Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:37
Mijn vriendin en ik gaan per 1 april huren in een huis onder de voorwaarden van de leegstandswet. Met de huidige eigenaar van het huis zijn wij een huurprijs etc overeengekomen alleen wil de hypotheeknemer dat dit via www.overbruggingsverhuur.nl geregeld wordt.

De verhuurder heeft dit in gang gezet en gisteren ontving ik een e-mail van die partij met wat formulieren die ik moest ondertekenen. Hier zat ook een aanvraagformulier bij waarin het volgende staat:
Wij hanteren eenmalige registratiekosten, waaronder: administratiekosten: €40,- en inschrijfkosten €60,-
Wij hanteren voor het opstellen van een huurovereenkomst contractkosten van €95,-
Uiteraard waren wij dit voor de tijd niet overeengekomen met de verhuurder maar deze had geen keus en moest van de bank het huis verhuren via deze partij. Nu was ik in de veronderstelling dat dit soort kosten helemaal niet in rekening gebracht mochten worden aan huurders (de verhuurder heeft overigens ook al betaald aan overbruggingsverhuur voor het regelen van de verhuur).

Ik weet niet of het feit dat dit huis onder de leegstandswet wordt verhuurd zaken anders maakt, maar mag dit zo maar, 195 euro rekenen? En als dit niet mag, wat is dan het slimste om te doen? Gewoon ondertekenen en straks niet betalen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Het lijkt mij dat deze kosten ten laste komen van de verhuurder, niet van de huurder. Jij hebt die firma geen opdracht gegeven om namens jou te bemiddelen.

Overigens vind het beslist geen enorm hoge kosten. Voor woning "bemiddeling" wordt vaak een complete maand huur gerekend.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
ATS schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 08:01:
Het lijkt mij dat deze kosten ten laste komen van de verhuurder, niet van de huurder. Jij hebt die firma geen opdracht gegeven om namens jou te bemiddelen.

Overigens vind het beslist geen enorm hoge kosten. Voor woning "bemiddeling" wordt vaak een complete maand huur gerekend.
De verhuurder heeft ook al een bedrag van 195,- betaald. Ik vind dat vrij veel, 380 euro voor het opstellen van een standaard contract. Bemiddelingskosten doorberekenen aan de huurder is overigens verboden maar ik weet dus niet exact hoe het zit met dit soort administratiekosten. Denk dat ik weinig keus heb en in iedergeval de papieren maar onderteken en terugstuur.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Ah, ik had niet begrepen dat die €195 aan beide partijen gerekend werd. Veranderd overigens wat mij betreft niets aan de basis: jij hebt die firma geen opdracht gegeven, en je hebt dit niet overeengekomen met de eigenaar. Jij hebt m.i. weinig met zijn hypotheeknemer te maken. Dus waarom zouden de kosten die hieruit voortvloeien voor jou zijn? Maargoed, er zijn hier vast mensen die er meer van weten dan ik...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
IceM schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 08:40:
[...]

De verhuurder heeft ook al een bedrag van 195,- betaald. Ik vind dat vrij veel, 380 euro voor het opstellen van een standaard contract. Bemiddelingskosten doorberekenen aan de huurder is overigens verboden maar ik weet dus niet exact hoe het zit met dit soort administratiekosten. Denk dat ik weinig keus heb en in iedergeval de papieren maar onderteken en terugstuur.
En hier heb je het antwoord al, als er kosten worden berekend aan de hurende partij, mag dit mits je een inschrijving hebt gedaan waarin er veelal in de algemene voorwaarden een onderdeel staat dat bij inschrijving de makelaar een zoektocht start. Of hij dit ook daadwerkelijk doet, maakt niet uit, formeel ben jij opdrachtgever op het moment van inschrijven.

Dit zorgt er voor dat de makelaar de administratiekosten in rekening mag brengen bij jou. Echter heeft de makelaar een lastenovereenkomst tussen jou (inschrijving en het opstellen van het huurcontract) en de verhurende partij (welke opdracht heeft gegeven om de woning te verhuren). In artikel 7:417 lid 4 BW, staat dat indien een tussenpersoon een lastenovereenkomst heeft tussen zowel de verhurende als de hurende partij, de tussenpersoon hier geen courtage (onder de noemer contractkosten) mag doorberekenen aan de hurende partij.

Aangezien dit hier wel het geval is, hoef je formeel gezien geen cent aan contractkosten te betalen.

