Antminer S1 Setup Guide

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKaliber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-04 19:15
Afbeeldingslocatie: http://i1118.photobucket.com/albums/k611/YKaliber/antminerlogo_zps46e06329.png
Inleiding

Voor iedere geïnteresseerde in ASIC-miners heb ik hier een setup guide van de BITMAIN Antminer S1. Zelf moest ik de laatste paar maanden flink zoeken naar informatie en zat het niet mee om alles te vinden op Engelstalige forums en blogs. In "samenwerking" met Google Translate is alles nu goed en wel gelukt waarbij ik voor mijn mede-tweakers een setup guide kan schrijven voor deze relatief goedkope ASIC-miner.

In deze guide zal ik de volgende zaken behandelen:

• 1. BITMAIN en de Antminer S1
• 2. Voorwerk
• 3. Voeding
• 4. Netwerkinstellingen
• 5. Setup Antminer
• 6. Pool Configuratie
• 7. Troubleshooter
• 8. Slotwoord
• 9. Logboek

1. BITMAIN en de Antminer S1

Geproduceerd door het in Shenzen, China gelegen BITMAIN, maken deze ASIC-miners al ruim 20% uit van het totale netwerk hasrate. Al sinds november 2013 zijn deze miners te koop waarbij BITMAIN zichzelf heeft onderscheiden in hun scherpe prijzen en snelle levering van hun apparatuur.

De Antminer S1 bestaat uit twee zogenaamde "blades". Elke blade heeft 32 keer de door BITMAIN ontworpen BM1380 hashing chip:

Process Node: 55nm
Package Type: QFN56
Packaged Chip Size: 8 mm x 8 mm
Number of Cores: 8
Die size: 12 mm^2

Afbeeldingslocatie: http://i1118.photobucket.com/albums/k611/YKaliber/bm1380chip_zps21a1e2c0.png
Door twee maal een blade met 32 van deze chips te combineren komen we uit op de Antminer S1:

Hash rate: 180 GH/s
Power consumption: about 360 W from the wall
Power supply: 3 +12V DC input
Power efficiency: 2 W/GH/s on wall
Size: 135 mm x 155 mm x 300 mm
Network connection: Ethernet Cable / WIFI
Cooling: 12cm PWM fans and customized heat sink

Eén enkele Antminer S1 bestaande uit twee blades
Afbeeldingslocatie: http://i1118.photobucket.com/albums/k611/YKaliber/20140308_191621_zpsc6d94977.jpg
Set Antminers aangesloten op 2x een 500W voeding
Afbeeldingslocatie: http://i1118.photobucket.com/albums/k611/YKaliber/20140317_134455_zps4d4a1690.jpg

Elke Antminer S1 heeft gemiddeld 360W nodig maar om later ruimte over te laten voor een overclock, is een 500W voeding te prefereren. Zoals te zien is op de foto is er in totaal 2x een PCIe 6-pins connector nodig om elke blade van genoeg stroom te voorzien. Over het aansluiten en "grounden" van de voeding later meer.

De prijs van één Antminer S1 is op het moment van schrijven 0,988 BTC. BITMAIN accepteert betalingen alléén in bitcoins waardoor het verstandig is om van tevoren bitcoins gekocht/gemined te hebben wil je er een aanschaffen.

Afbeeldingslocatie: http://i1118.photobucket.com/albums/k611/YKaliber/bitmainsite_zps08a84316.png

2. Voorwerk

Eigenlijk ga ik er al vanuit dat degenen die deze guide lezen al weten hoe je een wallet aanmaakt, bitcoins kan kopen en weer kunnen uitgeven of al ervaring hebben in het minen an sich. Als alle termen tot zover als gesneden koek erin zijn gegaan dan mag u doorgaan voor de koelkast, mag je dit stuk voorwerk overslaan en doorgaan naar stuk drie.

