Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-05 15:51
hey mensen van tweakers,

Ik heb een vraagje ik lees veel over stroom verlies bescherming,
dus als je pc een bsod krijgt of de stroom over heel je huis/land valt uit...
dan werkt de ssd nog perfect.

de vraag is dit echt belangrijk? een eigenschap die je echt nodig hebt,want ik zie dat veel van de ssd's het niet hebben,ik weet niet of de samsung evo 840 het heeft maar de nieuwe intel 730 heeft het wel...
dus wou ik weten is dit echt iets dat ik nodig zal hebben in de nieuwe ssd dat ik zal kopen,
ok men oud appartement heeft regelmatig een stroom uit val dus denk ik ja koop met...
maar aan de andere zeide tja is het echt zo nodig? bedoel de intel 730 kost wel wat meer dan de 840 evo en de snelheid van de 840 evo is beter dan de intel 730...

dus wat denken jullie? is een ssd met stroom verlies bescherming echt belangrijk of niet?

bedankt voor jullie hulp,

The Bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:29

D4NG3R

kiwi

:)

Half: Wanneer de stroom uitvalt heeft een beveiligde SSD voldoende tijd om de cache weg te schrijven naar de opslag. Een BSOD valt trouwens niet onder deze categorie.

Kijk liever of je wat kan doen aan de huidige bekabeling / meterkast.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
of koop een kleine ups ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:03
Of je neemt een crucial M500, goedkoper en incl deze bescherming.
Ik heb echter nog nooit een SSD gezien die overleden was of data kwijt was na stroomuitval, maar het risico is aanwezig (zeker als het vaak gebeurt).

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 20-03-2014 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SSD in mijn laptop: "Unexpected Power Loss: 274

Deze heeft geen beveiliging ;) Nooit ergens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 01:04:
SSD in mijn laptop: "Unexpected Power Loss: 274

Deze heeft geen beveiliging ;) Nooit ergens last van gehad.
nooit gemerkt dat ie ergens last van heeft bedoel je ?

soms merk je dat pas nadat je bestanden probeert te kopiëren/verplaatsen naar een andere schijf en je daarbij continu CRC-fouten krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Denk dat je gewoon een ups nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
aan de bekabeling mag ik niets doen omdat dit een huur appartement is...toen belgacom(men isp) in de muur zat om men internet pack te activeren was de huisbaas al kwaad...
alsook fabian je hebt een laptop...als een laptop te wijnig batterij over heeft dan sluit die automatisch veilig af zodus een powerloss bescherming heeft die niet nodig...

maar ik denk dat ik gewoon voor een ups ga met of een samsung 840 evo of intel 730 iemand advies voor welke van de 2? tis voor men windows en somige next gen games,somige drivers ook,de rest van de programma's gaat gewoon naar een hdd..

bedankt voor de responds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
Kon het niet laten, maar doe even wat aan je spelling enzo:
correct leesteken,hoofdletter gebruik?
Af en toe een 'enter' mag ook wel...

*mijn ipv men
*weinig ipv wijnig
* 't Is ipv tis
*sommige ipv somige
*response ipv responds

De tl;dr-versie van hieronder:
Zou je niet eerst het "random stroomuitval"-probleem oplossen ipv een SSD te gaan aanschaffen ?
Dat eerste lijkt me namelijk veel belangrijker: eerst de mogelijke oorzaak van een probleem proberen te vinden en te verwijderen, dan pas proberen de gevolgen (namelijk data-verlies op je pc) ervan te minimaliseren...

De lange versie:

Als je zo vaak last hebt van stroomuitval: kijk even na of het niet komt doordat je dat circuit te veel belast?
"telkens stroomuitval zodra de koelkast, airco, wasmachine, boiler uitspringt??"

Als het enkel je pc is: te lichte voeding voor alle hardware die erin zit?
bv zware grafische videokaart op een B-merk-voeding van amper 350W ?
(oude pc van de aldi waarin je de nieuwste AMD/Nvidia kaart hebt ingestoken of hebt laten insteken zonder de voeding te controleren en ev. te vervangen?)

En stap naar je huurbaas met de vraag/eis dat ie de bekabeling enzo in orde brengt indien het niet door eigen toedoen of extern veroorzaakt wordt door bv werken in de straat.
Vraag anders even bewijs van goedkeuring van de installatie !
In België moet dat er namelijk altijd zijn!

Vraag ev. eens voor een herkeuring - of laat dat op eigen kosten doen - als het een oude keuring van de jaren stilletjes is en je merkt dat er vele aansluitingen enzo niet eens op vermeld worden...?

