Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

"smart" maken nieuwe AV Installatie, welke receiver?

Pagina: 1
Acties:

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:16
Sinds kort ben ik op zoek naar een receiver. Ik heb de andere topics al even doorgenomen, maar die ging vooral over het geluid, en niet zozeer over de verbinding tussen de componenten. Binnenkort verhuis ik, en wil ik het TV/Audiogedeelte gelijk goed opzetten. Ik ben geen audio- of videofiel (maar wat niet is kan altijd komen natuurlijk), maar ik ben de soundbar kwa geluid wel wat zat.

Gezien ik nog niet helemaal zeker weet waar ik de filmkamer wil maken, houd ik de tv/beamer en NAS discussie nog even buiten het topic. Onder de streep vind je wel de uiteindelijke situatie zoals ik het zou willen. Maar de receiver is nu de eerste prioriteit, en de juiste vinden is best lastig.

Mijn eisen:
  • HDMI ARC en CEC. Mijn tv heeft alleen digital out coaxial, dus niet optical. Er kan volgens mij wel een converter-kastje tussen maar als dat niet nodig is (ARC).... Daarnaast heb ik graag dat als de tv aangaat, de receiver ook aangaat (CEC).
  • een manier om via het netwerk muziek af te spelen (wat is het makkelijkst? van een nas?)
  • 5.1 of hoger
Budget voor de versterker: 200-300 euro.
Mag ook 2e hands (zeker als ik dan beter krijg) en hoeft niet op. Maar gezien de speakers mij 150 euro gekost hebben, en de sub ook zoiets kost, is een versterker van 300+ volgens mij een verkeerde verhouding als ik andere topics lees.

Wat ik zelf gevonden heb:
pricewatch: Yamaha RX-V475 (zwart)
pricewatch: Denon AVR-X1000
pricewatch: Onkyo TX-NR414 Zilver
pricewatch: Pioneer VSX-828-K

wat ik nu heb:

Hier wat ik uiteindelijk wil:
  • Ik wil uiteindelijk graag een NAS, waar alle media op wordt opgeslagen en gedownload. Mijn vader heeft sinds kort een Synology dus daarmee ben ik nu veel aan het prutsen zodat ik straks een goede keus kan maken.
  • Gemakkelijk uitzending gemist en RTL XL kunnen terugkijken. de SMART functie van de philips werkt, maar vaak staan programma's er gewoonweg niet tussen, terwijl ze dat op internet wel staan...
Wat ik graag wil:

TV/films kijken, met surround sound. Alles vanaf de nas kunnen streamen/bekijken op de tv en receiver. Maar ik wil ook graag muziek kunnen luisteren zonder dat de tv aan moet staan. En het liefst dat mijn vriendin (niet een totale leek, maar wel erg gemakszuchtig met multimedia) het ook kan afspelen. Ik heb nog niet bedacht of ik deze video/gamekamer in de woonkamer wil, of op zolder. Op zolder betekend dat ik de kamer makkelijk kan verduisteren, en dat al mijn consoles aangesloten kunnen worden. Het dak moet nog geisoleerd, dus dan zou ik daar rekening mee kunnen houden. Een beamer op zolder is zeker een optie, maar daarvoor moet ik eerst naar een goede beamerwinkel om mijzelf en vrouwlief te overtuigen (ze betaald graag mee)

Maar in de woonkamer zal je denk ik net wat sneller een filmpje kijken (gemakzucht). De receiver en speakers mogen van mijn vriendin gewoon in de kamer (toen ze ze zag, was ze helemaal enthousiast) maar de oude vergeelde SNES en NES zal een stapje te ver zijn. Nadeel is dan dus dat ik een aparte gamekamer moet maken ipv een videokamer, waar dan eigenlijk ook een surroundset moet komen = dubbele kosten.

wat ik nu heb:wat ik nog moet:
  • NAS (waarschijnlijk Synology)
  • Versterker/Receiver
  • extra tv/beamer?
  • Subwoofer (waarschijnlijk de jamo sub-210)

