Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-10-2024
Voor mijn studie heb ik een PC nodig voor de gebruikelijke zaken (Office, Internet browsen, enkele statistiche programma's zoals SPSS en R) die tegenwoordig geen bijzonder zware computer vereisen. Ook het downloaden van series (Torrent) en het kijken van Youtube zou makkelijk op een laptopje kunnen. Maar dan nu de reden waarom ik dit topic post:

• Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

als 'nostalgiegamer' speel ik soms nog wat oudere spellen, waarvan de zwaarste zijn: Empire: Total War en Napoleon: Total War. De nieuwste spellen die ik speel zijn dus al gauw 4 á 5 jaar oud! Nog oudere spellen die af en toe gespeeld worden noem ik niet eens aangezien deze op alles wel draaien tegenwoordig. Dus ik kijken op de Tweakers Desktop Best Buy Guide Maart 2014 en het eerste systeem waar een grafische kaart in zit, is het Budget Game systeem. Er zit echter een ultiem grote, en tragere, HDD in van 1TB die ik nooit vol ga krijgen. En wat betreft de grafische kaart (Club3D Radeon R9 270 '14 Series) aan de prijs kan ik al zien dat dit waarschijnlijk extreem overkill is voor mijn af-en-toe spelen met E:TW. Ergens lijkt Civ 5 me een leuk spel dat ik wel eens wil proberen, maar eerlijk gezegd hou ik het gamen tot een minimum en besteed in mijn tijd liever aan studeren of sporten.

Het dilemma is dus: de Budget Game systeem lijkt me wel wat, maar dan het liefst met een SSD kaart van 250GB (extra snelheid bij opstarten en dagelijks gebruik van studiesoftware lijkt me gewoon zó fijn) en die grafische kaart zou waarschijnlijk veel goedkoper kunnen, maar ja, welke dan??

Verder staan er op mijn Externe HDD series en filmpjes die via een netwerkje gestreamed worden op mijn PS3. Als dit beter/sneller zou kunnen middels nieuwe hardware, zou leuk zijn.

• Wat mag het systeem gaan kosten?

zo'n 450 MAX, maar als jullie me vertellen dat desktops tegenwoordig al zo ver gevorderd zijn dat er voor een paar honderd euro minder al een voor mij geschikt systeem te bouwen valt is het alleen maar mooi natuurlijk.

• Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Externe HDD. Hierop staan series en films die via het netwerk gestreamed worden op mijn PS3
Wireless keyboard+muis setje (Logitech K270)
Beeldscherm (HP w1907v)

• Wat denk je allemaal nodig te hebben?

een SSD harde schijf, en een videokaart die naar jullie beoordeling geschikt is voor de spellen die ik speel.

• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Geen doordachte meningen hier. Moet zeggen dat AMD Radeon als videokaartmerk altijd goed beviel, en jááren terug mijn GeForce altijd crashte,.. maarja, zegt niet zoveel meer natuurlijk

• Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Een hele kleine PC (all in one in zo'n klein doosje) zou qua uiterlijk gezien helemaal perfect zijn, helaas zegt mijn onderbuikgevoel me dat zoiets gewoon niet gezond kan zijn voor een PC die altijd aanstaat (torrent) en dus jarenlang intensief gebruikt wordt en er ook minder gecustomized kan worden...

• Ga je overklokken?

Beslist niet.
[/list]

Conclusie: is dit systeem zwaar overkill voor mijn wensen? Merk op dat het exact het budget game systeem is van de desktop best buy guide 2014, maar dan zonder grafische kaart en de HDD vervangen door een SSD. Welke grafische kaart zou er, gezien mijn wensen het beste bij passen? Kan het Budget Game systeem eigenlijk wel simpelweg aangepast worden met een SSD en andere grafische kaart? Of zou ik dan beter af zijn met een heel nieuw (goedkoper) systeem. Dank!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 68,04€ 68,04
1MSI A78M-E45€ 47,30€ 47,30
1Cooler Master N300 (Closed)€ 33,-€ 33,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,95€ 54,95
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,99€ 36,99
1Samsung 840 EVO 250GB€ 125,-€ 125,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 365,28

