Windows 8 netwerkproblemen?

Pagina: 1
Acties:

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:38
Gisten mijn nieuwe laptop binnen gekregen: de Lenovo B580 (MBX3BMH). Mooi ding!
Nu echter alleen wat problemen met verbinding maken met internet, wat denk ik aan Windows 8 ligt; geen problemen hiermee gehad met Windows Vista en Windows 7, terwijl er niets aan het internet veranderd is.
Het probleem is als volgt:
We hebben hier twee routers staan; eentje die 2 g-netwerken uitzendt, en eentje die een n-netwerk uitzendt.
Met de g-netwerken krijg ik verbinding, echter het internet is dan zo traag dat ik eigenlijk toch geen internet heb. Maargoed, deze netwerken gebruikte ik eerder ook niet echt, dus dit is niet zo'n groot probleem (al zijn tips om dit te verbeteren natuurlijk ook welkom).
Met het n-netwerk krijg ik in eerste instantie geen verbinding; dan geeft ie me een 'Could not connect' oid, terwijl mijn oude laptop met Windows 7 er pal naast stond en gewoon verbinding had als normaal. Als ik daarna de router reset, krijg ik ineens wél verbinding op mijn nieuwe laptop.
Nu komt het vervelende: als vervolgens de netwerkkaart gereset wordt, krijg ik weer geen verbinding en moet ik de router weer resetten.
Zo had ik meteen nadat ik verbinding had wat opties van de kaart veranderd (Minimal Power Consuption: Disabled, omdat ik een trage downloadsnelheid had wat hiermee opgelost lijkt te zijn). Gevolg: de netwerkkaart werd gereset, internetverbinding weg, en ik kon er niet meer mee verbinden. Router gereset, en ik had weer verbinding.
Daarna Windows 8.1 gedownload en geïnstalleerd. Na de update: weer geen verbinding mogelijk. Router gereset: verbinding. Minimal Power Consumption weer moeten Disablen: geen verbinding mogelijk. Router gereset: verbinding.
Iemand een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen? Het is erg irritant om steeds de router te moeten resetten; deze staat namelijk in het huis naast ons, dsu dat is ook niet zo snel gedaan. Daarbij delen we deze met zo'n 12 mensen, dus voor anderen is het ook vervelend als ik 'm steeds moet resetten..
De routers zijn verder niet van mij, dus aan de instellingen daarvan kan ik niets veranderen, ik kan ze alleen resetten.
De driver van de netwerkkaart is, voor zover ik zo snel kan vinden, up-to-date.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Treedt dit probleem alleen thuis op?

Ik zou persoonlijk in eerste instantie eens kijken naar de instellingen van de router (welke?), bijvoorbeeld dat WPA2, AES, n-only, vast kanaal en 20MHz bandbreedte ingesteld is. Ook al ben je hiervoor afhankelijk van iemand anders.

Je kan daarnaast nog even testen met een LiveCd of het Windows specifiek is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Raymon89
Na een paar dagen ziet het probleem er als volgt uit:
Ook als ik internet heb, wordt ik er soms gewoon uitgegooid (en weer: mijn oude laptop blijft dan gewoon verbinding houden). Ook bij het restarten van de laptop is de verbinding vaak weg. Soms heb ik dan echter, zonder wat te doen, na 15 minuten ineens wél weer verbinding. Vaker echter ook niet.
WPA2 en AES zijn ingesteld, verder kan ik niets bekijken want dan zou ik in moeten loggen waar ik het wachtwoord niet voor heb..

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Loop je niet gewoon uit je DHCP pool?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Raymon89
Ik heb even in de event log gekeken, en dat zou het inderdaad kunnen zijn..
Hoe los ik dat op?
IPv6 uitschakelen? Static IP aanmaken?

Ik heb ondertussen al eens de driver verwijderd, en een oudere Windows 7 driver geinstalleerd; hiermee had ik echter precies hetzelfde probleem, dus maar weer de nieuwste Windows 8 driver erop gezet.

