Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TP-link TL-WDR4300 geschikt?

Pagina: 1
Acties:

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:05

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Aangezien ik een leek ben op het gebied van netwerken wil ik graag even jullie hulp inschakelen.
Even een "schets" van de situatie: Huis is uit 1985 en heeft zover ik en mijn ouders weten betonnen muren en vloeren á la jaren 80, het is vrij groot: 11 meter diep en 12 meter breed.

Nu hebben wij de "geweldige" KPN Xperia Box V8 van, uiteraard, KPN en deze kan sinds er nog een Wifi apparaat bij is gekomen het geheeltje niet meer hendelen, ook staat hij in de meterkast, en hebben we op de badkamer en 1 slaapkamer geen bereik.
De badkamer en slaapkamer liggen op de eerste verdieping en aan de andere kant van het huis.

We hebben niet veel mogelijkheden van plaatsing van de router en eigenlijk is de enigste andere optie om hem neer te zetten op mijn kamer, welke via een homeplug mijn PC van internet voorziet, mijn kamer ligt ook op de eerste verdieping maar wel aan dezelfde kant als de router.

Nu is mijn vraag: zullen wij enig profijt hebben van een extra router? Maakt het wat uit dat deze router 3 richtbare antennes heeft en dat hij niet door de betonnen vloer heen moet?

Het budget maakt eigenlijk geen fluit uit (natuurlijk ook met enige grens, maar ikzelf vind meer dan 80 euro geldverspilling), maar ik vind deze router een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.

Het ziet er dan eigenlijk zo uit:

KPN > Homeplug > nieuwe router > mijn PC
\/------------------------------- \/
PC ouders-----------------TV 1 (beide pijltjes naar onder is Wifi)
iPad(x2)--------------------Telefoon 1
TV2--------------------------Telefoon 2
--------------------------------Telefoon 3
--------------------------------TV 3

Kabels trekken kan niet, 4 bedrijven hier gehad, maar de simpele mensen die het huis hebben gebouwd hebben zo'n geweldige bekabeling aangelegd dat niemand hier wijs uit komt.

pricewatch: TP-Link TL-WDR4300

Sorry voor mijn lange start post, maar beter te veel info dan te weinig, niet?
Als ik nog wat vergeten ben, hoor ik dat graag :)

[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 18-03-2014 16:22 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:46
Ik snap weinig van je verhaal. Hoe is je PC verbonden met het internet? bekabeld? (wat is een 'homeplug'?).
Dan kun je tussen je PC en die kabel natuurlijk een access-point zetten. Dan zal de verbinding op de eerste verdieping beter gaan (namelijk via het access point welke niet door de vloer/plafond hoeft te zenden).
Als de router beneden de achterkant van het huis niet haalt dan is daar weinig aan te doen. Idealiter leg je een kabel en plaats je daar ook een access-point. Wat nog wel kan is je internet via de stopcontacten verleggen maar daar weet ik het fijne niet van.

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Waarom niet gewoon een iets goedkoper model router, en die via de homeplug inzetten als AP ?
Dan geef je dus jou nieuwe router een vast IP buiten de DHCP scope van de huidige KPN doos, en jou nieuwe router geeft jou pc internet via de kabel en de nieuwe router send via de kabel vers wifi uit.

Heb hier thuis hetzelfde, en werkt PERFECT :)

( Heb niet alles uitgelegd hoe je een AP moet instellen, eerst maar zien of je dit wilt :+ )

[ Voor 12% gewijzigd door Marsjee op 18-03-2014 16:28 ]

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
WWAS schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:27:
Ik snap weinig van je verhaal. Hoe is je PC verbonden met het internet? bekabeld? (wat is een 'homeplug'?).
Dan kun je tussen je PC en die kabel natuurlijk een access-point zetten. Dan zal de verbinding op de eerste verdieping beter gaan (namelijk via het access point welke niet door de vloer/plafond hoeft te zenden).
Als de router beneden de achterkant van het huis niet haalt dan is daar weinig aan te doen. Idealiter leg je een kabel en plaats je daar ook een access-point. Wat nog wel kan is je internet via de stopcontacten verleggen maar daar weet ik het fijne niet van.
Mijn PC is via een Homeplug (stopcontact ding) verbonden, nieuwe router zet ik dan tussen homeplug en mijn PC, dus kabel uit homeplug > router > mijn PC

• Marsjee
kuusj98 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:29:
[...]

