Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Amos Moses
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:16
Beste Tweakers,

Gister is helaas mijn HTC One S overleden na (bijna) 2 jaar trouwe dienst (hoewel hij wel steeds trager leek te worden).

Nu ben ik haastig opzoek naar een vervanger, het liefst voor onder de 200 euro.

Tot nu toe ben ik uitgekomen bij ofwel:
* een Samsung Galaxy S4 Mini (2e hands c.a. €150)
* een Sony Xperia SP (wederom 2e hands c.a. €120)
* of misschien zelfs een splinternieuwe Motorola Moto G 16GB (~€200)

Verder heb ik nog een Galaxy S2 Plus (voor een prijsje rond de €120) overwogen, maar vraag ik mij af of deze niet iets té veroudert is inmiddels.
En misschien zijn er nog Chinese smartphones met vergelijkbare of zelfs betere specs die ik compleet over het hoofd zie.

Welke van deze telefoons zouden jullie mij wel of niet aanraden, of is er misschien een pareltje dat ik over het hoofd zie in deze prijsklasse? (dus maximaal 200 euro, eventueel 2e hands telefoons).

Graag jullie meningen hierover en alvast bedankt!

[ Voor 14% gewijzigd door Amos Moses op 20-03-2014 18:30 ]

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
De Moto G lijkt mij de beste keuze. De Samsung Galaxy S4 mini zou ook kunnen, maar dan heb je wel een slechter scherm (en Touchwiz). Het voordeel van de S4 mini is dan weer dat je 1,5gb werkgeheugen hebt ipv 1gb in de Moto G, maar voor stock Android, die dus op de Moto G draait, is 1gb meer dan genoeg en op de Moto G zou je ook snellere software updates krijgen.

• Amos Moses
Ok bedankt voor je input Arthur. Ik neigde ook al naar de Moto G omdat deze dan gewoon helemaal nieuw is. En wat dat werkgeheugen betreft, het zou dus misschien kunnen dat mijn HTC One S daarom wat trager werd naarmate ik er steeds meer apps etc opgooide? Die had namelijk ook maar 1GB werkgeheugen.

UPDATE: Op het moment heb ik ook de volgende aanbiedingen via marktplaats:

Samsung S4 mini voor €180,-
Samsung S2 Plus voor €120,-
Sony Xperia SP voor €115,-

Ik weet niet of er voor die prijzen eventueel een andere aanbeveling gedaan zou kunnen worden?

[ Voor 29% gewijzigd door Amos Moses op 20-03-2014 11:08 ]

• peakrever
Amos Moses schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:06:
Ok bedankt voor je input Arthur. Ik neigde ook al naar de Moto G omdat deze dan gewoon helemaal nieuw is. En wat dat werkgeheugen betreft, het zou dus misschien kunnen dat mijn HTC One S daarom wat trager werd naarmate ik er steeds meer apps etc opgooide? Die had namelijk ook maar 1GB werkgeheugen.

UPDATE: Op het moment heb ik ook de volgende aanbiedingen via marktplaats:

Samsung S4 mini voor €180,-
Samsung S2 Plus voor €120,-
Sony Xperia SP voor €115,-

Ik weet niet of er voor die prijzen eventueel een andere aanbeveling gedaan zou kunnen worden?
1gb is vaak gewoon meer dan genoeg hoor, alleen moet je niet 20 apps tegelijk open houden.

De S4 mini zou ik eigenlijk niet kopen vanwege zijn lage schermresolutie en Touchwiz (Al kan je dat laatste makkelijk oplossen door er een andere ROM op te zetten).

De Xperia SP heeft wel duidelijk de beste specs, maar die moet je dan tweedehands kopen zoals je zelf al aangaf of je moet nog even 60€ doorsparen voor een nieuw exemplaar.

• Amos Moses
Ok bedankt voor je reacties tot nu toe!

Als je de vier telefoons die ik vernoemde allemaal een cijfer zou moeten geven hoe zou je ze dan ongeveer indelen? Scoort de Xperia SP dan overall het hoogst?

Edit: Ik zie ook al 2e hands Moto G telefoons voor rond de 130-150 euro op MP staan, dus dat maakt die deal misschien nog aantrekkelijker.

