Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router advies na miskoop

Pagina: 1
Acties:

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-11 20:13
Tweakers,

De afgelopen 2 jaar heb ik met veel plezier gebruik gemaakt van de TP-Link TL-WR1043ND router, maar helaas loop ik de laatste tijd tegen wat vervelende dingen aan.

Zo valt regelmatig (meerdere malen per uur) de wifi verbinding weg. De verbinding blijft bestaan maar kan ik niets meer richting lan of internet. De verbinding opnieuw opbouwen help maar die oplossing is niet van lange duur. Daarnaast wordt het internet steeds trager en trager, wat op te lossen is met een reboot van de router.

Na problemen op zowel de stock firmware als dd-wrt heb ik besloten de router te vervangen en heb ik een TP-Link TL-WDR4300 gekocht. Helaas bleek al snel dat dit tot nu toe de miskoop van 2014 was.

Waar ik met mijn vorige router problemen had die op te lossen waren (nieuw verbinden of een reboot) loop ik hier tegen hele andere problemen aan. Zo is het ontvangst behoorlijk slecht. Op een 4 meter afstand ben ik al zo'n 50% van de signaalsterkte kwijt (zowel op 2.4ghz en 5ghz) en ook de netwerksnelheid valt vies tegen. Waar ik met mijn oude router (bijvoorbeeld met een speedtest) 60MBit haalde vanaf mijn laptop laptop, mag ik blij zijn met 22MBit op de nieuwe router. Ook met het kopiëren van bestanden vanaf het lan kom ik vaak niet boven de 2MB per second uit (lan -> wifi).

Om firmware issues uit te sluiten heb ik ook deze router uitvoerig getest met dd-wrt en openwrt maar het resultaat ven beide is nog slechter dan de stock firmware. Ook de router plaatsen buiten de meterkast (misschien was deze gevoeliger voor storing) help niet. Na wat zoekwerk blijkt dat de 2.4Ghz antennes intern zitten en dus niet te richten zijn, maar dat zou het trage 5Ghz netwerk niet verklaren (dus de externe antennes). Lang verhaal kort ben ik totaal niet te spreken over de TL-WDR4300 en ben ik dat ding momenteel liever kwijt dan rijk.

Terug sturen is helaas geen optie meer omdat ik krassen op de achterkant gemaakt heb tijdens het ophangen, maar ik wil zeker iets anders (momenteel hangt de oude router weer op).

Iemand een idee wat momenteel een goede en (redelijk) betaalbare router is voor thuis gebruik?
Het belangrijkste is dus een goed functionerende wifi. Verder moet hij op het Lan gigabit poorten hebben (alle bekabelde apparaten zijn gigabit en met cat6 kabels aangesloten).

Momenteel heb ik 2 apparaten die 5Ghz ondersteunen (nexus 5 en een ipad air), dus 5Ghz is zeker niet verplicht. Alle overige draadloze apparaten kunnen alleen verbinding maken op 2.4Ghz. Een gasten netwerk welke niet op het Lan kan zou wel handig zijn.

Mijn budget is tussen de 50 en 100 euro.

Alvast bedankt.

https://bottenberg.dev

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De WDR4300 heeft niet voor niets zowel Tweakers Award als Consumentenbond Beste Koop gewonnen. In z'n prijscategorie is het gewoon de beste router, en zou het op alle vlakken minimaal zo goed moeten presteren als de WR1043ND, wat feitelijk gewoon zelfde router is zonder 5GHz.

Twee mogelijkheden:
1) je hebt een maandagmorgenexemplaar te pakken
of
2) je problemen lagen niet aan de vorige router en manifesteren zich net zo met de nieuwe router.

Om met dat laatste te beginnen - dit zou zomaar gevalletje zeer zware interferentie kunnen zijn, al is het echt uitzonderlijk dat zowel 2.4GHz als 5GHz onbruikbaar worden (al heb ik dat meegemaakt in een oude grachtenpand met teveel draadloze beveiligingscamera's eromheen). Beste manier om dat uit te sluiten is even andere router of AP van iemand te lenen en kijken wat dat doet. Als het even slecht is, ligt het aan geen van beide routers maar aan je omgeving. Tijd om bron op te sporen en indien mogelijk (van jou of van een buur die welwillend is) uit/om/zachter te schakelen.