[ Voor 28% gewijzigd door misterdutch op 19-03-2014 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Dit lijkt me een leuke kaart dan: pricewatch: Sapphire R7 260X 1GB GDDR5 OC (11222-05-20G)

Verder zou ik eerder de Crucial M500 als SSD nemen. Snel, goede prijs en bescherming bij stroomuitval: pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
Als je graag wat oudere games speelt, denk ik dat je beter een i3 of als dat buiten budget ligt, een pentium neemt. Die hebben een veel hogere singlethread snelheid, wat toch wel van pas kan komen bij games die maar op een of twee threads draaien. ;)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 52,90€ 52,90
1ASRock Intel H81 H81M-HDS€ 41,-€ 41,-
1MSI GeForce GTX 750Ti€ 125,04€ 125,04
1Cooler Master N200 Closed€ 32,04€ 32,04
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,-€ 32,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 91,04€ 91,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 428,97

Als je er het budget voor hebt, zou ik de CPU nemen: Intel Core i3 4330 Boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-03 23:37
Mee eens met Robbedem, alleen ik denk dat een 750TI al zwaar overkill is voor zulke oude games: de kaart draait een nieuw spel zoals BF4 (ULTRA) al richting de 30fps op full HD.

GIMJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdutch
Bedankt voor de reacties tot nu toe! @ChicaneBT, bedankt voor de tip over die andere SSD. Ik wist niet eens dat de SSD kaarten zo slecht konden tegen stroomuitval (even gegoogeld). De Crucial 2.5" M500 240GB wordt dus niet corrupted bij stroomuitval?

@Robbedem, wat betreft het gebruik van een i3. Dit zijn 'oudere' processors toch? Zou dit echt een verschil maken in het dagelijks gebruik en het spelen van E:TW, N:TW, Deus Ex enz...? De i3 4330 Boxed die je linkt is ook nog eens duurder dan de AMD uit het Budget Gamesysteem, is dat wel waard? Tevens is het systeemlijstje dat je middels een wenslijst doorlinkt in je post zo verschillend qua moederbord enz, dat ik het zo 1,2,3 niet kan beoordelen met mijn hardware-noobness, of (en waarom) het beter zou zijn, sorry haha!

OK, in ieder geval zou de Crucial dus een betere SSD zijn, nu de videokaart nog... ik wacht nog even op wat meer inzichtvolle reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
i3, i5 of i7 zegt niets over de ouderdom van de CPU. Het gaat over de nummer die erachter komt. In dit geval een 4, dat betekent dat het (nu) van de laatste generatie is.

Voor oudere games zal de extra singlethread snelheid het echt wel waard zijn, zelfs bij veel recente games kan dat nog goed van pas komen.

Een GTX 750 Ti is mss overkill als GPU, maar dan kan je over 4 jaar games van nu spelen. ;)
Maar je kan ook gerust voor een R7 260 of zoiets gaan.
Minder dan een R7 250X of GTX 750 zou ik echter niet doen, want dan gaat de prijs/prestatie verhouding echt de verkeerde kant op. ;)

[ Voor 58% gewijzigd door Robbedem op 19-03-2014 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39
Robbedem heeft een goed systeem gepost maar ik zou drie dingen anders doen;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 48,90€ 48,90
1ASRock Intel H81 H81M-HDS€ 41,-€ 41,-
1Club3D Radeon HD 7770 GHz. Edition VGA€ 83,50€ 83,50
1Cooler Master N300 (Closed)€ 33,-€ 33,-
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,99€ 36,99
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 91,04€ 91,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 389,38

Een iets langzamere processor, een goedkopere videokaart die volgens mij ook wel moet voldoen voor oudere spellen en een 430Watt voeding voor als je het systeem wilt upgraden met een krachtigere cpu en/of gpu in de toekomst.

Heb je trouwens al luidsprekers (of een hoofdtelefoon/headset)?

