Automatisering op het kerkhof.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyTheClit
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 10:36
Dit is serieus, lees aub even door.

Mijn vader is zo´n 3 jaar geleden overleden en sinds ongeveer een jaar hebben we last van "grafschennis" zoals dat dan heet. Iemand komt zo nu en dan voorbij en gooit alles overhoop. Enkel dit ene graf en steeds opnieuw. Soms om de 2 weken, soms enkele maanden niet.
Ik heb iedere keer een melding gedaan bij de politie, die nemen de zaak bijzonder ernstig, maar ik begrijp wel dat ze het kerhof niet 24/7 kunnen bewaken.

Vandaar dat ik volgende vraag heb:
Heeft er iemand een ideetje om het graf van mijn vader te bewaken door middel van elektronica?

Typische "kerkhofproblemen" daarbij zijn: geen netspanning beschikbaar, buiten, moet onopvallend zijn.

In het ideale geval krijg ik een foto of filmpje van de dader te pakken. Maar ik ben ook al tevreden als ik bijvooorbeeld een SMS krijg zodra er 100% zeker beweging is aan het graf (bijvoorbeeld: spullen die op het graf staan worden verplaatst of omver gekieperd).

Laat de McGyver in jullie aar boven komen :)

PS: Ik heb al gezocht naar allerlei spy gadgets maar niets gevonden dat enigszins aan de vereisten voldoet;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-10 22:12
Er is een mechanisme dat je op een dslr camera kan zetten. Als er een beweging is, dan word er een foto gemaakt.(dieren fotografie) (Zal het morgen even opzoeken, lig in bed. :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
da_PSI schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 23:13:
Er is een mechanisme dat je op een dslr camera kan zetten. Als er een beweging is, dan word er een foto gemaakt.(dieren fotografie) (Zal het morgen even opzoeken, lig in bed. :p)
Maar dat betekend dat je je DSLR mogelijk 2 weken op het kerkhof moet laten staan...

Serieus, ik wil meedenken, maar dit lijkt mij niet echt een wenselijke oplossing.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:55

Illusion

(the art of)

Zoek eens naar "hunting camera". Die zijn er speciaal voor gemaakt.
Batterijen, bewegingssensor, IR-verlichting, camera + opslag in 1.

Moet er wel iets van een boom in de buurt staan om hem aan op te hangen :)

[ Voor 22% gewijzigd door Illusion op 19-03-2014 23:25 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10 14:03

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Goedkope (Android-) smartphone aansluiten op een USB-accu met grote capaciteit? Verpakken in (doorzichtig) plastic tegen de regen en onopvallend neerleggen. Dan zou je met een app (evt. zelfgemaakt) iets kunnen doen zodra er beweging is. Beweging zou je kunnen detecteren met de accellerometer of a.d.h.v. de camera. Voordeel is dat je er bijna alles mee kan (SMS sturen, HTTP-request doen, foto/film opnemen), maar je zult het wel in elkaar moeten zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Ulster Seedling op 19-03-2014 23:26 ]

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dit is niet de HK.

[ Voor 72% gewijzigd door Rone op 19-03-2014 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Dit is een leuke om over te piekeren. Wel gok ik dat je het misschien even met het beheer van het kerkhof moet overleggen. Ik denk niet dat ze het zo leuk vinden als jij zomaar de graven vol met camera's en gadgets hangt, althans in ieder geval niet zonder iets af te spreken.

Verder lijkt mij een combinatie Arduino/Android telefoon wel geschikt, zoals Ulster Seedling al aangeeft. Bewegingsdetectie kan niet moeilijk zijn met een Arduino (en ultrasone afstandssensoren, of gewoon zo'n bewegingsdetector die je ook wel eens op buitenlampen ziet), en er bestaan al Android appjes die SMS kunnen verzenden, los van stock apps (ik gebruik zelf een SMS planner zodat ik niet mensen om 4 uur 's nachts wakker SMS, maar kan instellen dat deze om bijvoorbeeld 8 uur 's ochtends wordt verstuurd). Daar moet dus wel een of andere API voor bestaan. Een prepaid SIM kaartje met een beetje ruimte voor SMS en data is ook te doen. Gewoon AH slim only of iets bij de Aldi. Vaak koop je meteen je beltegoed en is de SIM kaart effectief gratis. Android telefoons zag ik enkele weken geleden voor 50 euro bij de mediamarkt en je kan ook nog op V&A rondneuzen. Op de Pricewatch staat ook van alles rond die prijs. Als het 's nachts gebeurt zal er alleen vrij weinig met een gemiddelde telefooncamera te doen zijn, vrees ik.

