De mysterieuze TAP-adapter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Sinds kort heb last van vreemde problemen op mijn PC, die Windows 8.1 draait.

Soms freezt de PC direct na het inloggen. Hierbij kan ik de muiscursor wel gewoon bewegen, maar reageert eigenlijk niets meer. Vreemd is dat het openen van Ctrl-Alt-Delete (waarbij je zo'n menu krijgt) of het switchen naar de Metro-interface wel vloeiend gaat. Taskmanager krijg ik dan weer niet geopend; het zit gewoon compleet vast.

Deze freeze gebeurt soms ook als ik wat programma's wil starten. Ik heb dit alleen nog opgemerkt bij het opstarten van .exe die op mijn tweede HDD staan. Bij het opstarten van programma's via het Start Menu die gewoon op de SSD staan waarop ook Windows is geïnstalleerd, heb ik het nog nooit gezien.

Ik heb wel eens geprobeerd om te wachten of de PC vanzelf weer responsive wordt, maar het lijkt er niet op dat dit gebeurt. Hard reset is dus de enige oplossing.

Bizar, niet? Ik dus kijken in de Event Viewer. Nu zie ik een aantal vreemde warnings, waarvan ik overigens niet 100% zeker weet dat ze gerelateerd zijn aan de freezes:
code:
1
The DSM service was delayed by 15 seconds for a driver query/download/install on device 'ROOT\NET\0000'

Een andere melding die ik niet kon verklaren:
code:
1
Your computer was not assigned an address from the network (by the DHCP Server) for the Network Card with network address 0x00FFD03DF29A.  The following error occurred: 0x79. Your computer will continue to try and obtain an address on its own from the network address (DHCP) server.

Mijn NIC heeft dus niet dat MAC-adres. Hierdoor kwam ik op het idee om tussen mijn netwerkadapters te kijken. Wat blijkt nou: er staat een TAP-adapter tussen waar ik niets van weet:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SX318pI.png

Als ik in Device Manager kijk, zie ik bij dat apparaat onder Events dit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/q9imr2Y.png

Hé, dat ROOT\NET\0000 hebben we eerder gezien, en wel in die eerste error message uit Event Viewer. De twee errors zijn dus gerelateerd.

Het wordt nog gekker: telkens als ik de TAP-adapter probeer te disablen of te verwijderen, staat ie er bij de volgende reboot gewoon weer tussen. Er is dus 'iets' wat hem weer installeert. Maar wat? Hoe kom ik daar achter?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik je toevallig VPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Nope. Ik had al gezien dat deze adapter onderdeel is van OpenVPN, maar ik heb geen idee met welke software dit meegekomen kan zijn.

Ik heb trouwens MBAM al laten scannen, maar die kan niets vinden. Ook heb ik mijn services en opstartende apps al doorgeken, maar ik zie niets vreemds.

[ Voor 37% gewijzigd door Compizfox op 18-03-2014 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had em ook regelmatig. Bij mij kwam het gewoon door de ingebakken Windows VPN client (PPTP), overgestapt op SSTP en toen ging het weg. Overigens wel ruim een jaar mee gewerkt en nooit problemen gegeven.

Ik denk dus dat je probleem niet gerelateerd is aan die adapter.

Kan het niet zo zijn dat die HDD wordt uitgeschakeld door Windows om stroom te besparen? Het is dan normaal dat je even moet wachten tot de HDD weer is opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:07:
Ik had em ook regelmatig. Bij mij kwam het gewoon door de ingebakken Windows VPN client (PPTP), overgestapt op SSTP en toen ging het weg. Overigens wel ruim een jaar mee gewerkt en nooit problemen gegeven.
Ik gebruik geen VPN, ook niet die van Windows zelf.
Ik denk dus dat je probleem niet gerelateerd is aan die adapter.

Kan het niet zo zijn dat die HDD wordt uitgeschakeld door Windows om stroom te besparen? Het is dan normaal dat je even moet wachten tot de HDD weer is opgestart.
Ik dacht eerst ook aan het HDD-probleem, maar dit is toch iets anders. Als de HDD unresponsive is kun je meestal openstaande apps gewoon nog besturen, maar lukt enkel het openen van nieuwe apps niet. Deze freeze voelt anders. Het is wat lastig te omschrijven maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydrosine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-05 20:40
Toch wel benieuwd naar de Smart waardes van je Harde schijven. Of deze nog goed zijn.
Je omschrijving riekt enorm naar harde schijven, en de freezes met reset alsof deze niet goed opspint of iets dergelijks. Vandaar mijn vraag naar SMART.

Zet anders eens in je power options je HDD's naar altijd on. Komt het dan niet voor.
Ik dacht eerst ook aan het HDD-probleem, maar dit is toch iets anders. Als de HDD unresponsive is kun je meestal openstaande apps gewoon nog besturen, maar lukt enkel het openen van nieuwe apps niet.
Apps kunnen ook gecached zijn naar de HDD? Dit sluit niet een HDD als probleem uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Hydrosine schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:12:
Toch wel benieuwd naar de Smart waardes van je Harde schijven. Of deze nog goed zijn.
Je omschrijving riekt enorm naar harde schijven, en de freezes met reset alsof deze niet goed opspint of iets dergelijks. Vandaar mijn vraag naar SMART.