Als daarentegen andere AP/router prima werkt heb je een brakke WDR4300 te pakken. Dan heeft dat niets met regelgeving mbt koop op afstand te maken, maar gewoon conformiteit: ding werkt niet, dus ongeacht kras kun je het als brak/DOA inleveren met verzoek om te repareren/vervangen/vergoeden (winkel mag kiezen welke).

Oslik blyat! Oslik!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik ben het eens met Dion_B; is er iets verandert in je omgeving? Buren erbij/ander internet van hen; nieuwe koelkast/is de koelkast dood aan het gaan, een oven? Werkt het nog wel over ethernet?

Gooi eens een inSSIder over je ether heen, en post de afbeeldingen hier eens... het is verre van een alles-weter qua ether-gebruik, maar het kan je genoeg vertellen over andere wifi netwerken die je het leven zuur maken. Buurman met een AC netwerk met een 80MHz kanaal (of een van die leuke 160MHz zelfs) wat een bepaalde regio van de 5GHz band ongmogelijk maakt; een lading 40MHz clowns op de 2,4GHz...

Ik heb in mijn huis, onafhankelijk van de frequentie, heel wifi haast afgeschreven, en dat ligt niet aan de hardware, maar aan m'n 48 naburige netwerken.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Misschien is het wel mogelijk je TL-WR1043ND op te knappen, het is goed mogelijk dat je problemen veroorzaakt worden door slechte elco's. Dus als je handig bent met een soldeerbout, is dat misschien een poging waard.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• CyberJack
Inmiddels heb ik een andere router kunnen regelen waar ik vanavond mee kan testen. Mocht mijn oude en de nieuwe router het wel goed doen zal ik hoogstwaarschijnlijk een brakke WDR4300 te pakken hebben.

Ik zal vanavond ook inSSIder (of een Linux variant) proberen en de afbeelding hier neerzetten.

[edit]
InSSIDer geprobeerd en dit is het resultaat. Helaas wel het beste signaal, maar geen snelheid.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Bo2jGqUl.png

Ik heb met behulp van InSSIDer meerder kanelen geprobeerd en deze bleek tot nu toe de beste te zijn, maar
als ik momenteel een speedtest doe kom ik alsnog niet niet hoger dan 5Mbit/s. Nu de geleende router nog proberen.

[edit 2]
Geleende router (Netgear R7000) aangesloten. Deze is al beter (met een nog stock firmware zonder updates) maar ook met deze router verlies ik heel snel de signaal sterkte (al is 2.4ghz een stuk beter dat de 5ghz). Er moet dus iets anders aan de hand zijn (of de oude routers hadden gewoon meer zend vermogen). Enige idee in welke hoek ik verder kan gaan zoeken?

[ Voor 64% gewijzigd door CyberJack op 20-03-2014 21:30 . Reden: Update InSSIDer & 2de router ]

• CyberJack
Het blijkt na nog wat avonden proberen deels aan de lokatie te liggen.

Dit neemt niet weg dat er ook een probleem met de router kan zijn. Deze heeft na wat meetingen tussen de 10 en 15dbm minder dan andere routers die ik geprobeerd heb. Als ik mijn oude router er naast is de WDR4300 helemaal niet meer zichtbaar.

Ik ga dus maar eens contact opnemen met de winkel, eens kijken wat zij hier van zeggen.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:12
Het spectrum zit op je locatie gewoon vol.

• CyberJack
Dat het spectrum vol zit zal inderdaad de hoofdoorzaak zijn, maar dat is iets wat ik niet kan veranderen.
Ik kan moeilijk tegen de buurt zeggen dat ze hun routers moeten uitzetten :)

Het vreemde blijft wel dat ik met andere routers een veel beter resultaat haal dan met deze. Waar deze router dus vaak geprezen wordt, functioneert hij bij mij niet naar behoren. Maar goed, even afwachten wat de winkel hier van vind.

Verwijderd

Je spectrum zit inderdaad vol. Probeer 5Ghz band of probeer je wifi eens op kanaal 11 20 mhz te zetten. (niet dat het veel uitmaakt want vol is vol.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:50

Felyrion

goodgoan!

Wat voor beeld geeft inSSIDer als je ermee rondloopt? Zie je dan ook dat overlappende netwerken sterker binnenkomen bijvoorbeeld? (evt. ook te testen met een mobiel tooltje als Wifi Analyzer voor Android )

Je kunt dan een beetje inzicht krijgen in de signaalsterktes die bij je thuis binnenkomen.