Ik zat in nagenoeg hetzelfde schuitje, alleen had ik geregeerd via de site van de makelaar zonder mij daarbij in te schrijven. Dit maakte het terugvorderen van de €395,- aan bemiddelingskosten voor mij iets makkelijker (ik wist van niets en betaalde zonder blikken of blozen de bemiddelingskosten). Echter is het genoemde artikel vrij duidelijk: Bij een lastenovereenkomst is het rekenen van een courtage aan huurder en verhuurder niet toegestaan.

Zie ook:
http://www.juridischloket...kosten/Pages/default.aspx
https://www.nvm.nl/wonen/...n/bemiddelingskosten.aspx

[ Voor 15% gewijzigd door KillaZ op 18-03-2014 09:50 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Tja, is alleen een beetje een zure, want niet akkoord gaan met de kosten kan ook weer betekenen dat die woning dus niet door gaat.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:37
Ja, als je goed leest komt er in het eerste jaar per maand ook nog een bedrag van 37,50 bij voor deze partij. Vreemd dat de bank dat zo eist, dat je met een commerciele partij in zee gaat. Uiteindelijk draait het bij de bank er alleen om dat het contract goed in elkaar steekt (op basis van de leegstandwet heb je als huurder minder rechten). Wat je moet doen is al die kosten meenemen en de eigenlijke huursom berekenen en dan kijken of het je nog waard is.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Bedankt voor je uitgebreide antwoord KillaZ!

Dit is het formulier wat ik moet invullen en waarmee ik akkoord ga met de kosten: http://www.overbruggingsverhuur.nl/Aanvraagformhuurder.pdf

Wat betreft de bank: ik denk dat ze er gewoon zeker van willen zijn dat het contract op orde is en dat deze partij dat "garandeerd". Ik heb er een beetje op lopen googlen en ik zag dat mensen die het niet (meer) via deze partij verhuurden maar het zelf hadden geregeld gezeik kregen met de bank.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tja, de wet en de jurisprudentie zijn er heel duidelijk in, dat soort kosten mogen niet voor rekening komen van de huurder. Zelfs al zou de huurder aan de makelaar opdracht geven om voor hem een woning te zoeken, en dus van de huurder een vergoeding vragen voor dat zoeken, dan nog wordt het contract opgesteld voor de verhuurder, niet voor de huurder. Voor dat contract kan de makelaar slechts één opdrachtgever hebben en dat is de verhuurder.

Op het moment dat een huurder bij een makelaar komt naar aanleiding van een woning die de huurder zelf heeft gevonden op de site van de makelaar, op Funda of in de vitrine, dan werkt de makelaar puur en alleen in opdracht van de verhuurder en mag de huurder dus NIETS in rekening worden gebracht. Ook niet via een "achteraf" opgestelde zoekopdracht.

Alleen is er helaas een groot verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Verhuurmakelaars lappen collectief, ongegeneerd en ongestraft de wet aan hun laars. :(

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Mx. Alba schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:38:
Tja, de wet en de jurisprudentie zijn er heel duidelijk in, dat soort kosten mogen niet voor rekening komen van de huurder. Zelfs al zou de huurder aan de makelaar opdracht geven om voor hem een woning te zoeken, en dus van de huurder een vergoeding vragen voor dat zoeken, dan nog wordt het contract opgesteld voor de verhuurder, niet voor de huurder. Voor dat contract kan de makelaar slechts één opdrachtgever hebben en dat is de verhuurder.

Op het moment dat een huurder bij een makelaar komt naar aanleiding van een woning die de huurder zelf heeft gevonden op de site van de makelaar, op Funda of in de vitrine, dan werkt de makelaar puur en alleen in opdracht van de verhuurder en mag de huurder dus NIETS in rekening worden gebracht. Ook niet via een "achteraf" opgestelde zoekopdracht.

Alleen is er helaas een groot verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Verhuurmakelaars lappen collectief, ongegeneerd en ongestraft de wet aan hun laars. :(
Bedankt voor de bevestiging. Ik ga in eerste instantie maar gewoon akkoord en stuur alle papieren op, als we eenmaal in het huis zitten neem ik wel contact op met mijn rechtsbijstand om te kijken of zei dat terug kunnen halen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

IceM schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:48:
Bedankt voor de bevestiging. Ik ga in eerste instantie maar gewoon akkoord en stuur alle papieren op, als we eenmaal in het huis zitten neem ik wel contact op met mijn rechtsbijstand om te kijken of zei dat terug kunnen halen.
Je zou ook van tevoren al contact op kunnen nemen met je rechtsbijstand om advies in te winnen. Daar betaal je die verzekering ook voor, toch? ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1