Nieuwsbrief ontvangen zonder expliciete toestemming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdelta
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-05 17:29
Recent heb ik een aankoop bij 4Launch BV gedaan, en vandaag werd ik opgeschrokken door een Nieuwsbrief/Spam van hen. Normaal schrijf ik mij (natuurlijk) niet in voor nieuwsbrieven, en dus vroeg ik mij af hoe dit nou weer gebeurd zou kunnen zijn. :/

Ik heb dus een nieuw account aangemaakt en gekeken waar in het proces dit gebeurd moet zijn, en ik kwam er achter dat je bij 4Launch BV niet expliciet toestemming moet geven, maar dat je je actief moet uitschrijven. Doe je niets, dan ontvang je de nieuwsbrief. Je moet een vinkje zetten om GEEN nieuwsbrief te ontvangen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/H1uKFLx.png

Persoonlijk voel ik mij misleid, omdat je actief een vinkje moet zetten omdat je anders een nieuwsbrief ontvangt; wat niets anders is dan actief een vinkje verwijderen. Alleen het actief zetten om iets NIET te ontvangen is nog veel onnatuurlijker dan iets dat standaard al aanstaat.

Volgens mij overtreden ze hiermee dan ook de ACM regelgeving. Nu is mijn vraag wat ik vervolgens volgens jullie het beste kan doen.

[ Voor 0% gewijzigd door drdelta op 18-03-2014 13:38 . Reden: Typfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Uitschrijven en vergeten?

Waar schijf je je precies in? Want op https://www.4launch.nl/shop/#p-40 staat de constructie in je screenshot niet, daar staat de standaard 'vink aan om platgespammed te worden'?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:07
Negeren en verder gaan met je leven :)
Mocht je er echt problemen van maken, neem contact met ze op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:25
Je kan een klacht indienen bij www.spamklacht.nl van de Autoriteit Consument & Markt indien je van mening bent dat bovengenoemde handelspraktijk onjuist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Word pas interessant als er in de nieuwsbrieven van 4Launch geen link staat om je uit te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickjehh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-04 11:15
Volgens mij is hier niet zoveel mis mee. Opt-in of opt-out, beide opties kom ik vaker tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdelta
Paul schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:40:
Uitschrijven en vergeten?

Waar schijf je je precies in? Want op https://www.4launch.nl/shop/#p-40 staat de constructie in je screenshot niet, daar staat de standaard 'vink aan om platgespammed te worden'?
Het proces is als volgt:
  1. Je zet een product in je winkelwagen
  2. Klikt op afronden
  3. Nieuwe klant: Account aanmaken
  4. Overzicht (zie afbeelding)
Anoniem: 63975 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:41:
Word pas interessant als er in de nieuwsbrieven van 4Launch geen link staat om je uit te schrijven.
Die hebben ze wel, maar ik vind het een principe kwestie. Een Nederlands bedrijf hoort zich aan de wet te houden; en zulke ongewenste praktijken moeten afgestraft worden.
rickjehh schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:42:
Volgens mij is hier niet zoveel mis mee. Opt-in of opt-out, beide opties kom ik vaker tegen.
Wèl als we daar regelgeving voor hebben. Ik vind misleiding door een bedrijf om daar zelf beter door te worden "klik hier om geen spam te ontvangen" verwerpelijk.

[ Voor 43% gewijzigd door drdelta op 18-03-2014 13:46 . Reden: Reactie fridgeman en rickjehh toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 17:08
Wat zei de ACM toen je hun belde? Mijn ervaring is dat zij je met veel plezier te woord staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Er is ook een belangrijke uitzondering, de permissie is namelijk niet nodig wanneer de elektronische contactgegevens verkregen zijn bij een verkoop van producten of diensten. Maar dat geldt alleen:
•wanneer de klant is verteld dat de elektronische contactgegevens hiervoor gebruikt zullen worden
•als tijdens het verkrijgen van de gegevens de mogelijkheid tot verzet is geboden
Je hebt de mogelijkheid tot verzet geboden gekregen. Dus ik geloof niet dat 4launch iets verkeerd doet hier.