Vraag eventueel aan iemand in je kenniskring die er wat van kent of die er eens naar kan kijken.

ps: jij mag inderdaad niets doen aan de elektriciteitsbekabeling.
ongeacht of je huurt of eigenaar bent: Jij bent wellicht geen elektricien...
Het enige wat je dan mag doen zijn lampen vervangen, schakelaars gebruiken zoals ze bedoelt zijn, stekkers inpluggen of uittrekken zoals het hoort en aangesloten toestellen bedienen zoals hun handleiding het voorschrijft.
Maar je kunt wel vragen aan (of eisen van ) je huurbaas dat ie er eentje inhuurt en betaalt om orde op zaken te stellen.

Vraag het eerst een paar keer, stel 'em ev. in gebreke als ie er geen gevolg aan geeft - zeker als je er bv veelvuldig schade aan elektrische toestellen door krijgt - en als dat niet helpt: kortgeding via lokale vrederechter.

pps: toch zeker dat die Belgacom-technieker nergens een kabel heeft beschadigd bij het boren van gaten in de muur?
(onthou wel dat je huurbaas kan eisen dat je die gaten terug dicht als je ooit vertrekt, want je moet je huurhuis achter laten in de staat dat je het kreeg...)

[ Voor 120% gewijzigd door soulrider op 20-03-2014 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluechargertk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-02-2023
Koop anders een laptop met SSD en als je stroom uitvalt heb je nog batterij en kan je veilig afsluiten.
Waarom zo moeilijk maken? Geef eens een reden waarom die data zo belangrijk is dat je HDD er niet tegen zou kunnen, in de meeste gevallen ben je gewoon je data van dat ogenblik kwijt en dat ist :) Tenzij je een brol merk in je pc hebt steken :)

Ik sluit me ook aan bij Soulrider ;-) Dat is ook een manier om te doen :)

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
aan soulrider geen van die dingen denk ik dat een probleem is,en echt IDC wat mijn spelling is
heb trouwens een 850W voeding zodus dat zal niet te erg zijn,heb al een elektricien laten komen er is iets mis met de bekabeling maar dat zal worden gefixd...
en bluechargertk heb echt geen laptop nodig zodus en deze build is voor game's en programmeren...
bedankt voor jullie hulp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Sommige mensen kunnen wel eens last hebben van dyslectie of dergelijke waar ze niks aan kunnen doen dus ga er niet iemand op afkeuren spv. Daarbij is het deze beste man een Belg waarbij ''men'' bijvoorbeeld correcte Vlaamse spelling is.

Anyway, je hebt het recht om te zorgen dat deze stroomuitvalleen stoppen. Als je een rechtszaak aanspant win je die Stroomverlies is handig en kan de de levensduur van chips vergroten maar hoeft niet alles te zeggen. Crucial M500 240 GB is een mooi voorbeeld. Hij heeft wel stroomuitval bescherming maar die duurt zo kort en is brak dat het bijna niks uitmaakt. (heb ik ooit doorgemeten, op internet helaas niks daarover te vinden) De andere merken SSD''s die stroombescherming hebben zijn verder alleen nog Intel en Seagate. Andere Crucial modellen zullen misschien wat betere stroomuitval bescherming hebben hoewel ik dat niet zeker weet.

Maar het is niet zo'n probleem als je geen stroomuitval bescherming hebt. In het grote SSD topic word gezegd dat een SSD zo'n 105 jaar meegaat als je 20 GB per dag verplaatst. Als je een stroomstoring krijgt worden er ook wat bitjes onbruikbaar. Het gevaar is alleen dat gebruikte bitjes kunnen afsterven.
Ik weet niet of ik het nu juist verwoord heb.

Zomaar je PC uitzetten/stroomstoring is en blijft slecht voor zowel een HDD als SSD. Ik zou gewoon eisen dat het probleem word aangepakt, ik denk ook dat het ergens in de meterkast zit maar ik ken de situatie niet. Een noodvoeding is altijd handig om te hebben maar niet vereist. Die SSD overleeft het wel maak je maar geen zorgen.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijven chips. Op het moment van 'schrijven' en stroomuitval kunnen er gegevens verloren raken.

Nu zal dat bij thuisgebruik niet zo gauw voorkomen, maar als je stroom er regelmatig uitligt zoals bijv in Amerika met stormen enzo, dan is de kans op dataverlies net wanneer je je meest belangrijke word documentje opslaat aanwezig.