Net zoals je bij een bank een rekeningnummer hebt waar je je geld opslaat, is er voor de Bitcoin een wallet, een digitale portemonnee waar al je bitcoins worden opgeslagen. Ik raad zelf aan om de offline wallet Bitcoin-Qt te downloaden. Hiermee worden ook de volledige blockchain, oftwel alle transacties van de laatste vijf jaar, gedownload maar zo heb je wél alles op je eigen PC of laptop. Deze programma neemt wel flink wat ruimte in op je harde schijf (>10GB), Heb je niet de tijd om zoveel te downloaden en heb je liever iets lichters, dan is er altijd nog Multibit.

Heb je al de wallet maar nog geen bitcoins? Gelukkig loopt Nederland voorop bij de adoptie van de Bitcoin en zijn er al (gelukkig) een paar sites waarbij je met iDeal bitcoins kan kopen. De sites waar ik goede ervaringen mee heb zijn Bitonic en BTC Direct: Kijk bij welke van de twee de aanschaf het goedkoopst is en koop in op een moment waarbij de koers laag is.

Als de bestelling eenmaal geplaatst is via BITMAIN is het raadzaam om het hele bedrag in één keer te betalen naar de door hun opgegeven adres. Als de betaling eenmaal geverifieerd duurt het ongeveer 48 uur voordat ze het verschepen en weer ongeveer 48 uur voordat het in Nederland is. Houd rekening met eventuele importheffingen die betaald moeten worden! Per Antminer S1 moet je rekening houden met +/- €100,- aan heffingen. Echter, ik het het ook meegemaakt dat het hoger uitvalt tot zelfs geen heffing. Het verschilt zeg maar per douane ambtenaar...

3. Voeding

Voordat je kan beginnen met het minen moet eerst je voeding worden "geground". Elke voeding heeft een veiligheidsmechanisme ingebouwd dat er voor zorgt dat de voeding geen stroom geeft mits de 12V kabel is aangesloten op een moederboard. Echter, voor de Antminer S1 is er geen 12V kabel nodig, dus wat nu? Een voeding is niet heel slim, dus door een kabeltje te plaatsen op de juiste plek kunnen we de voeding laten "denken" dat het op een moederboard is aangesloten.

Zelf heb ik hiervoor de Corsair CX500M gebruikt. Deze voeding heeft de vereiste 500W, twee maal een PCIe 6-pins connector én het is simpel de grounden. Je kan desgewenst een paperclip gebruiken, maar als thuis een ongebruikte coaxkabel ligt, dan is dit te prefereren. Als de buitenste mantel weg wordt gestript blijft er een plastic kern over waardoor een koperdraad loopt.

Afbeeldingslocatie: http://i1118.photobucket.com/albums/k611/YKaliber/20140317_203413_zps2ba2b013.jpg

De klem voor het moederboard moet in de eerste instantie jouw kant op wijzen. Het bevestigen van "het pinnetje" moet op de 4e plek van rechts, waar de groene kabel (aarde) erin gaat tot de 5e van rechts. Zorg er voor het koperdraad intern goed contact maakt. Als dit eenmaal is gedaan dan is het een kwestie van twee maal de PCIe 6-pins connectoren aansluiten en het kabelwerk zit erop.

4. Netwerkinstellingen

De miner wordt vanuit de fabriek standaard ingesteld op 192.168.1.99. Om hier een verbinding mee te maken moet in de eerste instantie de IPv4 instellingen van je netwerkadapter worden aangepast. Je bereikt deze instellingen door de volgende stappen te volgen:

Configuratiescherm --> Netwerk en internet --> Netwerkinstellingen --> Adapterinstellingen wijzigen --> rechter muisklik op Ethernet logo --> Eigenschappen --> Scroll beneden naar " Internet protocol versie 4(TCP/IPv4)" --> Eigenschappen

Normaal gesproken staat de optie aangevinkt waarbij je automatisch een IP adres krijgt toegewezen. In dit geval moeten we manueel instellingen invoeren om bij de Antminer S1 te kunnen inloggen:

