Toon posts:

Upgrading advice requested!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben ijverig bezig met onderdelen opzoeken voor een goede PC upgrade. Eigenlijk bijna een nieuw systeem, het enige dat ik van mijn oude systeem ga gebruiken is de kast en de HD's.

Dit is wat ik verzameld heb:

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B626550%5D=1

Ik heb er de voeding bijgedaan, omdat ik nu een 520W Corsair voeding heb. Dat zal te weinig zijn voor dit systeem denk ik?

De videokaart gekozen omdat deze heel hoog scoort op http://www.videocardbenchmark.net/ voor nog een enigszins betaalbare prijs.

Geheugen voor nu voor maar 8 GB gekozen (wel het snelste geheugen dat deze processor aankan), omdat naar het schijnt dit genoeg moet zijn voor nagenoeg alles (kan ik in de toekomst nog altijd 8 GB bijstoppen).

Processor gekozen omdat het gewoon een lekker ding is ;) Natuurlijk niet minder dan I7 (ookal begrijp ik dat I5 waarschijnlijk voldoende is), op deze zit geen grafische unit (waarom betalen voor iets dat je toch niet gebruikt?), 10 mb cache - meer dan veel anderen.. Hier zal ik heel lang mee vooruit moeten kunnen.

Ik ben een hobbyist, en met google e.d. van alles opgezocht, maar ik zou graag advies of opmerkingen krijgen!!!

Ik speel niet de zwaarste spellen (binnenkort Elder Scrolls online, dat mooi moet zijn - maar waarschijnlijk is deze upgrade een beetje een overkill voor dat spel), maar ik wil toch graag een 'state of the art' PC hebben, zodat ik nooit ergens ellende mee heb (traag, lelijk oid)

Bedankt!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je zegt: wil niet teveel betalen dus neem ik een processor zonder igp. Heel verstandig, daarmee bespaar je 1 tientje.

Vervolgens koop je een i7 die je helemaal niet nodig hebt (honderd euro over de balk) en een moederbord van over de 200 euro, terwijl een bordje van 70 euro waarschijnlijk even goed presteert als je socket 1150 neemt (weer eens 130 euro over de balk).

Het systeem zal verder zo tegen de 400 watt trekken met torture benching. Je oude voeding kan dus nog wel mee.

Verwijderd

Topicstarter
Hi Reepje,

Bedankt voor je reactie!

Wellicht heb je wel gelijk - een I7 op een 1150 socket scheelt een hoop in prijs, zeker omdat de moederborden een stuk goedkoper zijn. Ben alleen bang dat de performance ook een stuk minder is, maar misschien valt dat eigenlijk wel heel erg mee.

Wat is "torture benching"?

Ben wel blij met je reactie - als ik met iets minder genoegen neem, en als mijn huidige voeding het nog zou trekken, dan scheelt me dat een hoop centen.

• Reepje
  • Niet online
Een I7 hoeft niet sneller dan een I5 te zijn. Het ligt maar net aan de taken die het ding voor zijn kiezen krijgt. Specifiek heb je bijvoorbeeld baat bij een I7 bij meerdere virtuele machines, CAD enzo.
Maar voor gewoon office, internet gamen, is een I5 ongeveer net zo snel als een I7 (bij gelijke Ghz). Als je dan echt het onderste uit de kan wil, kan je beter een I5 nemen met een stevig moederbord en hoogwaardige koeling om vervolgens flink te overklokken.
De 100 euro die je bespaart met de processor, steek je vervolgens in een betere grafische kaart, zodat je er wel echt op vooruit gaat.
Verder ben je het belangrijkste vergeten, de ssd. Dat maakt je computer pas echt snel.

Torture benching is als je met een benchmarkprogramma de GPU en de CPU tegelijk op 100% laat lopen om de hoogst mogelijke score te krijgen in die benchmark. Daarmee heb je ook de maximaal mogelijke verbruik van je machine te pakken. Bij normaal gebruik komt dat natuurlijk nooit voor.

edit
misschien heb je onze best-buy systemen nog niet gevonden. Voor 1000 euro hebben die een veel beter en sneller systeem voor je (kast en HD heb je al, dus die eraf kom je onder de 1000 uit)
reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2014

[ Voor 15% gewijzigd door Reepje op 19-03-2014 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je advies!

Ik ben niet van plan om te gaan overclocken.

Ik ben nog een beetje bang dat ik spijt zal krijgen om een i5 te kiezen over een i7, maar aan de andere kant.. Ik heb nu een oude quadcore (iets van Q660?), dus ik zal het verschil natuurlijk wel gaan merken (ookal is de i5 fysiek een dual core - functioneerd deze als een quadcore. Dus wellicht moet ik me hierover heen zetten.

Heb met de best guide nu het volgende opgesteld:

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B631760%5D=1

Ik heb de videokaart keuze aangehouden hier van de guide (wel de NVIDIA alternatief), alhoewel ik deze niet geheel begrijp - volgens de benchmark site www.videocardbenchmark.net was mijn orginele keuze meer waarde voor het geld.. maar goed, die site is ook niet heilig.

Stom om weer te vragen, maar moet ik vrezen met mijn 520W PSU'tje? Aangeraden is een 550W, dus zou geen probleem moeten zijn lijkt me?

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-02 14:48
I5 fysieke dual core??? De i5 4670 en vele anderen zijn gewoon allemaal quad core. Het enige verschil met een i7 is dat die hyperthreading ondersteund, dus 8 draadjes gebruikt naar ook 4 cores.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
een i7 is vrijwel nutteloos, alleen voor editten is hij beter. Voor de games die nu op de markt komen heb je geen 8 threads nodig, pas in +-2016 heb je er pas een beetje profijt van. Misschien kan je ook gaan met een 290x ivm. Mantle. Dan ben je er nog zekerder van dat je cpu niet gaat bottlenecken (bij sommige spellen dan).