Elektriciteit kan wel een probleem zijn. Zonnepanelen achterop het graf van je vader? Vooral zo'n telefoon zal wel een keer leeg zijn. Een oplader voor de telefoon is doorgaans max 1 Ampere, met 5Volt, voor een totale output van 5 watt. Maar met die 5 Watt kan je de mobiel ook opladen als je alle functies tegelijk gebruikt. Waarschijnlijk kom je al een heel eind als je de telefoon voor enige tijd van 1 Watt kan voorzien. Ik heb mijn S3 al eens opgeladen met een slechte oplader die een output gaf van 5 volt, 100mA, voor een totaal van 0,5 Watt. Maar met zo weinig vermogen raakt de telefoon al leeg als enkel het scherm aan staat.

[ Voor 19% gewijzigd door Amanoo op 20-03-2014 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kan je niet beter een brief schrijven aan de lokale politici met de vraag of ze er wat aan willen doen?
Zelf iets bouwen is leuk maar als je pech hebt neemt de vandaal je hele bewakingssysteem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyTheClit
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 10:36
De lokale politiek mengt zich liever niet in zo'n verhalen hoor.
Het plan is om het "bewakingssysteem" eventueel op het graf ernaast te zetten (in overleg met de nabestaanden van dat graf). Daardoor valt het nog minder op maar is optische bewegingsdetectie wel een must have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Moet de beheerder van de begraafplaats het niet ook weten, als je er ineens allerlei apparatuur neerzet?

[ Voor 28% gewijzigd door Amanoo op 20-03-2014 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark.waarden
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-09 15:51
Ja erg lastig en respectloos probleem maar ik denk dat wat je ook doet dat de wet privacy om de hoek komt kijken. Dus alles wat je eventueel vast legt met je nog te bedenken beveiliging systeem zal te niet worden gedaan door die wet. Dus dan heb je bewijs wie en wat maar de politie kan dat niet gebruiken ,"onrechtmatig verkregen bewijs". Snap dat je het de vandalisten in de kraag wilt pakken maar ik denk dat het toch een paar dagen ouderwets posten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

En kom niet op het idee beelden van de grafschenners op YouTube te plaatsen, want dan zit je helemaal met een probleem omtrent de privacy wetten. We hebben niet veel privacy meer over, wat met de NSA en alles, maar dat beetje dat we nog hebben kan wat dat betreft goed tegenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zover ik weet is bewijs voor burgers vergaard nooit onrechtmatig verkregen. (Overigens wel idioot dat je daar geen camera mag neerzetten, en wel iemand die zijn werk doet mag volgen en filmen, maar dat is een ander verhaal). Het bewijs kan gewoon door de politie gebruikt worden. Je bent zelf dan nog wel in overtreding, maar ik kan me voorstellen dat je je daar niet heel druk over maakt.

Als de politie het zelf zou doen, dan is het wel onrechtmatig verkregen bewijs. Echter als je het echt maakt dat er enkel een foto wordt gemaakt als er dingen bij het graf worden omgegooid, dan denk ik sowieso dat privacy bezwaren erg lastig worden om hard te maken!

Een SMS krijgen als er iets wordt omgegooid moet wel lukken. Kan op basis van Arduino, maar er zijn ook andere die het kunnen. Wat dingen om rekening mee te houden:

Moet het zo goed verstopt zijn dat de dader niks merkt dat er wat ligt?