Ik geef de voorkeur aan Intel SSD's, mede omdat deze condensatoren op het printplaatje hebben zitten die kortstondig de SSD voorzien van stroom bij uitval. Dit zorgt dat gegevens die op de controller in que staan, alsnog weggeschreven kunnen worden zodat de kans op verlies, kleiner wordt. 100% failsafe is het niet, de kans wordt op deze manier alleen maar kleiner.

Als je het over enterprise SSD's hebt, dus echt in zakelijke omgeving(en) dan neem ik aan dat daar vaak een dikke UPS (nood-stroomvoorziening) achter draait die uitval volledig op kan vangen voor een beperkte duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
offtopic:
@rickboy:
In België is 'men' enkel juist als je het gebruikt om een 3de persoonsvorm te omschrijven:
bv hij/zij/men zal werken...
niet om 1ste persoon bezitting te omschrijven
men ipv mijn is een taalfout; ook in België: M'n of mijn is het enige wat juist is.
En op je 20 nog niet weten of iets met een lange ij of een korte ei wordt geschreven ... :/

Jep het kan dyslectie zijn, maar dan moet men geen IDC-reactie geven en dat gewoon even vermelden,
(genoeg hier op het forum, en velen vinden dat zelfs geen probleem als men dan op een fout wordt gewezen: het helpt hen ook om er een alertheid voor te krijgen)
want anders heb ik iets van "IDC wat je probleem is, en los het zelf maar op"

ps: mijn kleine broer heeft dyslectie en die schreef op z'n 10j toch minder taalfouten dan TS :s

en @TS: een post vol taal/spellingsfouten en dan een reactie als IDC...
Als je wilt dat je goed geholpen wordt is een post met correct taalgebruik al een betere start dan eentje die lijkt alsof ie gepost is door een kind van 7j ipv door een 20j IT'er ...

Trouwens hier op GoT is het vaak ook zo dat er toch enige onderzoeksmoeite wordt gevraagd voordat men een topic start. Nergens zie ik zoiets terugkomen in de posts van TS...

een kort antwoord op de vraag 'moeite waard?' is simpel:
als je data je meer waard is dan het ev. prijsverschil voor zulke SSD, stroomuitval een niet-negeerbaar risico is in je huis/bureau/plaats en het maken van goede backups te veel moeite is voor je, dan koop je er zo eentje.
Anders niet... en zorg je bv voor goede en regelmatige backups op een NAS, en/of een UPS om die stroomuitvallen op te vangen ofzo

[ Voor 21% gewijzigd door soulrider op 22-03-2014 04:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Dan nog zal je niet genoeg tijd hebben om alles weg te schrijven.

Het zijn elco's in de SSD die er voor zorgen dat de chips op spanning blijven en dat ze nog even blijven werken. Maar als er geen spanning meer op de Sata poorten staat is het ook al einde verhaal. Tuurlijk data die van de controller naar de chips moeten kunnen nog weggeschreven worden. Maar niet alles, stroomuitval is meer voor de levensduur van je chips dan voor echt alle data weg te schrijven. En inderdaat als je net dat belangrijke documentje wegschrijft. Maar het zal niet supper veel schelen.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Kijk, als we er nu eens harde schijven bijhalen en die vergelijken met een ssd. Bij stroomuitval kan een harde schijf ook over de zeik gaan. Omdat een harde schijf bovendien veel langzamer is dan een ssd, is het statistich ook nog eens zo dat er meer in de wachtrij staat om weggeschreven te worden dan bij een ssd (de ssd is immers 100 tot 1000 keer sneller).
Alleen erg raar, over de harde schijf + stroomuitval hoor je bijna nooit wat.

Terwijl mbt ssd lijkt het wel of de meningen steeds extremer worden. Een zeker gegeven (stroomuitval is niet goed) wordt nu zover opgeblazen, dat het eigenlijk kant nog wal meer raakt.

Zo af en toe waagt iemand het in perspectief te zetten ( rickboy333 ) maar ik kan hem nu al zeggen het is tegen dovemansoren. De trein met het gedachten goed dat stroomuitval een killer voor je ssd is, is in gang gezet, en dat krijg je er bijna niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 16:21
Heb zelf een nog een van de eerste crucial SSD's waarbij bij een stroomuitval de SSD tabel oid stuk gaat en het ongeveer 5 minuten duurt voordat deze weer herbouwt/gereset is. Tijdens dit kan het moederbord de SSD dus niet vinden. Zelf twijfel ik nu tussen een Samsung EVO of Crucial M500. De Samsung 840 Pro die ik heb heeft hier geen last van.

Mijn naam is niet Peter!

Pagina: 1