En even voor de duidelijkheid, al deze telefoons zijn al een stuk beter als de HTC One S die ik eerst had toch?

[ Voor 46% gewijzigd door Amos Moses op 20-03-2014 12:09 ]

• peakrever
In de One S zit ook een S4 Pro, net als in de SP. De Snapdragon 400 zou wel een stukje langzamer zijn, maar door de lichtere software zal je het niet merken. Het scherm van de Moto G is trouwens wel veel beter dan dat van de One S.

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
In welke mate gebruik je Android only apps? Voor onder 200 euro is een Windows Phone imo ook wel interessant zoals bv. een Lumia 620 of 625. Qua prijs kwaliteit het overwegen waard (tenzij het natuurlijk geen WP mag zijn).

edit: excuses. Het zinnetje "gelijkaardige specs" over het hoofd gezien. Die telefoons hebben een minder scherm dan bv de Sony.

[ Voor 21% gewijzigd door Vnze op 20-03-2014 15:27 ]

• Amos Moses
Hey jongens bedankt voor de reacties allemaal, zo te zien gaat bij jullie de voorkeur licht uit naar de Moto G?

Ik kan in principe elke bovengenoemde telefoon voor rond de 150 euro krijgen is de Moto G dan nogsteeds de meest aantrekkelijke keuze?

@dbhuis ik heb ook even gekeken naar Chinese telefoons inderdaad die zijn vaak erg goedkoop met toch goede hardware alleen er zijn er zoveel dat je eigenlijk door de bomen het bos niet helemaal meer ziet haha. Is die Xiaomi Mi2s de beste van de "Mid-range" modellen denk je?

• peakrever
Amos Moses schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:18:
Hey jongens bedankt voor de reacties allemaal, zo te zien gaat bij jullie de voorkeur licht uit naar de Moto G?

Ik kan in principe elke bovengenoemde telefoon voor rond de 150 euro krijgen is de Moto G dan nogsteeds de meest aantrekkelijke keuze?
De Sony Xperia SP heeft wel de betere specs van de drie. Als je hem kan kopen voor 115 euro met doos en bon in goede staat zou ik zeker die nemen. Die heeft een Snapdragon S4 Pro (Snapdragon 600) ipv de 400 in de Moto G.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Huawei G510 is ook een leuke kandidaat. Arm A9 processor, deze kost ook niet zoveel, alleen PPI is niet zoveel

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Verwijderd

Voor 115 euro, dan is de SP zeker geen gekke deal.

Het pareltje dat hier nog zeker niet genoemd is is de Z10.
Deze draait blackberry en android apps,
En is nu nieuw, met cashback en winkelkorting te koop voor netto 140 euro.
Hij heeft een snapdragon 400 plus,
2GB
16GB+SD
en 4G.
en heeft een hogere resolutie dan 720p namelijk 1280x768

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2014 17:28 ]

Verwijderd

RonaldDesigns schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:28:
Huawei G510 is ook een leuke kandidaat. Arm A9 processor, deze kost ook niet zoveel, alleen PPI is niet zoveel
512 MB RAM icm met android apps?

• peakrever
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:29:
[...]

512 MB RAM icm met android apps?
Lijkt me zeker geen goede keuze.

Als je een Android telefoon koopt, zorg dan dat je 1 of meer GB werkgeheugen hebt

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-11 11:51
De Moto G is een perfecte telefoon, zeker voor de prijs.
Ik heb hem aangeraden voor mijn beide ouders en mijn zus. Ze hadden ongeveer dezelfde eisen als jij.
Ze zijn er zeer blij mee.

Uiteraard mag je hem niet vergelijken met bijvoorbeeld een HTC One, maar voor deze prijs is het echt een prima telefoon. Houd wel rekening met de kwaliteit van de camera, als je dat echt belangrijk vindt moet je niet voor de moto G gaan.