Is er wifi verbinding aanwezig? (Zou best kunnen, en dan zijn er andere opties. Ik heb bijvoorbeeld zelf nog een kant en klaar bord liggen met oa accelerometer en magnetometer, accu en wifi connectie. Als je die in iets stopt dan kan die vanalles versturen zodra er iets gebeurd).

Is er een goede plek om het graf te filmen? Bijvoorbeeld een boom, of desnoods een gebouw wat erover uitkijkt en waar je wat mag neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nouja, openbaar terrein, bordje met camera bewaking zou moeten volstaan om ze wettelijk te informeren. AFAIK.

Maargoed, dan heb je hem op video, dan moet je nog zien te achterhalen wie het is. (okee, er is een kans dat de bezoeker er vaak rond loopt, of het iemand is die je kent.)

Maar zo'n wildlife camera lijkt mij het handigste en meest geschikt. Volgens mij ook instelbaar dat ze ook pas in het donker beginnen op te nemen?

[ Voor 25% gewijzigd door _ferry_ op 20-03-2014 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 13:15
Misschien dat dit wat is:
http://www.amazon.com/Pri...m-35-Camera/dp/B003PVGA1O

Hoef je zelf niet te klussen en is ook redelijk betaalbaar.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
_ferry_ schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 07:43:
Nouja, openbaar terrein, bordje met camera bewaking zou moeten volstaan om ze wettelijk te informeren. AFAIK.

Maargoed, dan heb je hem op video, dan moet je nog zien te achterhalen wie het is. (okee, er is een kans dat de bezoeker er vaak rond loopt, of het iemand is die je kent.)

Maar zo'n wildlife camera lijkt mij het handigste en meest geschikt. Volgens mij ook instelbaar dat ze ook pas in het donker beginnen op te nemen?
Gezien het een specifiek graf is waarbij het gebeurd is er toch wel een hele goede kans dat het iemand is die de TS kent/eerder heeft gezien.

Overigens eens met Chojinz, zo'n standaard camera is waarschijnlijk meest betrouwbare oplossing. Enige wat je wel dan moet doen is zorgen dat de dader hem niet ziet en meeneemt.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 20-03-2014 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-06 17:48
Anders wellicht een microcontroller, bewegingsschakelaar, simkaart en wat 9V batterijen in een bloempot bouwen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 14:31
Ik zou inderdaad eerst even overleggen met de politie en met de beheerder van de begraafplaats praten of zoiets kan/mag.
En inderdaad nooit de beelden op internet zetten en alleen aan de politie te overhandigen.
Persoonlijk zou ik voor zo'n "hunting cam" gaan, die zijn er speciaal voor gemaakt en heeft weinig setup nodig.
Hier heb je er trouwens met SMS functie: http://www.ebay.com.au/bhp/trail-hunting-camera-mms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er zijn apps die een SMS sturen als de accelerometer van de telefoon beweging detecteert:

Google Play: SOS Alarm
of
https://code.google.com/p/antilapka/
of
http://www.appszoom.com/a...on/avats-alarm_beilo.html

Koop een goedkope android telefoon met een goede batterij. Dit lijkt me een topper (> 4000mAh):

http://www.szdeals.nl/inn...-0-msm8625-dual-core.html

Zet zoveel mogelijk uit in de telefoon om stroom te besparen. Installeer de eerder genoemde app en zet de gevoeligheid van de app op hoog & vul je eigen tel nummer in. Stop de android telefoon in een plantenpot en wanneer die wordt omgegooid krijg je een SMS. Elke zoveel dagen even langsgaan om de telefoon op te laden (laat op de avond ophalen en vroeg in de ochtend terug stoppen?).

Groot voordeel hiervan is dat je geen gezeur hebt met privacywetgeving of aan iemand toestemming moet vragen. De plantenpot zal ook wel het eerste zijn dat ze omdonderen, dus je hebt enige kans op een heterdaadje als ze daarna nog lang bezig zijn met vernielen. Nadeel is dat je vervolgens snel iemand ter plaatse moet hebben (liefst de politie, maar anders iemand die vlakbij woont en een burgerarrestatie kan doen). Ander voordeel is dat je die telefoon gewoon nog kunt gebruiken, terwijl je zo'n jachtcamera vermoedelijk nergens meer voor kunt gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ludewig op 20-03-2014 11:39 ]

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Illusion schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 23:24:
Zoek eens naar "hunting camera". Die zijn er speciaal voor gemaakt.
Batterijen, bewegingssensor, IR-verlichting, camera + opslag in 1.