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 20-03-2014 10:07 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:03:
HDMI ARC en CEC. Mijn tv heeft alleen digital out coaxial, dus niet optical. Er kan volgens mij wel een converter-kastje tussen maar als dat niet nodig is (ARC).... Daarnaast heb ik graag dat als de tv aangaat, de receiver ook aangaat (CEC).
Optical en coaxial heb je niet nodig. Je wil namelijk ARC en CEC kunnen gebruiken dus maak je gebruik van HDMI.
een manier om via het netwerk muziek af te spelen (wat is het makkelijkst? van een nas?)
Een netwerk receiver zoals bijvoorbeeld de door jouw genoemde Denon kun je met behulp van een smartphone/tablet app bedienen via DLNA muziek laten afspelen. Vanaf een NAS is inderdaad wel handig. De tv hoeft hiervoor niet aan te staan.
TV/films kijken, met surround sound. Alles vanaf de nas kunnen streamen/bekijken op de tv en receiver. Maar ik wil ook graag muziek kunnen luisteren zonder dat de tv aan moet staan. En het liefst dat mijn vriendin (niet een totale leek, maar wel erg gemakszuchtig met multimedia) het ook kan afspelen.
Dat kan allemaal. :+
NAS (waarschijnlijk Synology)
Prima keuze
• Subwoofer (waarschijnlijk de jamo sub-210)
Zou ik heroverwegen. Je sub hoeft zeker niet per se van hetzelfde merk te zijn als de speakers. Een merk als Klipsch heeft bijvoorbeeld ook wel aardige en betaalbare subs die beter zullen zijn dan de genoemde Jamo.

• Waah
Oke, ga ik me nog even verdiepen in die Klipsch. Ik wist dat merk niet per se gelijk hoefde te zijn. Maar las ook dat soms speakers lastig bij subs passen ivm klankkleur en overgang. Maar nogmaals daar heb ik zelf weinig verstand van.
In de PW vind ik trouwens geen Klipsch Subwoofers....

Daarom wilde ik ook ARC en CEC ^_^. Scheelt een kabel en converter. wel apart dat een 2013 philips tv geen optische uitgang heeft....

Zit er kwa gebruiksgemak dan veel verschil tussen de verschillende netwerkspelers? Hier thuis hebben we alleen WP8 telefoons, dus dat zou wel eens lastig kunnen zijn (al is er ook een Ipad in huis en straks een android tablet). Of zit er weinig verschil tussen de verschillende merken kwa netwerkfunctionaliteit en gemak (ze hebben allen DLNA en vaak airplay en dergelijke. Maar heb geen ervaring met hoe dit werkt zonder scherm naast een app).
ben aan het kijken of je bij netwerkreceivers ook direct audio vanaf je nas naar de receiver kan pushen via DS-AUDIO van synology. Die app is er voor Windows Phone, en werkt erg makkelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 20-03-2014 11:53 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:30:
In de PW vind ik trouwens geen Klipsch Subwoofers....
In de Pricewatch staan heel veel speakers niet. Je kan beter rond gaan kijken bij een hifi-zaak.
ben aan het kijken of je bij netwerkreceivers ook direct audio vanaf je nas naar de receiver kan pushen via DS-AUDIO van synology. Die app is er voor Windows Phone, en werkt erg makkelijk.
Ja, dat kan. Ik stuur via de DS-Audio app op tablet of smartphone ook mijn Synology NAS aan om te streamen naar de receiver. Die springt dan automatisch aan op de juiste bron en begint te spelen. Je kan de muziek ook aansturen vanaf je pc/laptop als je inlogt in DSM. Werkt echt prima allemaal.

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-10 08:48
Om DS-Audio (en DS-Video) te kunnen gebruiken moet je wel volgens de volgende instructie werken toch?

http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/452#t2

Of is dat alleen het geval wanneer je gebruik maakt van een DLNA verbinding zonder DS-Audio / DS-Video?

[ Voor 25% gewijzigd door Joster op 20-03-2014 12:50 ]

• S1NN3D
  • Niet online
In principe ja, maar dit is wel een heel uitgebreide handleiding om iets vrij eenvoudigs te regelen. Kijk er dus niet te moeilijk tegenaan; het valt reuze mee en draait binnen no time prima.