http://www.frankwatching....-rond-e-mailcommunicatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 63975 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:41:
Nee, dit is ook interessant. Nieuwsbrieven moeten in Nederland middels opt-in werken. Een vinkje aan moeten vinken om het niet te krijgen is een opt-out en dat mag expliciet niet. Bedenk je dat het bovenstaande niet geldt: je maakt éérst een account en pas daarna bestel je. Die nieuwsbriefinstelling staat dus los van je bestellingen en is dus niet volgens de regels. Als je na een bestelling vervolgens nieuwsbrieven ontvangt is dat vervolgens mogelijk wel, mogelijk niet volgens de regels. Daarvoor zit ik niet diep genoeg in de materie. :P

Als het je tijd waard is: klacht indienen bij het bedrijf en wijzen op de opt-inverplichting. Als ze daar niet goed op reageren: klacht indienen op spamklacht.nl zoals hierboven al gezegd.

[ Voor 23% gewijzigd door NMe op 18-03-2014 13:54 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Een ieder die elektronische contactgegevens voor elektronische berichten heeft verkregen in het kader van de verkoop van zijn product of dienst mag deze gegevens gebruiken voor het overbrengen van communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden met betrekking tot eigen gelijksoortige producten of diensten, mits bij de verkrijging van de contactgegevens aan de klant duidelijk en uitdrukkelijk de gelegenheid is geboden om kosteloos en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens
Zoals ik aangaf, 4Launch doet niets verkeerd. Tenzij de mailing zich niet richt op soortgelijke producten, of diensten. Heb jij een muismat gekocht en krijg je van 4Launch een e-mail over een strijkijzer, dan zijn ze wel degelijk verkeerd bezig. Krijg je echter een mail over een monitor, kan ik me voorstellen dat ze correct bezig zijn. (relatie muismat, monitor).

Ga voor jezelf na wat je onder de 'nieuwsbrief' van 4launch kan verstaan. Als ze inderdaad met strijkijzers en kaartjes voor duinerel gaan mailen, direct een klacht indienen. Krijg je gerelateerde commerciele product mails, zijn ze mijn inzien correct bezig.
NMe schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:52:
[...]

Nee, dit is ook interessant. Nieuwsbrieven moeten in Nederland middels opt-in werken. E
Bron?

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 18-03-2014 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]

Nee, dit is ook interessant. Nieuwsbrieven moeten in Nederland middels opt-in werken. Een vinkje aan moeten vinken om het niet te krijgen is een opt-out en dat mag expliciet niet.

Als het je tijd waard is: klacht indienen bij het bedrijf en wijzen op de opt-inverplichting. Als ze daar niet goed op reageren: klacht indienen op spamklacht.nl zoals hierboven al gezegd.
Bron?

Want die regels die in de startpost worden gelinkt gaan om ongevraagde mails, dat is (als ik mij niet vergis) wat anders dan een nieuwsbrief naar je eigen klanten.

Even een selectieve quote:
Indien u geen bestaande klantrelatie heeft of geen voorafgaande toestemming kunt tonen, kunt u een adresbestand niet gebruiken.
Als je dat omdraait, zou een bestaande klantrelatie dus voldoende zijn om iemand te mogen mailen.

Sure, het was een stuk netter geweest als je bij het aanmelden bewust een vinkje moet zetten om de nieuwsbrief te ontvangen. Of worstcase dat het vinkje er al staat en je het weg kan halen, maar ik vraag me oprecht af of hier daadwerkelijk een wet / regel overtreden wordt?
[...]
Bedenk je dat het bovenstaande niet geldt: je maakt éérst een account en pas daarna bestel je. Die nieuwsbriefinstelling staat dus los van je bestellingen en is dus niet volgens de regels.
Het mooie is dus dat het normale registratieformulier dus wel een opt-in vinkje heeft. Enkel het registratieformulier zoals je dat krijgt tijdens het bestelproces heeft de opt-out variant.