Moet er wel iets van een boom in de buurt staan om hem aan op te hangen :)
Precies waar ik aan zat te denken. En volgens mij verkoopt zelfs de Aldi die wildlife camera dingen af en toe :D

Geen moeilijk technisch geklooi, maar gewoon beetje verdekt ophangen, en paar dagen later weer ophalen en opnames terugkijken.

Zul je alleen even uit moeten zoeken hoe het met regelgeving zit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Wat ik persoonlijk zou doen is eerst proberen hem zelf te betrappen.

Hoe ik dat zou doen is om een klein beetje elektronica (lees: arduino + lipo battery) naast het graf in te graven of in een bloempot op het graf verstoppen.

Dan die arduino een sms laten sturen als er iets verplaatst is (drukplaten) of met een versnellingssensor in de pot bij de elektronica.

Mocht dat niet helpen kan er altijd nog richting een camera gedacht worden. Maar camera's zijn nu eenmaal een gevoelig punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wat ga je nog meer met een hele goedkope telefoon doen dan als je er al gewoon eentje hebt? Die jachtcamera kan je nog gewoon als algemene beveilingscamera gebruiken.

Maar het grootste probleem dat ik zou hebben met die oplossing is dat je verrekte snel moet zijn. Wat dingen omtrappen en paar planten eruit trekken kost nauwlijks tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Sissors schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:43:
Maar het grootste probleem dat ik zou hebben met die oplossing is dat je verrekte snel moet zijn. Wat dingen omtrappen en paar planten eruit trekken kost nauwlijks tijd.
Precies, dat is ook het grote probleem.

Wat eventueel ook nog zou kunnen is een camera bij de ingang van kerkhof.
Elke keer als iemand langs komt foto opslaan. Als er graf schennis is, is dat altijd dezelfde persoon. Dus na een aantal keer zul je de persoon kunnen identificeren. Hoewel ik me wel af vraag of dat genoeg bewijs is voor de politie.

En wederom; camera = privacy schennis.

Erg lastig dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Die telefoon kun je geven aan je kind, partner of een ander familielid. Verkopen kan natuurlijk ook.

Maar ik zou de TS nu eerst adviseren om een afspraak te maken met de politie en deze opties met hen door te spreken. Ze moeten wel akkoord gaan met wat je gaat doen.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ludewig schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:49:
Die telefoon kun je geven aan je kind, partner of een ander familielid. Verkopen kan natuurlijk ook.

Maar ik zou de TS nu eerst adviseren om een afspraak te maken met de politie en deze opties met hen door te spreken. Ze moeten wel akkoord gaan met wat je gaat doen.
Zover ik weet hoeft dat dus helemaal niet. Als ze zeggen dat het niet mag ben je zelf wel illegaal bezig, maar niet-legaal door burgers verkregen bewijsmateriaal mag gewoon gebruikt worden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-10 10:03
Laffe acties altijd van dit soort tuig. Aan spullen zitten van jou en mij, nog springlevend is laag, maar stelen of vernielen bij graven vind ik nogal dieptriest.
Bij ons zijn in het verleden ook een paar jaar achter elkaar telkens kunstbloemen van het graf gestolen. Dan kwam je eens in de zoveel weken even schoonmaken en bleek alles weer weg te zijn. Uiteindelijk via via wel erachter gekomen wie het deed, die persoon had de woonkamer prachtig versierd met kunstbloemen van andermans graf. Nogal WTF eigenlijk. De politie deed er niets aan, dus was het maar hopen dat het ophield... dat deed het dan ook op een gegeven moment.

