Vraag omtrent backup / hardeschijven

Pagina: 1
Acties:

• T-Bounce
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-12-2020
Beste,

Ik heb volgende vraag / probleem ...

Ik zit met een groot aantal externe hardeschijven (allemaal Western Digital en Seagate en gevoed door stopcontact) en allemaal aangesloten op mijn desktop pc met usb 2.0.
Nu is het probleem dat die hardeschijven soms opeens 'uitvallen' (opeens zijn alle bestanden precies verdwenen??) , als ik ze dan terug uit trek en terug in steek, dan heb ik al mijn bestanden wel terug ..
Het vervelende is, ik gebruik Cobian Backup om automatische backups te maken van die externe HD's op andere externe hd's maar doordat die bestanden soms opeens 'verdwijnen' is die backup uiteraard ook weer leeg ..
Het betreft hier ongeveer 8 externe hd's tussen de 2TB en 4TB elk .

Hebben jullie enig idee hoe dit kan komen dat die alsmaar 'uitvallen' ? Ik heb online al overal zitten zoeken, en geen oplossing gevonden ..

Nu werd mij aangeraden om een NAS of soort van server te maken met al die externe hd's erin maar hoe doe ik dit precies en wat moet ik daarvoor aanschaffen?

Dus al mijn huidige externe hd's zouden dan intern moeten geplaatst worden, maar ik weet niet als dit zomaar mogelijk is om die behuizingen van die externe zomaar te verwijderen.. En uiteraard zonder verlies van data die erop staat ..

Ik zou dus een systeem willen die sowieso ook steeds backups maakt zodat ik alles dubbel heb in geval van een crash (want heb ik al voorgehad en wil dit niet nogmaals voorhebben)

Ook is het probleem dat ik nu enkel nog usb 2.0 heb en dus gebeurd het kopiëren HEEL traag en zou eigenlijk usb 3.0 willen of via netwerk - draadloos, kwil het zo snel mogelijk uiteraard.

Hopelijk hebben jullie hier een oplossing voor.

Alvast bedankt,

Maes Timmy

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Hoe heb je alles aangesloten?
Je hebt storing en je verteld niks over je hardware/en hoe aangesloten.

Gebeurd dit ook op een andere pc?
Gebeurd dit ook bij een ubuntu livecd?
Kun je testen met minder hd's aangesloten, zodat je misschien ziet welke hd stoort.
Probeer eens via een usb hub(met eigen voeding).
Misschien voeding van je pc? Indien bovenstaande niet werkt dan misschien voeding lenen en uitwisselen, en zo testen of het de voeding is.

Hd's overzetten naar een nas zou ik niet doen, want in externe behuizingen kunnen afwijkende hd's zitten die speciaal aangepast zijn voor de externe behuizing.

[ Voor 33% gewijzigd door jan99999 op 18-03-2014 21:02 ]

• T-Bounce
jan99999 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 20:59:
Hoe heb je alles aangesloten?
Je hebt storing en je verteld niks over je hardware/en hoe aangesloten.

Gebeurd dit ook op een andere pc?
Gebeurd dit ook bij een ubuntu livecd?
Kun je testen met minder hd's aangesloten, zodat je misschien ziet welke hd stoort.
Probeer eens via een usb hub(met eigen voeding).
Misschien voeding van je pc? Indien bovenstaande niet werkt dan misschien voeding lenen en uitwisselen, en zo testen of het de voeding is.
Alles is aangesloten met usb 2.0 kabels .. Als ik minder hd's aansluit, dan gebeurt het niet of minder alleszins .. Heel raar :s

• jan99999
Probeer eens een usb hub met eigen voeding, dan hoeft de pc niet zoveel stroom te leveren.

• T-Bounce
Mja die externe hardeschijven zijn sowieso al extern gevoed dan moet die pc toch geen stroom meer leveren? Of heb ik het mis?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
Zitten alle kabels goed aangesloten? Slechte connectie oid?

Sowieso wel netjes om een keer alle schijven te bundelen tot een soort van NAS - hetzij een kant-en-klare hetzij een zelfbouw.

• jan99999
T-Bounce schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 21:04:
Mja die externe hardeschijven zijn sowieso al extern gevoed dan moet die pc toch geen stroom meer leveren? Of heb ik het mis?
Wat had je gedacht van een slechte moederbord of net te weinig stroom.
Slechte voeding die op en neer gaat met stroom, en de usb weg laat vallen.
Misschien 1 hd die stoort op de usb poort.
etc
etc
etc

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mijn vermoeden is dat de (Interne) USB HUB/Poorten toch te weinig spanning/vermogen leveren. De externe voeding van de externe hardeschijfen zijn voornamelijk bedoeld om de hardeschijf van spanning te voorzien. Het kan zijn dat het moederbord intern ook een hub gebruikt. Al eens zitten spelen met de USB poorten zowel aan voor- als achterzijde van de Pc?

Daarnaast geef eens wat specificaties op van de Pc, misschien kunnen we daar jou daar verder mee helpen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
En begin maar met het noemen van je voeding.
Pagina: 1