Verwijderd

Amos Moses schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:18:

@dbhuis ik heb ook even gekeken naar Chinese telefoons inderdaad die zijn vaak erg goedkoop met toch goede hardware alleen er zijn er zoveel dat je eigenlijk door de bomen het bos niet helemaal meer ziet haha. Is die Xiaomi Mi2s de beste van de "Mid-range" modellen denk je?
De Mi2s kan zelfs nog wel mee met de high-end: de hardware is bijna hetzelfde als de HTC One of de SGS4, behalve dan dat de Mi2s een 720p scherm heeft ( en daardoor dus sneller is dan een HTC One met dezelfde processor.)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:28:
...
Het pareltje dat hier nog zeker niet genoemd is is de Z10.
Deze draait blackberry en android apps,
En is nu nieuw, met cashback en winkelkorting te koop voor netto 140 euro.
Hij heeft een snapdragon 400 plus,
2GB
16GB+SD
en 4G.
en heeft een hogere resolutie dan 720p namelijk 1280x768
Dat toestel is inderdaad interessant op het moment, maar je moet wel even nagaan of het doet wat je ervan verwacht. Ik kwam er net achter dat XMPP bijvoorbeeld niet beschikbaar is (althans niet native), Ook heb ik wat probleempjes met CalDAV&CardDAV opgemerkt.

• 3x3
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

de sony SP met snapdragon 2e hands voor 115 is een goede deal.

De motorola-G moet het sterk ernstig afleggen de Blackberry Z10.
Ten opzichte van de G, heeft de Z10:
-Een betere processor.
-2x zoveel geheugen.
-2x zoveel opslagruimte in dezelfprijscategorie, en SD-kaart
-4G ipv 3G
-een 3x snellere browser
-wel NFC
-Een beter scherm PPI & resolutie.

| live and give like no one else |

Verwijderd

3x3 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 18:11:
de sony SP met snapdragon 2e hands voor 115 is een goede deal.

De motorola-G moet het sterk ernstig afleggen de Blackberry Z10.
Ten opzichte van de G, heeft de Z10:
-Een betere processor.
-2x zoveel geheugen.
-2x zoveel opslagruimte in dezelfprijscategorie, en SD-kaart
-4G ipv 3G
-een 3x snellere browser
-wel NFC
-Een beter scherm PPI & resolutie.
Ik denk toch dat de Mi2s de beste optie is bij dit budget. Echt snel, met een meer gangbaar OS, zeer goede skin,met de 3100mAH batterij gaat hij lekker lang mee, en waarschijnlijk nog erg lang updates. Maar, de TS moet zelf kiezen natuurlijk.

• peakrever
Volgens mij is de Xperia SP de beste keuze. Die gaat de TS sowieso niet teleurstellen omdat in de telefoon die hij nu heeft/had ook een S4 zat met 1GB ram. De SP heeft 2GB ram. En voor 115 euro krijg je dan gewoon echt een goede telefoon.

• Amos Moses
Ok de beste keuze is dus of de SP of de Mi2 (die is wel weer iets duurder).

Ikzelf dacht dat de S4 mini ook wel redelijk was maar die is dus volgens jullie toch wel de mindere uit al deze telefoons?

Maar goed ik ga nog even wat reviews opzoeken voor de SP en Mi2, mochten jullie nog andere suggesties hebben deel ze vooral.

PS: Een vriend van me liet net ook de site chinavision zien waar ze namaak modellen van westerse telefoons verkopen voor wel heel lage prijzen. Zijn deze telefoons het overwegen waard of zijn die beduidend minder?

• 3x3

3x3

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 18:14:
[...]

Ik denk toch dat de Mi2s de beste optie is bij dit budget. Echt snel, met een meer gangbaar OS, zeer goede skin,met de 3100mAH batterij gaat hij lekker lang mee, en waarschijnlijk nog erg lang updates. Maar, de TS moet zelf kiezen natuurlijk.
De Mi2s, heeft inderdaad hele goede specs.
Maar komt wel boven het budget uit, zelfs zonder import en btw.
Garantie, en beschikbaarheid is wel minder, net als bij 2e hands
Maar het is inderdaad een keuze van de TS.

Een z10 is goedkoop, goed besschikaar, en heeft suprieure specs/

[ Voor 5% gewijzigd door 3x3 op 20-03-2014 18:24 ]

• Amos Moses
3x3 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 18:24:
[...]