Jammer dat toen nog zo weinig apparatuur was om goedkoop te gebruiken en voor het oog weg te werken. Geen idee wat je er neer kunt hangen. Enige wat me te binnen schiet is misschien een GoPro Hero, ook omdat ie wel tegen weersomstandigheden kan. Misschien nog wat onzichtbaar (bij schemering/nacht) schrikdraad om het graf zetten... niet alleen lachen maar wellicht ook functioneel... alleen voor hoelang. Schrikdraad met accu kan je wel vinden bij een boer in de buurt, de Boerenbond (Welkoop) denk ik of een winkel als Wildkamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
foekie01 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:48:
Wat eventueel ook nog zou kunnen is een camera bij de ingang van kerkhof.
Elke keer als iemand langs komt foto opslaan. Als er graf schennis is, is dat altijd dezelfde persoon.
Dat gaat qua privacy natuurlijk wel erg ver. Je maakt dan in feite een database van iedereen die het kerkhof bezoekt. Goede kans dat de politie en/of kerkhofbeheerder daar niet mee akkoord gaat. Verder weet je dan nog niet zoveel, want je hebt alleen maar een bak met foto's. Alleen als je iemand herkent die een conflict heeft (gehad) met de overledene of de familie weet je iets meer, maar dat is nog steeds geen enkel bewijs. Hoogstens kan de politie een stevig gesprek voeren met die persoon.
Sissors schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:51:
Zover ik weet hoeft dat dus helemaal niet. Als ze zeggen dat het niet mag ben je zelf wel illegaal bezig, maar niet-legaal door burgers verkregen bewijsmateriaal mag gewoon gebruikt worden volgens mij.
Het gaat niet alleen om bewijsmateriaal, je wilt de politie ook te vriend houden. Dan zijn ze bereid om een stapje meer voor je te doen. Als je de politie wilt laten opdraven na een SMS alert is dan wel zo handig.

[ Voor 25% gewijzigd door Ludewig op 20-03-2014 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-08 04:49
Misschien is een niet-schadelijke boobytrap? Bv een verfbom of dnaspray die de dader zichtbaar markeert zodra het graf verstoord wordt? Of is dat ook verboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

Je kunt ook denken aan een goedkoop motorfiets alarm met tracker. Zodra het alarm afgaat wordt de positie doorgestuurd. Die positie is natuurlijk niet heel belangrijk, maar je krijgt dus wel meteen een SMSje. Is misschien een alternatief als je niet zou mogen filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Behalve alle technische zaken maar zijn er geen vandalen dit doen uit rancune? Zeker omdat het alleen het graf is van je vader waarbij het gebeurt.

Miisschien inderdaad zoeken naar een spy cam +sim + zonne-energie lader. Hang die combinatie in een boom oid.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
je kunt ook met de politie en de kerkhof beheerder om tafel om te vragen hoe je film/detectie mag registreren van deze misdaad. ik denk dat beide partijen er bij gebaad zijn dat de persoon wordt aangesproken op zijn daden (en natuurlijk een straf aan de broek krijgt). op die wijze kom je er achter of de verfbom misschien een optie is. een camera zal al gauw kunnen als er een bordje hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Laatst online: 17:43
Kan 'dreiging' niet al genoeg zijn? Is de beheerder van deze situatie op de hoogte? Je zou bijvoorbeeld ook bordjes die waarschuwen voor camerabewaking op kunnen hangen in combinatie met een postertje waarop staat dat er grafschenners actief zijn en dat er daarom is besloten in ieder geval tijdelijk op kritieke plekken onopvallende camera's te plaatsen. Dat scheelt in de kosten en het zou kunnen dat de dader dan niet meer durft.
En wind of iets dergelijks is echt uitgesloten?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:02
Eerst waar ik aan moest denken is een 'wildlife' cam, die met IR flits een foto maakt op een beweginmelder. Als je deze onopvallend in een boom kunt hangen. Privacy is natuurlijk een prachtig iets, maar ik denk dat dit meer vraagt om de plausibele ontkenning - gewoon ophangen en de dader betrappen en later bedenken of het wel acceptabele bewijslast is. Kun je allicht als je de dader herkent eens een gesprekje aangaan.

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-03-2014 13:12 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Ludewig schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:54:
[...]