Edit; zie net dat ik de Cooler Master N300 in de lijst heb, je kan uiteraard de N200 ook nemen (en de goedkopere voeding uit Robbedem's lijst).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdutch
@NitroX infinity Ja mijn beeldscherm heeft ingebouwde speakers en ik heb ook een headset.

Kan ik vaststellen dat er in mijn geval aan wordt geraden om dus niet de amd-athlon-ii-x4-760k-black-edition-boxed.html te nemen maar een Intel Pentium G3xx series...???

Als deze beter is in mijn geval is dat dan puur vanwege de prijs (zoveel goedkoper vind ik de tot nu toe voorgestelde versies niet) en de Intel Core i3 4330 Boxed is zelfs duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Oudere spellen maken weinig tot geen gebruik van extra core dus je wilt de beste single-threaded prestaties en dan is Intel de betere. Daarnaast geeft een Socket 1150 moederbord de mogelijkheid om up te graden naar een i5.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdutch
@Nixtox infinity bedankt voor je post. Ik heb vandaag zo'n beetje de hele dag op internet rondgezocht naar achtergrondinformatie van processors. Benchmarks vergeleken en CPU vergelijkingen via meerdere sites opgevraagd. Qua kosten en performance vallen de Intel Pentium G3220 en de AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed in dezelfde categorie (toegegeven, de Athlon II is wel wat duurder). Qua prestaties zouden ze trouwens vrijwel identiek zijn (cpuboss.com).

Nu is mijn vraag aan jou (of iemand anders die zich geroepen voelt :D) : zijn er redenen om in mijn situatie (of een andere situatie) tóch voor de AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed te kiezen? Het valt me namelijk op dat de afgelopen Best Buy Guides standaard een Athlon processor in hun (budget/basis)gamesystemen stoppen. Vanwaar deze systematische afkeur voor de Intels? Is het omdat deze systemen worden opgesteld met het oog op de toekomst (dwz. in de hoop dat er spoedig meer PC games komen die gebruik maken van meer dan 2 cores)? Is het puur vanwege het prijsverschil met vergelijkbare Intels (al valt de G3220 dus goedkoper uit terwijl ze vergelijkbaar zijn)? Zijn er nog andere redenen waarom voor budgetsystemen toch maar niet voor de Intel gekozen wordt?

En PS, in hoeverre is het de extra €50 euro waard om een stapje hoger te gaan en de Intel Core i3 4330 Boxed aan te schaffen? Gezien het feit dat de PC zo'n 4 a 5 jaar mee mag gaan, en dus voornamelijk gebruikt wordt voor studie (en af en toe Total War games, Simcity of indiegames)

PPS En ja ik wilde de bovenstaande vragen eigenlijk al stellen in het BBG maart 2014 topic maar ik wil mensen niet boos maken door te crossposten. Dus ik houd het heel braafjes bij dit topic :)

[ Voor 4% gewijzigd door misterdutch op 20-03-2014 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Vanwaar deze systematische afkeur voor de Intels?
Omdat de Pentiums maar 2 cores hebben en die Athlon X4 760K heeft er 4. Voor moderne en toekomstige spellen is dat beter. Maar jij speelt die spellen niet, jij speelt oudere spellen en dan kun je dus beter kijken naar de single-threaded prestaties.

€50 extra voor een i3? Ik zou lekker twee a drie jaar met die Pentium aan de gang gaan en dan tweedehands een i5 kopen en erin stoppen. Tegen die tijd kun je denk ik al een tweedehands i5 4xxx voor €100 of minder krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdutch
Oké! Super bedankt voor alle advies. Het door jou laatst geplaatste systeempje is iets wat mij nu wel aanspreekt. Heb het momenteel nog erg druk, maar over een weekje of 2 ga ik denk ik beginnen met de onderdelen te bestellen. Tot die tijd nog rustig doorzoeken voor eventuele alternatieve dus, maar ik heb nu in ieder geval een basis. Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdutch
Vraagje: Is het het waard om voor €5 meer een G3420 te kopen ipv een G3220, gezien het feit dat de G3420 DDR3 1600 geheugen ondersteund en de G3220 'slechts' DDR3 1333?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Ja, ik denk wel dat het het waard is, plus 200MHz meer op de CPU en 50MHz meer op de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdutch
Bedankt. We zijn er uit! Dit systeem gaat hem worden. Ten eerste wil ik iedereen bedanken die mij heeft geholpen in mijn zoektocht naar de juiste onderdelen. Zonder jullie was het me niet gelukt. Als PC-noob die zo'n 10 jaar geleden voor het laatst serieus is bezig geweest met computeronderdelen, was het een grote verrassing om te zien hoe veel er veranderd is in de hardware. Wat is het dan fijn dat er sites zoals deze bestaan om de noob zoals ik hierin wegwijs te maken. Hulde. _/-\o_

