Maximale upgrade voor AM3+

Pagina: 1
Acties:

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Recent heb ik mijn computer nog een kleine boost gegeven met een R270X videokaart, doordat ik al langere tijd niet bepaald hoge FPS meer haal in diverse MMO's (Tera, Aion, GW2, Wildstar, Rift etc).

Natuurlijk zijn lang niet alle games geoptimaliseerd voor 4+ cores, maar zie ik andere mensen met gelijke videokaart in dezelfde games een stuk betere performance halen (waar ik ~20fps zit, een ander 30+, dezelfde locatie, dezelfde settings).

Ik heb nog een AM3+ bord, doet nog steeds zijn werk perfect (incl 3 SSD's)
pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-D3

In de tijd dat ik de upgrade deed, was dit de 'best bang for your bucks', de 1090t BE.
pricewatch: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

Nu kan ik de CPU nog wel wat kietelen (tot 3.5Ghz lijkt het nog stabiel, daarboven gaan er crashes komen, dus was mijn keuze eerder om te kijken tot hoever ik nog een snellere CPU kan vinden voor mijn huidige moederbord.

Nu in de pricewatch zijn er nog wat modellen beschikbaar, die wel een flink stuk hogere klok hebben (tot 4.7Ghz, tov mijn huidige 3.2Ghz), iets wat blijkbaar voor de wat minder geoptimaliseerde games nog steeds voor de meeste FPS zorgt.
http://tweakers.net/categ...ISxwi6EHXfHsZB5qh2lZhyTm_

Met 259 euro zit ik me dan alleen af te vragen, is een ander moederbord met een FM2 slot en andere (recentere) AMD processor dan niet goedkoper?

De A10 in combinatie met soortgelijk moederbord zou ik rond dezelfde prijs komen.
pricewatch: AMD A10-6800K Boxed

Nu mijn vraag dus, gaat de AMD FX-9590 mij meer opleveren dan een volledige upgrade naar een A10/FM2 setup?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• TehHermit
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-12-2025
Meeste MMOs zijn zeer CPU intensief en gebruik niet eens 5-8 cores.

Als ik jou was zou ik voor een i5 en een b chipset mobo gaan.
pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed
pricewatch: ASRock B85M Pro4

210 €

Als je nog later wilt overklokken i5 k met een z mobo.
pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed
pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3

280€

Een i5 zal bij de meeste MMOs meer waarde/prestaties geven dan een AMD FX 9590.
Overigens is dat gewoon een overgeklokte FX 8350.

[ Voor 10% gewijzigd door TehHermit op 18-03-2014 11:17 ]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Eens met bovenstaande.
Als het om snelheid per core gaat kan AMD niet tippen aan Intel. De X6 die je nu hebt doet het in single core benchmarks soms beter dan de opvolger de FX-6300.

En die FX-9590, dat is een overgeklokte FX-8350 die voor te veel geld wordt verkocht en te veel stroom zuipt. Kies je hiervoor dan heb je waarschijnlijk toch een ander moederbord nodig.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Dat is natuurlijk ook een optie :) moet ik alleen kijken of mn cpu koeler er op past (ben de andere brackets kwijt).

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
Dat moederbord heb ik ook en hij ondersteunt officieel niet hoger dan de FX8350 (is ook niet heel verstandig met een 4+1 vrm design zonder heatsink).

De goedkoopste manier om je single threaded performance omhoog te gooien is een FX43xx en deze overklokken tot 5+GHz.
http://tweakers.net/price...;320105;333554/categorie/

Anders inderdaad 200-300 euro uitgeven voor een i5 setup.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Dit is een aankopadviesvraag. Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

TehHermit schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:16:
Meeste MMOs zijn zeer CPU intensief en gebruik niet eens 5-8 cores.

Als ik jou was zou ik voor een i5 en een b chipset mobo gaan.
pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed

210 €

Als je nog later wilt overklokken i5 k met een z mobo.
pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed
pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3

280€

Een i5 zal bij de meeste MMOs meer waarde/prestaties geven dan een AMD FX 9590.
Overigens is dat gewoon een overgeklokte FX 8350.
Ik voeg deze nog even toe.
pricewatch: Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5

€310

Goedkoper moederbord -10 euro

Goedkopere processor -20 euro
pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
mitsumark schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 12:49:
Dat moederbord heb ik ook en hij ondersteunt officieel niet hoger dan de FX8350 (is ook niet heel verstandig met een 4+1 vrm design zonder heatsink).

De goedkoopste manier om je single threaded performance omhoog te gooien is een FX43xx en deze overklokken tot 5+GHz.
http://tweakers.net/price...;320105;333554/categorie/

Anders inderdaad 200-300 euro uitgeven voor een i5 setup.
Dit was ik nu ook tegengekomen op de site van Gigabyte.

Met de afweging dat ik bij nieuw mobo/cpu setup ook alles opnieuw moet gaan installeren, ga ik toch maar eerst voor de 4350 (of misschien 6350) oplossing. Nu is Win8 niet zo'n probleem, maar de software die ik nu heb draaien, heeft me behoorlijk wat uurtjes gekocht om überhaupt weer draaiend te krijgen (ODB2 software en X-fi drivers). Dat naast het punt dat mijn cooler (CM Hydro 820?) dus inderdaad een andere bracket nodig heeft voor de 1150 socket, welke ik dus niet meer heb.

Ik verwacht ook geen super prestaties (de R270X is nu ook niet echt high-end), maar voor ~100 euro kan ik weinig problemen verwachten.

Verwijderd

Bij GW2 is er wel een verschil tussen de FX-4 en de FX-6: http://www.tomshardware.c...nce-benchmark,3268-7.html De FX-6350 is wel een leuke en goedkope oplossing.

Daar zie je ook dat als je richting de 4,5GHz en hoger klokt je richting en over de 60FPS moet kunnen komen. Hoe dat echter schaalt naar 1080p laat het plaatje niet zien. Je grafische kaart kan dat sowieso aan op 1080p.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2014 13:12 ]

Pagina: 1