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 18-03-2014 14:00 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
*knip*
Modbreak: als je niets serieus toe te voegen hebt, reageer dan niet.

[ Voor 72% gewijzigd door Orion84 op 18-03-2014 14:02 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdelta
Orion84 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:58:
[...]

Bron?

Want die regels die in de startpost worden gelinkt gaan om ongevraagde mails, dat is (als ik mij niet vergis) wat anders dan een nieuwsbrief naar je eigen klanten.

Even een selectieve quote:

[...]

Als je dat omdraait, zou een bestaande klantrelatie dus voldoende zijn om iemand te mogen mailen.

Sure, het was een stuk netter geweest als je bij het aanmelden bewust een vinkje moet zetten om de nieuwsbrief te ontvangen. Of worstcase dat het vinkje er al staat en je het weg kan halen, maar ik vraag me oprecht af of hier daadwerkelijk een wet / regel overtreden wordt?

[...]
Het mooie is dus dat het normale registratieformulier dus wel een opt-in vinkje heeft. Enkel het registratieformulier zoals je dat krijgt tijdens het bestelproces heeft de opt-out variant.
toon volledige bericht
Even voor de duidelijkheid: ik ben een nieuwe (zakelijke) klant van hen, en ik krijg zonder dat ik daarvoor expliciet toestemming heb verleend (opt-in dus) een nieuwsbrief toegestuurd nadat ik een bestelling heb geplaatst (en dus een account heb moeten maken).

Volgens mij moet je in Nederland via een opt-in werken, of het nu om particulieren of bedrijven gaat zoals Draakje5 aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Nee, Draakje5 geeft juist aan dat 4Launch wel aan de regels voldoet.

Zie de tekst die hij quote en de volgende tekst van de site waar hij naar linkt:
Er is ook een belangrijke uitzondering, de permissie is namelijk niet nodig wanneer de elektronische contactgegevens verkregen zijn bij een verkoop van producten of diensten. Maar dat geldt alleen:

wanneer de klant is verteld dat de elektronische contactgegevens hiervoor gebruikt zullen worden
als tijdens het verkrijgen van de gegevens de mogelijkheid tot verzet is geboden
als de communicatie die verzonden wordt betrekking heeft op eigen en gelijksoortige producten
Kortom: je mag prima een nieuwsbrief sturen naar bestaande klanten, mits je ze daar maar van op de hoogte hebt gesteld en er de mogelijkheid was tot verzet (opt-out).

Er vanuit gaande dat de nieuwsbrief van 4launch betrekking heeft op eigen en gelijksoortige producten, voldoen ze gewoon aan alle drie die punten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdelta
Orion84 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:13:
Nee, Draakje5 geeft juist aan dat 4Launch wel aan de regels voldoet.

Zie de tekst die hij quote en de volgende tekst van de site waar hij naar linkt:

[...]

Kortom: je mag prima een nieuwsbrief sturen naar bestaande klanten, mits je ze daar maar van op de hoogte hebt gesteld en er de mogelijkheid was tot verzet (opt-out).

Er vanuit gaande dat de nieuwsbrief van 4launch betrekking heeft op eigen en gelijksoortige producten, voldoen ze gewoon aan alle drie die punten.
Persoonlijk snap ik dat dan niet. Dan zou je wanneer je een product koopt (eigenlijk ervoor, want tijdens het aanmaken van het account is het product nog niet gekocht/betaald) de verkoper de mogelijkheid geven je helemaal plat te spammen, zolang je je maar kunt uitschrijven? Dat lijkt mij niet in de geest van deze hele anti-spam wetgeving?

Het doel van de wetgeving is namelijk overlast door spam te voorkomen, maar als je een product koopt mag je wel lastig gevallen worden; ondanks dat we een opt-in principe hanteren als je niets koopt? :?

Dus omdat ik nu een account heb gemaakt tijdens het betalingsproces i.p.v. ervoor (zoals Paul via https://www.4launch.nl/shop/#p-40 laat zien) kan dit gewoon? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Kort gezegd: ja.