IP-adres: 192.168.1.254
Sunetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.1.1

Het moet er ongeveer zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: http://i1118.photobucket.com/albums/k611/YKaliber/ASIClogin_zpsde557558.png

Klik op "Ok" om de wijzigingen door te voeren en bereid je voor om aan de slag te gaan met de Antminer! :D

5. Setup Antminer S1

Als de voeding is aangesloten, correct is geground, correct is verbonden met de Antminer S1, bekabeld aangesloten op je laptop/dekstop én het is in een ruimte is geplaatst met genoeg ventilatieruimte; nou bereid je voor om te gaan minen! Het ergste zit er namelijk op, nu is het een kwestie van de miner configureren zodat het aan de slag kan gaan.

Vanuit de fabriek staat de miner voorgeconfigureerd op 192.168.1.99, het staat zelfs op een sticker aan de voorzijde, dus eerdergenoemde adres invullen in je browser, op enter drukken en wachten totdat je bij het inlogscherm komt.

Afbeeldingslocatie: http://i1118.photobucket.com/albums/k611/YKaliber/login_zps66f199f6.png

Gebruikersnaam én wachtwoord zijn allebei "root". Als je op "Login" hebt gedrukt kom je terecht bij de homescreen van de Antminer.

Afbeeldingslocatie: http://i1118.photobucket.com/albums/k611/YKaliber/homescreen_zps7752ca2b.png

Nu je eenmaal verbonden bent met de Antminer, is het verstandig om een paar instellingen te wijzigen. In de eerste instantie, het adres waarop de Antminer te benaderen is. In bovenstaande plaatje is te zijn dat mijn Antminer staat geconfigureerd op 192.168.1.97. Zeker als je naderhand meerdere Antminers wilt aansluiten op je netwerk is het verstandig om elke miner een andere adres mee te geven waarmee het communiceert met je router. Deze instellingen zijn te wijzigen via:

Network --> WAN --> Edit

Afbeeldingslocatie: http://i1118.photobucket.com/albums/k611/YKaliber/wanedit_zpsa929069e.png

Als het goed is kom je terecht bij het volgende schermpje:

Afbeeldingslocatie: http://i1118.photobucket.com/albums/k611/YKaliber/ipv4edit_zps2e1f6600.png

Als je het bijvoorbeeld wijzigt in 192.168.1.97, klik je op "Save & Apply" waarna je weer in kan loggen door 192.168.1.97 in te vullen in je adresbalk. Log weer in met "root". De Antminer is hierna bekabeld maar ook draadloos aan te sluiten op je router. Zelf heb ik, door een gebrek aan LAN-poorten op mijn router, alles draadloos geconfigureerd. Als de miner in een straal van 5 meter naast een router staat, kan je zonder draadloze antenne al verbinding maken. Naast "Interfaces" staat "Wifi". Dit is gewoon een kwestie van laten scannen naar netwerken, wachtwoord invullen en "Save & Apply" drukken.

6. Pool Configuratie

De laatste instellingen die manueel moeten worden ingevuld is de pool waarin je je miner wilt laten werken. Onder het mom van twee weten meer dan één, geeft een pool waarin honderden (duizenden?) andere miners hun "rekenkracht" bundelen meer kans op het minen van een Bitcoin of een gedeelte daarvan. Zelf mine ik via Eliguis. Waarom? Omdat het in de eerste instantie één van de grootste pool is, je hoeft je er niet voor aan te melden, 0,00% fees en de setup is kinderlijk eenvoudig.