• Waah
Dat prutsen zal wel loslopen. Zal vanavond wel even testen bij mijn ouders of dat DLNA audio methode via de TV werkt. Als ik dat aan de praat krijg, zal het mij thuis ook wel lukken op een receiver.

kwa versterker kom ik binnen mijn budget op deze keuzes uit volgens de PW (max 300 euro, HDMI-ARC en DLNA)

http://tweakers.net/price...;365658;328820/categorie/

De pricewatch: Denon AVR-X1000 lijkt het niet te worden echter, want deze is "slechts" 80 watt per speaker, en mijn center is 100 max en towers zijn 120?

Mijn voorkeur, puur op specs nu nog, is de pricewatch: Pioneer VSX-828-K
7.1 betekend mogelijk uitbreidbaar in de toekomst, en heeft veel HDMI poorten wat hem ook future-proof maakt voor komende console(s). composite voor beeld heeft die nooit genoeg, maar daar komt toch een switch tussen.

wel weinig internetradio-mogelijkheden. Maar het is hier vaak toch 3FM, en anders gewoon muziek van de NAS.

Zijn er nog redenen om toch een andere receiver te kiezen? of ben ik gek als ik niet 100 euro extra uitgeef aan product X?

• S1NN3D
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 13:09:
De pricewatch: Denon AVR-X1000 lijkt het niet te worden echter, want deze is "slechts" 80 watt per speaker, en mijn center is 100 max en towers zijn 120?
Kijk absoluut niet naar dergelijke specs want die zeggen over het algemeen helemaal niets. De waardes worden in de meeste gevallen bepaald in totaal onrealistische scenario's welke in real life totaal niet gehaald worden. De zustermerken Marantz/Denon hebben hierin volgens mij wel een vrij goede naam dus het lijkt me voorbarig om de X1000 direct af te schrijven.

• Waah
oke, ik dacht dat het simpelweg betekende: kan maximaal 80-watt boxen aan. dus met 120 maak je wat stuk. Dan valt die nog niet af.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor wat betreft ARC en CEC, houd er rekening mee dat dat niet altijd even vlekkeloos werkt. Zie de talloze topics daarover hier op GoT. Zelf heb ik het tussen mijn Samsung Smart TV en Onkyo 414 ook nooit aan de praat gekregen (het control deel werkt wel, maar ik kreeg geen geluid retour).

Dus je hele setup uitzoeken met dat als uitgangspunt is een beetje een risico.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Waah
Oke duidelijk verhaal. Heb CEC en ARC maar geschrapt. Kan ook wel gezien de meeste versterkers ook coaxiaal digital in hebben. Dan heb ik wel iets meer keus, maar niet extreem veel.

ik lees net dat volgens mij geen enkele van deze receivers analoge video via de HDMI naar de TV kan sturen. kan iemand dit bevestigen? en welke receivers kunnen dit dan wel? dit is namelijk best wel een belangrijk punt, mocht ik een beamer oid willen gebruiken. Budget zal dan wel omhoog moeten.

[ Voor 45% gewijzigd door Waah op 20-03-2014 16:35 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:49

JT

VETAK y0

Ik heb sinds kort een splinternieuwe Pioneer en heb ontdekt dat ik met DLNA niet kan spoelen. Ik lijk niet de enige te zijn met dit probleem. Maar er is een nieuwe softwareversie beschikbaar voor de receiver, die heb ik nog niet geprobeerd.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Waah schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 14:14:
oke, ik dacht dat het simpelweg betekende: kan maximaal 80-watt boxen aan. dus met 120 maak je wat stuk. Dan valt die nog niet af.
Het is eerder andersom... dat cijfer bij luidsprekers is doorgaans de 'maximale belastbaarheid'. Als je versterker 80W per kanaal kan leveren, dan kan je maar beter speakers hebben die waarvan de maximale belastbaarheid hoger is dan die 80W. Maar tegelijkertijd hoeft het ook weer niet heel veel hoger te zijn.