Wat ik sowieso zou doen om te testen is alleen de band gebruiken die je nodig hebt (zet channel bonding eens uit, dit kan ook negatieve effecten hebben op het bereik, ik zie dat je 6+10 bonding gebruikt) en hem op verschillende kanalen testen (Dus bijvoorbeeld kanaal 11 op 20mhz breedte, N-only, dus geen mixed-mode) Oh, en de meeste routers zenden op 1, 6 en 11, omdat deze kanalen geen overlap met elkaar hebben. Ga je daar tussen zitten kun je last van interferentie krijgen van naastgelegen kanalen.

Zo kun je het kanaal met het voor jou beste bereik vinden.
(trouwens, je 5Ghz band ziet er wel vrij leeg uit.. kun je daar geen gebruik van maken? Of meet je apparaat geen 5Ghz)

Ook kun je nog wat spelen met de plaatsing van het apparaat. Soms helpt het al om hem plat neer te zetten in plaats van aan de muur. Daar moet je gewoon even mee spelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Felyrion op 26-03-2014 12:43 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• CyberJack
Felyrion schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 12:36:
Wat voor beeld geeft inSSIDer als je ermee rondloopt? Zie je dan ook dat overlappende netwerken sterker binnenkomen bijvoorbeeld? (evt. ook te testen met een mobiel tooltje als Wifi Analyzer voor Android )

Je kunt dan een beetje inzicht krijgen in de signaalsterktes die bij je thuis binnenkomen.
Wifi Analyzer heb ik geïnstaleerd en ik zal hiermee eens op een aantal plaatsen meten.
Daarmee kan ik ook de 5Ghz band meten (uit mijn hoofd zit er 1 andere router in de buurt die iets met 5Ghz doet).

De pc waarvan in dit gemeten het is een vaste/desktop pc. Mijn laptop draait momenteel geen Windows en ik kon zo snel geen werkend alternatief vinden.
Wat ik sowieso zou doen om te testen is alleen de band gebruiken die je nodig hebt (zet channel bonding eens uit, dit kan ook negatieve effecten hebben op het bereik, ik zie dat je 6+10 bonding gebruikt) en hem op verschillende kanalen testen (Dus bijvoorbeeld kanaal 11 op 20mhz breedte, N-only, dus geen mixed-mode) Oh, en de meeste routers zenden op 1, 6 en 11, omdat deze kanalen geen overlap met elkaar hebben. Ga je daar tussen zitten kun je last van interferentie krijgen van naastgelegen kanalen.
Goed om te weten dat alleen die 3 kanalen geen overlap hebben. Momenteel staat hij op automatische kanaal keuze. Met de standaard firmware van tp-link kan ik bonding volgens mij niet uitzetten. Handmatig bijvoorbeeld kanaal 11 en 20mhz breedte instellen is wel mogelijk.
(trouwens, je 5Ghz band ziet er wel vrij leeg uit.. kun je daar geen gebruik van maken? Of meet je apparaat geen 5Ghz)
Alleen mijn telefoon en ipad hebben 5Ghz ondersteuning. Maar dit zal ik ook bekijken met Wifi Analyzer.
Ook kun je nog wat spelen met de plaatsing van het apparaat. Soms helpt het al om hem plat neer te zetten in plaats van aan de muur. Daar moet je gewoon even mee spelen.
plat i.p.v. aan de muur heb ik nog niet geprobeerd, wel andere locaties in huis.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:50

Felyrion

goodgoan!

cyberjack77 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 13:47:
Goed om te weten dat alleen die 3 kanalen geen overlap hebben. Momenteel staat hij op automatische kanaal keuze. Met de standaard firmware van tp-link kan ik bonding volgens mij niet uitzetten. Handmatig bijvoorbeeld kanaal 11 en 20mhz breedte instellen is wel mogelijk.
20Mhz breedte kiezen is eigenlijk hetzelfde als bonding uitschakelen. Normale kanalen hebben 20Mhz breedte, terwijl bij bonding dit wordt opgerekt tot 40Mhz (en je dus eigenlijk 2 naast elkaar liggende kanalen pakt, zie verderop).

Dit is ook de reden dat de kanalen 1, 6 en 11 worden gebruikt.
Kort gezegd zit er tussen elk kanaal 5Mhz. Als je dus op kanaal 6 zend, met 20Mhz breedte, pak je dus eigenlijk 4t/m8. (kanaal 1 is alles daaronder en kanaal 11 is alles daarboven, vandaar die drie).

