel aan te raden.

Resolutie is van minder belang, tenzij je echt details wilt kunnen zien. Voor de meeste doeleinden is goed contrast en licht belangrijker..

Je kan ook een Ebay dingetje scoren. Aangezien je nu ook een OEM recordertje hebt, gok ik dat die camera's ook niet bijzonder hoge specs hebben. (maar goed, zonder typenr te posten is dat slechts gissen). Een dingetje van 50 eur kan misschien al een hele verbetering zijn zonder alles te vervangen.

Maar ik zou overwegen om de huidige oplossing te vervangen door iets recenters. De huidige recorder zal ook al de nodige draaiuren erop hebben zitten, dus de hdd is al afgeschreven met gemak. Daarnaast kun je dan ook profiteren van IP camera's en heb je meestal ook uitgebreidere apps enz.
Bijkomend voordeel is dat je de camera's met POE kan voeden en je dus met 1 UPS zowel je recorder als camera's kunt voorzien van noodstroom.
Als je dat met een beperkt budget moet doen is Dahua een interessante optie.

Axis, Sony enz is natuurlijk geweldig spul maar daar hangt ook een prijskaartje aan.

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 22-03-2014 11:35 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Synology is ook leuk mocht je over willen stappen naar IP cams. NAS zet je neer, en kun je zo via de browser de beelden opvragen (of de livestream), en zijn ook apps voor Android, iOS voor :)

Je moet voor Surveillance Station (de package die de cams aanstuurt op een Synology) dan wel een licentie kopen voor meerdere camera's. Met de standaard (gratis) licentie kun je maar één camera gebruiken.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 20:52
Misschien is het een idee om te kijken naar de mogelijkheden van de huidige camera.

Je geeft zelf al aan dat de camera problemen heeft met de binnenverlichting. Misschien is het mogelijk om de locatie van de camera te wijzigen, of er een zonnekap op te plaatsen.

De problemen die je omschrijft zullen met een andere camera niet opeens als sneeuw voor de zon verdwijnen.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:33

Bever!

3

De nieuwe modellen camcorder van panasonic met wifi ondersteunen het via de cloud, heb je gelijk fullhd kwaliteit.
Pagina: 1