Wat voor soort/type moederboard zit in mijn Acer X5810?

Pagina: 1
Acties:

• carlo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-02 22:29
Ik heb een Acer X5810 computer met daarin een moederbord dat ik wil upgraden omdat er slechts 1 SATA poort op zit.Ik heb echter geen idee wat voor formaat en/of type dit moederbord is en dat maakt een vervanger zoeken onmogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/i/nsxbncp

Wat bijzonder is is hoe de voedingconnector linksonder zit. Dit is nodig omdat in de kleine behuizing de harddisk anders niet boven het moederbord past.

Ik heb diverse moederborden bekeken (mITX, mATX) maar allen hebben de voedingconnector 90 graden gedraaid zitten.
Hebben jullie een suggestie voor een vervangend moederbord?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe die voedingsconnector gedraaid zit maakt natuurlijk weinig uit of iets gaat passen of niet. Dit is een of ander proprietary formaat dat lijkt op DTX, maar dan langer. Dat is goed nieuws want DTX of mITX borden gaan hier ws prima in passen. Enige wat je dan mist is je tweede PCIe slot, en verder is het mogelijk dat je wat moet prutsen met front panel connector.

Overigens, 1 SATA poort... heb je wel ruimte in de kast voor meer dan 1 SATA device?

Oslik blyat! Oslik!

• carlo
De plaatsing van de voedingconnector is wel belangrijk omdat in deze kleine behuizing de harddisk in een frame zit dat strak boven het moederbord hangt. Met de voedingconnector op de standaardwijze gaat dat niet passen.

2e SATA poort wil ik gebruiken voor een SDD. Inderdaad is de kast hier niet op voorbereid maar hopelijk kan ik deze ergens in een hoekje wegwerken (plakband, tiewraps o.i.d.)

Bedankt voor de DTX/mITX suggestie ik zal hier verder naar zoeken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met een mITX-bord sla je twee vliegen in een klap: alsnog boeit orientatie voedingsconnector niets, en omdat het bord significalt korter is dan je huidige heb je plek voor SSD.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Gaat het hier om een Q8300 processor? Voor dat socket zijn er waarschijnlijk niet eens mITX moederborden. Wat je kunt doen is een andere behuizing kopen en een ander moederbord (tweedehands of gewoon heel goedkoop), de rest zet je dan over :).

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2014 23:30 ]

• carlo
Bedankt voor de tips zo ver.

Ik heb de behuizing geopend en zo goed als mogelijk de afmetingen van de print bepaald: 20 x 24 cm
Via de website Wikipedia: Computer form factor gok ik dan dat ik een FlexATX of DTX moederbord heb. In pricewatch is geen van beide formaten aanwezig dus dat is doodlopende weg.

mITX zou qua afmetingen wel in de kast passen. Of dat ook geldt voor de bevestingsgaten weet ik niet.

Ik heb inderdaad een Q8300. Bummer dat daar vermoedelijk geen mITX voor te krijgen is.
Suggestie van een nieuwe kast is nu juist wat ik niet wil. Ik heb deze computer gekocht vanwege de kleine behuizing.

Zoals ik het nu zie heb ik de volgende opties:
1) Bij openen van de kast zag ik dat er wel een tweede SATA is, namelijk die voor de DVD. Ik zou die kunnen opgeven en heb dan gelijk meer dan genoeg ruimte voor de SDD.

2) Ik koop een nieuw mITX board + processor. WiFi insteekkaartje past dan niet meer dus moet geïntegreerd op moederbord of als USB stick.
Een 1155 processor: G2030 = €46 + moederbord €65 + WiFi USB €15 = €126
Een 1150 processor: G3420 = €53 + moederbord €72 + WiFi USB €15 = €140
Deze 2-Core processoren zijn iets sneller dan mijn huidige quadcore maar scheelt minder dan factor 2. Daar hoef ik het dus niet voor te doen, enige echte voordeel is het lagere stroomverbruik en dus stiller systeem (van 95W naar 54W max.)

Als ik het zo naast elkaar zet ben ik teleurgesteld in de vooruitgang van processorsnelheid in de afgelopen paar jaar. Ruim €125 betalen om bijna hetzelfde te krijgen als ik nu heb vind ik zonde.
Het gaat dus optie 1 worden.

Dank voor jullie hulp.
Pagina: 1