Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Ik zit nu in het 2e jaar van mijn Technische Informatica opleiding, op het HBO in Avans Den Bosch. Mijn P heb ik het eerste jaar al gehaald, en het 2e jaar ga ik ze ook gewoon alle 60 halen.

Ik ben echter niet tevreden met de opleiding. Het vak vind ik leuk, maar ik vind het allemaal veel te praktisch. Ik heb maar 2/3 uur per week echt theorie, en de rest is allemaal project. Mij ligt de theorie gewoon wat meer. Nu weet ik dat het WO veel meer theoriegericht is, en veel minder projecten. Dit spreekt mij dus wel erg aan.. Ik wil dus na mijn 2e jaar overstappen naar het 1e jaar op de TU in Eindhoven, alleen het is wel zonde van dit jaar. Want vorig jaar had ik mijn P ook al.

De master wil ik sowieso doen. Als ik naar de uni zou gaan, zou ik er in totaal een half jaartje langer over doen. Lijkt jullie dit een verstandige keuze, gezien ik veel meer theoretisch aangelegd ben?

Hoe zit het verder met de studiefinanciering en OV chipkaart? Ik heb dan namelijk al 2 jaar stufi en 2 jaar de OV kaart gebruikt op t HBO.

En als laatste, stel dat de Uni me tegenvalt na een paar maanden, kan ik dan het jaar aarop dan eventueel weer doorstromen naar het 3e jaar van het HBO?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:00
Dit lijkt me meer op zijn plek bij WI

SG >>> schutting >>> WI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

of beide: eerst HBO afmaken en daarna Uni.

:twk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Dan heb ik twee bachelors, dat hoeft van mij nou ook weer niet.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Via een premaster direct doorstromen naar de master is geen mogelijkheid dan? Dat lijkt mij voor jou de meest logische optie.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Je bedoelt: mijn HBO afmaken, dan een schakelprogramma volgen van een half jaar, en dan een master? Ja dat zou kunnen. Maar ik verkies liever een universitaire bachelor dan een hbo bachelor. Puur omdat die van hoger niveau is en een stuk theoretischer. Dan doe ik er uiteindelijk wel een half jaartje langer over, maar dat is het me dan wel waard.. En wat is nou een half jaar.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-07 21:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

WO technische informatica? Dan hoop ik dat je wiskunde B op de middelbare school (HAVO?) heel goed was. Bij mijn weten staat het eerste jaar informatica op de uni ongeveer gelijk aan het eerste jaar wiskunde op de uni namelijk. Zal tegenwoordig wat nuance in zitten, maar reken maar dat je een stevige wiskundecomponent krijgt, en dat ze er de hele VWO wiskunde B stof in een hele korte tijd (vermoedelijk weken) doorheen jassen om dan aan het echte werk te beginnen.
Zeker bij TI (wat nog meer wiskundig gericht is dan normale informatica) denk ik dat je zoiets zeker mag verwachten. Maar vraag het even na bij de uni om zeker te zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Ja, inderdaad. Wiskunde staat bij de TU/e hoog in het vaandel. Op de havo heb ik wiskunde B met een 8 afgerond en ik heb het eerste jaar van het HBO ook elk blok wiskunde gekregen. Ook allemaal met een 7 of hoger afgerond. Ik denk dat ik dan wel een goede basis heb voor WO. Ik weet dat het zwaarder wordt, maar ik ben gemotiveerd om hard ervoor te werken.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

HBO verkort afmaken. In die tijd ook het pre-master vakkenpakket ronselen en dat in dezelfde tijd gaan doen. Dan kan je de pre-master op je sloffen doorlopen en eventueel master vakken volgen.

Een master aan de TU Delft is in ieder geval killing. Met een leuke motivatie kom je er daar niet. Dat is gewoon hard, heel hard werken. Again and again, over and over. Havo 8 Wiskunde-B, maar analyse was gewoon erg hard werken.