Om de Antminer in te stellen voor Eligius, moeten we in de eerste instantie gaan naar Status --> Miner Configuration. Hier staan als het goed is al een paar fabrieksinstellingen. Hier hebben we he-le-maal niks aan, dus alles wissen. Om te minen via Eligius kan er bij "Pool 1" het volgende worden neergezet:

stratum.mining.eligius.st:3334

De naam van "Pool1 worker" is je Bitcoinadres (bijv. 1PPhjtX5H3r85jC37fv1dA8eLT1dGCC5CF) en het wachtwoord mag je naar gelieve zelf verzinnen.
Afbeeldingslocatie: http://i1118.photobucket.com/albums/k611/YKaliber/minerconfig_zps90fcfd07.png

Als alles is ingevuld, nogmaals op "Save & Apply" drukken. Als je alles correct hebt aangesloten/geconfigureerd moeten er prachtige getallen staan bij het gedeelte "Miner Status"

Afbeeldingslocatie: http://i1118.photobucket.com/albums/k611/YKaliber/minerstats_zpsadd35cd2.png

De hashrate van moet gemiddeld gezien uitkomen op 180 GH/s.

7. Troubleshooter

Net zoals het met auto's en PK's gaat, behalen sommige miners iets meer of iets minder dan de beoogde 180 GH/s. Zo kan het voorkomen dat waar er rondjes staan, kruisjes voor in de plaats naar voren komen. Dit kan drie dingen betekenen:

1. Bij een paar kruisjes betekent dit dat je voeding niet correct is aangesloten --> check de kabels en of de voeding goed is geground! Het kan ook helpen om je miner op een goed stekkerblok aan te sluiten met overspanningsbeveiliging.
2. Een hele rij met kruisjes boven of onder een hele rij met rondjes --> de voeding is niet toereikend om allebei de blades van stroom te voorzien of je hebt een defecte blade. LET OP: Gebruik alléén originele PICe 6-pins kabels, geen tussenstukjes van MOLEX naar PCIe!
3. Als het niet ligt aan de voeding en je hebt alsnog na meerdere reboots één hardnekkig kruisje --> gefeliciteerd met jouw maandagochtend model.

Als je miner helemaal niet begint met minen, kan dit opgelost worden door de volgende dingen na te gaan:
1. Heb je wel bij het verbinden via Wifi wel op "Save & Apply" gedrukt --> heb je je miner hierna laten connecten met jouw ingestelde draadloze netwerk? Is je router überhaupt wel online?
2. Als de miner herhaaldelijk een piepend geluid geeft --> geen stabiele internetverbindig/ de verbinding is weggevallen of je hebt bij "Miner Configuration" verkeerde waardes ingevuld.
3. Kloppen alle instellen maar er gebeurd alsnog niets? Geef de miner een reboot. Reboots helpen.

Het kan tot vijf minuten duren voordat je miner begint met het delven naar bitcoins. Dus als je zeker weet dat alles goed zit, geef de miner even tijd om te verbinden met de pool. Als het groene lichtje aan de zijkant van elke blade groen begint te knipperen, dan weet je dat de bitcoins aan het binnenstromen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i1118.photobucket.com/albums/k611/YKaliber/20140308_191935_zps25034d3c.jpg

8. Slotwoord

Nu hoop ik dat ik een ieder die geïnteresseerd is in de werking van de Antminer S1 op weg heb kunnen helpen. Als er mensen zijn met ervaringen met de Antminer S1, schroom niet om het te delen. We leren immers van onze fouten. Zelf ben ik tig keer de mist in gegaan met het instellen en configureren van deze miner. Maar van je fouten hoor je te leren. Als er in deze Setup Guide zaken zijn die aangepast of aangevuld moeten worden, deel het!

Indien je je dank wilt uiten kan je dat natuurlijk doen door een reply te plaatsen, maar nu we het toch hebben over cryptocurrencies, kan je ook een gift sturen naar de volgende adressen:

BTC: 1LNtmHVYRN66HCiBtiQgFKvxCon2YJjExb
LTC: LVHMGEQz6gsqPM11itugYfZyiA5WqZ861s
DOGE: DLUSq8S8UuU6LnCo9Rtws6VU6smYQFLv8K

Ik verwacht niks, maar alles is welkom ;)

9. Logboek
17-03-2014: Setup Guide is online! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Bedankt voor deze guide, heel netjes gemaakt!
Is het momenteel nog een beetje rendabel om hiermee te minen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKaliber
Tweak-Freak schreef op maandag 17 maart 2014 @ 23:37:
Is het momenteel nog een beetje rendabel om hiermee te minen?
Met de huidige moeilijkheidsgraad mine je met 180 GH/s ongeveer 0,64 BTC per maand. Dat is ongeveer $404 oftewel €290,- per maand excl. energiekosten.