Dat gaat qua privacy natuurlijk wel erg ver. Je maakt dan in feite een database van iedereen die het kerkhof bezoekt. Goede kans dat de politie en/of kerkhofbeheerder daar niet mee akkoord gaat. Verder weet je dan nog niet zoveel, want je hebt alleen maar een bak met foto's. Alleen als je iemand herkent die een conflict heeft (gehad) met de overledene of de familie weet je iets meer, maar dat is nog steeds geen enkel bewijs. Hoogstens kan de politie een stevig gesprek voeren met die persoon.
Je ziet het wat kort door de bocht. Je hebt dan niet een bak met foto's, je kunt vrij snel en heel selectief de persoon ontdekken die dat doet. Of in ieder geval een zeer kleine selectie maken.

Dat het qua privacy wel erg ver gaat weet ik, dat heb ik er erbij vermeld.
Een wildlife cam (of een camera op zichzelf) is net zo privacy schendend. Als de TS een akkoord krijgt met de houder van het kerkhof moet deze ook stickers of bordjes plaatsen dat er camera's aanwezig zijn.

Ik sluit me aan bij de vorige reacties. Overleg met politie en kerhoof beheerder wat de opties zijn en plaats deze. Wellicht kunnen wij dan verder helpen met de technische details. Nu is het slechts een discussie over privacy of geen privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:02
Wellicht zijn die stickers/bordjes al genoeg reden om de grafschennis te stoppen. Ligt er dus aan of je de dader uberhaupt wilt betrappen of alleen de grafschennis wilt stoppen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 14:19

TheNephilim

Wtfuzzle

Handig die hunting-cams trouwens! Dank alleen al voor het laten weten dat ze bestaan. Zou de TS ook deze camera's aanraden. Is het geld wel waar denk ik en ze zijn klein en niet zo opvallend. Gaat niemand zien als je die in een boom neerhangt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Even iets wat ik me nog af vraag;

Stel de kerkhof beheerder besluit een camera te plaatsen. Dan mag deze beheerder toch gewoon opnames maken? Uiteraard moet deze wel de stickers en/of bordjes plaatsen zoals ik eerder zei.

In feite los je daarmee het hele privacy probleem op. TS gaat geen "illegale" opnames maken en de dader zou betrapt kunnen worden.

Vraag is natuurlijk wel of deze persoon het dan nog gaat doen. Dan zit je eigenlijk met een tweesplitsing. Je hebt de dader dan misschien niet te pakken, maar je probleem is opgelost. Vraag is of je daar genoegen mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:51
Kan het niet een wild dier zijn, zoals een zwijn of iets dergelijks?
Op dat gebied zou het wel apart zijn dat het steeds maar op 1 graf gebeurt.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij kunt gewoon opnamen maken hoor, geen probleem. De strafbaarheid van jou moet immers ook aangetoond worden. Even een bordje tegen de zerk of aan het hek vd toegang, foto kieken, uitprinten en weer weghalen. Kun jij gewoon zeggen, dat je een bordje hebt opgehangen, ten tijde van het filmen. Bij vernieling zit je naast de onrechtmatige daad al snel in het strafrecht, maar binnen de civiele- en bestuursrechtelijke weg geldt gewoon het vrije bewijsstelsel. Het is hierdoor zelfs toegestaan (hangt vd context af!) om onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal aan te dragen. Koop een "wildcam" bij de Aldi voor ca. 70-80 euro, SD-card erin, struikje er omheen of hoog in de boom ophangen, gaat af op beweging en hebbe die kip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Die wild camera's zijn leuk voor wild. Voor mensen werkt dat natuurlijk heel slecht en de lay-out van de kerkhoven die ik ken lenen zich niet voor dit soort verborgen camera acties. (Bij wild hoeft het niet verborgen, die snappen het toch niet). En je wilt ook niet het graf van anderen misbruiken.