[ Voor 37% gewijzigd door Oyster op 18-03-2014 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 11:16

scorpie

Supra Addict

Wees je er wel van bewust dat het WO echt veel harder werken is dan HBO. Ik ken mensen die HBO TI P in 1 jaar hebben gehaald met 2 vingers in hun neus, maar er vervolgens niks van bakken op het WO. Dat is eeuwig zonde, want vaak willen ze dan niet meer terug.

Als je echt gemotiveerd wordt van al het theoretische dan moet de wiskunde echt niet zo lastig zijn. Op de middelbare school haalde ik ook geen briljante cijfers voor wiskunde, maar heb wel het WO doorlopen, inclusief alle wiskunde vakken. Het gaat erom of je ervoor wilt werken of niet. Voor de een gaat het wat makkelijker dan voor de ander.

En ach.. hoe ouder je wordt, des te makkelijker het is om te zeggen: Ach, het is maar een half jaartje / jaartje / 2 jaartjes / 3 jaartjes. (Mits je natuurlijk wel dingen gedaan hebt.. 5 jaar over een bachelor terwijl je alleen maar hebt lopen gamen schiet niet echt op natuurlijk..)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:30
Ik zou voor de WO bachelor en master gaan, maar dat zeg ik als WO TI-er :)

Met een beetje talent en genoeg discipline gaat dat zeker lukken :)
The Eagle schreef op maandag 17 maart 2014 @ 23:36:
WO technische informatica? Dan hoop ik dat je wiskunde B op de middelbare school (HAVO?) heel goed was. Bij mijn weten staat het eerste jaar informatica op de uni ongeveer gelijk aan het eerste jaar wiskunde op de uni namelijk. Zal tegenwoordig wat nuance in zitten, maar reken maar dat je een stevige wiskundecomponent krijgt, en dat ze er de hele VWO wiskunde B stof in een hele korte tijd (vermoedelijk weken) doorheen jassen om dan aan het echte werk te beginnen.
Zeker bij TI (wat nog meer wiskundig gericht is dan normale informatica) denk ik dat je zoiets zeker mag verwachten. Maar vraag het even na bij de uni om zeker te zijn :)
Dat verval is inmiddels toch wel stevig ingezet (?). In '96 was Calculus voor Technische Natuurkunde gelijk aan dat van Toegepaste Wiskunde aan de UT. Technische Informatica kreeg toen al een makkelijker variant. Dat was een voordeel toen ik van TN naar TI overstapte :P

Als je toch overstapt dan zou ik het liever vroeger dan later doen. De kans is het grootst dat je VWO wiskunde nog kunt heractiveren. Sla je de TI bachelor over dan heb je eigenlijk niet inhaalbare achterstand. Je kunt nog steeds prima een TI master halen, maar wel met een omissie en niet alle richtingen zullen dan geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:20

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik kom uit hetzelfde jaar als Rukapul en ik ben geen echte wiskundester, maar heb het uiteindelijk wel gehaald. Qua werkinstelling moet je wel even omschakelen, wat hierboven ook al is gemeld. Ik heb m'n VWO met 2 vingers in de neus en vrijwel nooit huiswerk doen gehaald. Op de UT moest ik ineens aan de slag en nog vrij pittig ook. Dat was wel even wennen, maar het is goedgekomen.

Zolang je een redelijk talent hebt en voldoende discipline en doorzettingsvermogen is een universitaire opleiding afronden geen onmogelijke opgave.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Bedankt voor alle reacties!

Dat ik begin volgend schooljaar naar de TU ga, ben ik wel over uit. Hoe zit het met mijn andere vragen in de TS? (Stufi etc)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Wat je ook kunt doen is je HBO afmaken en het schakelprogramma van de TU/e als minor doen in je 4e jaar van je bachelor. Scheelt je toch dat extra half jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Faeshaas op 18-03-2014 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 11:16

scorpie

Supra Addict

Als je het topic had gelezen, met voor jou pas 12 reacties, had je gezien dat het al voorbij is gekomen en dat TS dat niet wilt.. :P

edit: TS wil graag WO bachelor + master doen.