Redenatie:

Ik wil een systeem dat niet zozeer budget is, maar ik verkies er wel voor om in het lagere prijssegment te blijven, en daarbinnen te zoeken naar de onderdelen die (desnoods voor een paar euro extra) degelijker zijn dan de absolute budget kwaliteit. Ik wilde graag een stil, goed gekoeld, energiezuinig en snel systeem, waarop ik oudere spellen gewoon goed kan spelen, en desnoods ook af en toe een recent spel , maar dus niet die-hard alle nieuwste titels. Het systeem lijkt mij ook redelijk goed wat betreft upgradebaarheid later. Zoals dus gezegd heb ik er voor gekozen om dus net wat meer uit te geven voor die net iets snellere CPU, een behuizing die toch wat beter is dan het goedkoopste rammelkastje, en een 3rd party CPU koeler zodat het systeem net wat stiller is dan met de Intel stock cooler (ik heb er geen ervaring mee, maar voor die 18 euro dacht ik, waarom ook niet). Ook gekozen voor een modulaire PSU, want als we toch bezig zijn, dan het liefst een voeding zonder overbodige kabels.

Ik hoop dat ik met onderstaand systeem dan toch mijn doelsysteem juist heb weten samen te stellen. Voor mijn gevoel heb ik zeker weten goede research gedaan naar alle onderdelen maar mocht er iets raars opvallen hoor ik het natuurlijk graag!

PS ik ben van plan om de PC in zijn geheel te bestellen bij Afuture. Dan heb ik alle onderdelen bij dezelfde winkel besteld. Het goedkoopste zou zijn om het verdeeld te bestellen waarvan het meeste bij Megekko, maar ik huiver daarvoor ivm veel slechte reviews voor die winkel. Bestellen bij Megekko zou in totaal uitkomen op €485, Afuture €500. Ik denk dat ik die extra €15 er wel voor over heb.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 53,-€ 53,-
1ASRock H81M-HDS€ 41,-€ 41,-
1MSI GeForce GTX 750Ti€ 123,03€ 123,03
1Cooler Master Silencio 352€ 50,70€ 50,70
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,-€ 18,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,54€ 54,54
1Cooler Master GM G450M€ 42,74€ 42,74
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 91,04€ 91,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 474,05

[ Voor 9% gewijzigd door misterdutch op 28-03-2014 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jort99b
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-03 18:29
Kun je die oude spellen eigenlijk niet gewoon op de igpu spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdutch
Ik heb wat youtube filmpjes opgezocht van de G3220/G3420 integrated GPU's waarmee spelletjes werden gespeeld, en echt heel erg denderend was het niet. Ik denk dat het de extra kosten wel waard is om dan gewoon een dedicated GPU te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
ziet er leuk uit :) moet voor je doeleinden helemaal goed zijn. persoonlijk was ik gewoon voor een i3 gegaan, helemaal omdat ik denk dat je niet een aftermarket koeler nodig hebt. maar dat ben ik ;) want ik snap de redenatie achter deze CPU.

succes met bouwen! en veel plezier ermee :D

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdutch
Hm. Nu net alles in het winkelmandje van Afuture geladen, bestelkosten berekend, nog maar één muisklik verwijderd van definitief bestellen, nog één keertje voor de zekerheid alle comments doorlezen, en dan kruipt toch dat gevoel van twijfel er in... Want tja, die aftermarket cooler deed ik er meer bij "omdat het kon, het vast wel wat beter zou zijn en ik er de 2 tientjes wel voor over heb" maar ik had al die tijd mijn zinnen al gezet op de G3420 en dus niet meer nagedacht over de i3... maar als ik er over nadenk, voor wéér een paar tientjes extra heb ik dan inderdaad wel die i3-4130 ipv de G3420..