Wat je eigenlijk moet hebben is een gsm:
- die automatisch aan gaat nadat er iets beweegt/verplaatst is. Dan heb je mega lange 'stand by'
- automatisch belt of sms't als hij aangaat

Je kunt een magnetische schakelaar gebruiken en onder 1 van de objecten een magneet plaatsen.
Het is misschien te koop of je moet het bouwen. Het zal ook betekenen dat je dan nog naar het kerkhof moet voor een heterdaadje en als je niet dichtbij woont zoals ik is dat weer een probleem op zich.

Ik zou maling hebben aan (privacy) wetten en gewoon doen wat jij nodig acht om er achter te komen.
Uiteraard zonder dat mensen zich daarbij kunnen bezeren en ik zou het zeker niet doorspreken met politie.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raspberry met een camera en een flinke accu?

Kan je weken lang mee doen volgens mij. Eens in de zoveel tijd wissel je geheugenkaartje en accu tot je vanzelf beet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Zullen we het hier over de technische oplossing van dit geheel hebben? Voor de legale implicaties en manieren om bordjes wel danwel niet op te hangen zijn andere plekken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:27

JayPe

Ondertitel

Wat wil je? Bewijsmateriaal (bijv. en foto van de dader) en/of weten wie de dader is, of:dat de vernielingen stoppen.

Simpelste oplossing: een goedkoop bewegingsalarm. In een bloempot ofzo, of iets dat om zal vallen. 110 decibel alarm en de dader schrikt zich wezeloos. Kans op herhaling: klein, maar wel aanwezig natuurlijk

http://www.dhgate.com/pro...-vibration/161561247.html

Weten wie de dader is: Wil je dat uberhaupt wel? Waarschijnlijk wil je helemaal niet weten wie deze trieste figuur is. foto/video/bewijsmateriaal: allemaal in overleg met de beheerder. Leuke is: begraafplaats is meestal géén openbare ruimte, en dús is het niet zo dat de bezoekers maximale privacy bescherming genieten.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-10 09:02
Dus, wat hebben we voor ideeen?

Grote bloempot met een kleine camera die net boven de grond uitkomt en niet opvalt, met een IR sensor en eventueel IR flits.
Zodra iemand bij het graf komt, gaat ie foto's nemen. wordt ie omgegooid dan moeten we er voor zorgen dat de elektronica niet vrij komt. Wellicht is een kunstplant een goede mogelijkheid? Willen we het allemaal wat beter beveiligen, dan moeten we zorgen dat het systeem kan praten met de buitenwereld, een GSM toestel of modem kan dit.
Willen we dan ook nog weten waar de bloempot zich bevindt? Dan moeten we GPS inbouwen.

Zoiets moeten we hier met z'n allen toch ruimschoots kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Looney11 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:00:
Dus, wat hebben we voor ideeen?

Grote bloempot met een kleine camera die net boven de grond uitkomt en niet opvalt, met een IR sensor en eventueel IR flits.
Zodra iemand bij het graf komt, gaat ie foto's nemen. wordt ie omgegooid dan moeten we er voor zorgen dat de elektronica niet vrij komt. Wellicht is een kunstplant een goede mogelijkheid? Willen we het allemaal wat beter beveiligen, dan moeten we zorgen dat het systeem kan praten met de buitenwereld, een GSM toestel of modem kan dit.
Willen we dan ook nog weten waar de bloempot zich bevindt? Dan moeten we GPS inbouwen.

Zoiets moeten we hier met z'n allen toch ruimschoots kunnen maken?
Waarom zelf maken, als je het even duur gewoon kant en klaar kan kopen, en dan werkt het gewoon betrouwbaar. Zelf maken is leuk, als het als hobby is en niet een serieuse reden ervoor, of als het niet in te kopen is.

Zo'n wildcamera zal dan wel geen geweldige plaatjes leveren, zal ook van het type afhangen, maar als je onder een beetje hoek een foto hebt denk ik dat je een heel eind komt. Want waarschijnlijk is het iemand die de TS kent/eerder heeft gezien, gezien die persoon hoogstwaarschijnlijk zijn vader kende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:11

EektheMan

DPC

Sissors schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:46:
[...]
Want waarschijnlijk is het iemand die de TS kent/eerder heeft gezien, gezien die persoon hoogstwaarschijnlijk zijn vader kende.
Daarom is misschien een cheap ass gps wel het gemakkelijkst. En tegelijkertijd ook een waarschuwing aan de persoon zodra deze de gps ontdekt.