[ Voor 15% gewijzigd door scorpie op 18-03-2014 09:27 ]

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
DjRex schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 09:17:
Wat je ook kunt doen is je HBO afmaken en het schakelprogramma van de TU/e als minor doen in je 4e jaar van je bachelor. Scheelt je toch dat extra half jaar.
Het schakelprogramma doen tijdens mijn minor, daar had ik nog niet aangedacht. Dat scheelt inderdaad dat extra half jaartje. Desondanks wil ik inderdaad graag de WO bachelor doen. Het is me echt te praktisch. Niet voor niets komt 80 procent van deze opleiding van het MBO af..

Technische informatica is in de TU/e tegenwoordig opgedeeld in twee; software science en web science. Zijn er mensen met ervaring?

[ Voor 10% gewijzigd door Montu op 18-03-2014 09:49 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:05
@Jirachi: van waar de interesse voor een WO bachelor tov de HBO variant als ik vragen mag? Hier in België geldt in principe dat de universitaire bachelor een opstap is naar je master (heel logisch uiteraard), maar op de arbeidsmarkt heb je er niet zoveel aan. Daar zijn de professionele (HBO) bachelors in het voordeel.

Uiteraard wens ik je een goede academische carrière, maar moest je onverwacht terugvallen op 'een bachelor' dan is de HBO variant nuttiger vermoed ik. Ik ben hier wel lichtelijk appelen met peren aan het vergelijken, een academische bachelor is een doorstroomdiploma zoals een VWO (of het Belgische ASO) papiertje itt HBO/Professionele bachelors die een 'eindpunt' zijn.

*edit* eigenlijk weet ik het al van het topic waarom je liever academisch gaat, mijn excuses :)

[ Voor 7% gewijzigd door Kapoen op 18-03-2014 10:04 ]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Ik snap de verwarring. Je hebt ook grotendeels gelijk. Het is me ten eerste, zoals eerder gezegd, me allemaal veel te praktisch gericht. Ik wil graag lessen, theorielessen. Dan leer ik veel meer. Ten tweede ben ik anders opgeleid met een WO bachelor + master. De master wil ik sowieso doen, en die sluit veel beter aan op een WO bachelor.

En over de terugval naar een HBO bachelor, dat is een goed punt waar ik rekening mee moet houden. Daarom is mijn vraag ook of ik terug kan vallen naar het 3e jaar van het HBO, mocht het WO te hoog gegrepen zijn (of een andere reden).

[ Voor 25% gewijzigd door Montu op 18-03-2014 09:58 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:05
Ik vermoed dat een eventuele 'terugval' niet teveel problemen zal opleveren: je krijgt in de WO opleiding heel veel wiskunde, en dat zal waarschijnlijk wel credits/vrijstellingen opleveren in aanverwante HBO opleidingen (wat hier dus het geval is). Daardoor ga ik er van uit dat je een aangepast traject zou kunnen aanvangen in het HBO indien nodig.

Dit baseer ik op wat ik gezien heb in mijn eigen vriendenkring en wat google werk + opendeurdagen van universiteiten die ik afgelopen heb, maar wel in België.

Raadpleeg anders iemand die professioneel bezig is met dit soort trajectbegeleiding zou ik zeggen :)
Omdat je nog redelijk jong bent en waarschijnlijk wel de steun hebt van je ouders zou ik zeker aanraden om het te proberen. Veel succes gewenst allesinds!

