Online gamen, ADSL of Kabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-04-2024
Hallo allemaal!

Ik heb sinds kort een nieuwe woning midden in het centrum van de stad Breda en moet dus internet en TV gaan regelen voor mijn woning. Bij mijn oude woning hadden we internet via kabel van Ziggo (Z1 pakket) en hoewel het internet altijd aardig goed werkte was online gamen vaak een ramp (te hoge ping, slechte latency op den duur, wat dus zorgt voor laggggg).

Nu sta ik dus voor de keuze om een ADSL abbo te nemen of toch weer de oude vertrouwde kabel. De kosten zijn voor mij niet van belang, ik betaal liever wat extra voor een goede internetverbinding als dat nodig zou zijn.
Ik weet dat de kwaliteit van ADSL afneemt naarmate je verder van de wijkcentrale vandaan woont. Ik heb daarin het geluk dat ik maar 1 KM van de wijkcentrale vandaan woon.

Nu wilde ik bijna ADSL aanschaffen van Telfort (Internet standaard tot 30mbps en interactieve TV), en heb uitgezocht volgens http://www.breedbandwinkel.nl/ dat de snelheid in mijn wijk zo rond de 17mbps (en uiteraard zegt Telfort heel mooi volgens http://www.telfort.nl/Zakelijk/Postcode-check.htm dat het 27mbps zou zijn).

Mijn vraag is; is dit wel verstandig? Of kan ik beter voor de oude vertrouwde kabel gaan (zoals het Ziggo Z2 pakket met maar liefst 60mbps en interactieve TV).

Of ik nu een film download binnen een uur of binnen 2 uur maakt mij weinig uit. Uiteraard bekijk ik wel graag op degelijke snelheid een filmpje op youtube, meerdere zelfs.. en het is mijn voornaamste wens om goed online te kunnen gamen.

Ik hoor graag jullie mening. Bronnen die ik op internet hierover vind zijn vaak erg verouderd (2004 of ouder) of zijn erg verdeeld qua mening.

p.s. glasvezel is bij mij niet beschikbaar dus daar kunnen we kort en krachtig over zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:15
Zelf heb ik altijd ziggo gehad en nooit problemen met mijn ping. Eigenlijk altijd Adsl vermeden omdat ze inconsistente beleving leveren, althans zo heb ik het begrepen :+

Ik denk overigens dat de hoge ping te maken had met je eigen netwerk, niet dat van ziggo. Ter illustratie, ik heb ziggo Basis icm 2x TP-link router met DD-WRT en behaal de volgende resultaten op speedtest.nl. Wel heb ik de snelheden iets gecapped zodat er altijd ruimte is voor overhead, zonder Cap behaal ik volgens mij gewoon de opgegeven specs 20/2. Ofwel, ik zeg kabel met een goed ingericht thuisnetwerk :D

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bsMTjqzGeiZf0LEZ33DBgS5D/full.png

[ Voor 4% gewijzigd door analogworm op 18-03-2014 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik zou gewoon voor kabel gaan. Kabel heeft naar mijn ervaring toch een lagere ping. En aan ADSL een relatief hogere upload.

Bovendien, als je problemen met ping hebt kunnen die opgelost worden. Je praat nu over problemen die net zo goed (onbewust) door jou veroorzaakt zouden kunnen zijn.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
dat klopt, maar ik heb echt van alles gedaan om mijn ping lager te krijgen. Ik game gewoon altijd via een kabel, direct gekoppeld aan een nieuwe moden en router. Een uur lang kan ik gewoon prima gamen, maar na een paar minuten begint mijn ping ineens als een gek omhoog te schieten zonder reden, ik krijg vervolgens lag, wordt gekickt uit de game etc.

En na een uur is alles weer normaal.. Nu hoorde ik dat ADSL vaak een stuk stabieler was en aangezien ik toch geen probleem heb om mijn PC een nachtje te laten draaien om een film binnen te halen dacht ik dat dit misschien de ideale oplossing zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:44
Was alles wel goed aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Je zegt nieuwe router. Wat was je oude router, wat is je nieuwe?
Staat het modem in bridge?
Is het niet die specefieke game?

[ Voor 15% gewijzigd door ShadowAS1 op 18-03-2014 11:32 ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:15
Jackques schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:29:
dat klopt, maar ik heb echt van alles gedaan om mijn ping lager te krijgen. Ik game gewoon altijd via een kabel, direct gekoppeld aan een nieuwe moden en router. Een uur lang kan ik gewoon prima gamen, maar na een paar minuten begint mijn ping ineens als een gek omhoog te schieten zonder reden, ik krijg vervolgens lag, wordt gekickt uit de game etc.

...
Twee aparte apparaten? Als een apart modem en een aparte router? Want dan zou het bijvoorbeeld kunnen dat het modem niet in bridge modus stond/staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
volgens mij staat de modem wel in de bridge, maar hier heb ik eerlijk gezegd ook al een tijdje niet meer na gekeken. mijn oude thuisnetwerk was gewoon via modem -> router -> mijn pc dus niks uitzonderlijks. Wel stond de TV vaak aan wat voor mindere kwaliteit kan zorgen in de snelheid op kabel (Ziggo), maargoed.

