Is de AMD FX-8320 compatible met mijn ASRock 970 Extreme3?

Pagina: 1
Acties:

• Misha1994
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-10-2024
Tweakers,

Op de website van ASRock staat dat de CPU die ik wil niet matched met mijn moederbord, het betreft hier de 970 Extreme3 (niet de r2.0). Ik snap dat als op de website van de fabrikant staat dat het niet kan dat het dan ook niet kan... maar is er een mogelijkheid om dit te doen?

Ik ben niet van plan om te gaan overklokken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt het altijd proberen. In het verleden heb ik vaak genoeg met unsupported CPU's gewerkt op moederborden, maar de vraag is en blijft altijd hoe goed het werkt. Je bord kan tot een TDP van 140W, die CPU is 125W, dus in dat opzicht moet het gaan passen.

Neem anders even contact op met de ASRock support. Die zijn meestal wel vrij vlot met het reageren en weten wel waar ze het over hebben met dit soort dingen. Wie weet is die CPUsupportlist gewoon nog niet helemaal 100% up to date en staat daarom je CPU er niet bij.

• Misha1994
TERW_DAN schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 11:19:
Je kunt het altijd proberen. In het verleden heb ik vaak genoeg met unsupported CPU's gewerkt op moederborden, maar de vraag is en blijft altijd hoe goed het werkt. Je bord kan tot een TDP van 140W, die CPU is 125W, dus in dat opzicht moet het gaan passen.

Neem anders even contact op met de ASRock support. Die zijn meestal wel vrij vlot met het reageren en weten wel waar ze het over hebben met dit soort dingen. Wie weet is die CPUsupportlist gewoon nog niet helemaal 100% up to date en staat daarom je CPU er niet bij.
Ik ga het proberen, bedankt :)

• coreoverload
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-01 13:27
AMD FX 8320 heeft een AM3 socket nodig. Kijk naar: pricewatch: ASRock Extreme3 standaard

Jij gebruik nu al een AM3 socket processor(AMD FX-6100).
Zo het zal lukken

[ Voor 13% gewijzigd door coreoverload op 19-03-2014 12:16 ]

• Misha1994
coreoverload schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 12:14:
AMD FX 8320 heeft een AM3 socket nodig. Kijk naar: pricewatch: ASRock Extreme3 standaard

Jij gebruik nu al een AM3 socket processor(AMD FX-6100).
Zo het zal lukken
Dit is geen garantie dat het werkt dus voorlopig wacht ik op antwoord van ASRock.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:51

Nemesizz

Untouchable

TERW_DAN schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 11:19:
Het probleem bij die (Extreme 3, 4 en Pro 3 en een aantal borden van andere merken met 4+1 phases) borden is, dat ze volgens de specs beweren 125+W TDP cpu supporten, maar CPU's met een TDP boven de 95W zorgen dat de boel gaat throttelen onder load omdat de VRM's te warm worden.

Zat over te vinden in Google (en ja, ik ram het er ook iedere keer weer).

• Misha1994
Nemesizz schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 12:33:
[...]

Het probleem bij die (Extreme 3, 4 en Pro 3 en een aantal borden van andere merken met 4+1 phases) borden is, dat ze volgens de specs beweren 125+W TDP cpu supporten, maar CPU's met een TDP boven de 95W zorgen dat de boel gaat throttelen onder load omdat de VRM's te warm worden.

Zat over te vinden in Google (en ja, ik ram het er ook iedere keer weer).
Wat raad je aan?

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
:+ Het bord oproken en onder garantie een MoBo claimen die het WEL kan? (throttle uit in Bios)
of je koeling aanpassen: er staat in handleidingen van Asrock borden dat je de processorkoeler richting het mobo moet laten blazen.. dus geen dwarskoeler monteren die je Proc goed koelt maar het MoBo aan zijn lot overlaat...

[ Voor 63% gewijzigd door Case-study op 19-03-2014 13:22 ]

• Misha1994
Case-study schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 13:20:
:+ Het bord oproken en onder garantie een MoBo claimen die het WEL kan? (throttle uit in Bios)
of je koeling aanpassen: er staat in handleidingen van Asrock borden dat je de processorkoeler richting het mobo moet laten blazen.. dus geen dwarskoeler monteren die je Proc goed koelt maar het MoBo aan zijn lot overlaat...
Haha wat een gedoe zeg... misschien pak ik dan maar gewoon een FX-6350

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
De oude Zambezi 8 core op 3600Mhz staat wel op de lijst, zij het met de opmerking dat je geen towercooler moet monteren omdat die de VRM's niet koel houden. Dan is het vreemd dat een Vishera FX-8320 niet zou kunnen. Dat je met een FX-8350 wel erg op het randje gaat zitten omdat die hoger geklokt is snap ik maar een FX-8320 zou logischerwijs moeten kunnen.