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Jirachi schreef op maandag 17 maart 2014 @ 23:19:
Je bedoelt: mijn HBO afmaken, dan een schakelprogramma volgen van een half jaar, en dan een master? Ja dat zou kunnen. Maar ik verkies liever een universitaire bachelor dan een hbo bachelor. Puur omdat die van hoger niveau is en een stuk theoretischer. Dan doe ik er uiteindelijk wel een half jaartje langer over, maar dat is het me dan wel waard.. En wat is nou een half jaar.
Het kan aan mij liggen, maar ik zie liever iemand wiens CV laat zien en HBO en WO te hebben afgerond dan iemand die HBO niet afmaakte. Valt prima uit te leggen in een sollicitatiegesprek maar dan moet je wel zover komen :P

(Sterker nog: ik waardeer mensen die HBO + WO hebben gedaan vaak meer dan WO-only, zeg ik als iemand die WO-only is. Al heb ik geen beeld van TI).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King4589
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-06 09:59
Wat betreft stufie op HBO "krijg" je 4 jaar stufie daarna is het een lening.

OV, dit krijg je "je studieduur plus één jaar" zoals het bij mij in mijn brief stond. Als je daarna je OV blijft houden betaal je een boete van of €95 of €97 per halve maand. Dit is is wel minder duur dan een onbeperkt week abonement bij de NS en de bus.

Voor universiteit, ga er maar van uit dat je de standaard studie duur +1 jaar je ov krijgt en stufie enkel de studie duur bij een normaal traject met aftrek van je HBO.

4 jaar uni normale tijd? -2 jaar hbo dan krijg je nog 2 jaar stufie. Net zoals je van een HBO opleiding veranderd.

--
terug naar hbo? je hebt je P al dus dat eerste jaar hoef je niet over te doen, voor de rest zal je tegen die tijd moeten kijken hoe, en hoeveel het portfolio is veranderd met wat je al hebt gedaan. als er niet veel verander is kan je waarschijnlijk wel in het 3de jaar verder. de kans is wel groot dat je dan nog wat vakken in moet halen van het 2de jaar die er tegen die tijd bij zijn gekomen als verplichte vakken.

[ Voor 25% gewijzigd door King4589 op 18-03-2014 11:57 . Reden: extra antwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-07 13:21
Jirachi schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 09:56:
Ten tweede ben ik anders opgeleid met een WO bachelor + master. De master wil ik sowieso doen, en die sluit veel beter aan op een WO bachelor.
Je bent anders opgeleid, maar zeker niet beter. HBO Bachelor + WO Master wordt liever gezien heb ik gemerkt. Voornamelijk omdat je dan zowel praktijk als theorie hebt gehad, je daarnaast doorzettingsvermogen laat zien en vaak meer ontwikkeling hebt qua soft skills.

Qua aansluiting op de master, dat is niet per definitie zo. Dit hangt eigenlijk van twee zaken af; welke HBO bachelor je doet (Technische Informatica sluit veel beter aan op de master computer science dan bijvoorbeeld media design). Daarnaast speelt het mee welke vakken je in het schakelprogramma en als homologatie hebt gedaan.

Maar goed, als je een WO bachelor + master wilt doen, dan is er eigenlijk maar 1 ding van belang: stap zo snel mogelijk over. Anders ben je alleen maar tijd aan het verdoen. Je kunt ook al eens wiskunde gaan voorbereiden (veel van de boeken voor calculus, (lineare) algebra en statistiek zijn makkelijk via http://owinfo.tue.nl/ te vinden (onder vakinformatie, zoeken naar vakken uit bachelor software science of web science).

Succes!

EDIT: Dit is bijvoorbeeld het calculus vak voor de bachelors computer science (onder andere) en ook het vaak waar al +-50% van de studenten op faalt 8)7

https://venus.tue.nl/owin...vakcode=2WAB0&studiejaar=

[ Voor 8% gewijzigd door Mythio op 18-03-2014 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Als je graag puur theorie wil waarom kies je dan exact voor een TU? Technische Informatica is overal het algemeen praktischer gericht dan Computer Science.