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
4770K zonder nieuwe voeding en met H55 watersetje, zie winkelwagen

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B620105%5D=1

Het kan nog goedkoper maar nu heb je de mogelijkheid to OC-en en is het meer waardevast

[ Voor 26% gewijzigd door Majin Buu op 19-03-2014 16:42 ]

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 16:02:

Ik heb de videokaart keuze aangehouden hier van de guide (wel de NVIDIA alternatief), alhoewel ik deze niet geheel begrijp - volgens de benchmark site www.videocardbenchmark.net was mijn orginele keuze meer waarde voor het geld.. maar goed, die site is ook niet heilig.
Wat reken jij raar. |:( Vergelijk ik je eerste keuze met de aangepaste keuze dan zie ik:
de tweede keuze systeem is 180 euro goedkoper, de grafische kaart 35% sneller. Dat is een gigantisch verschil met je oorspronkelijke keuze: veel sneller en veel goedkoper .

En nog steeds vergeet je de ssd.

Verwijderd

Topicstarter
@Shenr - Ah okay, bedankt - ik weet dat er verschillen zijn, maar dacht dat de meeste I5's dualcore waren met hyperthreading - maar dat heb ik verkeerd dan.

@Cheshire -> Dat ziet er inderdaad heel mooi uit, dat ga ik zo zeker overwegen. De hydro cooler is ook wel bijzonder - en stil.. Ookal komt mijn kast er met zijn grote fans waarschijnlijk toch wel bovenuit (alhoewel, die kan ik zachter draaien en hoor ik hem ook bijna niet meer). Het snellere geheugen en de I7 zijn ook zeker pre's.
Ben niet echt van plan om te gaan oc'en, maar is denk ik ook niet zozeer nodig met dit systeem (voor nu althans).

@Reepje
Qua videokaart bedoel ik - geld dat je betaald afgezet tegen de performance. Volgens de tests scoort de GTX770 daar heel hoog op, hij is wellicht minder snel dan de laatste keuze, maar ook stukken goedkoper, de verhouding is beter.
Voor de SSD - mijn excuses, had ik moeten vermelden -> Die heb ik al. Is maar 80 GB, maar voldoende om het OS en wellicht 1 veel gespeeld spel te dragen.

• Majin Buu
  • Niet online
Hier de link, nu systeem aangepast naar "niet-OCen", dat bespaart je ruwweg 50 euro.
En DDR3-1600 gekozen aangezien dat de max van mobo en cpu is en je niet wilt oc-en.

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B626784%5D=1

[ Voor 14% gewijzigd door Majin Buu op 20-03-2014 11:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de input!

Ik zit nog te twijfelen, maar ik heb nu dit samengesteld:

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B463365%5D=1

Misschien wil ik toch wel OC'en in de toekomst, ik heb dat nog nooit gedaan - vooral bang dat ik daarmee de levensduur verkort van de spullen... Maar ik wil me daar toch wel eens in gaan verdiepen.

Beetje overdreven geheugen misschien 16 gig, maar ik heb zoiets van.. Liever een beetje overkill - en kan ik er in de toekomst ooit nog 16 bijstoppen als ik dat leuk vind, zit ik aan de max van de mobo.

De hydro cooler heb ik vervangen met een andere, omdat deze hydro cooler socket 1150 niet lijkt te ondersteunen (1155 wel)

• Majin Buu
  • Niet online
1156 = 1155 = 1150 qua montage-punten ;)

Verwijderd

Topicstarter
ah okay!
Dus dat moet gewoon kunnen.

Wat is precies het voordeel van de hydro cooler?
Puur en alleen geluidsgeneratie, of koelt deze ook veel beter t.o.v. degene die ik erbij had gezet? (en dus beter geschikt voor mogelijk OC in de toekomst)

Ben ook benieuwd hoe je die Hydro cooler monteert, die fan moet nog aan de achterkant van je kast denk ik - ik heb een gigantische kast, dus dat moet geen probleem zijn.

• Majin Buu
  • Niet online
Koelprestaties gelijk aan een Mugen 2/3 en iets stiller / gelijk qua geluid.
Grote voordeel is het formaat en flexibiliteit (plaatsing rad) en (naar mijn mening) makkelijkere montage (in vergelijking met Mugen 2/3). Kijk eens op YT voor montage ve H55 YouTube: Corsair H55 Cooler Installation Guide for AMD and Intel Motherboards

Verwijderd

Topicstarter
Gewoon nog even ter info voor de nieuwsgierigen, dit is hem geworden:

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B563613%5D=1

Bedankt allemaal voor de antwoorden en het advies!!! Zeer gewaardeerd! :-)

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-01 22:18
lol i7 vervangen door een i5 , en het overige geld in een andere/betere gpu steken>? aangezien je niet verder gaat gaming? 16 gb, 8 van maken, fysiek ga je die 16 nooit gebruiken dus.....

[ Voor 21% gewijzigd door HengelNL op 21-03-2014 21:31 ]

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

• Majin Buu
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 21:15:
Gewoon nog even ter info voor de nieuwsgierigen, dit is hem geworden:

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B563613%5D=1

Bedankt allemaal voor de antwoorden en het advies!!! Zeer gewaardeerd! :-)
Mooie set. Daar kan je een tijd mee vooruit! Veel plezier ermee ;)

Pagina: 1