Nu is het natuurlijk wel zo dat je voor een paar tientjes extra altijd wel íets kunt upgraden dat net iets beter is, en als je dan door blijft gaan eindig je uiteindelijk met een PC van €1000,-, maar wat betreft de G3 vs i3 heb ik nu al meerdere malen aangeraden gehad dat het het wel waard zou zijn dus...

Nog één laatste vraag dan, zou ik toch maar voor de i3-4130 gaan ipv de G3420?

Ahh,.. 'tis toch zondag, dus het maakt toch niets uit voor de snelheid van m'n bestelling :P

vergelijkingssites waardoor ik toch ben gaan twijfelen om die extra €50 uit te geven:
http://www.cpu-world.com/...tium_Dual-Core_G3420.html
http://cpuboss.com/cpus/I...420-vs-Intel-Core-i3-4130
http://www.game-debate.co...z-vs-pentium-g3420-3-2ghz
http://www.cpubenchmark.n...php?cmp[]=2015&cmp[]=2028

[ Voor 15% gewijzigd door misterdutch op 30-03-2014 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jort99b
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-03 18:29
Als je voor de i3 gaat zou je de versie met HD4600 kunnen nemen. Die presteert redelijk goed en dan hoef je dus geen grafische kaart erbij te kopen. Zoek naar eens gaming on HD4600 op YouTube op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Een HD4600 presteert redelijk goed, maar is toch echt niet te vergelijken met een GTX 750 Ti hoor.
De CPU koeler weglaten en de CPU wisselen voor een i3, kan je zeker doen, maar het is waarschijnlijk beter om nu de Pentium te nemen en deze dan eventueel over een aantal jaar te vervangen door een i5 die tegen dan wss niet meer veel zal kosten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jort99b schreef op zondag 30 maart 2014 @ 10:45:
Als je voor de i3 gaat zou je de versie met HD4600 kunnen nemen. Die presteert redelijk goed en dan hoef je dus geen grafische kaart erbij te kopen. Zoek naar eens gaming on HD4600 op YouTube op.
Grapje zeker. Ga je een 750Ti vergelijken met een HD4600? Ga jezelf dan eerst eens inlezen voordat je advies gaat geven.

Over die i3. In je andere topic heeft iemand een link geplaatst met gaming verschillen tussen een Pentium en i7. De verschillen met een i3 zijn dus nog minder. Zeker voor jouw huidige wensen volstaat die Pentium prima. Wil je echter die i3 koop die dan gewoon ;). http://www.legitreviews.c...0-processor-review_137016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:30
Vergelijken niet, maar afhankelijk van hoe oud de games zijn kan het zijn dat een 750ti flinke overkill is en de HD4600 al voldoet.
Anders zou ik inderdaad ook kijken naar een pentium met een 7750-7770.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07-2024
Het enige dat de i3 toevoegt is HT en dat heeft voor gaming bijzonder weinig nut. Het is ook gewoon een dualcore en de meerprijs simpelweg niet waard tenzij je HT ook echt bewust gaat benutten met een bepaalde applicatie.

Ik zou dus voor de G3420 gaan, die voldoet prima en single thread is nagenoeg hetzelfde op elke recente Intel, je gaat geen verschil merken tussen een Pentium, i3 of i5 buiten de kloksnelheid die misschien hoger ligt.

Gamen op een HD4600 kan maar is niet aan te raden tenzij je écht alleen oudere games speelt. Ik denk dat Shogun: Total War er nog nét lekker op zal draaien (deeltje 1 dan he) maar dan heb je het wel gehad. De iGPU in de Pentiums is overigens niet zóveel zwakker en komt aardig in de buurt van de Fusions (AMD A4-A6) op hetzelfde prijsniveau.