Wiskunde op Informatica stelt overigens weinig voor dus maak je daar maar geen druk over, is prima te doen met een havo Wiskunde B achtergrond. Wellicht alleen het onderwerp Integreren herhalen. Het echt lastige zit het in vakken die uniek zijn aan de opleiding die je op het HBO waarschijnlijk niet krijgt zoals bewijzen in de logica, set theorie, talen en automaten, algoritmen en complexiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:30
SniperFox schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 12:06:
Als je graag puur theorie wil waarom kies je dan exact voor een TU? Technische Informatica is overal het algemeen praktischer gericht dan Computer Science.
Dat is niet correct voor wat betreft de Nederlandse universiteiten en hun informatica opleiding. TU/e is bijvoorbeeld lang theoretischer geweest dan bv een van de Amsterdamse universiteiten. In de praktijk is de vakgroep bepalend en niet de universiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Laatst online: 25-07 13:21
Waarbij de TU/e zeer theoretisch is qua vakgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Als je het wilt, doen. Maar zoals gezegd, bereid je echt voor op vies veel wiskundehuiswerk. Ik heb de HTS gedaan (WTB) en daarna het schakeljaar voor de master aan de TU/e, maar ik heb het uiteindelijk niet gehaald, en dan voornamelijk op het Calculus gedeelte. De HTS heb ik zonder al te veel moeite gehaald, met goede cijfers voor wiskunde en mechanica/statica/sterkteleer, maar ik kreeg wel ff een vies harde reality check :P Je moet echt tijd maken voor je huiswerk, want als je een college achterloopt, is het lastig in te halen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Wat betreft stufi is het inderdaad 4 jaar prestatiebeurs, daarna max 3 jaar lenen.
OV kaart inderdaad 1 jaar langer dan de prestatiebeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou sowieso niet voor 4 jaar HBO -> premaster -> master gaan, ik heb tijdens mijn studie genoeg mensen gezien die dit geprobeerd hebben, en vaak faalt men.

Er is een groot verschil tussen HBO en WO opleidingen, dat je het op het HBO makkelijk hebt betekent niet dat het op het WO ook goed gaat. Als ik jou was zo ik mij goed orienteren, bij open dagen op een universiteit rondkijken en ook mensen daar aanspreken.

Dat gezegt hebbende, als je daarna nog steeds naar de universiteit wilt zou ik persoonlijk niet wachten tot je je HBO afgerond hebt, daar wordt het niet beter van. Als je via een premaster instroomt mis je veel basiskennis die je op de uni in de bachelor krijgt (vooral veel wiskunde.) Dat extra jaar wat je 'kwijt' bent zou ik mij persoonlijk absoluut geen zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Bedankt dat jullie al jullie kennis en ervaringen delen. Dat geeft mij een veel beter beeld van alles. ;)

Jullie geven ook aan zo snel mogelijk over te stappen naar het WO. De eerst volgende mogelijkheid voor mij is na dit schooljaar, toch? Ik zit nu in het 2e jaar van het HBO, en dat kan ik beter afmaken lijkt me.

Dan nog wat vragen over de stufie en OV. Setl, na dit schooljaar stap ik over naar het WO. Die studie heeft een driejarige bachelor en een tweejarige master. De opleiding waar ik nu op zit, op het HBO, heeft een vierjarige bachelor. Wanneer houdt de stufie en OV voor mij op? Of heb ik daar geen last van als ik mijn WO bachelor en master in 5 jaar haal?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Jirachi schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:39:
Bedankt dat jullie al jullie kennis en ervaringen delen. Dat geeft mij een veel beter beeld van alles. ;)