In de praktijk ga je de boel toch niet zo hard zetten dat je uberhaupt in de buurt van die twee grenzen komt. Doe je dat wel dan is de vraag wat het eerder begeeft; het geduld van je huisgenoten of buren, jouw oren, je speakers of je versterker ;)

Uiteindelijk zullen dergelijke A-merk versterkers meestal wel voldoen, zeker bij een betrekkelijk kleine ruimte met 'normale' luidsprekers. Bij mijn fronts staat niet eens een daadwerkelijke belastbaarheid achterop, enkel 'Recommended Amplifier: 50-300 watt'... met jouw stelregel zou je dan een versterker van minstens 300W moeten hebben? Gelukkig is dat niet het geval, er zijn er maar weinig die dat uberhaupt kunnen leveren (voor woonkamertoepassingen) :)

• Waah
Ik heb nu de Onkyo 616 en 626 op het oog. Omdat deze upscaling naar 1080p en 4K hebben. Waarom is dat belangrijk? nou ik wil graag een hele rits aan oude consoles aansluiten, en ik wil dan eigenlijk gewoon via HDMI dit afspelen op de tv. Dus niet nog een extra kabeltje voor het geluid. Mijn tv heeft al geen overdreven aantal aansluitingen voor audio en video, dus vandaar dat ik liever geen extra analoge kabels wil aansluiten.

Maar kan dit bij de Onkyo 616 en 626?

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:53
Ik heb zelf een marantz sr5008, kan alles van het netwerk afspelen en CEC en arc werkt echt perfect! herkent precies wat ik doe met mn afstandbediening.

bestuur mn tv (samsung), reciever en mediaplayer (raspbmc) met de originele samsung afstandbediening zonder ooit maar een setting in de remote te weizigen.

hiermee wil ik zeggen dat arc en cec best goed kan werken als je geluk/de juiste combo hebt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Waah schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:47:
Ik heb nu de Onkyo 616 en 626 op het oog. Omdat deze upscaling naar 1080p en 4K hebben. Waarom is dat belangrijk? nou ik wil graag een hele rits aan oude consoles aansluiten, en ik wil dan eigenlijk gewoon via HDMI dit afspelen op de tv. Dus niet nog een extra kabeltje voor het geluid. Mijn tv heeft al geen overdreven aantal aansluitingen voor audio en video, dus vandaar dat ik liever geen extra analoge kabels wil aansluiten.

Maar kan dit bij de Onkyo 616 en 626?
Upscaling != conversion

Upscaling is puur en alleen de resolutie verhogen. Dus 720p in, 1080p (of 4K) uit. Als jij je NES met Composite aan gaat sluiten en wilt dat er HDMI uit komt dan heb je (analog to digital)-conversion nodig. Dus het daadwerkelijk omzetten van het signaal.

Manier om er achter te komen is specificaties goed doornemen, maar vooral handleidingen lezen. In de handleiding van de TX-NR626 staat op pagina's 16 en 17 onder andere het volgende:
...waarbij composiet video en component videobronnen alle worden opgewaardeerd voor de HDMI-uitgang...
De schema's en verdere tekst op die pagina laat zien dat de TX-NR626 bijvoorbeeld kan wat jij wilt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Waah
oke, daar was ik al bang voor! maar als de tx-nr626 het ondersteund, heb ik dat er wel voor over. Hij mist airplay, maar sinds ik toch alles vanaf de NAS wil laten lopen is dit volgens mij de beste oplossing. Vooral omdat mijn Windows Phone toch geen app heeft voor welke receiver dan ook. Dan denk ik dat ik mijn keuze wel heb gemaakt.

allen bedankt voor de info, en als de receiver + alles af is, zal ik zeker nog even een afbeelding van het geheel plaatsen hier (en in het audiomeubeltopic)

UPDATE: Het is toch de Denon X2000 geworden, was nu 359 ipv 444.... kon hem niet laten liggen.
Setje werkt erg lekker samen, erg mooi dat surround!

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 07-04-2014 20:54 ]

Pagina: 1