Daartussenin kan prima hoor, maar je hebt meer kans op interferentie.

Zie bijvoorbeeld deze pagina voor meer gedetailleerde informatie.

de belangrijke stukjes hieruit ter leering en vermaak :P
There is a total of fourteen channels defined for use by Wi-Fi 802.11 for the 2.4 GHz ISM band. Not all of the channels are allowed in all countries: 11 are allowed by the FCC and used in what is often termed the North American domain, and 13 are allowed in Europe where channels have been defined by ETSI. The WLAN / Wi-Fi channels are spaced 5 MHz apart (with the exception of a 12 MHz spacing between the last two channels).

The 802.11 WLAN standards specify a bandwidth of 22 MHz and a 25 MHz channel separation, although nominal figures for the bandwidth of 20 MHz are often given. The 20 / 22 MHz bandwidth and channel separation of 5 MHz means that adjacent channels overlap and signals on adjacent channels will interfere with each other.
en
Wi-Fi channels 1, 6, 11, or 2, 7, 12, or 3, 8, 13 or 4, 9, 14 (if allowed) or 5, 10 (and possibly 14 if allowed) can be used together as sets. Often WiFi routers are set to channel 6 as the default, and therefore the set of channels 1, 6 and 11 is possibly the most widely used.

As some energy spreads out further outside the nominal bandwidth, if only two channels are used, then the further away from each other the better the performance.

It is found that when interference exists, the throughput of the system is reduced. It therefore pays to reduce the levels of interference to improve the overall performance of the WLAN equipment.

With the use of IEEE 802.11n, there is the possibility of using signal bandwidths of either 20 MHz or 40 MHz. When 40 MHz bandwidth is used to gain the higher data throughput, this obviously reduces the number of channels that can be used.
vandaar dus :)

(nog een kleine toevoeging: die 40Mhz bandbreedte wordt gebruikt om de "normale" N-bandbreedte van 150mbit op te rekken naar 300mbit. De maximale troughput zal dus wat lager uitvallen.)

[ Voor 4% gewijzigd door Felyrion op 26-03-2014 14:40 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
Ik lees dat je de 5GHz band gebruikt dus daar zal het niet aan liggen. Maar in de OP merk je het zelf al op, de 2.4GHz antenne's zijn intern en dat is wat mij betreft een groot nadeel van de WDR4300. Wat oudere apparatuur heeft vaak alleen een 2.4GHz radio aan boord en geen 5GHz. Je kunt de antenne's niet eenvoudig vervangen dus in bepaalde situaties is de 2.4GHz ontvangst gewoon niet ideaal. Het maakt ook nog verschil hoe je de router oriënteert, hang je hem op of zet je hem op tafel. Eigenlijk zouden er dus zes externe antenne's gemonteerd moeten worden :P

My favorite programming language is solder.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Puch-Maxi schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:07:
Ik lees dat je de 5GHz band gebruikt dus daar zal het niet aan liggen. Maar in de OP merk je het zelf al op, de 2.4GHz antenne's zijn intern en dat is wat mij betreft een groot nadeel van de WDR4300. Wat oudere apparatuur heeft vaak alleen een 2.4GHz radio aan boord en geen 5GHz. Je kunt de antenne's niet eenvoudig vervangen dus in bepaalde situaties is de 2.4GHz ontvangst gewoon niet ideaal. Het maakt ook nog verschil hoe je de router oriënteert, hang je hem op of zet je hem op tafel. Eigenlijk zouden er dus zes externe antenne's gemonteerd moeten worden :P
Tja, ontwerp is gewoon met minder nadruk op legacy - connectivity voor 2.4, performance voor 5. Liever zo dan andersom eerlijk gezegd ;)

Oslik blyat! Oslik!

• CyberJack
Ik heb de router teruggestuurd en vervangen door een Asus RT-AC66U. Deze heeft de zelfde signaal sterkte als mijn oude TL-WR1043ND maar dan (tot nu toe) wel stabiel.

Of het nu een maandag morgen model is geweest of dat de TL-WDR4300 nu echt ondermaats presteert weet ik niet, maar tijdens wat zoek en speurwerk ben ik in ieder geval genoeg topics tegengekomen waar geklaagd wordt over erg slecht ontvangst.

Nu moet ik alleen de nieuwe router nog op de juiste plek hangen (weg uit de meterkast) en dan zijn mijn WiFi problemen zeker opgelost.

Pagina: 1