Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fans per aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• Phillipos
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-02 13:11
Joo Tweakers,

Misschien al een eerder gestelde vraag, maar kon zo snel geen antwoord vinden op mijn vraag.

Ik wil graag twee fans in de voorkant van mijn kast aansturen via een PWM aansluiting op mijn moederbord, zodat ik ze via software kan aansturen. Nu zit er echter aan de voorkant maar 1 PWM aansluiting op het moederbord. Mijn vraag is, hoeveel fans kan ik op 1 aansluiting aansluiten?

Relevante Specs:
- Voeding: Corsair CS650M (650W)
- Mobo: MSI Z77a-G45
- Fans: 2x Scythe Slipstream 140XT 1700RPM (0,35 A / 4,2W per stuk)

Ik kan in de handleiding van mijn moederbord niet terugvinden hoeveel ampere de enkele aansluiting is..

Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Grtz
Phillipos

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:32
Ik zie het probleem niet zo, je hebt toch sowieso 5 fan aansluitingen op je mobo?

Maar goed, 2 fans op 1 aansluiting kan met een splitter prima verder. Weet alleen niet of het wat uit maakt voor de snelheidsregeling via PWM. In mijn ervaring maakt het via DC iig niet uit.

• Phillipos
Ik heb indd 5 fan aansluitingen maar die hebben niet allemaal pwm functionaliteit. Dat wil ik wel graag hebben ivm de te regelen snelheid snap je?
analogworm schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 22:55:
..... In mijn ervaring maakt het via DC iig niet uit.
Wat bedoel je met DC?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DC als in AC/DC, oftewel gelijkstroom. Als je 2 fans aan gaat sluiten op een enkele PWM header, moet je wel zorgen dat van maar 1 fan de PWM info wordt doorgegeven, anders raakt het systeem in de war. En ook dat de fans gelijk zijn, zelfde RPM, zelfde maat, etc.

Het is beter dat als je je fans wilt beheren mbt snelheid, je beter een fancontroller in je systeem kan hangen. Je wilt blijkbaar de airflow en geluidsproductie beïnvloeden. Als je 2 front fans hebt, heb je in feite al genoeg airflow voor normale koeling. Ga je wat zwaars doen, dan kan je altijd nog de fans handmatig harder zetten.
Mijn ervaring met PWM controlled fans zijn niet super, maar ook beperkt. De fan die ik daarop had draaien ging om de haverklap naar volle toeren, alleen maar omdat de CPU het eventjes wat drukker had, zeg max 2 seconden. Dat was een flinke toename van geluid voor iets onbenulligs dat ik PWM niet meer gebruik.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• analogworm
Want om het even helder te krijgen Hero of Time, de vierde aansluiting geeft enkel feedback aan de fan controller toch?
Ofwel in het geval van twee gelijke fans op één PWM aansluiting, waarbij bij 1vd fans PWM is uitgeschakeld, wordt wel bij beide fans de snelheid geregeld op basis van de fan waarbij PWM wel is ingeschakeld, toch?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ehm, geen idee. Maar ik heb een klein foutje gemaakt. Ik doelde op de RPM sensor. Daar werkt PWM vziw ook mee, om daarmee de snelheid van de fan te verhogen om de gewenste koeling te krijgen. Hoe en wat nodig is voor een foutloze werking met alle technieken weet ik niet 100%, maar het lijkt mij dat je van een van de tweede fan alleen z'n voltage wilt regelen.

Verwijderd

Als je een PWM-splitterkabeltje koopt waarbij de voeding via een molexconnector direct vanaf de PSU komt, omzeil je je mogelijke probleem. Voorbeeld kabeltje: http://tweakers.net/price...-pwm-1-to-4-splitter.html (er staan er meer in de Pricewatch).
Daarnaast staat soms wel in de handleiding van je moederbord hoe zwaar je een fanheader kunt belasten.

Edit: @ hierboven: een 3-pins fan gebruikt als pinnen (maximaal) 12V, Ground en RPM en een 4-pins PWM-fan heeft daar nog een PWM-pin bij. Bij de 3-pins fans regel je het voltage en bij de PWM-fans hou je in principe het voltage op 12V en laat je je moederbord via de extra PWM-pin het aantal toeren regelen. Het moederbord kan maar 1 RPM-signaal per fanheader uitlezen dus alleen van 1 fan krijg je het RPM-signaal met zo'n splitterkabel terug (de RPM-pinnen van de andere fans zijn niet aangesloten). Het PWM-signaal wordt met zo'n splitterkabel aan alle aangesloten fans doorgegeven.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2014 12:16 ]

• analogworm
Aah ja helder Flopz2009.

