Hydrofiele en hydrofobe vloeistoffen combineren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j7ll7
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-09-2024
Beste Tweakers,

Ik zit er nu al een tijdje over na te denken om een custom water cooling loop te bouwen, maar een van de dingen die ik gewoon ongelofelijk jammer blijf vinden is dat je de vloeistof niet door het systeem heen zien vloeien. Nu had ik het idee om hydrofobe en hydrofiele vloeistoffen met dezelfde dichtheid samen te voegen tot een suspensie. En omdat deze vloeistoffen niet met elkaar mixen zou je dus de vloeistoffen moeten zien vloeien door jouw systeem heen.

Nu ben ik helaas geen scheikundige dus ik weet niet waar de haken en ogen in dit plan zitten. Want waar ik het meest bang voor ben is dat ik mijn pomp beschadig omdat er steeds 2 verschillende soorten vloeistof doorheen lopen. Ook weet ik niet of de olie de componenten gaat verstoppen. Het zou mij wel heel cool lijken om dit uit te voeren, maar dan wil ik wel weten of het mogelijk is om dit te doen zonder je componenten te beschadigen. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Klinkt interessant! Ben benieuwd of er vloeistoffen zijn met ongeveer de zelfde dichtheid die niet mengen. Ik vraag met echter wel af of je het gewenste effect krijgt, ik zie voor me dat de vloeistoffen zich in tweeën delen. Waardoor je dus als het ware twee treinen hebt die door je lus vloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mocht het met de 2 vloeistoffen niet lukken kun je ook proberen om kleine luchtbellen in je systeem te krijgen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb ergens eens een setup gezien waar een soort met metaal achtige vloeistof in zat. Het leek er op alsof er vloeibaar alluminium in zat. Ik kan er zo even verder niets over vinden waar weet dus wel dat het bestaat. Bij deze vloeistof kon je het erg goed zien lopen. Voordeel is ook dat het voor waterkoeling bedoelt was, dus geen gezeur met problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Juup schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 18:51:
Mocht het met de 2 vloeistoffen niet lukken kun je ook proberen om kleine luchtbellen in je systeem te krijgen.
Ik zat ook te denken in de richting van bolletjes van iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-10 15:09
Ik denk dat je Mayhems “Aurora'' vloeistof zoekt. Dit is hier specifiek voor gemaakt. Volgens mij zijn er wel wat problemen met ophopen naar verloop van tijd. Dit zou je even uit moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coster1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 04:06
een hydrofobe en hydrofiele stoffen mengen niet, krijg je hierdoor niet 2 lagen waardoor het niet meer goed wordt rondgepompt? Mooi je niet kijken naar de molaire massa van de stof ipv de dichtheid? Correct me if I'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
perpixel schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 19:07:
Ik denk dat je Mayhems “Aurora'' vloeistof zoekt. Dit is hier specifiek voor gemaakt. Volgens mij zijn er wel wat problemen met ophopen naar verloop van tijd. Dit zou je even uit moeten zoeken.
Dit is inderdaad het spul wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky Weed
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09-2022
Wat ik van scheikunde weet is dat je 2 lagen krijgt en ik dat kan niet worden rond gepompt lijkt mij?
dit begrijp ik trouwens ook niet (kan aan mij liggen) "vloeistof niet door het systeem heen zien vloeien."
Het zijn toch gewoon buizen waardoor je de vloeistof ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheK1ng
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik denk dat je uideindelijk een scheiding scheiding krijgt in je reservoir waardoor voor het grooste deel maar een bepaalde vloeistof rondgempompt word.
Mijn eerste ingeving zou zijn dat je misschien een emulgator (stof met een hydrofiele kop/hydrofobe staart) zou kunnen gebruiken. Alleen het probleem hiermee is (denk ik) dat de "belletjes" olie waarschijnlijk zo klein worden dat ze niet meer zichbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.aurant.de/images/901-emulgator.png
een hydrofobe en hydrofiele stoffen mengen niet, krijg je hierdoor niet 2 lagen waardoor het niet meer goed wordt rondgepompt? Mooi je niet kijken naar de molaire massa van de stof ipv de dichtheid? Correct me if I'm wrong
Het zal denk lastig zijn om een vloeistof te vinden met ongeveer de molaire massa van water. Deze is namelijk grofweg 16+2*1gram/mol. Aangezien er maar een paar zuivere stoffen zijn die bij kamertemperatuur onder normale druk vloeibaar zijn en ongeveer dezelfde molaire massa hebben als water, zal dit zeer lastig worden denk ;) (but correct me if I'm wrong).

Met mijn bescheiden kennis denk ik dus dat het knap lastig zal worden. :(. Er waren anders immers wel een aantal van dit soort mengsels/koelvloeistoffen op de markt. Ik hoop echter je toch iets hebben kunnen helpen, de echte scheikundigen zullen het vast beter weten :) (positieve zin)

[ Voor 8% gewijzigd door TheK1ng op 19-03-2014 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

j7ll7 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 13:07:
Ik zit er nu al een tijdje over na te denken om een custom water cooling loop te bouwen, maar een van de dingen die ik gewoon ongelofelijk jammer blijf vinden is dat je de vloeistof niet door het systeem heen zien vloeien. Nu had ik het idee om hydrofobe en hydrofiele vloeistoffen met dezelfde dichtheid samen te voegen tot een suspensie. En omdat deze vloeistoffen niet met elkaar mixen zou je dus de vloeistoffen moeten zien vloeien door jouw systeem heen.
Dat laatste gaat alleen op als die twee vloeistoffen wel een significant verschillende brekingsindex hebben. Anders zie je nog niks.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

perpixel schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 19:07:
Aurora is "NOT" made for use in a home system. It has been developed for show System's (modding) and Photo work. If looking for a fluid for a Home system / Gaming system please use Mayhems X1 or Mayhems Pastel range of fluids there are fully tested and working in any kind of loop.

Bron: http://www.mayhems.co.uk/...a-guide.html#.Uynw3oXb4lI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:48
Scheiding in je reservoir krijg je alleen als je niet hard genoeg pompt om de natuurlijke scheiding in het reservoir (op dichtheid of hydrofiel/hydrofoob) te verstoren. Als je te hard pompt, krijg je ipv een dispersie gewoon schuim. En dan werkt je pomp niet effectief meer is.Verder belast je een pomp het meest gelijkmatig als de twee componenten ongeveer dezelfde viscositeit en dichtheid hebben. De warmte capaciteit en warmteoverdrachtscoefficient moet je ook nog rekening mee houden; de waarden van water zijn heel goed. Dat hoeft voor de olie niet te gelden. De olie mag dan ook nog eens niet corrosief zijn en verouderen onder invloed van licht/warmte

Ik denk dat je zou moeten zoeken naar zo'n olie emulsie systeem; een systeem met vaste deeltjes levert op den duur slijtage op (van de deeltjes en de pomp)

Zo te zien is het genoemde bedrijfje Mayhem al een tijdje bezig met het zoeken van geschikte vloeistoffen.

Coole video: YouTube: Mayhems Illusion
Helaas nog niet te koop zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is een waterval-reservoir als deze ook leuk: http://youtu.be/Zpt9vtAib2w (heeft niets met die vloeistoffen te maken maar heeft toch -een beetje- dat effect wat je zoekt).

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2014 15:19 ]

Pagina: 1