De Mi2s, heeft inderdaad hele goede specs.
Maar komt wel boven het budget uit, zelfs zonder import en btw.
Garantie, en beschikbaarheid is wel minder, net als bij 2e hands
Maar het is inderdaad een keuze van de TS.

Een z10 is goedkoop, goed besschikaar, en heeft suprieure specs/
Ik lees alleen net in de review van tweakers dat de batterijduur nogal slecht is, klopt dit in de praktijk ook? Ik zit vaak vrij intensief te internetten etc en merkte met mijn One S ook dat die snel leegging dan (al na 3u ofzo).

Ik kreeg net overigens een aanbieding van een S4 Mini voor 140 euro en vreemd genoeg lijken mensen hun Moto G ook al te koop aan te bieden voor rond de 125-150 euro.

Maar ik denk dat de Xperia SP toch echt wel de beste aanbieding is die ik heb gekregen.

[ Voor 17% gewijzigd door Amos Moses op 20-03-2014 18:39 ]

• 3x3

3x3

Amos Moses schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 18:32:
[...]
Ik lees alleen net in de review van tweakers dat de batterijduur nogal slecht is, klopt dit in de praktijk ook? Ik zit vaak vrij intensief te internetten etc en merkte met mijn One S ook dat die snel leegging dan (al na 3u ofzo).

Ik kreeg net overigens een aanbieding van een S4 Mini voor 140 euro, maar ik denk dat die Xperia SP toch echt wel de beste aanbieding is die ik heb gekregen.
De tweakers review is eigenlijk heel slecht.
Omdat daar blackberry OS 10.0 getest
Nu is er 10.2.1 drie grote updates verder.
Voor batterij-tijd kun je beter op het Z10 forum kijken.
Daaruit blijkt
>1 dag
2 dagen
of zelfs 2.5 dagen

Berichten over korter gebruik,
Zijn alleen bij erg brakke software,
Of bij oudere versies van het operatingssysteem.

De SP voor 115 euro, is wel uitzonderlijk goedkoop!

[ Voor 7% gewijzigd door 3x3 op 20-03-2014 18:42 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-11 15:00
De Nokia Lumia 520 is de beste keuze. De Moto G is ook een erg goede keuze, maar de Lumia 520 is nog een stuk goedkoper, heeft wél NFC, kan wél omgaan met geheugenkaartjes (Moto G is niet uitbreidbaar) en heeft een betere camera.

Ik heb ze hier allebei liggen, maar de Lumia 520 biedt gewoon een veel completer pakket imho.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vanwege het formaat vind ik de Lumia 620 ook interessant...

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Arthur-M. schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:53:
[...]

Lijkt me zeker geen goede keuze.

Als je een Android telefoon koopt, zorg dan dat je 1 of meer GB werkgeheugen hebt
Had dat gemist

deze kan ook MET 1gb en quadcore

Nadeel is, deze heeft geen flitser, dus wil je foto's maken, deze overslaan.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Avalaxy
begintmeta schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 19:09:
Vanwege het formaat vind ik de Lumia 620 ook interessant...
Oeh, ik zie dat ze flink afgeprijsd zijn. Eerst kostte de 520 nog €150, nu nog maar €100. Voor €150 €141 heb je nu een 620.

In dat geval is het volgens mij alleen maar nog duidelijker, de Lumia €620 is BY FAR de beste keuze hier :)

Verwijderd

Avalaxy schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:25:
[...]

Oeh, ik zie dat ze flink afgeprijsd zijn. Eerst kostte de 520 nog €150, nu nog maar €100. Voor €150 €141 heb je nu een 620.

In dat geval is het volgens mij alleen maar nog duidelijker, de Lumia €620 is BY FAR de beste keuze hier :)
Je beweerd dingen heel sterk, maar onderbouwt ze niet.

Als je een telefoon wilt van rond de 4 inch. Kun je de 620 wel tegenover de Z10 zetten.
Beiden hebben een lichter os dan android op de telefoon, wat ze snel doet aanvoelen op lichte hardware, voor de rest is heel veel verschillend en weinig beter aan de Nokia.