• Phillipos
Tnx voor de reacties!!!

Maarr,, jullie hebben het over aansturing en dergelijke, maar dat is volgens mij niet het probleem. Want alles wat ik aansluit op mijn PWM "aansluiting" kan ik gewoon softwarematig aansturen... De vraag is alleen, kan de connectie en/of het moederbord genoeg stroom doorgeven voor twee fans??

Voor de duidelijkheid, op mijn moederbord kan ik moeiteloos drie pins fans in snelheid aansturen zonder dat het een PWM fan betreft.De fans die ik op een aansluiting wil aansluiten zijn exact de zelfde fans.

m.a.w. kan ik twee 0,35 A / 4,2W fans voorzien van stroom via een aansluiting (aansturing kan immers min of meer zeker). Er werd al een optie genoemd met een kabeltje die een extra molex stroomvoorziening heeft, maar dan gaat het meestal om kabeltjes met 4 of meer fan aansluitingen. In dit geval gaat het om maar twee fans.

[ Voor 3% gewijzigd door Phillipos op 19-03-2014 18:47 ]

• Phillipos
Hero of Time schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 08:44:
.............. De fan die ik daarop had draaien ging om de haverklap naar volle toeren, alleen maar omdat de CPU het eventjes wat drukker had, zeg max 2 seconden. Dat was een flinke toename van geluid voor iets onbenulligs dat ik PWM niet meer gebruik.
Is dat niet alleen als je hem op de CPU aansluiting aansluit?? Dit kan overigens, mits goed ingesteld via bios, ook wel weer superhandig zijn!

Heb zelfs gelezen dat je het PWM signaal van je videokaart kan gebruiken. Wat er dan gebeurt is dat als je videokaart warmer wordt en dus meer koeling nodig heeft, je case fans ook harder gaan blazen. In de praktijk dus alleen bij gamen!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Phillipos schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 18:50:
[...]

Is dat niet alleen als je hem op de CPU aansluiting aansluit?? Dit kan overigens, mits goed ingesteld via bios, ook wel weer superhandig zijn!
Het was m'n CPU koeler ;). Nu is m'n CPU 'passief', als in, alleen een heatsink erop omdat de casefans (die op lage toeren draaien) er best dicht op zitten dat de airflow genoeg is. Voor mij was 't dus superONhandig.

Maar heb je al in de handleiding gekeken van je moederbord, zoals Flopz2009 aangaf?

• analogworm
Phillipos schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 18:46:
Maarr,, jullie hebben het over aansturing en dergelijke, maar dat is volgens mij niet het probleem. Want alles wat ik aansluit op mijn PWM "aansluiting" kan ik gewoon softwarematig aansturen... De vraag is alleen, kan de connectie en/of het moederbord genoeg stroom doorgeven voor twee fans??

Voor de duidelijkheid, op mijn moederbord kan ik moeiteloos drie pins fans in snelheid aansturen zonder dat het een PWM fan betreft.De fans die ik op een aansluiting wil aansluiten zijn exact de zelfde fans.
...
Goed, wij hadden het dus over het technische aspect van jouw softwarematige aansturing mbt op twee PWM (4pins) Fans op 1 aansluiting dmv een splitter. Wat jij nu zegt is dat je 2 DC fans (3pins) aan Wilt sluiten op 1 PWM aansluiting (4pins)...
Zonder te kijken naar wattages weet ik uit ervaring dat dat gewoon kan, gezond verstand zegt wel dat je er niet oneindig veel op aan kan sluiten :P

• Phillipos
He Guys,

Ik heb dus een tijdje twee 12cm fans op een aansluiting gedraait, echter is nu mijn mobo defect. Het probleem met mijn moederbord is dat twee van de vier ram sloten het niet meer doen. Zou dit mogelijk te maken kunnen hebben met dat ik te veel stroom gevraagd heb van een fanaansluiting?? Met andere woorden, zou dit probleem veroorzaakt kunnen worden door het feit dat ik twee fans op een aansluiting heb gedraait??

Ik ben benieuwd!

N.b.: ik heb overigens wel onder garantie mijn geld terug van het moederbord. Dikke kans dat het dan een productiefout oid was toch? En niet door ondeugdelijk gebruik is veroorzaakt.
Pagina: 1