Mijn PC is via een Homeplug (stopcontact ding) verbonden, nieuwe router zet ik dan tussen homeplug en mijn PC, dus kabel uit homeplug > router > mijn PC
Ja dat kan.

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Marsjee schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:27:
Waarom niet gewoon een iets goedkoper model router, en die via de homeplug inzetten als AP ?
Dan geef je dus jou nieuwe router een vast IP buiten de DHCP scope van de huidige KPN doos, en jou nieuwe router geeft jou pc internet via de kabel en de nieuwe router send via de kabel vers wifi uit.

Heb hier thuis hetzelfde, en werkt PERFECT :)

( Heb niet alles uitgelegd hoe je een AP moet instellen, eerst maar zien of je dit wilt :+ )
Dus toch iets vergeten, ik wil ook graag goeie ondersteuning voor een printer en een USB harddisk zodat ik kan stream over het netwerk, daarom ook deze iets duurdere gekozen ;)

En deze uitgebreide review laat ook zien dat deze router volzit met opties, iets waar ik van houd. productreview: TP-Link TL-WDR4300 review door 3DDude

[ Voor 13% gewijzigd door Kuusj op 18-03-2014 16:32 ]

• Marsjee
kuusj98 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:31:
[...]

Dus toch iets vergeten, ik wil ook graag goeie ondersteuning voor een printer en een USB harddisk zodat ik kan stream over het netwerk, daarom ook deze iets duurdere gekozen ;)

En deze uitgebreide review laat ook zien dat deze router volzit met opties, iets waar ik van houd. productreview: TP-Link TL-WDR4300 review door 3DDude
Heb hem ook ;) goed ding verder. USB functies gebruik ik niet !

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Marsjee schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:35:
[...]

Heb hem ook ;) goed ding verder. USB functies gebruik ik niet !
Nou ja, dan weten we wat mij betreft weer even genoeg, als het niets blijkt te zijn pak ik alsnog een andere _/-\o_

Bedankt maar weer!

• Marsjee
kuusj98 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:36:
[...]

Nou ja, dan weten we wat mij betreft weer even genoeg, als het niets blijkt te zijn pak ik alsnog een andere _/-\o_

Bedankt maar weer!
Wel DHCP uitzetten op de nieuwe router he 8)7 anders gaat je KPN doos helemaaaaal over de zeik.

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Marsjee schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:37:
[...]

Wel DHCP uitzetten op de nieuwe router he 8)7 anders gaat je KPN doos helemaaaaal over de zeik.
Haha zal eraan denken, die KPN rotzooi mag van mij sowieso in de prullebak.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Mijn ervaringen met de router:

- stabiel
- supergoede 5GHz WiFi
- redelijk 2,4GHz WiFi (bereik lager dan bijvoorbeeld een Netgear WNDR3700v1)

Als tegenhanger wil ik je de RB951G-2HnD adviseren (mits je durft :P). Deze heeft geen 5GHz WiFi maar is op 2,4GHz gebied superieur. Hij is echter wel duurder.

Nog mooier :) (uitgaande dat je glas hebt) is om een RB2011UIAS-2HND in te zetten op de manier zoals op netwerkje.com beschreven staat...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Die kpn rotzooi zul je vermoedelijk nog nodig hebben voor tv en telefoon. Van de router gewoon de dhcp server uitzetten, ik zou wel ever het ip adress aanpassen zodat je deze alsnog kan bereiken. En de wanaansluiting niet gebruiken.

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:50:
Mijn ervaringen met de router:

- stabiel
- supergoede 5GHz WiFi
- redelijk 2,4GHz WiFi (bereik lager dan bijvoorbeeld een Netgear WNDR3700v1)

Als tegenhanger wil ik je de RB951G-2HnD adviseren (mits je durft :P). Deze heeft geen 5GHz WiFi maar is op 2,4GHz gebied superieur. Hij is echter wel duurder.