De berekening heb ik gedaan via http://www.alloscomp.com/bitcoin/calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:27

Rannasha

Does not compute.

YKaliber schreef op maandag 17 maart 2014 @ 23:44:
[...]

Met de huidige moeilijkheidsgraad mine je met 180 GH/s ongeveer 0,64 BTC per maand. Dat is ongeveer $404 oftewel €290,- per maand excl. energiekosten.

De moeilijkheidsgraad stijgt echter wel iedere 12-13 dagen, waardoor de opbrengsten dalen. Dit is zeker iets waar je rekening mee moet houden, want dit heeft een erg groot effect op de totale opbrengsten na een maand of twee.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroCode
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 11:48

ZeroCode

Woopie

YKaliber schreef op maandag 17 maart 2014 @ 23:44:
[...]

Erg duidelijke handleiding, top!

Maar haal je dat ook serieus? 0,64 per maand, dat vraag ik mij af namelijk. Elke 13 dagen veranderd de diff, dus elke 13 dagen word het moeilijker om btc binnen te halen. Dus de eerste 13 dagen haal je idd 1/3 van de 0.64 btc ( 0, 213 ) binnen, daarna 1/3 van 0,59 btc ( 0,196 ) en vervolgens iets van 1/3 van 0,50 btc ( 0,167 )
Totaal ± 0,575 btc.

Of reken ik nou helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKaliber
ZeroCode schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 23:03:
[...]

Erg duidelijke handleiding, top!

Maar haal je dat ook serieus? 0,64 per maand, dat vraag ik mij af namelijk. Elke 13 dagen veranderd de diff, dus elke 13 dagen word het moeilijker om btc binnen te halen. Dus de eerste 13 dagen haal je idd 1/3 van de 0.64 btc ( 0, 213 ) binnen, daarna 1/3 van 0,59 btc ( 0,196 ) en vervolgens iets van 1/3 van 0,50 btc ( 0,167 )
Totaal ± 0,575 btc.

Of reken ik nou helemaal verkeerd?
Het klopt helemaal. Om de +/- 12 dagen gaat de moeilijkheidsgraad van het minen omhoog waardoor je "reward" oftewel beloning die je krijgt omlaag gaat. De eerstvolgende keer dat dit gaat gebeuren is over ongeveer 6,5 dag waarbij je gemiddeld gezien 8% minder opbrengsten hebt per GH/s. Maar, vandaag heeft 1 BTC een waarde van +/- €445,- en krijg je met 180GH/s +/- 0,15 BTC per week wat gelijk staat aan €66,75 excl. energiekosten. Je moet je ook afvragen of je het doet voor de korte of lange termijn. Je kan á la carte geld krijgen voor wat je per dag mined, maar ook afwachten en cashen op een moment waarop de koers hoog is... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1003385

hallo ik heb een vraag als ik mijn antminer inlog volgens 4.netwerk instellingen (is enigste wat werkt) dan kan ik wel inloggen maar verder kan ik mn internet niet meer gebruiken
weet iemand misschien hoe ik dat kan instellen plz help 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Anoniem: 1003385 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:09:
hallo ik heb een vraag als ik mijn antminer inlog volgens 4.netwerk instellingen (is enigste wat werkt) dan kan ik wel inloggen maar verder kan ik mn internet niet meer gebruiken
weet iemand misschien hoe ik dat kan instellen plz help 8)7 8)7 8)7
Wat dacht je van de rest van het stappenplan doorlopen, en daarna de netwerkinstellingen terug zetten?
Pagina: 1