• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Hallo

Ik zit te klooien met een oude Dell optiplex GX520 die niet meer wil opstarten.
Als je op de powerknop drukt is er geen enkel teken van leven (ook geen fan die net een tikje krijgt).

De voeding start los gewoon op (PSU-ON naar ground verbinden). De 12v 5v en 3.3v lijnen geven dan ook allemaal wat ze horen te geven. Als hij uit staat is 5v standby (paars) ook gewoon 5v.

Het frontpanel is jammer genoeg zo'n dell eigen systeem. met een 40 pin flatcable. Ik heb op internet al gevonden wat waarschijnlijk de power switch is. In rust staat daar 1v op (is dat niet een beetje weinig) die naar nul gaat als je op de knop drukt. De pc geeft dan geen krimp.

In opper beunhaas modus heb ik de PSU-on en ground verbonden via de achterkant van de connector zodat hij wel aangesloten kan worden op het moederbord (om te kijken of ik hem kan forceren aan te gaan).
Dan gaan de casefans draaien, en de powerled brand oranje (das niet goed). Verder ook geen teken van leven.

Ik heb het idee dat het moederbord over en uit is, of hebben jullie nog andere ideeën?

Bedankt
timberleek

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

CMOS reset, 10 seconden het batterijtje er uit halen. Als je het knopje zelf kortsluit met een schroevendraaier oid, gaat ie dan wel aan? Dan is namelijk gewoon het knopje stuk.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• timberleek
Nee helemaal geen teken van leven.

Ook als ik de voeding forceer om aan te gaan (groen draad naar de ground) terwijl hij aangesloten zit gebeurt er bijna niks. De casefan gaat draaien en de powerled gaat oranje branden (wat duidt op een niet werkend systeem). Verder niks.

De powerknop werkt overigens wel. Ik hem ben doorgemeten, hij maakt wel gewoon verbinding en als hij aangesloten zit op het mobo staat er 1 volt op het draadje die hij (zodra je op de knop drukt) naar nul trekt zoals het hoort. Alleen leek me die 1v wat laag, maar misschien is het wel gewoon normaal

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Hmm. Hoe oud is ie precies? Geen uitgefikte VRM's? Nog rare luchtjes geroken? Stofophoping?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• timberleek
Hij is aangeschaft in 2006 (dus op zich is het ook niet zoveel meer waard).

Hij was wel wat stoffig (vooral de luchtinlaat voor, het blok, mobo en de voeding vallen wel mee.
En ook geen fysieke schade of kapotte elektronica luchtjes gevonden/geroken

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:56
Kijk eens of er een bollo ELCO tussen zit.

Laatst een hele lading met bolle ELCO;s en deel ervan toonde dezelfde kuren.

PSN: McMillan0984

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:11
Volgens mij had een lading Dell's / HP's etc. last van defecte capacitors. (Kijk of ze bol staan)

• timberleek
Nope ook geen bolle elco's, had ik ook al naar gekeken.

Eigenlijk is er niks aan de pc te zien. En het gekke is ook dat hij helemaal niet probeert om op te starten.
Ik heb wel vaker kapotte pc's gehad, die probeerde het vaak wel. (in elk geval een kik van de casefans zodra de voeding aan probeert te gaan). Maar deze geeft 0.0 teken van leven.

En als ik de voeding geforceerd inschakel doet het mobo ook niks (alleen een oranje powerled laten zien)

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:56
Hoor je wel een piep als je op probeert te starten zonder mem?
Zoniet... dan is je mobo helaas dood

PSN: McMillan0984

• timberleek
Nee hij probeert niet eens op te starten. De voeding wordt niet eens ingeschakeld door het mobo.

En als ik de voeding forceer (groen aan zwart koppelen) piept hij ook niet. Maakt niet uit welke onderdelen er verder op of aan zitten.

Mijn vermoeden was ook al dat het mobo dood was.

• Zeropaid
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
timberleek schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:17:
Nee hij probeert niet eens op te starten. De voeding wordt niet eens ingeschakeld door het mobo.

En als ik de voeding forceer (groen aan zwart koppelen) piept hij ook niet. Maakt niet uit welke onderdelen er verder op of aan zitten.