Die wetgeving is namelijk bedoeld om (grote hoeveelheden) ongevraagde mails (onder meer op basis van lukraak doorverkochte adresbestanden etc.) te voorkomen, niet om bedrijven de mogelijkheid te ontnemen om contact met hun klanten te onderhouden.

De verplichte opt-out bij registratie én de verplichte opt-out bij elke mail, bieden genoeg mogelijkheden om als klant te kennen te geven dat je niets wilt ontvangen.

Iemand die geen klant is wordt daarbij nog wat extra in bescherming genomen doordat in dat geval (of in het geval van mails die geen verband houden met de klantrelatie) opt-in verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-05 10:17

Hokkie

Hello

Het is nu wel duidelijk dat ze volgens de regeltjes handelen en daar kan je het mee eens zijn of niet.

Maar vind ook dat je deels hand in eigen boezem moet steken. De optie tijdens de registratie, om geen nieuwsbrieven te ontvangen, staat duidelijk op de pagina.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Als een bedrijf je kapotspamt, koop je daar dan nog een product? Het is ook niet in het belang van het bedrijf om je tot vervelens toe mailtjes te sturen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04 13:39
Wat een gedoe om een nieuwsbrief zeg. Ze voldoen 100% aan de wet. Ook is deze manier is naar mijn mening nog 50x netter als alle spam die je door je fysieke brievenbus krijgt. Ik heb nooit gevraagd om folders te ontvangen, en ook ben ik bij de meeste winkels waarvan ik folders ontvang geen klant. Zonder dat ik een boomknuffelaar ben vind ik het toch zonde van al die bomen. En nee, ik wil geen lelijke sticker, omdat ik dit lelijk vind, en omdat ik misschien toch wel 1 of 2 folders uit de hele pakketten lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 20:39
Zoals hierboven gemeld 4 Launch doet niks verkeerd. Zodra je een product ergens aansschaft mag een bedrijf contact met jou opnemen. Uiteraard moet een dergelijk mail wel aan de standaarden voldoen.

Sterker nog: 4Launch doet het erg netjes, het OPT-OUT vinkje hadden ze hellemaal niet hoeven plaatsen.

PSN: KeaveXL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

KeaveXL schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:58:
Sterker nog: 4Launch doet het erg netjes, het OPT-OUT vinkje hadden ze hellemaal niet hoeven plaatsen.
Wel degelijk, bij registratie moet een "mogelijkheid tot verzet" worden geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Één en ander werkt anders als jij ergens klant bent - en guess what, je was zojuist klant geworden ;)

http://www.iusmentis.com/zakendoen/reclame/spamverbod/
Reclame aan klanten
Er wordt een uitzondering gemaakt voor het versturen van ongevraagde reclame aan bestaande klanten. Een klant die zijn e-mailadres (of 06-nummer) aan een bedrijf heeft gegeven, mag vervolgens reclame worden gestuurd voor gelijksoortige producten of diensten. De klant moet wel een mogelijkheid hebben gehad om aan te geven dat hij dit niet wilde. Bovendien moet bij elke reclame-mail worden vermeld hoe de klant het versturen van verdere reclame stop kan zetten.
Vooral dat je ook in dit soort gevallen bij iedere mailing een opt-out mogelijkheid krijgt, en het niet gaat om bedrijven waar je echt nooit zelf interesse in hebt gehad, maakt het dat je ook weer niet met een heel erge overlast te maken krijgt. Even een klik op de opt-out ááááánd it's gone :)

Bij zaken waar het niet zozeer om een klantrelatie gaat, is inderdaad wél een harde opt-in nodig. Een account op Tweakers bijvoorbeeld, impliceert niet direct een klantrelatie hoewel je wel 'diensten afneemt'. De nieuwsbrief van Tweakers kent een specifieke opt-in, zelfs al zou je de klantrelatie wellicht kunnen verdedigen.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 18-03-2014 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
Hmm, ik zie hier toch een twist.