Maar de FX-6350 is op dit bordje misschien verstandiger als je niet wil gokken met de stabiliteit van je systeem.

• Case-study
ik zou nog steeds een (gelapte) stock koeler monteren of een grotere die daar op lijkt en niet een die alleen de processor koelt via de heatpipes en het moederbord geen enkele vorm van koeling geeft..

Verwijderd

Waarom monteer je niet een paar VRM heatsinks? Weet niet of dat goed helpt hoor ;). Zoiets als dit: http://highflow.nl/chipse...am-heatsinks-8-stuks.html of http://highflow.nl/chipse...m-heatsinks-10-stuks.html

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2014 20:31 ]

• Case-study
opmerking betreffende koeler die naar het moederbord blaast om omringende componenten staat overigens NIET in de handleiding van dit moederbord.. (wel in die van mijn 980DE3/U3S3)
wel dat je er een grotere* heatsink op de proc moet zetten.
*groter dan wàt staat er niet bij..

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:36
geen goed plan, pc van mijn broertje heeft zelfde moederbord en die kotste die processor echt uit. constant freezes en dergelijke vanwege oververhitte vrms

gewoon lekker niet doen of eerst is een keer een fatsoenlijk moederbord kopen,

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

• Misha1994
Jongens, het wordt en FX-6350 met een Gelid Tranquillo Rev. 2.

Bedankt voor jullie input!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-02 23:08
blamauci schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:49:
geen goed plan, pc van mijn broertje heeft zelfde moederbord en die kotste die processor echt uit. constant freezes en dergelijke vanwege oververhitte vrms

gewoon lekker niet doen of eerst is een keer een fatsoenlijk moederbord kopen,
Heb denk ik bijna 2 jaar met dat mobo en een FX-8350 gedraaid zonder ooit de problemen te ondervinden die je noemt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:36
chaoscontrol schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 13:03:
[...]

Heb denk ik bijna 2 jaar met dat mobo en een FX-8350 gedraaid zonder ooit de problemen te ondervinden die je noemt.
Ja en ik ga er van uit dat C&C aanstond? dan is het niet zo'n probleem, want de Vishera CPU's klokken behoorlijk snel en agressief terug en dus is het TDP dan ook veel lager.

Staat C&C niet aan dan word het zeker wel een issue aangezien meerdere reviews van de FX8350 hebben uitgewezen dat je als de CPU op 100% belast het TDP wat AMD opgegeven heeft simpelweg niet klopt en het eigenlijk rond de 140Watt zit en de VRM's op dat bordje zijn eigenlijk maar geschikt voor 95Watt TDP.

Voor sommige mensen is het een non issue en hebben ze veel plezier van dat bordje en voor sommigen is het wel een issue.

Klinkt mischien retarded maar de ene batch van dat bordje is terribad met 95Watt VRM's en de andere batch is verbeterd.

Aangezien TS niet zeker kan zijn welke variant hij krijgt is het een gok met dit soort budget Asrock bordjes.

http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database

Hier kun je checken welke powerphases en VRM's je bordje heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door blamauci op 21-03-2014 13:32 ]

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

• Case-study
Als Asrock een TDP van 140 opgeeft en hij houdt 125 niet, krijgen ze hem van mij mooi retour: vervangen door een die het wel kan a.u.b.

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:22
Ik zou het persoonlijk niet proberen als ik de processor nog moest aanschaffen, zelf heb ik ook ooit een x2 6000+ met 125 watt TDP op een asrock moederbordje gezet met een max van 95 watt maar die had ik allebei nog liggen en onder het motto werkt het niet dan pech gehad :).
Heeft overigens wel jarenlang goed gedraaid ;)

• Case-study
@Venom, dat doe je dan andersom: er staat opgegeven dat het niet kan en je probeert het toch..
terug naar topic, als het bordje al uit de garantie is bij Mischa wordt het een ander verhaal.

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:33

two

Er staat in dat je een fx6100 op 3,9GHz hebt, probeer deze dan zo hoog mogelijk te klokken! Hoe hoger je deze klokt hoe meer die verbruikt, kun je gelijk zien of je bord het trekt. Daarnaast kun je mogelijk niet OC'en met de FX-8320 maar wel op stock laten lopen. Dus waarom deze niet verder OC'en en dan gelijke results halen als een FX-8320?

[ Voor 13% gewijzigd door two op 26-03-2014 08:42 ]

Signature

Pagina: 1