Jullie geven ook aan zo snel mogelijk over te stappen naar het WO. De eerst volgende mogelijkheid voor mij is na dit schooljaar, toch? Ik zit nu in het 2e jaar van het HBO, en dat kan ik beter afmaken lijkt me.
Dat lijkt mij het besta ja. Wat ik ook zou doen is een paar colleges bijwonen van verschillende vakken. Eventueel overleg je dat met de betrekkende docent, maar ik denk dat je de zaal gewoon binnen kunt lopen (geen idee hoe dat in Delft werkt, ik heb daar niet gestudeerd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Ik ben doorgestroomd van HBO chemische technologie naar WO chemische technologie en heb daarna ook nog een kopstudie gedaan. Wiskunde is wel veel pittiger dan op het HBO, maar daar was ik wel goed in, dus geen probleem. De Uni was voor mij thuiskomen, ik vond het geweldig en haalde ook goede cijfers. Ik ben geswitched in het Ing/Ir systeem, hoe het nu is weet ik niet.
Qua wiskunde herhaal je alles wat je weet binnen 3 maanden en de rest van het jaar leer je nieuwe zaken en in het zelfde tempo als de herhaling, tenminste, dat was bij mij zo.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Blubber schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:42:
[...]

Dat lijkt mij het besta ja. Wat ik ook zou doen is een paar colleges bijwonen van verschillende vakken. Eventueel overleg je dat met de betrekkende docent, maar ik denk dat je de zaal gewoon binnen kunt lopen (geen idee hoe dat in Delft werkt, ik heb daar niet gestudeerd.)
Delft was in het verleden wel het minst handig om over te stappen later, geen gestroomlijnde programmas voor HBOers bijvoorbeeld. Ook goed om op te letten, wellicht dat andere TUs een beter programma voor je hebben.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Jirachi schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:39:

Dan nog wat vragen over de stufie en OV. Setl, na dit schooljaar stap ik over naar het WO. Die studie heeft een driejarige bachelor en een tweejarige master. De opleiding waar ik nu op zit, op het HBO, heeft een vierjarige bachelor. Wanneer houdt de stufie en OV voor mij op? Of heb ik daar geen last van als ik mijn WO bachelor en master in 5 jaar haal?
2 jaar hbo: prestatiebeurs + OV wordt vergoed
eerste 2 jaar WO: prestatiebeurs + OV wordt vergoed
3e jaar WO: Lening + OV wordt vergoed
4e en 5e jaar WO: Lening

Zo heb ik het van de DUO begrepen. Ik ga september opnieuw studeren na te zijn gestopt met HBO en paar jaar gewerkt te hebben. P heb ik wel. en nu naar WO (3 jaar + evt. 1 jaar master). Kan zijn dat het iets anders is gezien de master van jou 1 jaar langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 07:13
Ik heb een 4-jarige HBO gedaan en doe nu 2-jarig master en krijg alleen het eerste jaar van mijn master stufie en beide jaren OV (vergoeding). Doe je een eenjarige na je HBO dan krijg je geen stufie. Want dan krijg je in the end voor een 1-jarige master 4 jaar stufie en voor een 2-jarige 5 jaar stufie, regardless of je bachelor, HBO of WO.
Dit is zover ik weet, zonder vertraging want dat weet ik niet precies. Maar correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walmpie
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-07 13:52
Vorig jaar heb ik dezelfde keuze gemaakt. Ik studeerde Elektrotechniek aan de Avans den Bosch en ben na mijn 2de jaar begonnen aan de TU/e, bachelor Elektrotechniek. Om de overstap wat makkelijker te maken heb ik vorig jaar alvast een cursus calculus gevolgd, deze kun je op TU/e in de avond uren volgen. Zelf heb ik de middelbare school nooit afgemaakt en heb me via het MBO naar het HBO gewerkt om vervolgens op het WO terecht te komen. Wat ik zeggen wil, de hele wereld zal je deze keuze afraden wat op zichzelf niet onterecht is maar alles is mogelijk. Besef wel, het gat tussen een HBO-bachelor en een op het WO is aanzienlijk met name in de techniek. Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blubber schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:42:
Bij de meeste colleges zat je in een grote zaal, waar je echt niet opviel. Een aantal vakken waren in een kleinere ruimte met intensievere begeleiding, waar zomaar binnenlopen wel zou opvallen. Ik zou gewoon eens even bellen met iemand van de universiteit over het volgen van een paar colleges, want ze hebben echt geen probleem met mogelijke studenten die meer dan gemiddeld gemotiveerd zijn. Daar zal echt wel wat te regelen zijn.

