ubuntu network install from usb stick

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-08 19:59
Gents,

aangezien ik er zo vaak in slaag mijn ubuntu te verkl***n, zoek ik eenvoudige manier om mijn machine te herinstalleren.

Vroeger downloade ik laatste ISO -> fikken op een schijfje en in de nieuwe pc en klaar is kees. Maar ik ben dat fikken een beetje beu: ik heb al een stapeltje liggen vanaf ubuntu 10.*

Ik heb nog oude stickjes liggen van (500 meg tot 1,8 gig) waarop ik een light OS (lubuntu ofzo) kan installeren en dan vandaar ubuntu via een internet/netwerk install op mijn pc te zetten. Op die manier kan ik telkens opnieuw bij een f*ck up mijn stikkie uithalen en ondertussen de laatste versie installeren.

ps: had ik een vier of twee gig stick gehad was het al opgelost en zette ik telkens opnieuw het volledig OS op die stick en dan installeren op de PC. Maar mijn manier moet toch ook kunnen...

Wat ik dus niet zoek: de laatste ubuntu versie op een stick gooien en dan vervolgens installeren op de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Installeer je systeem met een extra partitie waarop je een image zet die je kunt booten en die je over je verneukte installatie kunt kopieren.

Maar misschien is het slimmer om te leren je systeem niet te verkloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
unetbootin > ubuntu > 13.04_netinstall_x64

dacht oplossing gevonden te hebben, maar hij wil niet installeren :/

edit: 1 GB or larger USB drive, formatted as FAT32 (mijn stickje was te klein: 500 meg > op zoek naar ander)

[ Voor 34% gewijzigd door TtheGreat op 18-03-2014 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TtheGreat schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 21:16:

Ik heb nog oude stickjes liggen van (500 meg tot 1,8 gig) waarop ik een light OS (lubuntu ofzo) kan installeren en dan vandaar ubuntu via een internet/netwerk install op mijn pc te zetten. Op die manier kan ik telkens opnieuw bij een f*ck up mijn stikkie uithalen en ondertussen de laatste versie installeren.

ps: had ik een vier of twee gig stick gehad was het al opgelost en zette ik telkens opnieuw het volledig OS op die stick en dan installeren op de PC. Maar mijn manier moet toch ook kunnen...

Wat ik dus niet zoek: de laatste ubuntu versie op een stick gooien en dan vervolgens installeren op de pc.
Eh, huh? Dat is toch exact wat je vraagt, installeren vanaf je stick?
TtheGreat schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 21:16:

Geef dus even duidelijk aan wat je wilt. Je systeem kunnen installeren vanaf stick, of installeren via stick. :S

Hoe dan ook, met Cheatah eens, wat doe je in vredesnaam om je systeem telkens te slopen? Of gebeurt dat eens per 6 maanden dat 't stuk gaat? Dat kan ik dan nog begrijpen.

Zie nu je laatste bericht, waarom wil het via Unetbootin niet werken? Wat voor hardware heb je? Zit je met UEFI op je systeem? Je bent niet erg duidelijk, zo kunnen we je niet helpen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan zelfs vanuit een werkende Ubuntu installatie een USB stick laten maken met het "create startup disk" programma.

http://www.ubuntu.com/dow...ate-a-usb-stick-on-ubuntu

--->Download de network install ISO file and zet die op een USB stick. Die is als het goed is maar iets van 150MB groot. Alle software wordt dan tijdens installatie gedownload.

[ Voor 31% gewijzigd door firebird_1979 op 18-03-2014 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
hmm nog ff proberen uit te leggen.

usb boot apparaat maken vanwaar ik mijn ubuntu opnieuw kan installeren (13.10 bijv) vanaf het netwerk (omdat mijn stickjes te klein zijn om telkens de laatste versie op te dln)

dus: boot from stick met whatever OS > launch an installer die .iso files van inet gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
firebird_1979 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 22:25:
Je kan zelfs vanuit een werkende Ubuntu installatie een USB stick laten maken met het "create startup disk" programma.

http://www.ubuntu.com/dow...ate-a-usb-stick-on-ubuntu
Ja, maar daarvoor moet je de volledig image downloaden naar je stick en ik heb er geen meer die groter zijn dan 2 gig.

[ Voor 15% gewijzigd door TtheGreat op 18-03-2014 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:45

arie_papa

Running on Ubuntu

Je zou ook eens minimal cd kunnen proberen.

ps waarom is er nog geen "Het Grote Ubuntu Topic: Deel 12...... 14.04 LTS staat voor de deur

[ Voor 0% gewijzigd door arie_papa op 18-03-2014 22:34 . Reden: Firebird was sneller + typo ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
ok zo ver zijn we dus al:

dd if=/home/username/Downloads/mini.iso of=/dev/sdd

en dan installatie van de desktop versie: sudo tasksel

ff testen

edit: grrr stick is nu naar de knoppen (permanently write protected), mijn andere liggen op het werk. het zal voor morgen zijn...

[ Voor 31% gewijzigd door TtheGreat op 18-03-2014 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt een stick van 512 MB en 2 GB, wat is het probleem? De ISO voor Xubuntu is 840 MB. Gnome versie is 865 MB. En de eerder aangehaalde netinstall is ook maar een paar MB, die zelfs op je 512 MB stick past. Hele installatie, de installer staat in de ISO, de rest wordt van 't web gehaald.

* Hero of Time ziet het probleem niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
Conclusie:

net 3 usb sticks in de vuilbak gesmeten (meestal oudere van 500 meg) omdat er vanalles mee niet ging. Heb toevallig nog eentje gevonden van 4 gig, dus eigenlijk is mijn probleem van size opgelost.

Heb eerst met 'startup disk creator' geprobeerd een mini.iso bootable usb te maken, maar om een of andere reden wil hij die iso niet selecteren.

dan maar de oplossing van Hero genomen en ubuntu.iso met 'startup disk creator' gemaakt. Het geheel is wel megatraag. Ik heb het booten verschillende keren gekilled op mijn 'oudere' desktop (i3 core) omdat ik dacht dat ie vastliep. Dan maar usb stikkie in mijn laptop gestoken en daar gaat het supertraag (al iets minder dan mega-traag dus). Ik vermoed dat het aan de stick ligt...

Maar mijn probleem is nu opgelost. Volgende keer laatste versie erop en installeren vanaf die stick. Hoewel ik het mini.iso verhaal toch ook nog eens zal proberen, dat zal misschien iets sneller verlopen.

Dank aan iedereen!
Pagina: 1