[ Voor 78% gewijzigd door Raymon89 op 22-03-2014 09:12 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je DHCP pool regel je op je router; meestal hebben die in de admin-interface wel een DHCP menu.
Kijk even waar hij nu op staat en of dat overeenkomt met het aantal devices in je netwerk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Raymon89
Zoals ik al zei; ik kom niet in de router..

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Raymon89 schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 17:51:
Zoals ik al zei; ik kom niet in de router..
Ook niet als je een kabeltje gebruikt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:44
Wat voor wifi-kaartje zit er in de laptop? Ik zie op het net dat er een Broadcom in zit. Is dat er een met 1, 2 of 3 antennes?
Het aantal antennes (voor ontvangen/zenden) bepalen je snelheid, maar ook voor een deel de stabiliteit van de verbinding. Daarnaast speelt de driver natuurlijk een belangrijke rol.

Mijn ervaring met een HP G62-b09ED budget laptopje (Core i5) is dat er ook een budget wifi-adapter in zit.
Een Wifi-N maar dan wel slechts een 150 mbit Broadcom dingetje. Maximale verbindingssnelheid die ik in W7 met dat *&*%*- ding voor elkaar krijg is 65 Mbits. En dan staat de wifi-router (Netgear WNDR3700) op 50 cm!!

Ter vergelijking: Acer laptop met Intel Ultimate-N 6300 heeft op zolder een stabiele verbinding van 270 Mbits. 10 meter afstand en twee vloeren ertussen.

• Raymon89
lier schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 20:38:
[...]

Ook niet als je een kabeltje gebruikt?
Dan heb je toch nog steeds een wachtwoord nodig? En dat ding staat sowieso achter slot..

Er zit inderdaad een Broadcom in, 2x2 dus ik denk twee antennes?
Anyway, die is stukken beter dan die uit mijn oude laptop uit 2008.. Áls ik verbinding heb, is deze ook super goed, totdat ie wegvalt. Ik kom er nu dus weer niet op, na gisteren de hele dag nergens last van gehad te hebben.. Typ dit dus weer op mijn oude laptop die er vlak naast staat.

Verwijderd

Vertel de beheerder van de router dat de dhcp pool vergroot moet worden..(als dat het probleem blijkt te zijn)

• Raymon89
Mijn netwerk disconnecties lopen echter niet samen met het verlopen van de IP lease.. Kan het dan toch nog een probleem met DHCP zijn?
En een probleem met de DHCP pool zou dan toch ook op andere apparaten op moeten treden?

Ik heb zonet de laptop eens direct met een kabeltje verbonden aan de router (sleuteltje van slot gekregen ^^), maakte meteen verbinding. Een DHCP probleem zou dan toch ook op hebben moeten treden, niet? (Correct me if I'm wrong, zoveel verstand heb ik er niet van.) Verbinding maken draadloos lukte echter ook niet terwijl de kabelverbinding nog in stand was.

Ik had van tevoren ook nog een nieuw wireless profile aangemaakt, met een ander security type. Nu worden er dus, voor eigenlijk hetzelfde netwerk, twee netwerken weergegeven: "SBW4-AP1", wat mijn zelf aangemaakt profiel is met WPA-Personal TKIP als beveiliging, en "SBW4-AP1 2", wat het 'originele' netwerk/profiel is met WPA2-Personal AES als beveiliging. Via beide profielen kon ik voor resetten van de router geen verbinding maken, erna wel (ik dacht dat het beveiligingstype goed ingegeven moest worden?), ook na het disablen en opnieuw opstarten van mijn netwerkkaart. Ik ben benieuwd voor hoe lang ik nu internet heb..

EDIT: Niet lang dus, vanmorgen weer router moeten resetten..

[ Voor 5% gewijzigd door Raymon89 op 24-03-2014 17:07 ]

Pagina: 1