Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thvers
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-08 18:29
Goededag,

Ik zit hier met een probleempje met mijn Raid 5 build 3*3Tb in mijn homebuild NAS. Een schijf is kapot gegaan waardoor ik deze heb moeten vervangen. Via het intel rapid storage gaf de schijf al een uitroep tekentje maar ik was nog niet in staat om een nieuwe schijf te kopen, stom dat ik het niet gelijk gedaan heb maar goed. Nu ligt de Raid er dus uit en kan niet bij ruim 4 Tb aan data.

Wat ik heb gedaan is de kapotte schijf (Baracuda) gewisseld met een WD red 3TB schijf om hem te laten rebuilden. Na het opstarten van de NAS kon ik in het IRS de schijf op reserve zetten of een nieuw raid aanmaken, nergens stond iets van herstel. Natuurlijk de "help" gelezen en op internet opgezocht hoe en wat ik nu moest doen aangezien ik wel de data terug wil :+

De NAS opnieuw opgestart en nu blijft hij al 24uur staan in het scherm "press del to enter BIOS", wanneer ik op del druk gebeurd er niks, echter hoor ik de schijven wel draaien en gebruikt mijn NAS 95watt terwijl die idle op 40watt staat (moet nog geoptimaliseerd worden :'( ) en in actie op 60watt. Er gebeurd dus iets. Maar wat en hoelang kan het dure, ik lees verhalen van een aantal uur tot 6 weken.. :o

De specificaties van de NAS zijn:

Asus P8H67-i
Intel i5-3750
2*4GB
2* 3TB Seagate Baracuda
1* 3TB WD Red (nieuwe schijf)

De Seagate schijven ga ik vervangen voor de WD Red en ze daarna uitgebreid testen op mogelijke kuren waarna ik ze als goed gekeurd zijn terug worden geplaats en er diskpool van wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P47-Thunderbolt
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-09 16:43
Misschien dat die nieuwe schijf eerst op een andere computer geformateerd moet worden?
Of doet de nas dat zelf? Of zet je oude hardeschijf terug en als ie dan werkt je nieuwe hardeschijf erbij. Misschien dat ie dan wil rebuilden? Voor de rest geen nuchtere verstand meer over nassen, weinig tot geen ervaring mee. Of aansluit poort stuk, sata of voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

turbodai schreef op maandag 24 maart 2014 @ 16:59:
Misschien dat die nieuwe schijf eerst op een andere computer geformateerd moet worden?
Dat is vrij ongebruikelijk.. het is eerder andersom (dus de disk moet geheel leeg zijn, zonder MBR e.d.)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:44
Een aantal aannames van mijn kant; je maakt gebruik van softraid en draait als os Windows 7 (of 8 ?) . Het os is ook op de array geïnstalleerd? Dan klinkt het alsof de array dermate stuk is dat het os niet langer gestart kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik begrijp hieruit dat je een raid5 non hotswap op spftware hebt ? Dat snap ik dus niet, dat is schijnveiligheid. Als je moet rebooten een een disk te wisselen, tja dan gaat het vaak mis.
Je hebt dus een gewone pc, die op het bios-scherm blijft staan. Dan kon je wel eens een hardware probleem met je mobo hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik vermoed dat je geen recente backup hebt van je huidige opstelling. Dus voordat je uberhaupt iets doet: Maak eerst een sectorkopie van je huidige schijven. Ga daarna pas knutselen aan de kopieen en laat de originelen liggen zodat je die eventueel kunt opsturen naar een datarecoverybedrijf.

[ Voor 14% gewijzigd door Trommelrem op 24-03-2014 17:56 ]

Pagina: 1