1. potentiële klant meld zich aan, en zet geen vinkje bij de "nieuwsbrief"
- dus geen nieuwsbrief.

2. potentiële klant ziet een aanbod op de website, plaatst het in z'n mandje, en ziet niet niet dat het vinkje uitgeschakeld moet worden om geen nieuwsbrief te krijgen na registratie.
2a. de koop gaat door, klant, dus terecht dat de nieuwsbrief binnenkomt.
2b. de consument besluit het niet te kopen, leegt mandje, en krijgt wel de nieuwsbrief.
- Is Consument nu wel of niet ingeschreven?

Het was een opt-out optie voor een aankoop, maar de aankoop is niet doorgegaan.
dus is de vers geregistreerde klant eigenlijk geen klant, waardoor de aangeboden opt-out eigenlijk een opt-in had moeten zijn.

Ik weet het, spijkers, laag water, maar dat is een vorm voor bedrijven om aan adressen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:16
Als een klant een order cancelt is hij al klant. Hij heeft immers een order geplaatst en is daarmee klant geworden.

Bovendien kun je je dus altijd, bij elk mailtje afmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 14:21

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mag zo'n op-in wel via de algemene voorwaarden?

Laatst bij een webshop besteld, en in de algemene voorwaarden hadden ze opgenomen dat ze me zouden mogen benaderen voor reclame-doeleinden en dat ik het recht had om hiertegen bezwaar aan te tekenen.

Bij het bestelproces is niets gezegd over een nieuwsbrief, geen opt-in en geen opt-out. Ik heb tegelijkertijd een mail gestuurd naar de klantenservice dat ik niet benaderdwenste te worden met reclames.

Krijg ik een mail terug of dit ook geldt voor hun dagelijkse nieuwsbrief, en uiteraard heb ik die nog een keer ontvangen.

Ik vind het echt slecht dat het op zo'n manier moet gaan, dat je meerdere mails en dagen bezig bent om dit te regelen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
migchiell schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 19:42:
Als een klant een order cancelt is hij al klant. Hij heeft immers een order geplaatst en is daarmee klant geworden.
Oneens, de order is geannuleerd, dus een werkelijke overdracht van geld voor goederen is nooit uitgevoerd.
Ondanks de registratie: Geen Klant.

Als ik de lokale Steen en Cement shop eens binnenloop, en een 15 minuten later weer verlaat zonder iets te kopen noemen ze me ook geen "Klant", en krijg ik geen "Brief" in de bus, alhoewel de eigenaar me kent en weet te wonen. Zelfs niet nadat ik interesse heb getoond in een mooie baksteen en een zakje "portland" cement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Karloe schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 18:36:
Ik weet het, spijkers, laag water, maar dat is een vorm voor bedrijven om aan adressen te komen.
Het Shopping Forum is er niet voor spijkers in waterplassen. Probeer het svp toch ietsjes redelijker te houden :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Ardana schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 15:50:
Mag zo'n op-in wel via de algemene voorwaarden?

Laatst bij een webshop besteld, en in de algemene voorwaarden hadden ze opgenomen dat ze me zouden mogen benaderen voor reclame-doeleinden en dat ik het recht had om hiertegen bezwaar aan te tekenen.

Bij het bestelproces is niets gezegd over een nieuwsbrief, geen opt-in en geen opt-out. Ik heb tegelijkertijd een mail gestuurd naar de klantenservice dat ik niet benaderdwenste te worden met reclames.

Krijg ik een mail terug of dit ook geldt voor hun dagelijkse nieuwsbrief, en uiteraard heb ik die nog een keer ontvangen.

Ik vind het echt slecht dat het op zo'n manier moet gaan, dat je meerdere mails en dagen bezig bent om dit te regelen.
zie de verschillende sites met info hierover die eerder al gelinkt zijn. Volgens mij mag dat dus niet. Het moet bij registratie duidelijk gemeld worden, incl. de mogelijkheid tot verzet.

Pagina: 1