Ik zal er vanavond nog even opnieuw naar kijken, maar even terug on-topic; wat wordt eigenlijk aangeraden voor online gamen en redelijke stabiele snelheid? (ik woon maar 1 km van de wijkcentrale af) ADSL? of toch oude vertrouwde kabel? Het is al inmiddels 2014 dus wellicht is ADSL de verouderde en mindere vorm van internet geworden heb ik het idee of is dit maar een ilusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Jackques schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:51:
Het is al inmiddels 2014 dus wellicht is ADSL de verouderde en mindere vorm van internet geworden heb ik het idee of is dit maar een ilusie?
Het is maar net wat je van je verbinding verwacht en als dat in jouw geval gamen is en snelheid niet boeit, dan is ADSL zeker een optie. Is het overigens niet VDSL wat door Telfort geleverd wordt? Ik heb even gekeken, maar ze zijn daar niet duidelijk over.

VDSL is de "opvolger" van ADSL en daarbij is het niet de afstand tot de wijkcentrale die telt, maar die tot de eerste wijkkast. Nou is 1km niet heel ver weg, maar als een wijkkast dichterbij is, dan scheelt dat wellicht weer in je ping.

Ter referentie (voor wat het waard is). Ik had ADSL met een centrale op 3km. Van de 40Mb max haalde ik krap 12 en een hoge ping. Een jaar terug van ADSL naar VDSL gegaan en nu haal ik van de 40Mb maar liefst 52Mb (inderdaad, iets meer dan het abo officieel is) en een vrij lage ping, want een wijkkast praktisch om de hoek.

Overigens zou ik me niet teveel blind staren op de ping snelheid. Er is in ieder geval weinig zinnigs te zeggen of ADSL daar nu beter in is dan kabel in jouw geval. Dat hangt teveel van allerlei andere factoren af.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
Thnx voor je antwoord Weakling, ik ga eens even onderzoeken of er een proefperiode in de contracten zit voordat ik me een jaar vastleg aan het 1 of andere abbo. In de tussentijd, zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met gamen op kabel/ADSL (of VDSL)? En ook m.b.t. hoe dichtbij of veraf ze van hun wijkkast en centrale woonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik denk sterk dat de problemen die je hadden niets te maken hebben met verschil DSL/kabel en alles met iets wat je upload plattrok (op jouw of andere computer een Torrent-client die niet gecapped was in de upload is eerste verdachte). Daarom ook: verschil kabel/maakt geen bal uit.

Glas zou lagere ping moeten kunnen opleveren, maar dat lijkt geen optie. Ik zou gewoon afgaan op prijs/features - waarbij je alle telecom-behoeften bij elkaar moet bekijken. Als je telefonie en/of televisie ook wilt, zijn dat relevante factoren in je keuze.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
dion_b schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:06:
Ik denk sterk dat de problemen die je hadden niets te maken hebben met verschil DSL/kabel en alles met iets wat je upload plattrok (op jouw of andere computer een Torrent-client die niet gecapped was in de upload is eerste verdachte). Daarom ook: verschil kabel/maakt geen bal uit.

Glas zou lagere ping moeten kunnen opleveren, maar dat lijkt geen optie. Ik zou gewoon afgaan op prijs/features - waarbij je alle telecom-behoeften bij elkaar moet bekijken. Als je telefonie en/of televisie ook wilt, zijn dat relevante factoren in je keuze.
Wat raadt je dan aan voor mijn nieuwe situatie? Hoe mijn oude router en modem waren geinstalleerd bij mijn vorige woning wil ik best naar kijken maar dan weet ik nog steeds niet of kabel of VDSL beter zou zijn voor mijn situatie? IK weet dat er talloze factoren erbij kunnen komen kijken, maar alleen afgaand op de situatie, wat is dan je advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals ik aangaf, technisch boeit het geen steek. Ik weet niet wat jij doet met TV en telefoon (zelf heb ik jarenlang geen vaste telefoon of traditionele TV), maar als je dat wel doet zijn dat m.i. veel relevantere zaken om je keuze mee te bepalen (TV kwaliteit over DSL is bagger, TV van kabelaars is doorgaans erg goed, maar de prijs is er ook naar).

Mbt verbinding zou ik vooral controle houden op je uploadverkeer - het maakt niet uit of je upstream 1Mbps, 10Mbps of 100Mbps is, als het vol raakt stort je download ook in en schiet je ping omhoog, net zoals je beschrijft in je topicstart. Dat gaat dus evengoed op voor DSL als kabel als glas, al moge duidelijk zijn dat meer upstreambandbreedte een grotere foutmarge heeft. Sowieso zou ik naar upload kijken om je keuze te bepalen, zoals je terecht aangeeft boeit het op gegeven moment echt niet meer hoe snel die download is (ben zelf van 60 naar 120 naar 200Mbps gegaan, maar kan niet zeggen dat ik iets noemenswaardigs beter vind gaan in de download. 6 naar 10 naar 20Mbps in de upload daarentegen... :P )

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1