En voor de rest misschien briefjes plaatsen in de objecten die gestolen worden die de dader met zijn/haar misdaad confronteerd. Misschien realiseerd de person zich dan wat die aanricht.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-10 18:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wat een respectloos volk loopt er ook rond soms zeg..

Het makkelijkste is wellicht om met de beheerder te overleggen of je een wat grotere bloempot mag neerzetten met een direct line of sight naar het graf; in die bloempot kun je wellicht een grote accu (auto-accu??) kwijt en achter een gaatje de lens van de camera in kwestie. Communicatie naar de buitenwereld nader te bepalen maar daar zijn verschillende oplossingen voor, die niet duur hoeven te zijn.

Voordeel van niet aan/op het graf iets neerzetten is dat het voor de dader niet duidelijk is dat de grote bloempot bij het graf hoort ==> minder kans op vernieling van die 'bloempot', grotere kans op behouden materiaal en toch foto's van de dader.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat je een camera op gaat hangen, kan je niet een gesprek hebben? Roep je familie bijeen, en ga na wie er een hekel aan jullie heeft. Kan van alles zijn: exen, mensen die zich opgelicht voelen, mensen die ontslagen werden omdat jij hun baan kreeg, of wat dan ook.

Of misschien iemand uit je familie zelf? Misschien had iemand wel een heel slechte relatie met je vader en kon hij het niet verkroppen. Misschien heeft je vader vroeger wel wat gedaan wat erg slecht viel. Het zijn natuurlijk dingen waar je eigenlijk niet aan wil denken, maar ze lijken me nu het meest realistisch. En als je eens een stevig gesprek voert "breekt" er misschien wel iemand.

Gewoon iets om over na te denken. Het is gratis, makkelijk en het lost ( denk ik) het sneller op dan een camera ophangen. Overigens: ik vind het echt een laag iets dat zoiets als dit gebeurt, dan ben je echt schofterig bezig. Hoop dat je het oplost!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2014 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-10 11:42
Misschien een idee om er iets neer te zetten wat de dader kan stelen? Een bronzen beeldje met een gps sensor er in oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Laatst online: 17:43
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 12:20:
Voordat je een camera op gaat hangen, kan je niet een gesprek hebben? Roep je familie bijeen, en ga na wie er een hekel aan jullie heeft. Kan van alles zijn: exen, mensen die zich opgelicht voelen, mensen die ontslagen werden omdat jij hun baan kreeg, of wat dan ook.

Of misschien iemand uit je familie zelf? Misschien had iemand wel een heel slechte relatie met je vader en kon hij het niet verkroppen. Misschien heeft je vader vroeger wel wat gedaan wat erg slecht viel. Het zijn natuurlijk dingen waar je eigenlijk niet aan wil denken, maar ze lijken me nu het meest realistisch. En als je eens een stevig gesprek voert "breekt" er misschien wel iemand.
Ik weet niet hoe jouw familie en vriendenkring in elkaar steekt, maar dat kan je natuurlijk niet bij iedereen flikken. Met de hele familie iedereen nagaan die ook maar iets negatiefs kunnen voelen en die goed verdenken en met hele groepen stevige gesprekken voeren en iedereen proberen te breken in de hoop dat je er wat wijzer van wordt. Als je er met kritisch denken en logisch beredeneren niet achter komt moet je heel wat vijanden maken wil je er op jouw manier achter komen.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:33

Crp

Ik zou voor een wildlife camera gaan, zo klein mogelijk natuurlijk met IR, en het liefst nog ergens verstopt tussen de bloemen of dergelijke. Eventueel nog een extra battery pack eraan knutselen.

Is trouwens het kerkhof geen openbaar terrein? dan is opnames maken toch geen probleem ?

[ Voor 10% gewijzigd door Crp op 21-03-2014 15:02 ]

Pagina: 1