Nog mooier :) (uitgaande dat je glas hebt) is om een RB2011UIAS-2HND in te zetten op de manier zoals op netwerkje.com beschreven staat...
Helaas is hier in het wondermooie Zuid-Limburg nog geen spoor te bekennen van glas, dus helaas, ik zit aan een duur 40/4 lijntje vast.

Het gaat me ook niet voor de monster snelheden, ik heb hier sowieso weinig buren dichtbij (vrijstaand huis mjam :)) en ik vind het al prima als ik op de badkamer een 720 en desnoods 360P filmpje kan kijken, nu gaat het helemaal niet en moet ik alles op de 3G van mn Nexus 5 doen.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

royb3 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:57:
Die kpn rotzooi zul je vermoedelijk nog nodig hebben voor tv en telefoon. Van de router gewoon de dhcp server uitzetten, ik zou wel ever het ip adress aanpassen zodat je deze alsnog kan bereiken. En de wanaansluiting niet gebruiken.
Inderdaad, als je triple play hebt dan blijft die vermaledijde Experiabox nodig voor het VOIP gedeelte. Als je een eigen router wilt gebruiken zul je Internet/VOIP/IP-TV signalen dmv VLAN's moeten splitsen. Dat kan bijv dmv een router met custom firmware (*wrt) of een managed switch.

Zie verder bijv www.netwerkje.com

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
royb3 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:57:
Was ook maar figuurlijk, maar het zijn wel echt ondingen, niet eens fatsoendelijke port-forward opties, laat staan een VPN passtrough e.d.

Heb hem zo goed als besteld i.i.g. dus even klooien en zien of het werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 18-03-2014 17:05 ]

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:46
Indd, ik heb ook al zo vaak enorme ruzie gehad met die KPN krengen. Maar ach.
Mooi dat je nu verder kunt! laat ff weten of het lukt :).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een domper op je verwachtingen zetten:

Geheid is die TP-Link WDR4300 superieur aan zo'n KPN Experiageval. Maar het verandert niets aan je fundamentele problemen:

Demping van signalen door al dat beton (plus evt isolerende ondervloeren en zware badkamertegels).

Je gaat misschien een metertje hier of daar redden, danwel een paar Mbps (vooral als je client devices 3x3:3 MiMo (3 physical streams) aankunnen), maar op zolder gaat het nog steed niet opschieten, en zo'n ding via powerline op je modem/router aansluiten is alsof je een Ferrari neemt en daar wielen+banden van een Lada onder zet. Doodzonde en totale overkill.

Nu zijn er alternatieven voor powerline die beter presteren, maar andere voorwaarden hebben:
- MoCA is ethernet over coax. Als je toevallig coax (TV-kabel) naar boven hebt liggen kan dit een uitkomst zijn. Alle MoCA 1.1 setjes gebruiken dezelfde chipset en halen 170Mbps (echte throughput) vrijwel ongeacht hoe slecht coaxkabels aangesloten zijn. Nadeel is dat die dingen niet goedkoop zijn, EUR 65 per adapter op bol.com, en je hebt er minimaal twee nodig.
- Plastic Optical Fiber (POF) in plaats van Ethernet. Alsnog kabel wat je moet trekken, maar veel dunner/platter dan Ethernet waardoor het makkelijker onder vloeren en door kiertjes geleid kan worden. Performance is vergelijkbaar met MoCA, zo rond de 180Mbps, kosten EUR 80 bij Conrad voor een starterset met 2 transcievers en 20m plastickabel.
- Toch Ethernet. Ongeacht wat de prutsers die het huis bouwden deden kun je prima kabel langs de plint leggen (en bijv langs achterkant van trap, zie je niets van), danwel zelf gaten door vloeren boren (boorhamer FTW). Ja, kost even wat moeite, maar is (zelfs als je boorhamer moet huren) goedkoper dan alle alternatieven en werkt goed. Als je dan op zolder Ethernet hebt is dat bij uitstek de plek om een AP aan te sluiten en is zo'n WDR4300 geen overkill.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1