Mijn vermoeden was ook al dat het mobo dood was.
Haal je pwrcable van front i/o naar mobo eens los, mogelijk zit het em in de pwrswitch. zonder pwrcable zou ie automatisch aan moeten gaan. :)

• timberleek
Hoezo zou hij dan aan moeten gaan? Zodra je op de knop druk sluit hij de powerswitch plus toch kort naar de ground? Met de kabel los doet hij dat niet.

Maar goed, Dan doet hij het ook niet. En de pinnen op het mobo kortsluiten (in zoverre dat gaat met die kleine connector) doet ook niks.

Ik denk dat het mobo gewoon echt stuk is

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Wat je kunt proberen is om de groene en zwarte draad op je atx stekker met elkaar te verbinden en dan kijken of je voeding start terwijl je hele pc nog is aangesloten. Dan moet hij wel starten tenzij de voeding in zijn beveiliging gaat. Als je dan geen beeld krijgt dan moet je nog even op de aanknop van het moederbord drukken, zo doe ik het bij moederborden die weigeren een signaal naar je voeding te sturen. En héél soms werkt het ook nog.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• timberleek
Nope, dat had ik al geprobeerd (zie TS beunhaas mode)

Het enige wat dan gebeurt is dat de casefan gaat draaien. Verder nog net zo dood als altijd

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Ik moet écht gaan leren lezen :p Ik verdenk het moederbord, aangezien er helemaal niks gebeurt.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-01 22:18
timberleek schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 08:15:

Het enige wat dan gebeurt is dat de casefan gaat draaien. Verder nog net zo dood als altijd
ook helemaal opnieuw begonnen met zon min mogelijk hardware? straks is het de dvd speler die kortsluiting heeft:) dan gebeurt er ook weinig tot niks......

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

• timberleek
Nope, er zat niks meer aan.
De voeding valt ook niet uit als ik hem hakkietakkie aanzet. Alleen een draaiende casefan en een oranje led is het enige wat er gebeurt.

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:43
auto660 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 07:46:
Wat je kunt proberen is om de groene en zwarte draad op je atx stekker met elkaar te verbinden en dan kijken of je voeding start terwijl je hele pc nog is aangesloten. Dan moet hij wel starten tenzij de voeding in zijn beveiliging gaat. Als je dan geen beeld krijgt dan moet je nog even op de aanknop van het moederbord drukken, zo doe ik het bij moederborden die weigeren een signaal naar je voeding te sturen. En héél soms werkt het ook nog.
timberleek schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 08:15:

Het enige wat ik in de beunhaas mode heb gelezen is dat je de voeding geforceerd aan hebt gezet (dmv de groene en zwarte draad te verbinden) maar NIET dat je vervolgens de powerknop hebt ingedrukt om te kijken wat er verder gebeurd zoals staat aangegeven door Auto660 ;)

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• timberleek
Nee klopt dat stond er niet bij. Maar dat heb ik wel geprobeerd. Ook dat maakte geen verschil

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-02 11:22
Tja, moederbord waarschijnlijk gewoon zo dood als een pier, dit hoeft natuurlijk niet met het blote oog zichtbaar te zijn.

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:43
timberleek schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 08:57:
Nee klopt dat stond er niet bij. Maar dat heb ik wel geprobeerd. Ook dat maakte geen verschil
Helaas... Ook ik zal dan moeten concluderen dat het moederbord zeer waarschijnlijk is overleden...
Alhoewel, zou het bord ook moeten werken als de batterij leeg is? Dat zou mijn laatste testmogelijkheid nog zijn, door te kijken of een nieuwe (of in ieder geval een batterij waar zeker weten nog prik in zit) wellicht nog soelaas kan bieden...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Het verschilt per moederbord of hij werkt met een lege cmos batterij, ik heb genoeg moederborden gehad die niks deden met een lege cmos batterij. Wat voor chipset zit er in?

• timberleek
Eerlijk gezegd weet ik de chipset niet. (het is een pentium 4 in ieder geval).
Ik ben nu niet bij de pc, begin volgende week weer. Zal dan ook even proberen of een andere bios batterij iets doet.
Pagina: 1