Zet anders eens in je power options je HDD's naar altijd on. Komt het dan niet voor.

[...]

Apps kunnen ook gecached zijn naar de HDD? Dit sluit niet een HDD als probleem uit.
Nee, je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel dat deze freeze juist veel 'erger' is dan een unresponsive HDD. Waar bij een unresponsive HDD het systeem (de UI) vaak nog wel responsive is, is die dat bij deze freeze grotendeels niet.

SMART-waardes heb ik al gecheckt en zijn ik orde. Ik zal ze straks nog wel ff posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4Msy8Xq.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NVGXdgb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:59
Gebruik je een Windows activator? Die gebruikt de tap adapter om Windows automatisch opnieuw te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Wellicht de Hyper-V rol geintalleerd, dat ie vanuit de virtual switch wordt aangemaakt?

Verwijderen even je netwerk adapters d.m.v de Device Manager, daarna meteen een herstart. Daarna checken bij het opstarten in de Device Manager of ie er als device weer tussen zit. Lost meestal het probleem op.

Zorg wel dat je eventuele drivers bij de hand hebt, mocht ie er om vragen. En als je statische ip adressen gebruikt, documenteer ze even vooraf zodat je ze daarna weer makkelijk terug kan instellen.

[ Voor 41% gewijzigd door Turdie op 18-03-2014 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Dacuuu schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:10:
Gebruik je een Windows activator? Die gebruikt de tap adapter om Windows automatisch opnieuw te activeren.
Nope. Dit probleem doet zich overigens ook pas voor sinds een week.
shadowman12 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:57:
Wellicht de Hyper-V rol geintalleerd, dat ie vanuit de virtual switch wordt aangemaakt?
Nope.
Verwijderen even je netwerk adapters d.m.v de Device Manager, daarna meteen een herstart. Daarna checken bij het opstarten in de Device Manager of ie er als device weer tussen zit. Lost meestal het probleem op.

Zorg wel dat je eventuele drivers bij de hand hebt, mocht ie er om vragen. En als je statische ip adressen gebruikt, documenteer ze even vooraf zodat je ze daarna weer makkelijk terug kan instellen.
Het verwijderen van het network-device in Device Manager heb ik al geprobeerd, maar ook dan komt ie bij een reboot doodleuk weer terug. Het nut van het verwijderen van mijn echte NIC zie ik niet echt in eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:25

tijmeng

Panasonic 7J

toevallig illegaal Office geinstalleerd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
tijmeng schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 22:58:
toevallig illegaal Office geinstalleerd??
Dat is de zelfde loader als die ik bedoel voor Windows inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robo1993
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-06 21:28
Zoals anderen ook al vragen: Gebruik je een KMS-emulator voor Windows 8.1 of Office 2013? Die creëert zo'n TAP adapter.

Dell U2412M, Intel Xeon W3680 @ 4,3GHz, AMD Radeon RX 5700XT, Scythe Mugen 2, Asus P6T, 12GB DDR3, Kingston A2000 NVMe 1TB, OCZ Vertex 4 120 GB, 2X 500GB WD Caviar Black RAID-0, Cooler Master Real Power M700W, Logitech G533, Logitech MX5500, @Odido 1 Gb/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Heb je de event logs al doorgenomen, en of je daar gerelateerde events tegenkomt?

Het is wel een drastische maatregel, maar je zou een Reset van je device kunnen doen als er een Reset image beschikbaar is. Lijkt geen config fout, dus denk dat je dan zal moet herinstalleren o.i.d

[ Voor 40% gewijzigd door Turdie op 19-03-2014 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Ben nog steeds benieuwd. Reactie graag. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Sorry, was afgelopen dagen wat druk met wat anders.

De TAP-adapter lijkt inderdaad afkomstig te zijn van AutoKMS (Voor Office). Bedankt voor jullie hulp hierin, daar was ik zelf nooit achter gekomen :+ Nu weet ik in elk geval dat het geen malware/rootkit is of zo.

Ik ben er nu ook achter dat de freezes hier echter niets mee te maken hebben. De freezes zijn zelfs niet gerelateerd aan het openen van programma's vanaf een bepaalde schijf.

De programma's waar ik telkens problemen mee had waren bijvoorbeeld Core Temp, HWMonitor, CPU-Z, OCCT, enz. Nu blijkt dat er inderdaad een probleem is met die applicaties onder Windows 8. Omdat ze allemaal in dezelfde map, op dezelfde schijf stonden, zat ik daar het probleem te zoeken.

http://www.eightforums.co...windows-8-my-machine.html
http://www.alcpu.com/foru...php?f=62&t=2569&start=100

De oplossing is simpelweg de laatste versies van die programma's gebruiken. Ik heb dus simpelweg het probleem in de verkeerde hoek lopen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Yes! Zie je wel dat het de kms activator was. Kon bijna niet anders. >:)
Pagina: 1