Hou er wel rekening mee dat niet elke docent gelijk geschapen is. Ik heb vakken gehad waar ik de colleges erg moeilijk kon volgen en weinig vertrouwen in het tentamen had, maar dan haalde ik toch een goed cijfer. Uiteindelijk zegt de indruk van het volgen van een paar colleges ook niet alles, pas in de praktijk merk je echt of je het aankunt.

PS. Overigens heb ik de TUe wel hoog zitten. Als je die studie aankunt zou ik het zeker doen.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffvdb
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik ben zelf na 1 jaar Elektrotechniek op het HBO naar de TU Delft gegaan (Elektro). Overstap vond ik goed te doen en naar mijn idee sluit dit ook beter aan op de master.

Betreft de stufi, volgens mij heb je 5 jaar recht op de prestatiebeurs. Ze kijken naar de TU opleiding; 3 jaar bachelor + 2 jaar master. Dit zou je even moeten navragen als je het zeker wilt weten.
Dan heb je namelijk de hele bachelor stufi en OV, het jaar daarna nog OV en dan het laatste jaar alleen lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 08:29

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

denk erom dat TI op de Uni iets anders is als op het HBO, op HBO is TI meestal meer mix Informatica en Elektrotechniek/Embedded Systemen, op de uni:
"Ingenieurs Technische Informatica ontwerpen en beheren software en informatiesystemen. Ze houden zich bezig met websites en internettoepassingen, (reality)games, virtual reality, veilige betalingssystemen en logistieke software." (Eindhoven), dus veel meer Informatica gericht.

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
jopiek schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 23:18:
denk erom dat TI op de Uni iets anders is als op het HBO, op HBO is TI meestal meer mix Informatica en Elektrotechniek/Embedded Systemen, op de uni:
"Ingenieurs Technische Informatica ontwerpen en beheren software en informatiesystemen. Ze houden zich bezig met websites en internettoepassingen, (reality)games, virtual reality, veilige betalingssystemen en logistieke software." (Eindhoven), dus veel meer Informatica gericht.
Dat heb ik gelezen, en daar ben ik alleen maar blij om. Ik merk dat ik op mijn huidige opleiding vaak meer met elektrotechnische dingen bezig ben, dan het programmeren zelf. Juist wil ik me verdiepen in het programmeren (van embedded systems en andere toepassingen).

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Laatst online: 11:42
Ik hoor TS vijftien keer zeggen dat ie eigenlijk "WO bachelor + master wil". Je zoekt hier dus bevestiging van je verlangen o.i.d.?
Als je het wil moet je het doen, punt uit. Ik denk zeker er dat een hele WO opleiding beter is dan alleen je master. Als je het niet kan kom je daar dan wel weer achter en kun je altijd nog terug. Beter dan er later spijt van hebben.
Daarnaast denk ik dat de kans dat je het niet kunt niet heel groot is, mits je bereid bent echt hard te werken (en dat je van jezelf weet dat je dit kunt: als je nu 30u in de week werkt dan kun je niet weten of je ook 60 uur kunt werken). Ik studeer op de TU (faculteit electro, info, wiskunde) en hier wordt hard gewerkt. Weinig party animals hier en veel studieuren (anders dan op veel andere faculteiten waar vrije tijd en studie beter te combineren zijn). Zeker als je van het HBO komt zul je geen enkel risico moeten nemen en dus wel echt bereid moeten zijn om gewoon in ieder geval 40 uur en indien nodig 50/60 uur per week te werken. In de vakanties kun je dan weer opladen.
Van deze studielast moet je je vooraf bewust zijn, dan zijn er geen verassingen. De stof is zoals hierboven benoemd erg wiskundig.
Pagina: 1