Nokia 620
140 euro
480 x 800 3.8"
129 gram
3G
NFC

Licht os excl android apps:
512 mb RAM
S4 1.0ghz.
max. 720P opnemen
8GB+SD

Blackberry Z10
140 euro
768 x 1280 4.2"
138 gram
4G
NFC
16GB + SD

Licht os incl. android apps.
2000 mb RAM
S4 plus 1.5ghz
max 1080P opnemen

De kenmerken van het windows toestel zijn aardig beperkt.
Uit een simpele browsertest blijkt ook dat de Z10 minimaal 3x zo snel is.
Tenzijn je perce office 365 nodig hebt, doet de vrijwel bb alles beter.

• peakrever
De Xperia SP is maar 115,- en heeft ook 2GB ram en een 720p scherm. Die Lumia zou ik ook niet nemen. 480x800 is zorgt voor een érg lage ppi.

• Avalaxy
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:50:
[...]

Je beweerd beweert dingen heel sterk, maar onderbouwt ze niet.
Helemaal wel, maar je leest niet goed:
Avalaxy schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 18:45:
De Moto G is ook een erg goede keuze, maar de Lumia 520 is nog een stuk goedkoper, heeft wél NFC, kan wél omgaan met geheugenkaartjes (Moto G is niet uitbreidbaar) en heeft een betere camera.

Ik heb ze hier allebei liggen, maar de Lumia 520 biedt gewoon een veel completer pakket imho.
Los daarvan zegt jouw verhaal van specs echt helemaal niks. Dát is echt appels en peren vergelijken. RAM en een kloksnelheid van een processor zegt geen drol. Ten eerste omdat processor A heel anders is dan processor B en kloksnelheid dus niks zegt, en ten tweede omdat het compleet verschillende besturingssystemen zijn. Windows Phone is veel efficiënter dan Android en heeft dus geen belachelijks specs nodig om het vloeiend te laten draaien. Ook resolutie zegt niet zoveel; Windows Phone werkt vooral met tiles, dan maakt het geen donder uit hoeveel pixels dat zijn.

Ik snap overigens echt niet hoe je komt bij 140 euro voor de BlackBerry Z10. Een zoektocht in de pricewatch levert 229 euro op, dat is meer dan 80 euro duurder dan de Lumia 620.

[ Voor 9% gewijzigd door Avalaxy op 20-03-2014 21:19 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Avalaxy schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 21:18:
...

Los daarvan zegt jouw verhaal van specs echt helemaal niks. Dát is echt appels en peren vergelijken. RAM en een kloksnelheid van een processor zegt geen drol. Ten eerste omdat processor A heel anders is dan processor B en kloksnelheid dus niks zegt, en ten tweede omdat het compleet verschillende besturingssystemen zijn. Windows Phone is veel efficiënter dan Android en heeft dus geen belachelijks specs nodig om het vloeiend te laten draaien. Ook resolutie zegt niet zoveel; Windows Phone werkt vooral met tiles, dan maakt het geen donder uit hoeveel pixels dat zijn.
Nu draait de Z10 op zich niet op Android natuurlijk, maar je moet je inderdaad niet blindstaren op specs (al is de Z10 wat dat betreft simpelweg veel beter).

Omdat het BB10 platform momenteel nogal klein is, moet je (net als bij WIndows Phones ook al trouwens) zeker even nagaan of het wat voor jou is, en probeer het eventueel in een emulator uit (die zijn gratis beschikbaar van Blackberry en Microsoft), zo ben ik er achter gekomen dat het een en ander toch nog niet helemaal soepel lijkt te werken mbt CalDAV/CardDAV.

Wat betreft de prijs: Blackberry heeft momenteel een cashback-actie, zonder die is het simpel: de Z10 is te duur (in ieder geval voor dit topic), met cashback eindig je rond de 150€

Ook is de formfactor van de Lumia 620 IMHO gewoon wat prettiger, liever wat dikker maar korter en smaller.

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 20-03-2014 21:28 ]

• Amos Moses
Hey jongens,

Ik ga morgen kijken voor de 2e hands Xperia SP en als die bevalt koop ik die waarschijnlijk, want voor zo'n prijsje kan ik hem moeilijk negeren. Tweede keus was dan toch de Moto G geweest denk ik.

Bedankt allemaal voor jullie bijdrage aan het topic!
Pagina: 1