Zelf heb ik een G3220 beneden staan en er valt nog best een spelletje op te spelen, mits ouder of op lage res en lage settings. Borderlands 2 is bijvoorbeeld teveel gevraagd zelfs op low/720p.

[ Voor 43% gewijzigd door Vayra op 31-03-2014 14:21 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdutch
Bedankt voor de geruststellingen. Ik ben voor de G3420 gegaan.

Ik ben nu mijn systeem in elkaar aan het zetten en ben op het punt om de casefans van de Silencio 352 aan te sluiten. Op mijn moederbord zit één 4-pin fan connector (CHA_FAN1) en één 3-pin fan connector (PWR_FAN1). Deze heten respectievelijk "Chassis and Power Fan Connectors".

Er zit in de behuizing standaard een fan voor en een fan achter. Deze komen standaard met een aansluiting van een kleine 3-pin connector die vast zit aan een verlengstukje met daaraan 2 grote 4-pin connectors (een 'mannetje' en een 'vrouwtje')

Hoe moet ik deze nu aansluiten? Mijn PSU heeft 4Pin Peripherals die ik kan aansluiten aan één van de grote 4pin connectors (het mannetje). In onderstaand gelinkt youtube filmpje heeft die meneer het hier over Molex connectors. De handleiding van mijn behuizing zegt niets over hoe de fans moeten worden aangesloten.

Het gaat dus over de handeling die de meneer in DIT youtube filmpje begint uit te leggen. Maar hoe hij het doet snap ik het niet. Ik weet ook niet of ik met mijn behuizing, moederbord en PSU het moet doen zoals hij het doet of dat ik die grote 4Pins moet loskoppelen van mijn fans en de kleine 3Pins moet aansluiten op de "Chassis and Power Fan Connectors" van mijn moederbord (waarvan dus één 4-pin, en één 3-pin).
Uit de review van Foritain van mijn behuizing:
Koeling

Standaard krijg je 2 120mm fans bij de case, 1 intake voor, 1 outtake bij de CPU. Beide op het mobo aan te sluiten met 3 pin connectors, echter indien nodig krijg je ook voor beide fans een molex adapter mee om het direct op je voeding te zetten, mocht je mobo deze fans niet kwijt kunnen.
Dus welke moet ik gebruiken? :?

[ Voor 43% gewijzigd door misterdutch op 01-04-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:39
lange vraag, hopelijk matcht mijn antwoord :)

als je de molex 4 pin gebruikt vanaf voeding dan registreert je moederbord niet dat er een fan aangesloten is ...
dus als je wilt dat je in je OS kan zien hoe hard de fan draait en/of in je BIOS dan liever aan je mobo hangen
en dus de molex verlengstekker even er tussenuit halen

[ Voor 9% gewijzigd door QwaftZefoni op 01-04-2014 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-06 08:04

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

die kun je er afhalen, die molexadapters kun je er als 't goed is afhalen, anders staan ze continu op volle snelheid te draaien. zo kun je dus je fan aansluiten op 't moederbord; ik dacht dat je ze dan kan regelen qua snelheid; of enkel de 4pins-versies (PWM)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Man in het filmpje heeft een fancontroller. Die heb jij niet, je moet de fans aansluiten op het moederbord. Jij gebruikt het moederbord om de fan snelheid te regelen. Heb je twee 3-pin fans dan sluit je die gewoon aan. De 4-pin aansluiting op het moederbord kan namelijk ook een 3-pin fan aan, zie p. 23 van de handleiding.
This motherboard pro-
vides a 4-Pin CPU fan
(Quiet Fan) connector.
If you plan to connect a
3-Pin CPU fan, please
connect it to Pin 1-3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdutch
Yeahhh ze doen het!!

Zojuist mijn PC aangesloten en voor het eerst opgestart, en er is beeld! Alle ventilatoren draaien! Gewoon voor het eerst in mijn leven een PC gebouwd!

Zo voel ik me nu: filmpje

Bedankt iedereen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Veel plezier met je nieuwe setup ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:39
pics or it didn't happen