• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Hoi mensen

Ik heb regelmatig, ik schat 1 op de 3 keer dat ik mijn pc op start en mijn scherm niet helder is. Dan is sommige tekst gewoon wat blurry.

Dat is gekomen sinds ik mijn r9 290 heb. Als ik reboot is het probleem meestal verholpen maar toch vrij lastig.

Iemand enig idee?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:49

Mavamaarten

Omdat het kan!

Gebruik je DVI of gebruik je zo'n verloopstukje naar VGA? In dat geval zou een auto-adjustment van je monitor wel eens kunnen helpen.

Android developer & dürüm-liefhebber

• legendareN
Gewoon DVI. En thanks dat ga ik de volgende keer proberen als het weer voor komt!

• legendareN
Heb het op dit moment weer om het moment van schrijven.

Auto-adjustment not available..

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 20:06

BramT

Rule #1

Auto-adjust is alleen bedoeld voor analoge signalen en kan je dus niet doen als je met DVI (of HDMI) bent aangesloten.

Bij mij zetten de AMD drivers na installatie m'n instellingen standaard op -10% overscan en een of andere rare pixelkleur (lijkt op CMYK) ipv normaal full RGB. Bij mij is dat alleen na installatie en niet random 1 op 3x.

/edit:
Die pixelkleur doet ook iets met de scherpte. Vandaar deze opmerking.
Deze bedoel ik dus: http://img530.imageshack....0/colorpixelformatcp7.jpg

(Moet zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben van de amd-drivers tot nu toe....)

[ Voor 16% gewijzigd door BramT op 20-03-2014 17:28 ]

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• legendareN
Nee ik ook niet. Ik heb de amd 14.2 beta geprobeerd voor mantle.

BF4 geeft mij meer frames i.c.m een i2500k @ 4.2ghz. Maar de drivers crashen om het half uur, en mn frames droppen iedere 10-20seconde tot nul en terug.

Heb nu gewoon de laatste stable versie van de drivers.

Moet ik hem op die optie zetten bedoel je dat? Sowieso gebruik ik het moderne uiterlijk van de controle center. Geen idee waar ik dat vind :P

Bedankt voor je bericht

[ Voor 12% gewijzigd door legendareN op 20-03-2014 20:26 ]

• BramT

BramT

Rule #1

Bij mij staat hij na een verse installatie standaard op die YCbCr 4:4:4 instelling. Ik kom net van een nvidia-kaart af en het viel me op dat ineens alles veel donkerder was. In donkere gangetjes in BF4 waar ik normaal nog net wat kon zien was het nu echt te donker. Na veel zoeken bleek het dus aan deze instelling te liggen. Toen ik 'm op Full RGB zette was alles weer normaal (zoals het bij m'n nvidia-kaart ook was). Dit was overigens niet alleen in games, ook in video's/youtube was het verschil al duidelijk te merken.

Ik heb even een screenshotje voor je gemaakt van het huidige CCC: http://prntscr.com/32ki3k

Het had geloof ik ook een klein beetje effect op de scherpte van letters enzo. Maar weet niet of dit je originele probleem oplost ;) Het is op z'n minst wel even de moeite waard om te proberen.

Ben benieuwd, staat hij bij jou default ook op YCbCr? Misschien moet ik hier 's een apart topic van maken om meer mensen daar op te wijzen... Ik kan me namelijk voorstellen dat het je niet eens opvalt als je tegelijk ook van monitor switched of iets dergelijks.

• legendareN
Ik heb die optie helemaal niet.

Afbeeldingslocatie: http://images.allprog.nl/thumb/5324_1395344924.jpg

Bedankt voor de tijd die je er in steek!

Ik kan het nergens in mn CCC terug vinden behalve dit. Dit is het enige wat over kleuren gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door legendareN op 20-03-2014 20:50 ]

Verwijderd

Verander eens je refresh rate? Ik heb nog wel eens dat de tekst raar blurry word, en wanneer ik de refresh rate verander ziet het er weer normaal uit.

• legendareN
Ik gebruik 60 hertz. Bedoel je gewoon eens op 50 zetten en daarna terug op 60?

Ik ga dat proberen de volgende keer bedankt voor je put!

[ Voor 27% gewijzigd door legendareN op 20-03-2014 20:54 ]

• BramT

BramT

Rule #1

Ik zit ondertussen ook nog wat verder te zoeken. Die optie schijn je alleen te hebben op HDMI, niet op DVI. Verder is het afhankelijk van je monitor, drivers, etc.

Detecteert je PC je monitor wel correct? Kijk onder "Mijn digitale beeldschermen" eens bij "Eigenschappen" (1e optie). Daar moet het exacte model van je monitor vermeld staan.

• legendareN
Naar mijn weten wordt het beeldscherm prima gedetecteerd, ik draai 2 schermen en beiden kan ik prima configureren

Afbeeldingslocatie: http://images.allprog.nl/thumb/7661_1395345581.jpg

• BramT

BramT

Rule #1

Vaag. Het zou ook aan "LCD scaling" of "LCD overdrive" kunnen liggen, maar die opties heb je ook al niet (zie mijn eerdere screenshot). Misschien zijn die ook alleen voor HDMI...

Doet die optie "Alternatieve DVI-verwerkingsmodes" wat?
Ik zit nu ook alleen maar te gokken. Alles wat ik kan vinden gaat over HDMI en opties die je niet eens hebt... :?

Je zou 's door wat instellingen heen kunnen klikken. Standaard zet AMD best veel 'optimalisatie' meuk aan. Die mogen in ieder geval uit. Misschien eyefinity ook even uitzetten, etc. Denk dat het even trial & error wordt.

Ik heb helaas geen hapklaar antwoord meer...

• legendareN
Ik heb nu dat hokje aangevinkt van DVI-frequentie op beeldschermen met hoge resolutie verminderen. We shall see

Bedankt voor je input.

Ik gebruik eyefinity wel. Want mn tweede scherm draait via de VGA poort (wel 1920x1080) met dvi adapter. Want ik moet daar nog een DVI kabel voor kopen, maar dat het geen HD is maakt me niet zoveel uit gebruik t scherm alleen voor wat dingetjes zoals skype e.d. Vind ik zo een kabel wat te prijzig voor.

zonder eyefinity kan ik dat scherm niet configureren, dan wordt hij niet goed gedetecteerd.

Heel veel bedankt voor je hulp. Ik ga nog rondkijken. En anders even kijken voor een DVI kabel voor mn tweede scherm.

Bedankt!

• BramT

BramT

Rule #1

Toch nog even ;)
HD zegt alleen iets over de resolutie. 1920x1080 is HD, ongeacht of hij nou VGA, DVI of HDMI is aangesloten.

Voor de duidelijkheid, op welk scherm is je tekst blurry? Beide? Of toevallig alleen degene die met een VGA->DVI adapter is aangesloten?

• legendareN
Op mijn main waar ik wel met een DVI kabel heb aangesloten.

Ik gebruik de VGA poort op mn tweede scherm en die is gewoon normaal.
Pagina: 1