Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het schijnt zo te zijn dat in de EU MID ( Measuring Instruments Directive) gekeurde meters mogen worden toegepast voor verrekening.

Ze zijn twee keer zo duur als gewone meters, maar het bied hopelijk wel een mogelijk om onafhankelijker te zijn van de willekeur van energiedistributeurs. Ze zouden bijvoorbeeld kunnen worden toegepast voor teruglevering.

Kan iemand hier meer vertellen? Linkjes naar bronnen welkom!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51
De meter die je in Nederland hebt is over het algemeen niet van jou maar van de netbeheerder
Je mag daar dan ook onder geen beding zelf aan zitten klussen of vervangen.

elektriciteitsweg artikel 26ad punt 7

TheS4ndm4n#1919

• mrmrmr
  • Niet online
Het gaat mij niet direct om vervangen maar zelf meten, d.w.z. voor de meter van de netbeheerder.

Het nut daarvan is dat aangezien het met een geijkte meter gebeurt de aflezingen geldig zijn en dat je zelf volledige controle hebt over de metingen. Ongeacht wat voor meter er van de netbeheerder hangt. Bijvoorbeeld als je een meter hebt die de teruglevering niet apart meet.

[ Voor 36% gewijzigd door mrmrmr op 18-03-2014 20:58 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

MID had dacht ik niet persee iets met nauwkeurigheid te maken, maar meer (of ook) met beveiliging tegen 'aftappen'. Om aan te tonen dat er met de kWh meter niet geknoeid is lijkt een verzegeling mij dan ook noodzakelijk.

Waar wou je de meter precies plaatsen en met welk doel?

• mrmrmr
  • Niet online
@RocketKoen

http://www.consuwijzer.nl...re-meter-wie-kan-plaatsen

Ik wil een andere meter. Wie kan die voor mij plaatsen?

U kunt zelf beslissen door wie u een meter laat plaatsen. Ook kunt u zelf beslissen of u een andere meter wilt hebben en waar u die koopt of huurt. Kijk wel eerst na of u de verhuurder van de meter die u nu hebt hierover moet informeren. En of u misschien een opzegtermijn hebt.

Hoe weet ik of een meetbedrijf betrouwbaar is?

Bedrijven die bij u thuis een andere meter komen plaatsen, moeten aan een heleboel voorwaarden voldoen. Pas dan mogen zij meters verkopen, verhuren, plaatsen, onderhouden en meterstanden opnemen. Deze bedrijven hebben een formele erkenning (een certificaat) nodig. Met een formele erkenning weet u zeker dat het bedrijf betrouwbaar is. Er zijn twee overzichten met erkende meetbedrijven: één voor elektriciteit en één voor gas
.

@Dre, om teruglevering te meten zodat verrekenen met de energieleverancier mogelijk is. En in het algemeen voor diverse doeleinden: zelfstandige monitoring verbruik/teruglevering, verrekening, factureren. De plaats is niet zo van belang, zolang je maar correct meet.

Misschien dat een verzegeling voor nodig is, maar dat is niet zo'n groot probleem denk ik. Er zijn electriciens met zegelrecht.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51
Je kan ook gewoon bij je netbeheerder een andere meter aanvragen. Als die je nu hebt bijvoorbeeld niet geschikt is voor teruglevering of uitlezen op afstand.

Je kan ook een 2e meter plaatsen zonder veel gedoe. Een huisbaas hier in de straat heeft bijvoorbeeld een oud herenhuis omgebouwd tot 4 appartementen. Met 4 losse stroom en gas meters. Maar in plaats van de meter van de netbeheerder te vervangen voor 4 losse (kost je duizenden euro's) heeft hij achter de hoofdzekering(elektra) en hoofdkraan/meter (gas) 4 meters geplaatst.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1